Devynių muzikologų komisija (pirmininkė – smuikininkė Rusnė Mataitytė), stebėjusi ir vertinusi 2006 metų lietuvių muzikos premjeras, iš maždaug 70 kūrinių išrinko laimėtojus penkiose kategorijose: kūrinių scenai, orkestrinių, kamerinių, vokalinių/chorinių, elektroninių/multimedijinių darbų, rašoma Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centro pranešime.

Sceninių kūrinių kategorijoje nugalėjo Vytauto V. Jurgučio muzika šokio performansui „Time Line“, kurio premjera įvyko „Gaidos“ festivalyje, Nacionalinio dramos teatro salėje (šoko Kauno šokio teatras „Aura“, choreografai – Birutė Letukaitė, Yossi Berg, Oded Graf).

Šio spektaklio garso takelyje kompozitorius toliau plėtoja savo unikalų stilių – iš nieko nenusižiūrėtą elitinės elektronikos ir kai kurių klubinės muzikos elementų sintezę; be to, jis pats sumanė ir įgyvendino daugelį kitų šio įvairialypio kūrinio komponentų – vaizdo bei lazerių projekcijas, ypatingus scenos erdvės sprendimus, išgaudamas naujovišką vaizdo, judesio bei garso potyrių vienovę.

Nebe pirmus metus lietuvių kompozitoriai pateikia nemažai brandžių orkestrinės muzikos premjerų, tad šios kategorijos laimėtoją išrinkti nebūna lengva. Šiemet reikšmingiausia orkestrine kompozicija pripažinta Mariaus Baranausko „Išlydyta mintis“ – plačių užmojų simfoninė drobė, kurioje netrūksta nei dramatiškų kulminacijų, nei subtilių lyrinių momentų, išmoningo orkestro spalvų žaismo. Šios kompozicijos premjerą „Gaidos“ festivalyje atliko Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, diriguojamas Gintaro Rinkevičiaus.

Tradiciškai gausiausioje kamerinių kūrinių kategorijoje laimėjo Ramintos Šerkšnytės „Migdolų žydėjimas“ dideliam ansambliui. Vis didesnį tarptautinį pripažinimą įgaunančios kompozitorės kūrinys buvo užsakytas Kanados organizacijos „New Music Concerts“, jo premjerą Toronte atliko „New Music Concerts Ensemble“, diriguojamas Roberto Aitkeno.

„Migdolų žydėjimas“ patraukia gan sudėtinga, bet sykiu gaivia, spalvinga ir psichologiškai paveikia muzikos kalba; devynių instrumentų ansamblis skamba kaip ištisas orkestras.

Vokalinės ir chorinės muzikos kategorijoje apdovanotas Rytis Mažulis už kompoziciją „Forma yra tuštuma“, kurios premjerą „Jaunos muzikos“ festivalyje atliko Latvijos radijo choro solistai ir violončelininkas Arne Deforce. Su kiekviena nauja didelės apimties kompozicija Rytis Mažulis tampa vis radikalesnis, kelia vis didesnius, regis, neįveikiamus uždavinius atlikėjams (gal ir klausytojams?).

Tačiau pasirodo, kad profesionaliems ir atsidavusiems atlikėjams šie antžmogiški uždaviniai yra įveikiami, o imlūs klausytojai tampa tiesiog prikaustomi ypatingo, žodžiais nenupasakojamo ritualo potyrio.

Elektroninių ir multimedijinių darbų kategorijos lyderiu šįkart tapo kūrinys, kuriame nėra girdimas elektroninis garsas. Kita vertus, dviejų jaunų autorių – kompozitoriaus Ramūno Motiekaičio ir vaizdo menininko Pauliaus Sluškonio – bendras darbas „Mano iliuzijos garsas“ išsiskyrė itin organiška ir jautria vaizdo ir garso sinteze: taupiai naudodamas režisierių Algirdo Dausos ir Almanto Grikevičiaus filmo „Jausmai“ atskirus kadrus, Paulius Sluškonis juos derino prie čia pat skambančios gyvos muzikos, o Ramūnas Motiekaitis sukūrė subtilią partitūrą, savaip atspindinčią šių kadrų koloritą ir nuotaiką.

Šio kūrinio premjera buvo 2006 m. „Gaidos“ festivalio projekto „Cinemusica“ dalis, ją atliko „Gaidos“ ansamblis, diriguojamas Roberto Šerveniko.

Šiemet buvo paskelbta ir Metų debiuto premijos laureatė. „Lietuvoje akivaizdžiai daugėja talentingo kuriančio jaunimo, tad nusprendėme apdovanoti ryškiausiai pasireiškusį jaunąjį autorių ar autorę“, – sakė Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininkas Remigijus Merkelys.

Komisijos narių simpatijos buvo skirtos kompozitorei Ugnei Giedraitytei, kurios kūrinių premjeros skambėjo festivaliuose „Druskomanija“ („Panneau“ klarnetui ir styginių orkestrui, atliko solistas Vytautas Giedraitis ir Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro styginių grupė, dirigentas Robertas Šervenikas) ir „Iš arti“ („NES – muzikinė figūra“, atliko Naujasis Vilniaus trio).

Jau ketvirtą kartą buvo apdovanojami ne tik kompozitoriai, bet ir muzikologai, muzikos kritikai; 2006 m. pasirodžiusius jų darbus vertino šešių muzikologų komisija. Premiją už fundamentalius Lietuvos muzikos kultūros tyrinėjimus laimėjo muzikologas Jonas Bruveris, apdovanotas už studiją „Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras“.

Premiją už lietuvių muzikos atlikėjų meno istorijos tyrinėjimus įteikta Vytautei Markeliūnienei už monografiją „Izidorius Vasyliūnas. Gyvenimas, veikla, straipsniai, laiškai“. Premija už Lietuvos muzikos kultūros palikimo populiarinimą atiteko senosios Lietuvos muzikos specialistei Jūratei Trilupaitienei.

Šiemet „Metų muzikos kūrinių“ apdovanojimų ceremonija pirmąkart persikėlė į klubinę „Forum Palace“ erdvę, tad ir meninė šio renginio programa buvo kiek kitokia. Gausiai susirinkusi publika entuziastingai sutiko keturių dalių muzikinį spektaklį „Keturi elementai“.

Jo autoriai – keturi netradiciškais muzikiniais projektais pasižymėję kompozitoriai Linas Rimša, Giedrius Svilainis, Jonas Jurkūnas ir Martas B. Valandos trukmės kūrinį, vainikavusį „Metų muzikos kūrinių“ programą, atliko Aistė Smilgevičiūtė, Loreta Sungailienė, Svaras, Vidas Bareikis, mušamųjų instrumentų orkestras „Hand Voices“, ansamblis „Lietuva“, specialūs renginio svečiai – atlikėjai iš Kamerūno; archajiška lietuvių ir kitų pasaulio šalių liaudies muzika buvo jungiama su moderniais, energija ir aistra pulsuojančiais ritmais, šiuolaikiška elektronika bei įkvepiančia vaizdo projekcija.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją