Koncertavo be dirigento

Į jau tradicija tapusių “Nakties serenadų” pradžios koncertą pirmadienį susirinko gausus būrys kamerinės muzikos mėgėjų – buvo užimti visi rozariume specialiai parengti suolai, dar maždaug pustrečio šimto klausytojų orkestro tradiciškai klausėsi įsitaisę už Gintaro muziejaus rozariumo esančioje pievelėje.

Šiųmetės “Nakties serenados” – jau trisdešimt ketvirtas koncertų ciklas, kurorto publikai pristatomas Lietuvos kamerinio orkestro. Tačiau šį sezoną kemerinės muzikos gerbėjai prie pulto nebeišvydo orkestro steigėjo, ilgamečio jo meno vadovo Sauliaus Sondeckio – orkestras grojo be dirigento. Neįprasta ir koncerto programa – šią vasarą atsisakyta tradiciškai pradžios koncerte skambėjusios V.A.Mocarto “Mažosios nakties muzikos” bei koncertų ciklą užbaigdavusios J.Haidno “Atsisveikinimo simfonijos”.

Be meno vadovo bei dirigento koncertuojantis Lietuvos kamerinis orkestras piemadienį klausytojams pristatė J.S.Bacho koncertą smuikui ir orkestrui a-moll bei A.Vivaldžio koncertą styginiams “Metų laikai”. Smuiku solo griežė Vilhelmas Čepinskis.

Publika priėmė

Po koncerto “Vakarinės Palangos” kalbintas Lietuvos kamerinio orkestro violončelininkas Dainius Palšauskas, paklaustas, kaip vertina pasirodymą, teigė negalintis objektyviai kalbėti, tačiau pabrėžė, jog publikos reakcija bylojo pati už save. “Atlikdamas A.Vivaldžio “Metų laikus” V.Čepinskis įnešė labai daug naujovių, klausytojai tai įvertino – publika susižavėjo”, - sakė D.Palšauskas. Jis pabrėžė, jog be dirigento “Metų laikus” atlikti ryžtasi ne kiekvienas kolektyvas.

Kamerinės muzikos gerbėjai iš tiesų neslėpė susižavėjimo – po kiekvieno atlikto kūrinio negailėjo plojimų, o pasibaigus koncertui net keletą kartų stovėdami plojimais bei šūksniais “bravo” orkestrą kvietė dar kartą pasirodyti scenoje. “Publika palankiai priėmė mus, neteko girdėti neigiamų atsiliepimų. Žiūrovų nenuvylėme, todėl manau, kad “Nakties serenadų” pradžios koncertas pavyko”, - sakė orkestrantas.

D.Palšauskas įsitikinęs, jog vos vieną artistą po nesutarimų su ilgamečiu Kamerinio orkestro meno vadovu S.Sondeckiu praradęs orkestras lygio neprarado. “Be dirigento esame groję ir anksčiau – maždaug pusę metų koncertavome. Tai nėra naujiena ir pasaulio praktikoje”, - teigė violončelininkas.

Poreikis atsinaujinti

Pasak D.Palšausko, repertuaras šių metų “Nakties serenadoms” buvo renkamas tariantis su visais orkestro nariais. “Žinoma, neįmanoma pasiekti, kad jį dėliotų visi dvidešimt aštuoni muzikantai, tad susidarė kelių aktyviausių orkestro narių grupė ir parengėme repertuarą”, - kalbėjo violončelininkas.

Be meno vadovo likęs kolektyvas šią vasarą savo gerbėjams siūlo naują programą. “Nutarėme atnaujinti “Nakties serenadų” repertuarą, pasikvietėme ir jaunų atlikėjų”, - kalbėjo D.Palšauskas. Jis pabrėžė, jog paskutiniame Kamerinio orkestro koncerte susirinkusieji šiemet neišgirs iki šiol tradiciškai skambėjusios J.Haidno “Atsisveikinimo simfonijos”. Tai muzikantas paaiškino paprastai – orkestras neturi su kuo atsisveikinti – nei su jūra, nei su Palanga, todėl publikai nutarta pristatyti nuotaikingesnį improvizacijų vakarą. Kita priežastis, paskatinusi atnaujinti repertuarą, pasak violončelininko yra ta, jog muzikantų kolektyvas yra gerokai jaunesnis už buvusį dirigentą bei meno vadovą. “Todėl yra poreikis kartais pakeisti “aplanką” – juk kartos keičiasi”, - naujoves aiškino D.Palšauskas.

Trečiadienį - diriguos

Trečiadienį klausytojai išgirs J.Haidno koncertą smuikui ir orkestrui, solo grieš smuikininkė Monika Urbonaitė. Taip pat bus atliekamas koncertas violončelei ir orkestrui. Pažymėtina tai, jog violončelės partiją atliks “kontraboso Paganiniu” tituluojamas Arnoldas Gurinavičius. Pasak D.Palšausko, visoje planetoje ant rankų pirštų galima suskaičiuoti kontrabosininkus, sugebančius atlikti violončelei skirtą partiją.

Trečiame, penktadienį įvyksiančiame koncerte orkestrui vadovaus dirigentas Vytautas Lukočius. Klausytojams bus pristatyta G.Rosinio Introdukcija ir tema su variacijomis klarnetui ir orkestrui, sonata styginiams “La Tempesta”, taip pat - C.Saint – Saens bei P.de Sarasate kūriniai. Smuiku solo grieš kylančia žvaigžde tituluojama jauna Japonijos artistė Tamaki Kawabuko, klarnetu gros Lietuvos medinių pučiamųjų instrumentų “ateitis” – J.Naujalio meno mokyklos dvyliktokas, M.Rastropovičiaus stipendijos laimėtojas Vytautas Giedraitis.

Jaudulio nejuto

Violončelininkas tikino, jog jaudulio prieš pirmąjį “Nakties serenadų” koncertą nejuto. “Be meno vadovo jau teko koncertuoti Šveicarijoje, Vokietijoje. Kolektyvas yra labai geranoriškas, o jam kol kas vadovauja orkestro koncertmeisteris, pirmasis smuikas Eugenijus Urbonas”, - sakė muzikantas. Jis pabrėžė, jog be meno vadovo ir dirigento koncertuoti yra žymiai įdomiau, nes tuomet kiekvienas orkestro narys už savo veiksmus jaučia kur kas didesnę atsakomybę. “Nemanau, kad be meno vadovo orkestras negali groti profesionaliai – jei turi gerą koncertmeisterį, to pakanka”, - tikino D.Palšauskas.

Muzikantas pabrėžė, jog Lietuvos kamerinio orkestro nariai išskirtinai norėjo dalyvauti “Nakties serenadose”, tad įveikė su koncertų ciklo ateitimi susijusius sunkumus. “Nakties serenadų” sumanytojas S.Sondeckis bandė pareikšti autorines teises, tačiau maestro tai nepavyko. Sugebėjome įveikti visus trukdžius, nes jau maždaug prieš pusmetį galvojome, jog šis koncertas Palangoje turi įvykti. Nemažai lėšų tam skyrė Kultūros ministerija”, - “Vakarinei Palangai” sakė D.Palšauskas.

Liko patenkintas

Pradžios koncerte solo smuiku griežęs V.Čepinskis taip pat labai palankiai vertino pirmąjį Kamerinio orkestro pasirodymą Palangoje be maestro S.Sondeckio. “Patyriau didžiulį malonumą, publika, manau, taip pat”, - teigė solistas. V.Čepinskas prisipažino, jog labai apsidžiaugė gavęs pasiūlymą griežti solo “Nakties serenadose”. “Priėmiau jį su didžiausiu malonumu, Kamerinio orkestro koncertų kokybe esu tikrai patenkintas”,- “Vakarinei Palangai” sakė solistas.

A.Vivaldi “Metų laikus” solo griežęs V.Čepinskis kartu ir vadovavo jam pritariančiam orkestrui. Menininko teigimu, tai labai neapsunkino darbo – atliekant baroko laikų muziką dirigentas apskritai nėra būtinas. “Lietuvos kamerinis orkestras šimtus kartų buvo grojęs šį kūrinį, tad sunkumų nebuvo. Apskritai, jei muzikantai seka solistą, problemų nekyla”, - įsitikinęs smuikininkas.

V.Čepinskis prisipažino nesijaudinęs, kad griežiant “Metų laikus” teks vadovauti kitiems muzikantams. “Aš ir šiaip kartais mėgstu atsistoti prieš orkestrą kaip dirigentas, nors tikrai nesu šios srities profesionalas. Labai mėgstu dirbti su kolektyvu ir, jei pavyksta, tuo labai džiaugiuosi. Šįkart atidaviau daug energijos, jėgų bei pastangų, ir šis darbas nenuėjo parniek”, - sakė solistas.

Pagyrų negailėjo

Teigiamų atsiliepimų apie “Nakties serenadų” pradžios koncertą negailėjo ir jo klausęsis viešosios įstaigos “Klasikos projektai” vadovas, Palangos pučiamųjų orkestro įkūrėjas, o dabar vilnietis Romualdas Petraitis. Nemažai su S.Sondeckiu bendravęs R.Petraitis prisipažino šių koncertų nepraleidžiąs jau dvidešimt aštuonerius metus iš eilės.

“Tačiau man šis koncertų ciklas siejasi su Lietuvos kamerinio orkestro steigėju bei “Nakties serenadų” sumanytoju maestro S.Sondeckiu. Prisimenu jo ilgametį skaičiavimą, kokiomis vasaros dienomis paprastai būna geriausias oras. Kasmet sąsiuvinyje žymėjęs orus maestro priėjo prie išvados, jog geriausia koncertus po atviru dangumi rengti liepos pabaigoje arba rugpjūčio pradžioje. Tai pasiteisino – per trisdešimt ketverius “Nakties serenadų” gyvavimo metus vos du ar tris kartus renginio vietą teko pakeisti dėl lietaus”, - kalbėjo R.Petraitis.

Su S.Sondeckiu artimus ryšius palaikantis “Klasikos projektų” vadovas neslėpė – orkestro muzikavimas, smuikininko V.Čepinkio solo, jo kontaktas su orkestru paliko labai gerą įspūdį. “Matėsi, kad muzikantai stengėsi”, - teigė R.Petraitis. Jis atkreipė dėmesį, jog reikėjo nemažai drąsos ir pasitikėjimo imantis groti visiems puikiai žinomą kūrinį “Metų laikai”, nes muzikos mėgėjai šią interpretaciją neišvengiamai lygins su anksčiau girdėta. “Tačiau pirmadienį muzikantams pavyko gerai susitvarkyti su užduotimi”, - “Vakarinei Palangai” sakė kasmetis “Nakties serenadų” klausytojas.

Pasigedo S.Sondeckio

“Džiaugiuosi, kad “Nakties serenados” vyksta – kad ir kas bebūtų, gyvenimas juk neturi sustoti”, - prisimindamas Lietuvos kemerinio orkestro nesutarimus su meno vadovu S.Sondeckiu kalbėjo R.Petraitis. “Tačiau, nepaisant visų dalykų, kurie gyvenime keitėsi, man nepatiko tai, kad šiemet buvo atsisakyta pradžios bei pabaigos koncerte nuolat skambėjusių kūrinių. Spaudoje teko skaityti, kad repertuarą nutarta atnaujinti, nes publikai nusibodo kasmet girdėti tą patį. Gal muzikantams ir nusibodo, bet man kaip klausytojui – ne”, – kalbėjo R.Petraitis.

Pasak “Klasikos projektų” direktoriaus, Palangoje poilsiautojai nori matyti įprastus dalykus - jūrą, tiltą, Gintaro muziejų. “Juk negaliu pasakyti, kad man nusibodo Gintaro muziejus ir jį reikia perstatyti iš naujo. Taip pat ir su “Nakties serenadų repertuaru” – man trūksta V.A.Mocarto ir J.Haidno kūrinių, lygiai taip pat ir maestro S.Sondeckio”, - kalbėjo R.Petraitis.

Vis dėlto “Klasikos projektų” direktorius turi vilties, kad tarp orkestro ir maestro kilę nesutarimai išsispręs. Jis prisipažino, jog pradžios koncerto metu aplankė nuojauta, jog S.Sondeckis į orkestrą grįš.

Ragino neskubėti

Nuolatinis “Nakties serenadų” klausytojas atkreipė dėmesį, jog pirmadienį vykusio koncerto metu nė karto nebuvo paminėtas Lietuvos kemerinio orkestro įkūrėjas ir “Nakties serenadų” sumanytojas S.Sondeckis. “Jis trisdešimt trejus metus “Nakties serenadose” stovėjo prie pulto, o dabar susidarė įspūdis, kad žiūrovus norima įtikinti, jog be dirigento yra geriau. Visose srityse reikia paisyti tradicijų, pagarbos kūrėjams – negalima nubraukti S.Sondeckio nuopelnų, trisdešimt trejų metų darbo. Manau, nieko bloga nebūtų atsitikę, jei maestro kaip “Nakties serenadų” sumanytojo vardas būtų buvęs paminėtas. Kamerinio orkestro, mano nuomone, tai taip pat nebūtų sumenkinę”, - įsitikinęs R.Petraitis. Kaip klausytojas ir palangiškis (R.Petraitis save tokiu laiko), viešosios įstaigos direktorius ragina jaunimą neskubėti sakyti “nusibodo” bei užmiršti nusipelniusių menininkų vardų.

“Jauni dirigentai nori greičiau užimti vietą prie pulto, o man tai nepriimtina. Ne visada skuba pasiteisina mene”, - kalbėjo R.Petraitis. Kasmetis “Nakties serenadų” klausytojas ir gerbėjas mano jog Kamerinio orkestro muzikantai paskubėjo atsisakydami groti su S.Sondeckiu. “Linkėčiau neskubėti ir po kurio laiko prisiminti profesorių. Nes po kelerių metų patiems bus nemalonu, kad leidome sau užmiršti, jog jis – “Nakties serenadų” pradininkas”, - kalbėjo R.Petraitis.