aA
Tai vienas iš labiausiai privilegijuotų pasaulyje klubų, daugelį metų žinomas kaip Sindikatas, Centrinė realizavimo organizacija ir Deimantų prekybos bendrovė.
Deimantai
© Shutterstock

Daugiau nei šimtmetį bendrovė „De Beers“ pardavinėjo didžiąją dalį savo nešlifuotų deimantų saujelei rinktinių klientų, ratui žmonių, vertinamam kaip paslaptingo brangakmenių prekybos pasaulio „Kas yra Kas“. „Tiffany & Co.“, „Graff Diamonds“ ir „Signet Jewelers Ltd.“ – visos jos turi šios grupės padalinių, garantuojančių nuolatinį tiekimą brangakmenių, kurių kilmę kontroliuoja deimantų gavybos bendrovė „De Beers“.

Deimantų prekybos pasaulyje elitinio „De Beers“ pirkėjo statusas vertinamas kaip svarus sėkmės ir turtų garantas. Bet dabar įgyti tokį statusą jau nebėra taip paprasta.

„De Beers“ parduoda savo brangakmenius per 10 aukcionų kiekvienais metais Botsvanos sostinėje Gaborone, ir pirkėjams – žinomiems kaip „sighthodlers“ (bendrovės klientai) – tenka sutikti su jų siūlomomis kainomis ir kiekiais. Tokia sistema, susiformavusi dar devynioliktojo amžiaus dešimtajame dešimtmetyje, skirta patenkinti abiejų pusių interesus - tiek gavėjų, tiek klientų, kurie įsigyja deimantų su nuolaida.

Tačiau nuolaida mažėja. Kai kuriais atvejais kainos net aukštesnės už rinkos kainą, ir klientai yra priversti parduoti nuostolingai, teigia šaltiniai, susipažinę su situacija. Kai kuriems bendrovės klientams sunkiai sekasi užsidirbti pelno versle, kuris kitados buvo itin pelningas.

Problemos deimantų pramonėje dvejopos. Aukštos klasės juvelyrinių dirbinių pardavimai stagnuoja, juos išstumia kitos prabangios prekės ar paslaugos, tokios kaip avalynė, rankinės ir atostogos kurortuose. Be to, deimantų prekybos bendrovėms sunkiau užsitikrinti finansavimą, nes bankai palieka sektorių, patyrę daug nuostolių dėl sukčiavimų bei neveiksnių paskolų.

„Šiuo metu nelengvas laikotarpis, neapsimetinėsiu nei prieš kelintus, nei prieš kitus, - kalbėjo bendrovės vadovas Bruce‘as Cleaveris. Jis tvirtina, kad paklausa išlieka tvirta ir kad tūkstantmečio, arba Y kartos, atstovai „apguls deimantus lygiai taip pat kaip jų tėvai ir seneliai“.

„De Beers“ teigia skirianti daugiau lėšų rinkodarai ir tobulinanti veiklą tiekimo grandinėje, stengdamasi įtikinti visuomenę, kad deimantai nekursto jokių konfliktų ar žmogaus teisių pažeidinėjimo.

Net jei ir taip, santykiai tarp „De Beers“ ir jos klientų tampa vis labiau įtempti, nes bendrovė tebeišlaiko aukštas kainas, nors tai ir reikštų mažesnius brangakmenių pardavimus.

Deimantai
Deimantai
© Bloomberg


Atėjo permainų metas pramonėje, kur būti vienam iš rinktinių pirkėjų nuo seno reiškė aukščiausią pasiekimą. Noras tapti bendrovės klientu būdavo toks didžiulis, jog jie dosniai dovanodavo vertingus meno kūrinius, – tarp jų, ir Davido Hackney‘o bei Damieno Hirsto, kurių paveikslai puošia „De Beers“ būstinės, esančios šalia Londono Trafalgaro aikštės, vestibiulius, – vildamiesi pelnyti kasybos milžinės malonę.

2015 metais duodamas interviu „The Financial Times“ (FT) „Graff“ pirmininkas Laurence‘as Graffas sakė apie „De Beers“: „Jei norite užsitikrinti sėkmę deimantų versle, turite prie jų kiek įmanoma priartėti.“

Dabar šis tas pasikeitė. Maždaug 80-čiai pirkėjų, kilusių iš įvairių pasaulio regionų – nuo Belgijos iki Izraelio ir Indijos, pelno marža iš deimantų prekybos smarkiai sumažėjo arba apskritai išnyko. Nemaža dalis nusivylusių klientų atsisako pirkti dabartinėmis kainomis, teigia šaltiniai, susipažinę su situacija.

Sunku nuspėti, kokių nuostolių patiria kai kurie bendrovės klientai – beveik visi jie privačios įmonės. Tokioms mažmenininkėms kaip „Graff“ ir „Tiffany“ prekyba ir deimantų šlifavimas yra tik nedidelė jų bendro verslo dalis, ir jie mažiau paveikti šių permainų. Tačiau daugeliui specializuotų įmonių užgriuvusias bėdas daug sunkiau įveikti.

Kelios jos jau pasitraukė iš verslo, o „Eurostar Diamonds“, kitados viena iš didžiausių nešlifuotų deimantų pirkėjų, šiais metais subankrutavo. Be abejonės, grupei ir anksčiau teko patirti ne vieną nuosmukį, per pastarąjį dešimtmetį „De Beers“ gerokai sumažino ir savo klientų skaičių.

Bendrovės klientams patiriant nuostolių, „De Beers“ taip pat nukenčia finansiškai. „De Beers“ pagrindinės bendrovės „Anglo American Plc.“ pirmojo pusmečio pelnas iš deimantų verslo smuko beveik 30 procentų. Per pirmuosius šešis šių metų mėnesius pardavimai buvo mažiausiai 500 mln. dolerių mažesni nei tuo pačiu laikotarpiu prieš trejus metus.

Nešlifuotų deimantų kainos šiais metais smuko maždaug šešiais procentais, nors šlifuotų brangakmenių kainos tik apie 1 proc. mažesnės, rodo „Polishedprices.com.“ duomenys.

Deimantai
Deimantai
© Bloomberg


Deimantų pirkimai iš „De Beers“ nusmukdė bendrovės klientų pelno maržą. Praėjusiais metais klientams nustatyta nuolaida siekė apie tris procentus. Kai kuriais atvejais ji sumažėjo beveik iki vieno procento, o kai kada jiems net tenka sumokėti didesnę sumą nei ta, už kurią jie galėtų parduoti deimantus antrinėje rinkoje, teigia klientai ir kiti pramonės atstovai.

Lyginant su praėjusio dešimtmečio pabaiga, kai klientai galėjo nuolat tikėtis daugiau nei 5 proc. nuolaidos, pastebimos didžiulės permainos, teigia šaltiniai.

„De Beers“ tenka įveikti nemažas kliūtis norint palaikyti sunkumus patiriančius pirkėjus. Bendrovė šiais metais sušvelnino taisykles klientams, leisdama jiems sumažinti metines kvotas ir atidėti pirkimus. Bendrovė taip pat priduria, kad nustatytos kainos leidžia klientams uždirbti gana neblogą pelną, rinkai pasiekus pusiausvyrą po pakilimų bei nuosmukių.

„Aš suprantu, kad mums reikia padėti jiems įveikti audras, – sakė B. Cleaveris. – Yra dalykų, kuriuos mes galime nuveikti per likusius 2019 metus, kad sustiprintume paklausą ir padėtume klientams būti lankstesniems jų versle.“

Deja, geromis naujienomis kol kas, regis, nekvepia. Nyderlandų bankas „ABN Amro“, vienas iš lyderių pramonės finansavimo sferoje, neseniai pranešė klientams, jog nebegalės ilgiau finansuoti nešlifuotų deimantų pirkimų, jeigu nebus aišku, ar iš brangakmenių galima tikėtis pelno.

Be to, kai kurios dėžės su nešlifuotais deimantais, parduotos rusų konkurentės „Alrosa PJSC“, šių metų liepą pardavinėjamos su didelėmis nuolaidomis, lyginant su ta kaina, už kurią „Alrosa“ jiems pardavė, teigė šaltiniai. „Tikra audra: per didelė pasiūla, nepakankama paklausa“, – sakė Richardas Hatchas, metalų ir kalnakasybos analitikas iš Berenbergo. – Nematau, kad artimiausiu metu situacija pagerėtų.“

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(25 žmonės įvertino)
4.2400

Tyli povandeninė revoliucija: prasidėjo, kaip brangus žaisliukas pinigingam elitui, bet tampa norma (19)

Grakštus laivas trukteli į priekį, ir keturi jo keleiviai, žvelgiantys į Monako panoramą,...

„Brexit“ gali privesti prie Jungtinės Karalystės subyrėjimo (140)

Vienas iš pirmųjų darbų, kuriuos tapęs ministru pirmininku nuveikė Borisas Johnsonas , buvo...

Fukušima tapo naujausiu sopuliu Japonijos ir Pietų Korėjos santykiuose (7)

Radiacija iš apgadintos Fukušimos branduolinės jėgainės tampa naujausiu įtampos tarp...

Iš Putino elito sluoksnių – netikėta kritika Kremliui (90)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas visada kerta atgal, kai pajunta jam daromą spaudimą. Bet,...

JAV įtaria, kad „Huawei“ pažeidė sankcijas: naudojo kodinius pavadinimus veiklai Sirijoje ir Sudane (16)

„ Huawei Technologies Co.“ naudojo kodinius pavadinimus ir slaptas dukterines įmones valdyti...

Top naujienos

Pinigų tema lietuviams kalbėti gėda ne mažiau nei apie seksą: jei už žinias rašytų pažymį, dažnas gautų 4 (71)

Pinigų klausimas lietuviams kartais yra toks pats tabu kaip ir seksas ar politika. Dar labiau nejauku...

Kodėl lietuviški kurortai yra daug blogiau nei užsienio: turtingųjų pasaulis Interlakenas ir jo beprotiškos kainos (171)

„Niekada nevažiuočiau į lietuviškus kurortus“, „Palanga – brangi tragedija“, „Į...

13 daug antioksidantų turinčių produktų: valgydami juos kovojate su kenksmingais procesais organizme (3)

Antioksidantai yra junginiai, padedantys atitolinti ląstelių pažeidimus ar net galintys užkirsti...

Investuotojai nenurašo penktojo pagal dydį miesto: vaiduoklį keis nauja verslo oazė (10)

Nors per pastarąjį dešimtmetį Panevėžyje gyventojų sumažėjo daugiau nei dvidešimčia...

Iš „Misijos Sibiras“ grįžusi Amerikos lietuvaitė: dabar važinėsiu po Ameriką ir viską pasakosiu (62)

Tarp šešiolikos šių metų ekspedicijos „ Misija Sibiras “ dalyvių pirmą kartą buvo...

Bretanė – vieta, kur saugoma istorija ir gerbiamos tradicijos (10)

Gerai išvystytas Prancūzijos greitųjų traukinių (TGV) transporto tinklas suteikia unikalią...

Linkytė ir Vaitiekūnas papasakojo apie slogias mintis ir kaip pavyko pamilti save (74)

Laisvės pikniko metu „Rytojaus jaunimo“ diskusijų zonoje didelio susidomėjimo sulaukė...

Gamtos ženklus stebinti dzūkė jau žino, kokie bus rudens orai ir kada sulauksime pirmojo sniego (76)

Gamtos ženklus stebinti ir orus pagal juos prognozuojanti marcinkoniškė Janina Janušauskienė...

Atostogos Maltoje prasidėjo sėdint ant akmens: nesitikėjo, kad kelionė taip pabrangs (20)

Mano atostogos prasidėjo nuvykus į Maltą , į mažą miestelį Mgarr, prie užrakintų durų....

„Serie A“ starte – neįskaitytas Ronaldo įvartis, „Bundeslygoje“ – pirmoji „Bayern“ pergalė (1)

Šeštadienio vakarą startavo Italijos futbolo „Serie A“ čempionatas. Pirmąją pergalę...