aA
Esant mados kūrėju būti laimingam galima ir čia, tarp savų sienų. Milano ar Paryžiaus podiumais laimės neišmatuosi, įsitikinusi žinoma dizainerė Agnė Kuzmickaitė. „Surengti pristatymą Paryžiuje ar sušmėžuoti madinguose žurnaluose nėra neįmanoma, – sako ji. – Tiesa, vien talentu prasimušti gali ir nepavykti, tik štai kas svarbiau – sugebėjimai ir talentas ar palankios aplinkybės ir situacija – nėra aišku...“
Agnė Kuzmickaitė FOTO: Shot By Lukas
Agnė Kuzmickaitė FOTO: Shot By Lukas

Paklausiu jūsų ir kaip dizainerės, ir kaip neseniai iškeptos mokslų daktarės: ar įmanoma kalbėti apie kokį nors lietuviškos mados vaidmenį pasaulinėje arenoje?

Ne, bet ar tikrai mums to nereikia? Kartais man atrodo, kad viską vertinti pagal tai, kokie reikšmingi ar nereikšmingi esame pasaulyje, tėra mažos šalies kompleksas. Vargu, ar toks naivokas požiūris vertingas ir mums padeda.

Dar ne taip seniai atgavome šalies nepriklausomybę. Tapę laisvi, mes kažkodėl prisikūrėme iliuzijų, kad visi mus pastebės ir staiga tapsime svarbūs. Kol buvome didelės šalies dalis, neišsipildžiusias savo svajones galėjome pateisinti tuo, jog gyvenome už geležinės uždangos ir turėjome ribotas galimybes.

Kai sienos atsidarė, tapome atviri visoms galimybėms ir esame verti lygiaverčiai varžytis su visu pasauliu. Čia ir dabar. Mums norisi greitų rezultatų, įrodymų, kad taip pat esame kažko verti.

Mados pasaulis – uždara bendruomenė, ir mada gimsta, kai tam yra palankiausios sąlygos, kai žmonėms nereikia kovoti dėl išgyvenimo. Trumpa Lietuvos nepriklausomybės istorija kol kas dar nelabai leidžia mūsų madai išsikeroti, antra vertus, nereikia dėl to savęs graužti – net ir tokios didelės šalys, kaip Rusija, teturi vos keletą pasaulinio lygio mados žaidėjų. Man atrodo, klausti dizainerio apie tarptautinius pasiekimus – tas pats, kas klausti žurnalisto, kodėl jis nerašo į britišką ar amerikietišką „Vogue“. Taip yra: kokioje rinkoje dalyvaujame – tos rinkos žaidėjai ir esame.

Vadinasi, išvysti mūsų dizainerių kolekcijas ant Paryžiaus, Londono ar Niujorko mados savaičių podiumų – misija neįmanoma?

Nėra jokių taisyklių, kaip kūrėjui įsitvirtinti mados pasaulyje. Esu tikra, kad sąlygos kurti Lietuvoje kartais netgi palankesnės. Žinoma, daug kas priklauso nuo paties dizainerio norų: juk ne visiems tinka krimsti mokslus užsienyje, o po to kažkokiuose mados namuose, kad ir garsiuose, dirbti vienu iš daugelio anoniminių dizainerio asistentų. Manęs asmeniškai tokia karjera niekada neviliojo. Iškart turėjau maksimalistišką ir nekvestionuojamą įsivaizdavimą, ką noriu daryti: troškau kurti savo vardu ir ant podiumo pristatinėti kolekcijas – kad ir kaip tai naiviai ar perdėm romantiškai skambėtų (juokiasi).

Mūsų profesijos tragiškumas slypi tame, kad neįmanoma sukaupti įdirbio – viskas labai greitai keičiasi. Net jei ir sukaupsi ką, dar nereiškia, kad tai greitai neišgaruos ir bus reikalinga. Vieną akimirką dizaineris – ant bangos, jo visi trokšta, bet tai visiškai jam negarantuoja saugios ateities kad ir po penkerių metų.

Gali būti, jog jau po poros metų jo vardo niekas net neprisimins, o visi ir toliau kalbės apie didžiuosius koncernus, kurie egzistavo, kai dar buvome maži: „Dolce & Gabbana“, „Gucci“ ar „Prada“. Viskas, ką dizaineris daro, – jo iniciatyvos reikalas. Jei jam pritrūks jėgų kurti ir kovoti, jo vietą greitai užims kiti. Šiame gyvenime – ne tik mados pasaulyje – viskas labai reliatyvu...

O gal kovoti dėl vietos po saule būtų daug paprasčiau, jei mūsų dizaineriai nustotų vieni kitiems kaišioti pagalius į ratus ir susivienytų bendram tikslui – užkariauti pasaulį?

Lietuviška mada pradėjo egzistuoti nuo idėjos, bet laikui bėgant tapo aišku, kad neįmanoma dirbti vien tik iš entuziazmo. Mada daugeliui dizainerių tapo verslu, atsirado susiskirstymas, šiokia tokia konkurencija. Bet tai normalu: niekada nemaniau, kad į madą privalu žiūrėti vien tik kaip į meną.
Verslas kažkodėl daugeliui asocijuojasi su neigiamais dalykais, jis atrodo mažiau vertingas nei menas. O juk sukurti drabužį kainuoja, ir kurti jį tik tam, kad žmonės pasižiūrėtų, neužtenka.

Reikia save parduoti, bet mūsų dizaineriams parduoti save pasauliui, savo kūrybą vis dar sudėtinga. Bet pažiūrėkite į šalis, garsias savo mada, tokias kaip Prancūzija ar Italija – jos sugeba ne tik kurti, bet ir puikiai parduoti, štai jų paslaptis.

Nėra aiškių būdų ar taisyklių, kaip dizaineriui patekti į pasaulio mados elitą. Kai mokiausi, man irgi atrodė, kad viskas, ką turi padaryti dizaineris, – pristatyti kolekciją. Tačiau pristatymas baigiasi, ir kyla daugybė klausimų, koks turėtų būti kitas žingsnis. Vienintelis logiškas – kolekciją parduoti. Dažnai parduoti kolekciją kur kas sudėtingiau nei ją parodyti, būtent todėl daugelis mūsų dizainerių kolekcijų pristatymų apskritai nerengia.

Sienos nuvirto, bet Europos žemėlapyje vis tiek liekame tarsi užribyje: šalelė Rytų Europoje – per maža, per silpna, ne tokia įdomi...

Augau šeimoje, kur niekas niekada negalvojo ir nesakė, kad esame prastesni. Mane supo nacionalistinė – gerąja šio žodžio prasme – aplinka.

Galbūt todėl visada maniau ir iki šiol manau, kad silpnąsias savybes reikia paversti savo stiprybe. Kaip tik dabar Rytų Europos, taip pat – sovietinė bei postsovietinė estetika, yra madinga. Tik pažiūrėkite į tokius gilias tradicijas turinčius mados namus, kaip „Burberry“: jie kolaboruojasi su rusų dizaineriu Gosha Rubchinskiy, kurio pagrindinis skiriamasis bruožas – tarybinio žmogaus įvaizdžiai.

Urlaganai, skustagalviai, vaikinai su į kelnes sukištais megztiniais – tokie įvaizdžiai mums galbūt kelia juoką arba neigiamas asociacijas, tačiau Vakarų pasaulyje tai – nauja tendencija.

Lietuva nėra lygiavertė konkurentė tokioms gilias mados tradicijas turinčioms šalis, kaip JAV, Prancūzija ar Didžioji Britanija, tad gal ir neverta žaisti pagal jų taisykles? Gal geriau nusispjovę į savo nevisavertiškumą „kam aš įdomus čia, Lietuvoje, juk visi tikrieji dizaineriai kuria Paryžiuje“ sukurkime savas taisykles?

Neturiu iliuzijų, kad Paryžiuje būčiau laimingesnė, nei esu dabar. Visai nebūtina galvoti, kad tik Paryžiuje ar Milane yra tikra, o čia – mažiau reikšminga. Tai, kad mano produkcija prekiaujama dešimtyje šalių, man irgi kelia pasitenkinimą. Metai bėga, patirties daugėja, į daug ką pradedi žiūrėti kitaip. Dabar jau suvokiu, kad surengti pristatymą Paryžiuje ar sušmėžuoti madinguose žurnaluose nėra neįmanoma, tačiau bet kokiam veiksmui, ypač kainuojančiam daug laiko, pastangų ir pinigų, reikalingas tęstinumas. Ir aiškus suvokimas, susitaikymas: mados Olimpe lieka stipriausieji – didieji koncernai ir jiems priklausantys kūrėjai. Ir neverta dėl to verkšlenti: jei yra užtektinai vertinančių tavo kūrybą, galima kurti bet kur.

Na, o jei vis dėlto turite tikslą – žūtbūt prasimušti, nusiteikite, kad turėsite tam paaukoti visą savo gyvenimą, ir tai vis tiek negarantuos jums laimės.

O jūs pati niekada nenorėjote būti garsi visame pasaulyje?

Be abejo, norėjau, ir kol kas dar šitos minties neatsisakau. Bet tai turi būti ne vieno žmogaus darbas. Lengva daryti, kai už to slypi dideli pinigai (šypteli). Be investicijų ir vien tik su savais pinigais viskas gali baigtis po pirmojo pabandymo. Kita vertus, kūrybingam žmogui kelių visada atsiranda.

Visą interviu su Agne skaitykite IKONA.TV portale ČIA.

Interviu buvo spausdintas žurnale AŠ IKONA, 2018 pavasaris (11 Nr.)

Žurnalas
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Su itin sunkia koronaviruso forma susigrūmusi Ingrida Kazlauskaitė: tai, kas vyko su mano kūnu, buvo neatpažįstama (145)

Jau keletą savaičių „Delfi“ mėgino susisiekti su dainininke Ingrida Kazlauskaite, kuriai buvo...

Žinomi žmonės buriasi ir skleidžia svarbią žinutę: nulis tolerancijos smurtui prieš moteris (12)

Trečiadienį prasideda jau šeštasis „Baltojo kaspino“ festivalis, kurio tikslas – per meną...

Legendinis aktorius Regimantas Adomaitis prabilo apie onkologinę ligą: kiek Viešpats leis, tiek ir gyvensiu (102)

„Turiu onkologinę ligą. Kiek Viešpats leis, tiek ir gyvensiu“, – rusų naujienų portalui...

71-erių aktorius Vladas Bagdonas vedė trečiąjį kartą: jo išrinktoji – baltarusių teatro kritikė (254)

Auksiniu scenos kryžiumi už nuopelnus teatrui praėjusiais metais apdovanotas legendinis kino ir...

Ingridai Kazlauskaitei – koronavirusas: prabilo apie klastingą ligos eigą (132)

Kasdienės statistikos Lietuvoje išties kelia nerimą. Koronavirusu užsikrečia vis daugiau...

Top naujienos

Septynių vaikų tėtis Vytautas atvirai apie šeimos kasdienybę ir mintis dėl aštuntojo vaiko: kantrybė ir galimybės nėra beribės (65)

Kol vienos šeimos svarsto, ar susilaukti antrojo ar trečiojo vaiko, Vytautas Salinis prie savo...

Mokslininkas palygino pirmąjį ir antrąjį karantinus: pasakė, kurioje vietoje padarėme klaidą (104)

Vilniaus universiteto dėstytojas, Prezidento Gitano Nausėdos suburtos Sveikatos tarybos narys,...

Viena taisyklė, kaip tinkamai vartoti česnaką: organizmui – kone stebuklingas poveikis (22)

Turbūt daugeliui teko girdėti apie česnako naudą mūsų organizmams. Sako, kad vyraujant...

Akibrokštas KET pažeidėją nufilmavusiam vyrui: po trijų mėnesių policija pranešė „trūksta duomenų“ (27)

Prieš kelis mėnesius kovinio filmo verstą sceną Vilniaus gatvėse įamžinęs vyras tuojau apie...

Gabrieliaus Landsbergio laukia nelengvi metai, o Nausėdos – sunkūs sprendimai (308)

Tėvynės sąjungai -Lietuvos krikščionims demokratams ( TS-LKD ) laimėjus rinkimus ir su...

Gydytoja Babajan – apie vampyrišką procedūrą nuo senėjimo: jaunystės eliksyras slypi mūsų pačių kūne (35)

Viena iš klinikos „GK klinika“ steigėjų, plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos...

Agnė Keizikienė | D+ nariams

Kartą ir visiems laikams: ginekologė „nubraižė“ žemėlapį, kaip rasti G tašką (1)

Apie G taško egzistavimą ir moteriško orgazmo galimybes žmonės ginčijosi jau prieš 2 tūkst....

Slapti ženklai, kad partneris gali būti jums neištikimas

Pradėjo kankinti abejonės, kad jūsų partneris yra jums neištikimas? Kūno kalbos ekspertė...

Kurjeriams – pats darbymetis: siuntų kiekis kai kur jau gerokai viršija praėjusių metų Kalėdų lygį (14)

Siuntas pristatančiose bendrovėse – pats darbymetis. „ DPD Lietuva “ komunikacijos vadovas...

|Maža didelių žinių kaina