Iš pradžių buvau susidaręs įspūdį, kad Lietuvos televizijos nuostata Eurovizijos konkurso nacionalinės atrankos atžvilgiu yra gerokai pasikeitusi: vedėjai, pradėdami laidą, taip dykai nebekvailiojo, kaip „Lietuvos dainų dešimtuke“, pagal lazdelę šokinėjančią naktinių vaikų auditoriją pakeitė studentiško amžiaus jaunimas, o Darius Užkuraitis sklaidė istorijos puslapius ir kvietė į sceną Eurovizijoje jau pabuvojusiuosius.

OvidijusVyšniauskas, Aistė Smilgevičiūtė, grupė „Skamp“, Linas ir Simona, Laura ir „The Lovers“... Neatvyko Aivaras Stepukonis.

Dar kartą galėjome įsitikinti, kad mūsų eurovizinės dainos geriausiu atveju gali pakelti tik vietinę reikšmę. Jos neturi sparnų tolimesniam skrydžiui. Ilgas pokalbis telefonu su Ruslana tapo pernelyg asmeniškas ir skirtas tik Lino ir Simonos prisiminimų albumui. O. Vyšniauskas, paprašytas pasidalyti Eurovizijos dainų konkurso pamokomis, nieko, kaip visko matęs atlikėjas, negalėjo pasakyti. Kažkaip pradėjo politikuoti paukščių gripo tema.

D. Užkuraičiui vis atrodo, kad 1999-aisiais Jeruzalėje A. Smilgevičiūtės atlikta daina „Stazdas“ pralenkė laiką, todėl nebuvusi suprasta. Ji turėjusi suskambėti Ruslanos sėkmės metais. Nuoširdi žemaitė Aistė, mandagiai padėkojusi už pagyrimus, nepasidavė laidos žaidimo taisyklėms ir buvo sau teisinga pasakydama: „Dar šiek tiek reikėtų padirbėti“.

Netrukus paaiškėjo, kad Lietuvos televizijos studijoje iš esmės niekas nepasikeitė. Tas pats savęs liaupsinimas, tas pats kvailumo dėl kvailumo demonstravimas, tas pats sarkazmas Eurovizijos dainų konkurso atžvilgiu. Tarytum esame aukštieji sakalai, o turime ruoštis ir vykti į visokių šarkų ir varnų suvažiavimą.

Kuo taps du mėnesius vyksiantys Eurovizijos dainų konkurso nacionalinės atrankos koncertai: rimtu darbu ir kūryba ar dar vienu „realybės šou“? Man pasirodė, kad Antano vietą Lietuvos televizijoje ketina užimti ekspankas Nėrius Pečiūra. Įžanginėje laidoje jis atliko vieną iš pagrindinių vaizdo vaidmenų: ilgą laiką nesąmoningai rodė geltona folija apklijuotus dantis, o paskui su kitu tokiu pat auksaburniu užlipo į sceną kaip pavyzdinis besiruošiantiems konkursantams humoro elementas.

Beje, net realybės šou, pasirodo, gali turėti skirtingas etines koncepcijas. Arūno Valinsko vadovaujamas LNK „Kelias į žvaigždes“ vis suko tuštybės ir jausmų plovimo mugėn, o TV3 „Dangus“ vis dėlto sugebėjo sukurti naujų ir stiprių lietuviškų dainų interpretacijų, padėjo atsiskleisti veiksmo dalyvių meninėms individualybėms (pavyzdžiui, Rasai ir Augustei).

Nors ir keistai įžanginėje LTV laidoje atrodė liaudies dainą padainavęs senolis Zenonas, tačiau jo mintis šia proga buvo taikli: „Reikia turėti išlavintą balsą, žinoti, apie ką tu dainuoji, paskui judesiai“. Pasak vedėjų, jauniausiems ir mažiausiai patyrusiems nacionalinės atrankos dalyviams padės pasiruošti Lietuvos muzikos ir teatro akademijos specialiai atrinktų dėstytojų grupė. Ar ji ką geriau už „Dangaus“ mokytojus parengs, pamatysime.

O kas padės pasiruošti vadinamiesiems pusfinalininkams arba, kaip pasakė R. Vilkončius, „didžiosios scenos grandams“, kurie Eurovizijos dainų konkurso nacionalinėje atrankoje dalyvaus jau penktą ar ketvirtą kartą ir, gali būti, iš savo buitinės muzikinės rutinos vėl nesugebės iškopti.

Kaip gera žinia paskelbta tai, kad atlikėjai pateiks rekordinį užsienio autorių dainų skaičių. Iš tikrųjų kai buvo pradėti vardinti pačių jauniausių konkursantų dainų pavadinimai, lietuvių arba valstybinei kalbai vietos nebeliko. Suprantama, gali būti išimčių ir tikrų sėkmių, tačiau apskritai mūsų eurovizinė praktika jau parodė, kad po anglų kalba parašytais tekstais autoriai dažniausiai nori paslėpti savo poetinį nepakankamumą ir grafomaniją.

A. Stepukonis teisingai padarė, kad į laidą neatvyko, nes rimtiems ir nuoširdiems pokalbiams nebuvo pasiruošta ir neketinta ką nors išsiaiškinti. Aivaras man išlieka pačiu mįslingiausiu ir dramatiškiausiu Lietuvai Eurovizijos konkurse atstovavusiu dainininku. Aš iki šiol niekaip negaliu suprasti, kaip galėjo atsitikti, kad atlikėjas, 2000-ųjų gruodį „Roko klasikos metamorfozių“ koncerte įspūdingai padainavęs ir sužavėjęs publiką „Queen“ „Bohemiška rapsodija“, po nesėkmės Eurovizijos dainų konkurse staiga palūžo. Kas dėl to kaltas? Manyčiau, kad ne vien Aivaras, diskvalifikavus „b’Avariją“, naiviai sutikęs kone paskutinę valandą savo jėgomis pasiruošti konkursui.

Nacionalinės atrankos rengėjai jau spėjo pasakyti, kad skandalų bus ir šiais metais. O ką daryti? Juk reikia kuo nors užimti publiką iki kovo 4-osios, nacionalinės atrankos finalo. Bet linkėčiau bent išlaikyti tam tikrą saiką ir gerbti žiūrovus. TV3 „Dangaus“ finalo atlikėjų vertinimas parodė, kad tautos balsu (ir pačiu jauniausiu) galima pasitikėti. Tačiau sveiku ir doru požiūriu į muziką ir jos konkursų organizavimą pirmiausia turi vadovautis patys rengėjai.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją