Jei „Apple Inc.“ iš tikrųjų rimtai svarsto galimybę pristatyti savo transporto priemonę, kaip liudija kompanijos pranešimai spaudai, ji beveik neabejotinai nuspręs perleisti visą juodą darbą kažkam kitam, kaip tai daro su „iPhone“. „Apple“ sukuria telefono dizainą ir operacinę sistemą, tačiau samdo „Foxconn“, kad šis surinktų visus komponentus į aparatą.

Yra bent vienas stambus gamintojas, pasirengęs pasinaudoti šiais seisminiais pramonės pokyčiais: tai Kanados „Magna International Inc.“ „Jei „Apple“ rimtai ketina sukurti automobilį… jį surinkti lemta „Magna Steyr“, – neabejoja „Evercore ISI“ analitikas Chrisas McNally. Net jei „Apple“ ir nepanorės bendradarbiauti, gamintojas jau konsultuoja technologijų grupes ir startuolius, norinčius žengti į automobilių verslą, o investuotojams tai nepraslydo pro akis. Nuo kovo mėnesio „Magna“ akcijos beveik patrigubėjo, o jos rinkos vertė siekia 21 mlrd. dolerių.

Norėdami sužinoti daugiau apie „Magna“ ir jų ankstesnį automobilių kūrimo darbą su „Apple“ (šios diskusijos niekur nedingo), galite pasiskaityti šį mano „Bloomberg Opinion“ kolegos Alexo Webbo ir „Bloomberg News“ autorių 2016 m. straipsnį.

„Magna“ yra viena didžiausių automobilių dalių tiekėjų pasaulyje, 2019 m. uždirbusi beveik 40 mlrd. dolerių iš tokių produktų kaip transmisijos, kameros, veidrodžiai ir sėdynės. Dukterinė jos įmonė, dirbanti pagal sutartis, „Magna Steyr“ – išties įdomus darinys. Savo gamykloje Grace, Austrijoje, ji gamina nišines aukščiausios klasės transporto priemones, įskaitant „Mercedes G-Class 4x4“, elektrinį „Jaguar I-Pace“ ir sportinį „BMW Z4“.

Paprastai šios kompanijos verčiau perleidžia gamybą kažkam kitam, užuot kūrusios naują gamybos liniją, nes pardavimų apimtys būna palyginti nedidelės. 2019 m. „Magna“ surinko beveik 160 000 transporto priemonių – daugiau nei pagamina daugelis automobilių gamintojų – ir iš šios veiklos užsidirbo 6,7 mlrd. dolerių pajamų. Kartu su partnere „Beijing Automotive Group Co.“ (BAIC) Kinijoje ji neseniai pastatė dar vieną gamyklą, kuri per metus gali pagaminti 180 000 transporto priemonių. Toliau eilėje numatyta Šiaurės Amerikos gamykla.

Į „Magna“ klientų sąrašą patenka ne vien tradiciniai automobilių gamintojai. Henriko Fiskerio tuo pačiu vardu pavadinta automobilių kompanija paskelbė viešą pasiūlymą spalį, susijungusi su specialiosios paskirties įsigijimo įmone. Gamybos ir transporto priemonių inžinerijos partnerystė su „Magna“ – kertinis H. Fiskerio požiūrio į turtą principas. Jų bendradarbiavimas neretai lyginamas su „Apple“ ir „Foxconn“ santykiais, tikintis, kad bus išvengta gamybos košmarų, kurie persekiojo „Tesla Inc.“.

Pranešama, kad „Magna“ Austrijos dukterinė įmonė veda derybas dėl transporto priemonių gamybos kompanijai „Canoo Inc.“ – dar vienam SPAC remiamam automobilių startuoliui, o Kinijoje pradeda gaminti „Arcfox“, skirtą BAIC elektrinių transporto priemonių padaliniui. Kiti projektai – bendradarbiavimas su „Alphabet Inc.“ dukterine įmone „Waymo“, siekiant integruoti savaiminio vairavimo technologijas į jų gaminamas transporto priemones, ir bendradarbiavimas su „Sony Corp.“, gaminant futuristinį „Vision S“ prototipą.

„Ne paslaptis, kad su mumis susisiekia praktiškai kiekvienas ne OEM, norintis realizuoti savo suprojektuotas transporto priemones“, – praėjusiais metais investuotojams sakė „Magna Steyr“ vadovas Frankas Kleinas.

Galima suprasti, kodėl nauji rinkos dalyviai gali norėti dirbti su neutralia šalimi, kaip antai „Magna“, o ne bendradarbiauti ir dalytis planais su kitais automobilių gamintojais, kurie gali tapti potencialiais konkurentais. „Magna“ ne tik užtikrina gamybos pajėgumus, bet gali suorganizuoti visą transporto priemonės kūrimo procesą. Kompanija buvo pasamdyta, kad paverstų chemikalų milijardieriaus Jimo Ratcliffe’o „Grenadier 4x4“ realybe.

Transporto priemonėse, kurias „Magna“ surenka savo gamyklose, paprastai yra daugiau jos pačios komponentų ir sistemų, nei automobiliuose, kurių ji negamina. Tai taip pat gali sukelti finansinį interesą kompanijoms, su kuriomis ji dirba. Jei „Magna“ sugebės tesėti pažadus, ji gali turėti 6 proc. „Fisker“ akcijų. Praėjusiais metais kompanija į „Waymo“ investavo 100 mln. dolerių.

Ir tai yra sveikintina, nes gamyba pagal sutartis atsiperka palyginti menkai. Transporto priemonių gamybos dukterinė įmonė praėjusiais metais pasiekė 2 proc. veiklos grąžą – žymiai mažesnę už kitų „Magna“ verslo padalinių vidurkį.

Be to, egzistuoja pavojus investuoti per daug pajėgumų į startuolius, kurie gali žlugti arba nuspręsti perimti gamybą į savo rankas. Jei „Apple“ taptų „Magna“ klientu, tai būtų toks pats nesaldus sandoris, koks tenka „Foxconn“, kurio veiklos marža susitraukė iki maždaug 2 proc. „Apple“ pasiima 24 proc.

Vis dėlto „Magna“ akcijos atrodo ne tokios ir pervertintos, palyginus su daugybe kompanijų, viena koja stovinčių elektrinių transporto priemonių gamyboje. Net ir po pastarųjų nesėkmių įmonės akcijų vertė yra beveik 12 kartų didesnė už išankstinį pelną. Kanados gamintojas turi ką veikti ir be Timo Cooko užsakymų.