„Rokenrolas ir laisvė yra neatsiejami. Aš vienodai myliu juos abu“, – sausakimšoje viešbučio konferencijų salėje tarė Estijos prezidentas Toomas Hendrikas Ilvesas. Tradiciškai Talino muzikos savaitę („Tallinn Music Week“ - angl.) atidarantis „didžiausia Estijos roko žvaigžde“ vadinamas politikas savo kalboje neabejojo, kad saviraiškos laisvė yra būtinas progreso variklis ir priminė, kad kažkada Vakarų visuomenė jos nevertino taip, kaip tai daro dabar. Žmonės pyko net ant tokių ikonų kaip Elvis Presley ar „The Beatles“: pirmajam kliuvo, kad buvo per daug provokatyvus, antriesiems – kad išdrįso pareikšti, jog yra populiaresni už Jėzų.

„Dabar mes juokiamės, kad kadaise toks pasisakymas visuomenėje sukėlė tokią audrą. Laikai keičiasi“, – kalbėjo prezidentas. „Bet kai kur saviraiškos laisvės ribojimai vis dar egzistuoja.“

Jis nepasakė kur, bet nereikėjo būti genijumi norint suprasti. Kartu su Estijos prezidentu renginio atidaryme buvo Nadezhda Tolokonnikova ir Maria Alyokhina – dabar jau buvusios Rusijos pankroko grupės „Pussy Riot“ narės. Už viešus muzikinius protestus prieš autoritarinę Rusijos valdžią jos buvo pasodintos į kalėjimą, bet sulaukė tūkstančių žmonių palaikymo visame pasaulyje.

„Pussy Riot“: niekada neturėjome tikslo kurti aukšto lygio muziką

Talino muzikos savaitė dar niekada neturėjo tokių aktualių, bet ir tokių kontraversiškų svečių. Paskelbus, kad „Pussy Riot“ atvyks į Taliną, dalis Estijoje gyvenančių rusų priėmė tai kaip antirusišką gestą, supriešinsiantį Estijos visuomenę. Kiti pradėjo kalbėti, kad „Pussy Riot“ neturi nieko bendra su muzika – juk jos lig šiol nėra išleidę nė vienos dainos ar surengusios tradicinio koncerto.

Interviu, kuriame klausimus uždavinėjo legendinis Rusijos muzikos kritikas Artemijus Troickis, Nadezhda ir Maria pateikė visus atsakymus. „Mes nesame prieš Rusiją. Mes prieš Putiną. Tai reikia suprasti“, – kalbėjo jos Taline. Ir dar kartą patvirtino, kad į muzikančių vardą nesikėsina: „Niekada neturėjome tikslo kurti aukšto lygio muziką. Mūsų koncepcija visai kitokia.“

Kaip ir savo protestų pradžioje, taip ir dabar, tapusios megažvaigždėmis, kurių kovą už demokratišką Rusiją palaiko Madonna, Paulas McCartney ar „U2“, „Pussy Riot“ lieka ištikimos sau. Muzikos savaitės užkulisiuose kalbėta, kad grupei buvo siūlyta dideli pinigai už tai, kad jos paruoštų įprastą koncertinę programą ir surengtų turą. Jų vardo žinomumas garantuotų publikos dėmesį, kuris būtų transformuotas į pelną už bilietus. Bet jos pačios to net nesvarstė: „Tai tiesiog nebebūtų „Pussy Riot“, – Talino auditorijai nukirto Nadiezhda.

Organizatorė: teisė į saviraišką yra kūrybos pagrindas

Laisvės tema šių metų Talino muzikos savaitėje atsikartojo vis naujais pavidalais. Dieną prieš oficialią festivalio įžangą savo grupių koncertus surengė legendinė Suomijos įrašų kompanija „Stupido Records“, tarp kurių atstovaujamų vardų – ir vieni svarbiausių senosios kartos Estijos pankrokerių „J.M.K.E.“.

Nebuvo pamiršta ir už šalies nepriklausomybę kovojanti Ukraina: muzikos savaitės svečiai buvo pasveikinti Taline esančiame Ukrainos kultūros centre, kur pasirodė protestuotojams Kijevo Maidane koncertavusios grupės.

Anksčiau į pragmatinius dalykus – visų pirma, kaip parduoti Baltijos šalių muziką, labiausiai koncentravęsis renginys, šįkart žengė drąsiu keliu ir aiškiai deklaravo, kad muzika – tai ne vien pinigai, bet ir kūryba. O be laisvės kūryba neįsivaizduojama.

„Muzikos, kaip ir bet kokios kitos kūrybiškumo formos
pagrindas yra pagarba žmogaus teisei išreikšti save. Mes, čia
susirinkusieji, save laikome kūrybiškais žmonėmis. Tad kas kitas, jei ne
mes patys, už šią teisę pastovėsime?“ – į susirinkusiuos kreipėsi
pagrindinė Talino muzikos savaitės organizatorė Helen Sildna.

„Bet, žinoma, tai vis dar yra muzikos festivalis. Jame galima pasilinksminti.“

Lietuvos muziką reprezentavo elektronikos kūrėjai

Progų linksmintis buvo net 227-ios: tiek grupių ir atlikėjų šiemet buvo atrinkta pristatyti savo muziką. Jų žanrai – nuo chorų iki pogrindžio roko iš Maskvos. Koncertai vyko dešimtyje skirtingų Talino vietų. 149-i vardai buvo vietiniai, likusieji – iš 19-os skirtingų šalių: Suomijos, Lietuvos, Latvijos, Danijos, Islandijos, Jungtinės Karalystės, Rusijos, Baltarusijos ir kitų.

Lietuva Taline šiemet turėjo net 12 atstovų – antras rezultatas po Suomijos. Beveik visi jie buvo iš jaunos kartos elektroninės muzikos scenos: tai prodiuseriai „96WRLD“, „Fingalick“, „King Sleep“, „Monsoon Season“, Mario Moretti, Munpauzn,„Deep Shoq“, duetai Beissoul ir Einius, „Golden Parazyth“, elektroniką su moderniu roku derinantys „Without Letters“. Kiek kitokį šiuolaikinės Lietuvos muzikos veidą pristatė pop-džiazo grupė „Keymono“ ir reperiai Dee & Kamy.

„Grojimą čia matau kaip svarbų žingsnį į priekį. Nežiūriu į Taliną kaip tiesiog į kaimyninį miestą – man jis atrodo kaip aukštesnis laiptelis. Būti pakviestam čia yra garbė, juolab matant, kad kiti atrinkti Lietuvos muzikos atlikėjai yra neblogai žinomi, jie jau cirkuliuoja mūsų scenoje. Tuo tarpu aš su savuoju projektu dar tik pradedu.“, – DELFI kalbėjo kaunietis Darius Gerulis - „King Sleep“. Talino centre įsikūrusiame bare „Von Krahl“ jo pasirodymą stebėjo apie šimtą žiūrovų. Tai buvo pirmasis atlikėjo pasirodymas ne Lietuvoje.

Savo pasirodymu Taline patenkintas liko ir vienu perspektyviausių Lietuvos elektroninės muzikos kūrėjų laikomas Miša Skalskis – „96wrld“, pernai išleidęs debiutinį albumą, o šiuo metu kuriantis ir studijuojantis Olandijoje. Tačiau jo manymu, organizatoriams reikėtų stiprinti „teorinę“ muzikos savaitės dalį – dieninę konferenciją, kurioje nagrinėjamos su muzikos verslu susijusios problemos: „Diskusijos, nors ir įdomios, buvo gana trivialios. Nieko naujo pasakyta nebuvo, viską galima ir be konferencijos pagalbos rasti internete. Konferencija apsiribojo problemų pristatymu, bet ne jų sprendimais.“

Lietuva Talino muzikos savaitėje šiemet pirmą kartą surengė ir savo šalies muzikos pristatymą. Ketvirtadienio vakarą, pirmąją renginio dieną, Talino centre esantį barą „Must Puudel“ užpildžiusiems svečiams grojo duris į tarptautinę muzikos rinką jau atsidaręs akordeonistas Martynas Levickis, „Without Letters“ ir „Dee & Kamy“. Susirinkusiųjų laukė šakotis ir sveikinimai iš Lietuvos ambasadoriaus Estijoje Neilo Tankevičiaus bei pačios Helenos Sildnos.

Viskas yra įmanoma

2009 m. pirmą kartą įvykusi Talino muzikos savaitė kryptingai augdama ir turėdama palaikymą tiek iš vietinio verslo, tiek iš visuomeninių institucijų šiuo metu yra tapusi vienu svarbiausių muzikinių įvykių regione. Muzikos vadybininkams, renginių organizatoriams, kritikams ir kitiems muzikos industrijos žaidėjams tai yra gera galimybė vėl susitikti ir užmegzti naujus kontaktus. Jaunoms grupėms ir atlikėjams (būtent į juos muzikos savaitės visame pasaulyje yra orientuotos) tai yra geras šansas jei ne pasirašyti kontraktą su leidybine kompanija, tai bent jau surengti pirmąjį koncertą Taline, surasti čia naujų gerbėjų ar duoti pirmąjį interviu užsienio žiniasklaidai.

Augant Talino muzikos savaitės svarbai, didėja ir renginyje apsilankančių delegatų kalibras. Be „Pussy Riot“ ir Estijos prezidento tarp šių metų svečių buvo galima sutikti britų leidybinių kompanijų PIAS (dirba su grupėmis „Morcheeba“, „Dead Can Dance“, „The Darkness“) ir „FatCat Records“ („The Twilight Sad“, „We Were Promised Jetpacks“) skautus, pripažintų muzikos festivalių „Primavera Sound“, „Iceland Airwaves“, „Positivus“ atstovus, muzikos transliacijų internetu servisų „Spotify“, „Deezer“ ir „Rdio“ vystytojus, rašytoją ir autorių teisių specialistą Robertą Levine, tarptautinių muzikos ir meno žurnalų „Q“, „Mixmag“, „Dazed & Confused“, „Mojo“ žurnalistus. Daugeliui jų tai buvo pirmasis vizitas į šią nedidelę, anksčiau su populiariąja muzika mažai ką bendro turėjusią šalį.

Baltijos šalių muzikos bendruomenė vis dar ieško savojo veido tarptautiniame muzikos versle, joje yra tik keletas ryškesnių sėkmės istorijų, o daugelis Vakaruose elementarių muzikos taisyklių šiame regione dar tik pradedamos įsisąmoninti.

Tačiau, kaip šiųmetėje savaitėje kalbėjo žvaigždės kelią jau nuėjusi, režisieriaus Timo Burtono filmams dainas parašiusi ir Jungtinės Karalystės kalėdinį hitą nr. 1 turinti Estijos atlikėja „Kerli“, „Mes turime pakankamai talento tapti antrąją Islandija ar antruoju Berlynu. Reikia tik patikėti. Limitai yra tik tokie, kokius patys sau nusistatome.“

Ką išgirdome: 5 įdomiausi atlikėjai

Ballet School

Patys organizatoriai šią airės, brazilo ir vokiečio trijulę iš Berlyno pristatė kaip vieną laukiamiausių muzikos savaitės grupių. Pamačius juos scenoje buvo aišku kodėl: nuo Madonnos iki „Cocteau Twins“ 9-ojo dešimtmečio muzikos nuotaiką užtikrintai atkuriantis skambesys, sprogstama energija scenoje spinduliuojanti vokalistė – „Ballet School“ jau dabar yra pasirengę lipti ant didžiųjų Europos festivalių scenų. Berlynas yra progresyvus ir įkvepiantis miestas, į kurį daugelis kūrėjų svajoja persikraustyti. „Ballet School“ yra vienas iš daugelio įrodymų, kodėl.

BRNS

Belgai BRNS yra viena iš nedaugelio Taline grojusių grupių, kuri jau spėjo išpopuliarėti: populiariausias jų vaizdo klipas „YouTube“ peržiūrėtas 160 tūkst. kartų, o artimiausiuose grupės planuose – koncertinis turas po Jungtinę Karalystę ir Vokietiją. Tačiau pasirodymo Estijoje metu jie įrodė, kad turi šansų pasiekti dar didesnes auditorijas. Grodami madingą indie, roko ir pop muzikos mišinį jie taiko į tą pačią kategoriją, kaip ir šiuo metu ypač populiarios grupės „Bastille“ ar „Imagine Dragons“, tik groja kūrybiškiau, klausytojui pateikdami daugiau siurprizų. Kol kas jiems tetrūksta vieno – „žudančio“ radijo singlo. Jeigu jie jį parašys, apie BRNS dar išgirsime ne kartą.

Everything Is Made in China

Vakarietiškiausia Rusijos grupe laikomi „Everything Is Made in China“ arba tiesiog EIMIC tokį apibūdinimą pateisino su kaupu. Anksčiau groję sunkesnę ir grynesnę roko muziką, dabar ši Maskvos trijulė pradėjo eksperimentuoti su elektroniniais retro garsais ir taip iš pagrindų atnaujino savo skambesį. Seniausiame Estijos kino teatre, nepriklausomo kino žiūrovų mylimame „Kino Sõprus“, EIMIC surengė triuškinantį muzikos ir vaizdo projekcijų šou.

Olimpia Splendid

Ši merginų lo-fi muzikos trio, kol kas dar praktiškai nėra atrasta ir gimtojoje Suomijoje, tačiau jos turi visus šansus surasti gerbėjų abiejose Atlanto pusėse, jei tik bus jiems tinkamai pristatytos. Jų kuriama muzika yra radikaliai alternatyvi: muzikantės nedainuoja, o rėkia į mikrofoną, groja taip primityviai, tarsi vakar pirmą kartą būtų paėmę gitaras į rankas, o Talino scenoje jų pasirodymas buvo beveik visiškoje tamsoje, pusę laiko atsukus žiūrovams nugaras. Tai buvo opozicija visiems tradiciniams ir dėlto jau pabodusiems alternatyvios muzikos kanonams. Gyvenant laiku, kai visa nauja muzika jau atrodo kažkur girdėta, „Olimpia Splendid“ pavyko nustebinti.

The Wands

Keturi vaikinai iš Kopenhagos sutartinai ilgais plaukais ir siaurais džinsais grojo nedėkingu laiku – paskutinę muzikos savaitės dieną, antrą valandą nakties, kai daugelis svečių jau buvo persisotinę muzika. Tačiau atėjusieji į jų pasirodymą liko maloniai nustebinti. Prieš kelis dešimtmečius JAV grotą psichodelinio roko skambesį jie stebėtinai brandžiai perkelia į šias dienas ir daro tai taip įtikinamai, tarsi laiko ir vietos skirtumai tarp jų ir jų įkvėpėjų neegzistuotų.
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (24)