aA
Štai jums dar viena priežastis, kodėl nereikia pirkti dyzelinu varomo automobilio, ir kodėl degalų vartojimo rodiklius netrukus gali permalti didžioji pasaulio mėsmalė: mokesčiai.
eismas
© Shutterstock

Ištisus dešimtmečius Europos Sąjungos (ES) vyriausybės apmokestino dyzeliną mažesniu tarifu nei konkuruojantį benziną, tačiau šis pranašumas sparčiai nyksta, nes siekiama išvalyti aplinką nuo teršalų, o vadinamojo „Dyzelgeito“ (angl. „Dieselgate“) pasekmės tebėra jaučiamos praėjus daugiau nei trejiems metams po įvykio. Šis poslinkis rodo esminę permainą, susijusią su požiūriu į transporto kurą, kuris ilgą laiką buvo privilegijuotas visame Europos žemyne.

„Tikimasi, kad dyzelino mokesčiai Europoje ir toliau kils, – teigia Markas Williamsas, Londono energetikos konsultacijų įmonės „Wood Mackenzie“ analitikas. – Didžiosios rinkos juda prie to, kad dyzelino apmokestinimas augtų greičiau nei benzino.“

Pagal „Bloomberg“ atliktus apskaičiavimus, remiantis Europos Komisijos duomenimis, visoje ES dyzelino vidutinė mokesčių lengvata lyginant su benzinu nuo 2015 m. sumažėjo apytikriai trečdaliu iki 12,5 euro cento už litrą. Degalinėse vidutinė benzino kainos priemoka visoje ES sumažėjo iki vos 3 centų už litrą – žemiausio lygio nuo 2008 m., kaip rodo atskiri duomenys.

Per praėjusius metus dyzelino mokesčiai tokiose šalyse kaip Belgija, Prancūzija, Lietuva, Lenkija ir Portugalija išaugo labiau nei benzino mokesčiai. ES duomenimis, Jungtinėje Karalystėje dyzelino ir benzino mokesčiai, kaip bendrų kuro kaštų dalis, yra beveik vienodi.

Dyzelino gerbėjai, atsargiau: mokesčiai stambūs užklups jus tuojau
© Bloomberg

Remiantis „Fuels Europe“, atstovaujančios žemyno naftos perdirbėjams, duomenimis, nuo 8-ojo dešimtmečio Europoje benzinas buvo apmokestinamas brangiau nei dyzelinas. Pasak grupės atstovo Alaino Mathureno, vyriausybės buvo linkusios apmokestinti dyzeliną pigiau, nes tai padėjo Europos automobilių gamintojams konkuruoti su benzininių transporto priemonių importu ir remti komercinių krovinių gabenimo pramonę, be to, dyzelinių variklių degalų naudojimas laikytas efektyvesniu.

„Dyzelgeitas“

Vis dėlto, augant susirūpinimui dėl degalų išmetamų teršalų poveikio sveikatai ir aplinkai, visuomenės nuomonė apie dyzeliną pradėjo keistis. Pastaraisiais metais kai kurios vietos valdžios institucijos, daugiausia Vokietijoje, ragino nebenaudoti dyzelinių transporto priemonių ir rūpintis oro kokybės gerinimu.

Be to, 2015 m. kilęs „Dyzelgeito“ skandalas – kai paaiškėjo, kad „Volkswagen AG“ klaidino reguliatorius ir pirkėjus naudodama programinę įrangą, kuri slopina emisijas bandymų metu – sumažino dyzelinių transporto priemonių poreikį.

Dyzelgeitas“ ir susirūpinimas miestų oro kokybe visiškai pakeitė bendrą vaizdą, – tvirtina A. Mathurenas. – Dyzelino demonizavimas tampa realybe, kuri, mūsų nuomone, yra visiškai nepagrįsta varikliams, atitinkantiems ES išmetamųjų teršalų ribas.

Jis pažymėjo, kad nors dyzelino kainos per pastaruosius metus padidėjo, benzino kainos visame pasaulyje krito, augant pasauliniam pastarųjų degalų pertekliui.

Koenas Wesselsas, Londone įsikūrusios „Energy Aspects Ltd.“ analitikas teigia, kad nors benzino ir dyzelino mokesčių tarifų konvergencija yra galima, vartotojai vengia didesnių išlaidų.

„Prancūzija jau bando tai įgyvendinti – bet susiduria su pasipriešinimu.“

Dyzelino gerbėjai, atsargiau: mokesčiai stambūs užklups jus tuojau
© AFP / Scanpix

„Geltonosios liemenės“

Gruodžio mėnesį Prancūzija atsisakė planų įvesti didesnius iškastinio kuro mokesčius po to, kai pernai mokesčių padidėjimas sukėlė audringus „geltonųjų liemenių“ protestus visoje šalyje. Šias priemones kritikavo ir pramonės grupė UFIP, kuri nurodė, kad degalų pardavimai Prancūzijoje 2018 m. sumažėjo, nes vairuotojai važiavo į kaimynines šalis, kad užpildytų automobilių bakus nemokėdami didesnių mokesčių.

Kadangi dyzelino kainos degalinėse nepastovios ir veikiamos pasaulinės naftos rinkos svyravimų, mokesčių padidėjimas nebūtinai lemia degalinių kainų augimą, teigia K. Wesselsas.

„Vyriausybės bando atgrasinti nuo dyzelino naudojimo, ir didėjantis degalų mokestis čia neabejotinai suvaidins svarbų vaidmenį, tačiau ar tai padarys akivaizdų poveikį degalinėse – dar pamatysime“, – svarsto jis.

Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(177 žmonės įvertino)
2.1299
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasauliui einant iš proto dėl sveikos mitybos, investuotojai nusitaikė į lašišą (56)

Pasauliui siekiant vis sveikesnės mitybos, vienas rizikos draudimo fondas Australijoje energingai...

Pasakojimas apie du miestus: kaip ES rytai galėtų sustabdyti protų nutekėjimą (23)

Mažas ir iš pažiūros gana paprastas Baltijos miestas netoli rytinės euro zonos ribos gali...

Pasaulio ekonomika susiduria su grėsmėmis: sunkiausi laikai – Europai (47)

Tvyrant nerimui, jog prekybos karas tarp Jungtinių Valstijų ir Kinijos nusmukdys jų ekonomikas,...

Kinų mokslinės fantastikos autorius kelia diskusiją dėl valstybės valdininkų armijos sąstingio (1)

Iškiliausias Kinijos mokslinės fantastikos rašytojas atskleidė, kad didelė jo kūrinių dalis...

Olandai perpykę: ES uždraudė jiems žvejyboje naudoti elektrą (34)

Europos Sąjunga ( ES ) ketina įvesti bendrą draudimą žvejyboje naudoti elektrą – šiam...

Top naujienos

Sovietų valdžios įslaptintas incidentas: Uralo kalnuose rasti septyni kūnai, mįslingos detalės šiurpą kelia iki šiol (14)

Rusijos generalinės prokuratūros atstovas Aleksandras Kurenojus vasario 1 d. pranešė, kad tyrėjai...

Nekilnojamojo turto kainos: problemos Švedijoje galėtų persikelti į Lietuvą (5)

Nekilnojamojo turto rinkos burbului Švedijoje artėjant pabaigos link, „Swedbank“ ekonomistas...

Lietuviai aplankė išskirtinę Indijos vietą, kurioje streikai – kasdienybė: viskas dėl moterų (15)

Praleidę keturias dienas Alapuroje, pasidžiaugę „Backwaters“ ir pliažais, atšventę...

Skurdas pagal norvegus: pinigų stoka besiskundžianti 50-metė norvegė laukia 1700 eurų pensijos (369)

51 m. norvegė Liv Iversen yra seniausio lėlių teatro pietvakarinėje Norvegijos pakrantėje...

Ivaškevičius: daug kartų norėjau atsisakyti šitos premijos (464)

Teikiant nacionalines kultūros ir meno premijas, prezidentė Dalia Grybauskaitė šeštadienį...

Antrajame „Eurovizijos“ pusfinalyje – arši kova: paaiškėjo dar 4 finalistai (284)

Vasario 16-osios vakarą suskambo antrasis nacionalinės „ Eurovizijos “ pusfinalis. Ši...

Globos namų darbuotoja nusprendė prabilti apie tai, kas vyksta už uždarų durų: situacija kelia nerimą (112)

Kylantys incidentai, psichologinės pagalbos trūkumas ir nekompetetingi darbuotojai – tokias...

Kurtizanių amžius Paryžiuje: nuo slaptų bordelių iki šampano vonių ir „meilės kėdės“ (39)

Prieš kelis metus Paryžiaus Orsė muziejus (Musée d'Orsay) pirmą kartą surengė šokiruojančią...

Adomaitis galimybes finale vertina vienodai, Maksvytis gailisi suklydęs ir nesuvaldęs auklėtinių (37)

Luigi Lamonica buvo labiausiai aptarinėjamas personažas prieš Karaliaus Mindaugo taurės finalo...

Gydytojas kritiškai įvertino plintančią sveikatingumo madą: tai tinka tikrai ne visiems (47)

Tikriausiai televizijoje ir socialiniuose tinkluose teko pastebėti vis dažniau atsirandančius...