Šalis pasikliauna vienpartinės valstybės galiomis, užtikrindama, kad valstybiniai operatoriai turės prieigą prie pigių oro bangų ir greito, nebrangaus licencijavimo, kurio reikės šimtams tūkstančių bazinių stočių su greičiausia beviele technologija.

Kol didžiausios telefonų kompanijos visame pasaulyje gūžiasi įbaugintos 5G tinklų kūrimo kaštų, Kinijos operatoriai žengia pirmyn, įgalioti savo vyriausybės – aprūpinti beveik nemokamomis oro bangomis ir įranga už mažiau nei pusę kainos, kurią moka JAV operatoriai. Būdami pirmieji, įdiegę greičiausius tinklus, kinai turės visas galimybes dominuoti tokiose pramonės šakose kaip gamyklų automatizavimas, robotika ir autonominis vairavimas.

„5G yra pagrindas ir katalizatorius pramonės plėtrai, – teigia Paulas Lee, Jungtinėje Karalystėje įsikūrusios „Deloitte Consulting“ technologijų, žiniasklaidos ir telekomunikacijų tyrimų vadovas. – Esminis pranašumas būti pirmajam yra tai, kad gali kurti naujus verslo modelius ir eksportuoti juos į kitas šalis.“

Pietų Korėjos operatoriai buvo pirmieji, kurie pasiūlė komercines 5G paslaugas: „SK Telecom Co.“ savo tinklą paleido balandžio mėnesį, o „Samsung Electronics Co.“ jau siūlo 5G tinkle veikiantį išmanųjį telefoną. Tačiau, nors JAV operatoriai tokiuose miestuose kaip Mineapolis ir Čikaga taip pat pradeda siūlyti 5G, jų mastas nėra didelis lyginant su Kinija, kuri per ateinančius penkerius metus planuoja žengti didelį žingsnį į priekį.

Šis dydžio pranašumas atsispindi ir Kinijos veiksmuose vystant 5G technologiją.

Didžiausios šalies kompanijos pirmauja pasitvirtindamos patentus, susijusius su greičiausio tinklo technologija. „Huawei Technologies Co.“ – daug ginčų kelianti kinų bendrovė, atsidūrusi dabartinio JAV ir Kinijos prekybos konflikto centre, yra didžiausia pasaulyje telekomunikacijos įrangos tiekėja. Tuo tarpu „ZTE Corp.“, kuri praeityje taip pat kėlė Amerikos nepasitenkinimą, užima trečiąją vietą, remiantis Berlyne įsikūrusios patentų informacijos platformos „IPlytics“ duomenimis.

Tačiau tai nebūtinai reiškia dominavimą tinkle. Visi trys Kinijos operatoriai – „China Mobile Ltd.“, „China Unicom Hong Kong Ltd.“ ir „China Telecom Corp.“ – priklauso valstybei.

Harvardo verslo mokyklos ekonomistas Shane'as Greensteinas teigia, kad didesnis vyriausybės vaidmuo 5G kūrime gali ir nesuteikti pranašumo.

„Kinijos skaitmeninio sektoriaus privačios įmonės gali pasigirti puikiais eksperimentų rezultatais, – svarsto jis. – Valstybinės įmonės? Tai jau atviresnis klausimas.“
5G

Kita vertus, vyriausybės kišimasis padeda mažinti operatorių kaštus.

Pekinas dažnių juostą 5G tinklams teikia beveik nemokamai, teigia Edisonas Lee, „Jefferies Hong Kong Ltd.“ telekomunikacijų tyrimų vadovas.

O štai JAV operatoriams, kaip praneša Federalinė ryšių komisija, dviejuose 5G bangų aukcionuose teko suploti 2,7 milijardus dolerių. Indijoje operatoriams atstovaujanti pramonės grupė teigia, kad jos nariai nepajėgia įpirkti spektro, kurį vyriausybė šiais metais tikisi parduoti aukcione už maždaug 84 milijardus dolerių.

Kinijos operatoriai už bazines stotis taip pat mokės mažiau. „Jefferies“ paskaičiavimais, kinams jos tikriausiai kainuos apie 30 000 dolerių už vienetą, t. y. mažiau nei pusę 65 000 dolerių sumos, kurią vidutiniškai moka kitos išsivysčiusios ekonomikos rinkos. Du Kinijos operatoriai pareiškė, kad įrangą ketina nuomoti ir taip sumažinti išankstines išlaidas iki maždaug 6500 dolerių už vienetą per metus, sakė E. Lee.

Jungtinėse Valstijose, kur vyriausybė 5G palieka kompanijų nuožiūrai, operatoriai mažiausiai penkis kartus brangiau nei jų Kinijos kolegos mokės už civilinę inžineriją ir leidimus statyti 5G, teigia „Deloitte Consulting“.

Remiantis JAV Gynybos departamento atliktu tyrimu, skaitlingiausioje pasaulio valstybėje yra įrengta apie 350 000 5G pritaikytų bazinių stočių – beveik 10 kartų daugiau nei JAV.

Ataskaitoje teigiama, kad Kinija, įsitvirtinanti pasaulyje kaip 5G standartų diktuotoja (turint omenyje, kad kinų „Huawei“ pirmauja tarp telekomunikacijų įrangos gamintojų), kelia pavojų JAV.

„Jei likęs pasaulis pradės naudoti kiniškus gaminius kaip pigesnį ir pranašesnį 5G variantą, Jungtinių Valstijų gynybos departamentui tai sukels rimtą saugumo riziką“, – pranešama ataskaitoje.

Susirūpinimas dėl Kinijos pirmavimo paskatino prezidentą Donaldą Trumpą pernai pateikti pasiūlymą, kad JAV vyriausybė sukurtų saugų 5G tinklą, teigia su situacija susipažinę žmonės. Idėjos buvo kaipmat atsisakyta po to, kai reguliavimo institucijos, pramonės vadovai ir politikai ją sukritikavo, pareikšdami, kad technologijų kompanijos tam turi palankesnes galimybes.

„Qualcomm“ susirūpinęs

Mintis, kad Kinija gali užsitikrinti pranašumą, kelia nerimą ir kitiems konkurentams, nepriklausantiems telekomunikacijų įrangos ir bevielių paslaugų pramonei.

Pavyzdžiui, „Chipmaker Qualcomm Inc.“ ragina JAV ir kitas Vakarų vyriausybes kuo greičiau paleisti 5G, antraip jie rizikuos atsilikti nuo Kinijos vystant šią potencialiai gyvybę gelbstinčią technologiją, kuri bus naudojama ir savavaldžiuose automobiliuose.
5G

Kinija „išgelbės šimtus, jei ne tūkstančius, gyvybių kur kas greičiau nei mes, kol mes čia Vakarų pasaulyje svarstysime, kuris standartas būtų tinkamiausias ilgalaikiam kelių žemėlapiui“, – interviu sakė „Qualcomm“ vyresnysis viceprezidentas Patrickas Little'is.

Nors Kinijos autonominio vairavimo infrastruktūra dar vis atsilieka nuo JAV, kur tokios įmonės kaip „Alphabet Inc.“ priklausanti „Waymo LLC“ žengia į priekį, išbandydamos technologijas realiame pasaulyje, Kinijos kompanijos kartu su kai kuriais garsiais automobilių gamintojais jau kuria susijusias 5G programas.

„Viena juosta, vienas kelias“

„ZTE“ atlieka 5G bandymus su savavaldžiais automobiliais ir bendradarbiavo su „Audi AG“ Kinijos padaliniu vystant „transporto priemonių interneto“ technologiją. Robotikos srityje „ZTE“ bendradarbiauja su interneto milžine „Baidu Inc.“ ir „Siasun Robot & Automation Co.“, kartu kurdami 5G programas.

Nankine įsikūręs elektrinių transporto priemonių startuolis „Byton Ltd.“ šių metų pabaigoje Kinijoje pristatys visureigį, kuriame bus įdiegta daugybė dirbtinio intelekto funkcijų ir stogo antena, siūlanti iki 10 Gbit per sekundę duomenų perdavimo spartą, kuri yra šimtus kartų didesnė už normalią vidutinišką spartą.
5G standartų diktavimo privalumai gali pasitarnauti Kinijai ir už šalies ribų. Prezidento Xi Jinpingo „Vienos juostos, vieno kelio“ iniciatyva apima kinų tinklo infrastruktūros plėtrą palei visą „juostos ir kelio“ maršrutą, einantį per Euraziją, Artimuosius Rytus ir kai kurias Afrikos dalis.

„Besivystančioms šalims, kurios yra jautresnės kaštams, bus sunku atsisakyti Kinijos 5G kainų pasiūlymo, ypač kai jis bus pasaldintas infrastruktūros ir projektų finansavimo paskatomis, kaip kad „Vienos juostos, vieno kelio“ iniciatyva“, – teigiama JAV Gynybos departamento pranešime.

Savo ruožtu JAV vadovauti 5G plėtrai leidžia privačiam sektoriui, birželio mėnesį savo kalboje Niujorke bevielių tinklų vadovams pabrėžė Federalinės ryšių komisijos pirmininkas Ajitas Pai'us.

„Nepaisant visų kalbų apie vyriausybės dėmesį 5G tinklams, nepamanykite, kad mes vystome rinkos strategiją, skirtą skatinti 5G plėtrą ir diegimą“, – teigė A. Pai'us.

JAV susidorojimas su „Huawei“, neleidžiant kompanijai įsigyti Amerikoje pagamintų komponentų, bus didelis išbandymas Kinijos 5G lyderiui, sako Anthea Lai, Azijos ir Ramiojo vandenyno žiniasklaidos, technologijų ir telekomunikacijų analitikė iš „Bloomberg Intelligence“.

„Iki šio draudimo Kinija iš tiesų turėjo stiprų potencialą pirmauti 5G kūrime, – teigia A. Lai. – Tačiau dabar pamatysime, ar atkirtis „Huawei“ neatsilieps Kinijos operatorių verslui.“

„Huawei“ gali pristabdyti Kinijos plėtrą“, – pridūrė ji.