Gausi ir spalvinga „Laibach“ istorija skaičiuoja 35–erius metus, jie dažnai vadinami grupe, kuri sugriovė Jugoslaviją ir komunistinį Tito režimą (Slovėnija paskelbė nepriklausomybę 1991 metais). Kolektyvo pasirodymus ir įrašus nuolat lydi kontraversija, kurią lemia intelektualūs, provokuojantys meno žaidimai kultūriniais, istoriniais ir ideologiniais simboliais. Daug pasako vien tai, kad šios grupės koncertai uždrausti Rusijoje, tačiau ji tapo pirma Vakarų pasaulio grupe koncertavusia Šiaurės Korėjoje!

1980–aisiais pramoniniame Trbovlje miestelyje gimęs reiškinys vienija žinomus Slovėnijos menininkus, kurie kiekvieną pasirodymą paverčia įtaigia poetine manifestacija. Autentiška grupės stilistika gausius gerbėjus žavi stipriu, didingu skambesiu, svajingomis melodijomis, tačiau yra ne vien estetinė pramoga ar tipiškas roko šou, bet ir proga susimąstyti apie daugelį rimtų mus supančių socialinės sąrangos klausimų.

Nuolat balansuodami ties rūstumo ir humoro riba, sulaukiantys kritikos ir sąmyšio tiek iš kairiųjų, tiek iš dešiniųjų pažiūrų atstovų, „Laibach“ neabejotinai įgavo atskirą statusą visoje pasaulinėje muzikos scenoje. Jie yra įkūrę savo deklaruojamą valstybę NSK (Neue Slowenische Kunst), kurią sudaro kelios konceptualios įvairių sričių menininkų grupės. NSK valstybė turi savo pasus, pašto ženklus ir ambasadas keliose šalyse. Aptarti „Laibach“ veiklą ir poveikį rengiamos net mokslinės konferencijos.

„Laibach“ fenomenas popkultūroje

Kadaise paskelbti „liaudies priešais“ ir uždrausti gimtojoje šalyje, „Laibach“| netruko sulaukti tarptautinio pripažinimo – 1986 m. jie pasirašė kontraktą su viena stambiausių muzikos kompanijų „Mute Records“, kurioje įrašus leido tokios grupės kaip „Depeche Mode“, „Erasure“, Nick Cave ir „Moby“. Aštrų ir sunkų industrinį „Laibach“ avangardą spalvino įtaigi elektroninė muzika, atsiskleidusi populiariuose albumuose „Opus Dei“, „Kapital“, „Jesus Christ Superstars“ ir ypač koverių opuse „NATO“.

Plačiųjų klausytojų masių dėmesį užkariavo įvairių kūrinių perdirbiniai, atlikti firminiu didingu „Laibach“ stiliumi. Tarp labiausiai nuskambėjusių hitų – „Opus“ daina „Life Is Life“ ir glam rokerių „Europe“ koveris „Final Countdown“. Grupė savitai dekonstravo įvairius klasikos kūrinius, valstybių himnus, tiek „The Beatles“, „Rolling Stones“, „Queen“, tiek ir death metal įžymybių „Morbid Angel“ kūrybą.

Nemažą įtaką „Laibach“ įvaizdis ir muzika padarė vokiečių grupei „Rammstein“. Patys muzikantai viename interviu minimas analogijas pakomentavo, sakydami, kad „Laibach“ yra tarsi „Rammstein“ suaugusiems“.

Slovėnus galime išgirsti ne tik grojant su simfoniniais orkestrais, bet ir filmo „Spider-man“ garso takelyje. 2003-aisiais pasirodė solidus autorinis „Laibach“ albumas „WAT“, vėliau tapęs pagrindu filmo „Iron Sky“ muzikai.

Pirmoji grupė Šiaurės Korėjoje

Pernai metais „Laibach“ sumirgėjo didžiausių pasaulio leidinių antraštėse, kai tapo pirmąją Vakarų pasaulio grupe, surengusia pasirodymus Šiaurės Korėjoje, Pyongyang mieste. „Mums tai buvo tarsi patekimas į sapną, – sakė „Laibach“ lyderis Ivo Novak. – Kažkas panašaus į filmą „Trumano šou“. Koncertą stebėjo 2500 kviestinių žmonių, deja, paties Kim Jong Un‘o nebuvo. Kiekvieną dainą lydėjo plojimai, o koncerto pabaigą ovacijos stovint. Jautėmės saugiau nei tarkim Balkanuose. Bet mes nevengiame atsidurti ten, kur pavojinga.“

Atrodo, kad politiškai ironizuotas „Laibach“ pop-art‘as pateko ten, kur jie patys nesitikėjo. Pasirodymas Šiaurės Korėjoje suteikė dar daugiau ažiotažo naujausiam „Laibach“ albumui „Spectre“, kuriame skamba garsiausias pastarųjų metų kolektyvo hitas „The Whistleblowers“. Dokumentiniai kadrai iš vizito į uždarą šalį, garsėjančią masiniais maršais, šokiais gatvėse ir gimnastika, rodomi šių metų turo „Sound of Music“ koncertuose.

Pirmąkart Lietuvoje

„Įtikinti „Laibach“ pasirodyti mūsų festivalyje užtruko kelerius metus, – sako „Mėnuo Juodaragio“ vadovas Ugnius Liogė. – Jų vadybininkė pati buvo kiek nustebusi, kad grupė dar nėra grojusi Lietuvoje, nors kaimyninėje Latvijoje buvo jau du kartus. Tai išskirtinai konceptualus kolektyvas, kuris daugiau rengia solinius koncertus, o festivaliuose pasirodo nedažnai. Tokio svorio žvaigždės savo programoje dar neturėjome, įgyvendinti visus jų reikalavimus tikrai nelengva, bet džiugu, kad susitarimas įvyko ir mūsų laukia perkūniškai intriguojantis šou.“

Grupė „Laibach“, kurią sudarys 10–ies žmonių komanda, į Lietuvą atvyks tiesiai iš Slovėnijos sostinės Liublijanos. Pasirodymas pagrindinėje festivalio scenoje numatytas rugpjūčio 27 d., šeštadienį, vėlai vakare.

Devynioliktasis savitos muzikos ir šiuolaikinės baltų kultūros festivalis „Mėnuo Juodaragis“ vyks rugpjūčio 26–28 dienomis Dūburio ežero saloje Zarasų rajone. Festivalyje vyrauja alternatyvi, kūrybiška ir postfolklorinė muzika, jo scenose taip pat pasirodys per 50 įvairaus žanro kolektyvų ir meno projektų iš Italijos, Ispanijos, Suomijos, Rusijos, Latvijos, Estijos, Gudijos ir Lietuvos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
DELFI
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)