aA
Gegužės 20 d. lygiai 20.52 val. iš Austerlico stoties Paryžiuje pajudėjo miegamasis traukinys. Traukiniu važiavo Prancūzijos ministras pirmininkas Jeanas Castexas: tai buvo inauguracinė 12 valandų naktinė kelionė į Nicą. Skrydis tarp šių dviejų miestų paprastai trunka apie 90 minučių, tačiau vietoj to J. Castexas ir maždaug šimtas keleivių praleido naktį ant atlenkiamų gultų, o kitą rytą Prancūzijos Rivjeros miestą pasiekė pačiu laiku, kad pusryčiams Anglų promenadoje sukrimstų šiltų raguolių su pieniška kava.
Bilietas į Europos keliones – ne lėktuvai ar automobiliai, o traukiniai
„TGV POS“
© wikimedia nuotr.

Po to, kai daugiau nei prieš trejus metus buvo atsisakyta maršruto Paryžius–Nica, jo atnaujinimas yra dalis ambicingo plano atgaivinti naktinius traukinius visoje Europoje, išmainant trumpojo nuotolio skrydžius į ilgesnes ir ekologiškesnes naktines keliones geležinkeliu. Nepaisant pastarojo meto pažangos greitųjų traukinių ir hipergarsinių lėktuvų srityje, Prancūzija ne vienintelė investuoja į šią lėtesnę keliavimo formą.

Gegužę pradėjo veikti ir Austrijos miegamasis traukinys „Nightjet“, kursuojantis iš Vienos į Amsterdamą; kitais metais olandų startuolis „European Sleeper“ planuoja pristatyti naujus naktinius traukinius, kurie sujungs Amsterdamą, Berlyną, Briuselį ir Prahą. O tada dar yra ilgametis daugelio Vakarų Europos nacionalinių geležinkelių kompanijų bendradarbiavimas, siekiant naktiniais traukiniais sujungti didžiuosius žemyno miestus, įskaitant Barseloną, Berlyną, Paryžių ir Vieną.

Šios kolektyvinės pastangos – kertinis akmuo 2019 m. Europos žaliojoje sutartyje, kuria siekiama visame žemyne 90 proc. sumažinti transporto emisijas, iki 2050 m. pasiekiant anglies dvideginio neutralumą platesniu mastu.

Remiantis Europos Komisijos pateiktais skaičiais, transportas sukuria 25 proc. visų Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių išmetamųjų teršalų. Kelionės automobiliais sudaro beveik tris ketvirtadalius, o aviacija ir jūrų transportas – likusią dalį. Geležinkelis, mažiausiai anglies dioksido į aplinką išskirianti transporto rūšis, sudaro vos 0,4 proc. teršalų. Tai paaiškina, kodėl Europos Komisija geležinkelių infrastruktūrai visame bloke skyrė 5,8 mlrd. eurų ir 2021-uosius paskelbė „Europos geležinkelių metais“.

Keliautojams tai ne tik ekologiškesnis būdas pamatyti Europą. Geležinkelių entuziastas Pascalis Dauboinas, kuris nuo 2016 m. kartu su kolektyvu „Oui au Train de Nuit“ („TAIP naktiniam traukiniui“) ragina Prancūziją grąžinti naktinius traukinius, giria prabudimo patekant ir leidžiantis saulei malonumus. „Man patinka jausti ir matyti, kaip pro šalį lekia kraštovaizdis, lįsti į tunelius, žinant, kad kertu kalnus, ir jausti geografiją naktiniame traukinyje“, – vardija P. Dauboinas.

Ekologijos kaina

Kai Europos Komisija 2021-uosius paskyrė geležinkelių garbei, ji nesitikėjo, kad proga sutaps su pandemija. Pagrindinė kampanijos dalis turėtų startuoti rugsėjį: „Connecting Europe Express“ traukinys, važiuojantis žiediniu maršrutu nuo Lisabonos iki Paryžiaus, sustos 70-yje miestų 26-iose šalyse, kad pareklamuotų traukinių privalumus tiek poilsinėms, tiek verslo kelionėms.

„Šiuo metu geležinkeliai sulaukia precedento neturinčios politinės paramos, – teigia Kevinas Smithas, Jungtinės Karalystės leidinio „International Railway Journal“ vyriausiasis redaktorius. – Politikai iš tiesų bando pagerinti infrastruktūrą, pasiūlyti geresnes paslaugas ir paleisti daugiau traukinių. Vartotojai seks iš paskos.“

Tačiau vyriausybės, siekdamos išgręžti paklausą, negalės pasikliauti vien moraliniais imperatyvais. „Kelionės geležinkeliu turės pasiūlyti konkurencingą kainą, o šiuo metu tai yra tikras iššūkis“, – sako K. Smithas. Kadangi eksploatacinės išlaidos išties aukštos, – naktiniai traukiniai gabena mažiau keleivių ir teikia papildomas paslaugas, tokias kaip lovų klojimas ir skalbimas, – bilietai į abi puses miegamuoju traukiniu Paryžius–Nica kainuoja nuo 218 eurų, tuo tarpu skrydis kainuotų perpus mažiau.

Vis dėlto, pasak P. Dauboino, konkurencingesnes kainas turėtų siūlyti ne geležinkelio kompanijos, bet oro linijos: lėktuvų bilietai turėtų kainuoti „panašiai“.

„Kai kelionės kaina atspindės tikrąsias aplinkosaugos išlaidas ir bilietai pabrangs, žmonės automatiškai mažiau skraidys“, – teigia jis.

Pandeminiai saugumo reikalavimai

Antrąjį 2020 m. ketvirtį keliautojai masiškai atsisveikino su geležinkeliais: Prancūzijoje keleivių skaičius, palyginti su ankstesniais metais, sumažėjo 78 proc., kai oro transportas visoje Europoje patyrė 51 proc. nuostolių. Vis dėlto pasirodo, kad traukiniai, jei kalbame apie „Covid-19“, kelia ne didesnę riziką nei lėktuvai.

Praėjusią vasarą žurnale „Clinical Infectious Diseases“ paskelbtas tyrimas atskleidė, jog „Covid“ perdavimo rizika traukiniuose buvo statistiškai nereikšminga. Užsikrėsti koronavirusu nuo sergančio asmens traukinyje buvo 0,2–0,4 proc., taigi panaši arba mažesnė nei lėktuve, pažymėjo pagrindinis tyrėjas Shengjie Lai iš Sautamptono universiteto.

Europoje, kaip ir JAV, traukiniai taip pat reklamuoja oro filtravimo sistemas, galinčias keistis oro srautą net 20 kartų per valandą. Privačios kupė taip pat populiarios; naktiniame traukinyje Paryžius–Nica galima užsisakyti visą keturių ar šešių lovų kupė.

Ateinantis dešimtmetis

Vyriausybės ragins vartotojus rinktis geležinkelių keliones kur kas ilgiau nei tik šiais metais. Balandžio mėnesį Prancūzija patvirtino įstatymą, draudžiantį trumpųjų nuotolių vidaus skrydžius, visam laikui nutraukiant komercinių skrydžių pasirinkimo galimybes tarp miestų, kuriuos per 2,5 valandos ar trumpiau galima sujungti geležinkeliu – pavyzdžiui, tarp Paryžiaus ir Bordo ar Nanto.

Dėl patogumų kyla tam tikrų kompromisų. Naujajame maršrute Paryžius–Nica nėra dušų ir belaidžio interneto. Tačiau keliautojams padalijami rinkiniai, kuriuose yra ausų kištukai, akių kaukės ir drėgnos servetėlės – nesvarbu, ar jie nakvos paprastose atlošiamose sėdynėse, ar į dviaukštes lovas panašiuose gultuose.

Standartas pakils kitais metais, kai Austrijos nacionalinis geležinkelis ÖBB paleis naujos kartos „Nightjet“ traukinius. Juose bus jutikliniai ekranai, darbastaliai, ambientinis apšvietimas, įkrovimo taškai, o prabangiuose kupė – ir vonios kambariai su tualetais ir dušais, taigi beveik kaip verslo klasės lėktuvo salone.

O kol kas privačios kompanijos bando užpildyti prabangos klasės vartotojų jaučiamą komforto stygių. Svetingumo grupė „Belmond Ltd.“ pranešė, kad 2019-ieji buvo rekordiniai metai prašmatnioms geležinkelių kelionėms penkių žvaigždučių „Venice Simplon-Orient-Express“ traukiniu. Kitais metais bus pridėta naujų įlaipinimo taškų „Grand European Tour“ maršrutuose, apimančiuose Amsterdamą, Briuselį, Florenciją ir Romą.

Dar viena naujiena – trys įspūdingi liukso numeriai su privačiais marmuriniais vonios kambariais su dušais, šildomomis grindimis, art deco apdaila ir lakuotu medžiu apmuštomis sienomis: visa tai galima bus užsisakyti vienos nakties kelionei tarp tokių miestų kaip Roma ir Paryžius, už kurią paklosite nuo 6200 svarų sterlingų asmeniui.

„Tai jau ne tik nukakimas iš taško A į tašką B, bet ir mėgavimasis kelione bei pakeleivių draugija, – teigia Gary Franklinas, „Belmond“ traukinių ir kruizų viceprezidentas. – Ir manau, kad tai bus dar svarbiau per ateinančius porą metų, po to, kai visi izoliuoti sėdėjome karantine.“

Bloomberg
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
3.4375

Dabar jau aišku: Jungtinė Karalystė dėl COVID-19 padarė lemtingą klaidą

Boriso Johnsono vadovaujama Jungtinės Karalystės vyriausybė ankstyvajame koronaviruso...

Perspėja dėl piktybiško Kremliaus plano: tai jau nebe geopolitiniai žaidimėliai, Europa stumiama į pavojingą situaciją (518)

Žiema dar net neatėjo, o Europoje jau gilėja dujų rinkos krizė – auga paklausa, o pasiūla tik...

Kova tarp ES ir maištaujančių jos narių jau peraugo į didelio masto konfliktą: pirštinė mesta (141)

Kova tarp Europos Sąjungos ir jos narių Lenkijos ir Vengrijos dėl teisės viršenybės peraugo į...

JK įmonės didina atlyginimus ir vis tiek neranda darbuotojų (87)

Remiantis apklausa, atskleidžiančia, kad darbo jėgos trūkumas vis aštrėja, aštuonios iš...

Evgenia Pismennaya, Yuliya Fedorinova, Ilya Arkhipov | D+

Iš pasaulinių pastangų besišaipęs Putinas keičia retoriką: ant kortos pastatyta daug

Daugelį metų viešai neigęs klimato kaitą, Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas galiausiai...

Top naujienos

Profesorius turi atsakymą, kodėl strigo vakcinavimas: politikai padarė kelias baisias klaidas

Šeimos gydytojai yra pirmieji medikai, į kuriuos Lietuvos žmonės kreipiasi atsiradus sveikatos...

27-erius metus siuvimu užsiimanti rietaviškė: veiklą gyvenime mesti norėjau tik kartą (10)

Rietave gyvenanti Palmira Mikalauskienė drabužius siuva, taiso ir mezga kone visą savo gyvenimą....

Viktorija Dačinskaitė | D+

Naujos statybos daugiabučio Vilniaus centre gyventojams už rūšiavimą teks susimokėti: situaciją vadina didžiausiu absurdu

Prestižinės Vilniaus miesto gatvės vis tankiau apgyvendinamos, vienas po kito dygsta modernūs...

Migrantas šaukiasi pagalbos: tėvynėje turėjo viską, o dabar bijo mirti Lietuvoje (569)

Pierras Mbocko pasakoja Kamerūne turėjęs viską: butą, automobilį, mylimą darbą, nuosavą...

Dabar jau aišku: Jungtinė Karalystė dėl COVID-19 padarė lemtingą klaidą

Boriso Johnsono vadovaujama Jungtinės Karalystės vyriausybė ankstyvajame koronaviruso...

Garsių Amerikos menininkų šešėlyje likusios moterys: ne tik mūzos ar namų šeimininkės, bet ir mylimuosius lenkiančios kūrėjos

Buvo laikai, kai moterims teko kovoti už savo vietą meno pasaulyje, išsivaduoti iš stereotipų ir...

Automobilis partrenkė 67-erių „Vedęs ir turi vaikų“ žvaigždę Katey Sagal (14)

Automobilis partrenkė Katey Sagal, kai ši ėjo per vieną Los Andželo gatvių. Įvykis nutiko...

Užkalnis uosto: senelis aristokratas ir jo budulis anūkas (51)

Jūs žinote, kokie yra bjauriausi pasaulio kvepalai, kuriuos mėgsta Lietuvos buduliai , gezai ,...

Saldžiausiai dienai: 5 gardžiausių obuolių pyragų receptai – abejingų neliks (1)

Ar žinojote, kad šiandien - Saldžiausia metų diena? Rašytojas Murėjus N. Rothbardas iš...

Natalijos Bunkės ir jos vyro kelionės iki namų apkarto: nauju automobiliu priversti bristi purvu (197)

Lietuvoje – dar daug žvyrkelių, kuriais kasdien tenka riedėti begalei žmonių. Kol vieni...