aA
Kultinio švedų muzikos dueto „The Knife“ bendraįkūrėja „Fever Ray“ į pirmąjį turą po septynių metų pertraukos įtraukė ir Vilnių. Jos koncertas penktadienį tapo skandinaviškos elektroninės muzikos ir „queer“ seksualumo švente, į kurią susirinko daugiau kaip 1500 žmonių.
"Fever Ray" koncertas
"Fever Ray" koncertas
© DELFI / Andrius Ufartas

Švedai žino, kaip pasukti popmuziką savo kryptimi. Kaip ABBA kadaise nustatė skambesio standartą „Eurovizijai“, taip trečiasis „The Knife“ albumas, 2006-ųjų „Silent Shout“ visą dešimtmetį vedė popmuziką tamsyn. Jo žiemiškas elektroninis skambesys įkvėpė tokius vardus kaip „Grimes“, „Chvrches“, „Purity Ring“, ar „Austra“.

Hipnotizuojantis, bet tvirtas it peilis Karin Dreijer vokalas buvo neatsiejamas dueto atributas. Kartu su broliu Olofu „The Knife“ įkūrusi muzikantė, atrodė, eis panašiu keliu ir solinėje karjeroje. 2010-ųjų debiutinis jos kaip „Fever Ray“ albumas buvo „The Knife“ skambesio tęsinys, tik lėtesnė jo versija. Karin išlaikė ir dueto poziciją slėpti privatų gyvenimą: neduoti interviu, nesirodyti televizijos laidose, koncertuose ir fotosesijose būti su kaukėmis. Lig praėjusių metų rudens mes nežinojome, kaip „Fever Ray“ atrodo. Kaip ir nežinojome, ar ji apskritai dar kuria muziką.

Kol muzikantė buvo dingusi iš radaro, jos gyvenimas sukosi 180 laipsnių kampu. Spalį be anonso antrąjį albumą „Plunge“ į internetą paleidusi „Fever Ray“ atgimė iš naujo, radikaliai pakeitusi tiek muziką, tiek asmenybę. Ji išsiskyrė su vyru, atsiejo save nuo moteriškos lyties identiteto ir atrado vienišo gyvenimo džiaugsmą. „Plunge“ pagrindinė tema yra seksas, o jo dainas lydėję vaizdo klipai atliepė sadomazochistinį meną.

Viename jų į ateivišką, pliką būtybę persikūnijusi muzikantė išsilaisvina iš kambario dydžio spygliuotos vaginos, patekdama į patalpą, kur sienos pasitinka radikalios politikos šūkiais, pavyzdžiui: „Prisijunkite prie homoseksualų.“ Naujoji jos kūryba vizualiai yra tiek radikali, kad „Compensa“ koncertų salė turbūt būtų sulaukusi protestuotojų, jei tik jie būtų geriau žinoję, kas yra Vilnių savo nuotraukomis papuošusi „Fever Ray“.

Tad buvo netgi keista, kad koncertas praėjo stebėtinai ramiai. Kontroversiškiausias dalykas jame buvo tai, kad nieko kontroversiško neįvyko – net vieną iš dainų iliustravusi Karin ir pritariančių vokalisčių akto imitacija atrodė kaip natūrali, estetiška koncerto dalis.

Koncerte pamatėme, kad šiandien „Fever Ray“ yra daugiau nei vienos kūrėjos solo projektas – tai muzikančių-šokėjų-komanda iš Argentinos, Kolumbijos, Irano ir Švedijos. Jos it „Suicide Squad“ superherojės, jeigu filme vaidintų vien moterys ir jos gautų kūrybiškiau parašytus personažus.

„Fever Ray“ komanda kvestionavo tradicinį grožio suvokimą. Švedijoje gimusi, peru šaknis turinti pritarianti vokalistė Helena Gutarra scenoje vilkėjo masyviu kultūristės kostiumu. Kaip ir Karin plika galva ir „kraujuotas“ makiažas, taip ir Helenos išpūsti raumenys iš pradžių gali atrodyti atstumiančiai – bet tai ir yra vienas „Fever Ray“ tikslų: perkurti klausytojų galvose, kas yra estetiška, o kas ne. Paradoksalu, bet nė viena iš muzikančių nė kiek neapnuogino savo kūno – dar vienas jų būdas laužyti tradicinį moters buvimo scenoje supratimą.

„Fever Ray“ koncertas buvo tarptautiškas, feministiškas, politiškas, bendruomeniškas – tarsi sukurtas Švedijos turizmo biure reklamuoti šalį. Bet net ir šį stereotipą – Švedijos, kaip idealiai progresyvios visuomenės – muzikantės norėjo sugriauti. „This country makes it hard to f*ck“ vienoje esminių „Plunge“ dainų skandavo jos. Daina reikalavo nemokamų aborto procedurų, švaraus vandens ir pasisakė prieš gyvenimą tradicinėje šeimoje – koncepciją, kuria pati Karin, viena auginanti du paauglius vaikus, nusivylė.

Muzikaliai koncertas buvo tarsi sudarytas iš dviejų, vis besikeičiančių dalių: ankstyvosios ir dabartinės „Fever Ray“. Atmosferiški pirmojo albumo kūriniai kaip „Concrete Walls“ ar „When I Grow Up“ atrodė turintys mažai ką bendra su žmonėmis, kuriuos šiandien matome scenoje – tuo tarpu naujojo albumo favoritai „IDK About You“ joms buvo namų aikštelė. Kai kuriose dainose buvo surastas kompromisas tarp abiejų pasaulių: viena pirmojo albumo viršūnių dainų „Triangle Walks“ Vilniuje buvo atlikta su papildoma perkusija, skandinavišką šaltį sujungusi su afrikietiškos muzikos tradicija. „The Knife“ kūrinių nebuvo sugrota nė vieno – „Fever Ray“ yra atskiras muzikinis kūnas.

„Manau, kad moteriai atvirai dainuoti apie seksą vis dar yra radikalu. Tai labai liūdna“, – kalbėdamasi su „The New York Times“ sakė „Fever Ray“. Dėl to koncertą pradėti ji pakvietė ir kitą moterį, kuri tai daro: berlynietę „Tami T“.

Priešingai nei agresyvesnė „Fever Ray“, Tami skamba kaip jauki dainininkė vaikišku balsu, kol neišgirsti nešvankiai atvirų jos dainų tekstų, pavyzdžiui „Tavo žodžiai paliečia taip giliai, kaip ir tavo b*bis.“ Išvertus į lietuvių kalbą, kuria apie seksą apskritai beveik nekalbama, Tami dainos gali skambėti kaip pokštas. Tačiau jos buvo toli nuo to – muzikantė parodė kaip įtaigiai, be tabu, galima dainuoti apie geismą iš moters perspektyvos. Prodiuserės dainavimą paįvairino muzika, kurią ji pati yra apibūdinusi kaip „š*diną EDM-ą“. Tami parodė, kaip Davido Guettos ar Calvino Harriso klubinė muzika skambėtų, jeigu jie į ją įdėtų ir širdį, ne tik matematines formules.

Publika „Fever Ray“ ir „Tami T“ šou mieliau stebėjo kaip žiūrovai teatre, bet ne kaip dalyviai. „Fever Ray“ tapo savo pačios populiarumo įkaite: ji galėtų surengti uždarą laukinišką vakarėlį „queer“ (tradiciniu seksualumu savęs neribojantys žmonės) bendražygiams kur nors Vilniaus klube, tačiau einant į plačią „Compensos“ erdvę jai reikėjo pajausti ir nemažos dalies publikos apatiją. Tai, kad prieš mėnesį šioje pačioje salėje trims prie instrumentų prilipusiems vaikinams „Alt-J“ plota garsiau ir į jų koncertą parduota daugiau bilietų, rodo, kad ne visos Vakarų muzikinės tendencijos atėjo į Lietuvą. Į atvirai seksualią LGBT+ tematikos muziką, kuri dėl savo drąsos ir kūrybingumo vertinama daugelio Vakarų muzikos kritikų ir fanų, Lietuvoje kol kas žiūrima įtariai.

Vis dėlto, „Fever Ray“ pasiekė savo. Ji parodė pirmą kartą aplankytam Vilniui, kad muzika gali skambėti kitaip: kad ji gali būti atliekama vien moterų, kad seksualumas gali būti priimamas kaip natūralus dalykas, kad grožio standartus laužantis grožis irgi yra grožis. Kai tarp koncerto žiūrovų matai net konservatorių partijos pirmininką su sūnumi, gali tikėtis, kad idėjos iš scenos persikels ir į politiką – jei ne su šia karta, tai su kita.

Koncerto akimirkos - DELFI nuotraukų galerijoje:

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Analogų Lietuvoje neturinčio projekto DRIVE IN LIVE scenoje – žinomiausi ir geidžiamiausi Lietuvos muzikos atlikėjai

Analogų Lietuvoje neturinčio projekto DRIVE IN LIVE scenoje – žinomiausi, klausomiausi ir...

Kairo gyventojas muzikuoja savo balsu – be jokių instrumentų

22 metų Zeyadas Ibrahimas meilę a capella atlikimui pajuto dar paauglystėje, kai pradėjo...

Konkurencijos taryba atsiprašo dėl netinkamai įvardyto Kauno paramos gavėjo

Konkurencijos taryba antradienį išplatino atsiprašymą, kad anksčiau pranešusi apie Kauno...

Grupė „KAnDIs“ po 35 metų naujam gyvenimui prikėlė legendinį hitą „Kažkas atsitiko“, pristato vaizdo klipą (3)

Viena visų laikų žymiausių lietuviškų dainų po 35 metų sulaukė naujo vaizdo klipo. Grupė...

Renginių industrijos asociacija: netolimoje ateityje tam, kad būtume išgirsti, teks eiti į gatves (15)

Pastaruoju metu vis daugiau kalbama, kad karantino priemonės tapo mažiau veiksmingos, žmonės...

Top naujienos

Rusija įrėmė raketas Vakarams į smilkinį: ar gresia naujas karas (160)

Jau kurį laiką didėja įtampa Ukrainos pasienyje ir neraminančios žinios apie Rusijos karinį...

Rusams uždrausta atostogauti Turkijoje: lietuviams bus daugiau ramybės, gali stipriai nukristi kainos (26)

Turkijos Antalijos regione – gedulo nuotaikos. Nuo balandžio 15 dienos čia nelieka rusų turistų,...

Antony Sguazzin | D+

Ekspertai įspėja dėl pavojaus iš Afrikos: sėdime ant uždelsto veikimo bombos

Tuo metu, kai likęs pasaulis, sparčiai skiepydamasis, tikisi grįžti prie įprasto gyvenimo ritmo...

25-erių klaipėdietį į ligoninę paguldė nauja koronaviruso atmaina: sunkiai sergančiųjų amžius jaunėja (148)

Jaunėjantys COVID-19 pacientai – tikras galvos skausmas Vilniaus ligoninėms. Pavyzdžiui,...

Mokslininkė įvertino lietuvių nuolat siūlomus du erkių naikinimo būdus: jūs neįsivaizduojate, kuo visa tai gali baigtis (1)

Lietuvoje nėra nei vieno regiono, kuriame nebūtų pavojingas ligas nešiojančių erkių....

Andrius Užkalnis | D+

Iššifruoti Rusiją. Rusiško kino smegenų plovykla: „Brat 2“

Šio filmo, sukurto 2000 metais, pavadinimas be vargo išverčiamas į lietuvių kalbą: „Brolis...

Šiaurės Airijoje baiminamasi naujų neramumų: per smurto protrūkius jau sužeisti 88 policininkai

Per pastarąsias savaites Šiaurės Airijoje per smurto protrūkius buvo sužaloti 88 policijos...

Psichologas Gediminas Navaitis: kaip elgtis žmogui, turinčiam daug gabumų – specializuotis vienoje veikloje ar arti kelias vagas (7)

Multipotencialas – žmogus, kuris turi daug skirtingų gabumų. Atrodo, ko jis tik griebiasi...

7 požymiai, rodantys, kad metas atsisveikinti su turimais drabužiais (1)

Atsikratyti nebetinkamų drabužių yra ta užduotis, apie kurią lengviau kalbėti nei iš tikro...

Paskelbtos geriausios metų knygos (1)

Ketvirtadienio vakarą iškilmingoje ceremonijoje Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo...