Kova su transporto skleidžiama tarša, kuri sudaro ketvirtadalį ES išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio, yra vienas iš didžiausių 27 narių bloko iššūkių siekiant kardinalių aplinkosaugos tikslų. Europa privalo duoti aiškų signalą gamintojams, transporto priemonių parkų savininkams ir vartotojams, kad šie paspartintų perėjimą prie elektrinių transporto priemonių, dokumente, adresuotame ES klimato ir transporto vadovams, teigia kelios šalys, įskaitant Nyderlandus ir Daniją.

„Atsižvelgiant į automobilio eksploatavimo trukmę, tiesiog reikėtų apie 2030 metus nebeleisti į rinką naujų kietąjį kurą naudojančių automobilių, jei norime tapti neutralūs anglies dioksido atžvilgiu 2050 metais“, – interviu „Bloomberg News“ sakė Stientje van Veldhoven, Nyderlandų valstybės sekretorė (infrastruktūra ir vandentvarka).

Naujausios pastangos rodo įtampą, susijusią su ambicingų klimato tikslų įgyvendinimu. Bendrijos lyderiai pernai gruodį palaikė siūlymą sugriežtinti tikslus sumažinti emisijas nuo dešimtojo dešimtmečio lygio iki 2030 m. bent 55 proc., palyginti su šiuo metu iškeltu 40 proc. tikslu. Birželį Bendrijos reguliavimo institucijos padalinys pasiūlys naujas nuostatas, siekiant sustyguoti ekonomiką su naujais taršos tikslais.

Teisės aktų paketą, žinomą kaip „Fit for 55“ („tinkamas 55 proc.“), sudarys peržiūrėtos taisyklės dėl automobiliams ir furgonams keliamų CO2 standartų, kurie, anot devynių ES narių, turėtų būti „ženkliai sustiprinti“. Į paketą taip pat turėtų būti įtrauktos nuostatos dėl laipsniško iškastiniu kuru varomų transporto priemonių nutraukimo, teigia grupė šalių, į kurią taip pat įeina Austrija, Belgija, Graikija, Airija, Lietuva, Liuksemburgas ir Malta.

Europos Komisija siekia į regiono kelius paleisti bent 30 mln. elektrinių transporto priemonių iki 2030 metų. Anot „BloombergNEF“, tai išties ambicingas tikslas, atsižvelgus į tai, kad šiuo metu yra apie 1,4 mln. elektrinių transporto priemonių. Analitikų prognozėmis, iki 2028 metų keliuose bus 28 mln. prie elektros tinklo jungiamų (plug-in) hibridinių ir grynai elektrinių transporto priemonių.

„Mes iš tiesų darome paslaugą automobilių gamintojams, nustatydami palaipsnio nutraukimo datą Europos lygmenyje, be to, leisdami atskiroms šalims judėti greičiau ir nustatyti ankstesnes datas pagal savo norus ir galimybes“, – sakė Danijos klimato ir energetikos ministras Danas Jorgensenas.

Pernai Europa tapo elektrinių transporto priemonių įdiegimo epicentru, pirmą kartą ten automobilių gamintojai pardavinėjo daugiau grynai elektrinių ir hibridinių transporto priemonių nei Kinijoje. Tokį šuolį paskatino griežtesni emisijų standartai, subsidijos, padėjusios pramonei atsigauti po pandemijos sukeltų trikdžių, ir naujų modelių, atitiksiančių ateinančiais metais keliamas griežtesnes taisykles, įvedimas į rinką.

Europa, norėdama paskatinti netaršių automobilių gamybą, taip pat turėtų užtikrinti „superefektyvią įkrovimo infrastuktūrą“ regione , sakė S. van Veldhoven. – Šis procesas turėtų būti toks pat paprastas kaip įkraunant mobilųjį telefoną.“