„Išmušta perspektyva“ – taip vadinasi pirmoji personalinė tapytojos Dovilės Bilkštienės darbų paroda, šiandien atidaryta galerijoje „Meno niša“. Vilniaus dailės akademijoje tik pernai tapybą baigusi, menininkė dalyvavo Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalėje, „Jaunojo tapytojo prizo“ konkurse ir kitose grupių parodose. „Man įdomu matyti, kokiu paveikslu virsta mano idėjos ir žodžiai“, - sako tapytoja, kurios vaikiškas sugebėjimas stebėtis negali palikti abejingų.
Dovilė Bilkštienė
© DELFI / Tomas Vinickas

„Tarsi kino dramos „Amelija iš Monmartro“ herojė, ši menininkė stebi mažąjį pasaulį ir kuria savą švelnią, moterišką siurrealizmo versiją. Jos paveiksluose – pasaulis vis tas pats, tapytoja jo nesistengia apversti aukštyn kojomis. Tiesiog akimirkai sustabdo gyvenimo veiksmą, meta netikėtą žvilgsnį ir nepaliauja tuo stebėtis“, - taip jaunos menininkės kūrybą pristato menotyrininkė Kristina Stančienė.

Savitas D. Bilkštienės braižas susiformavo jau studijų Vilniaus dailės akademijoje metais. Menininkės paveiksluose kuriamos netikėtos, paslaptingos, švelnaus humoro kupinos siurrealistinės scenos. Tapybos stilius primena fotorealistinę ar plakatinę poparto tapybą.

Savo paveikslų herojus menininkė stebi iš netikėtos perspektyvos, dažnai – iš apačios. Tapytoja tam turi savą paaiškinimą: „Augindama dukras, daug laiko praleidžiu ant grindų – tai jų žaidimo teritorija. Tad ir pasaulį dažnai stebiu iš ten“.

Daiktai D.Bilkštienės paveiksluose į vieningą visumą susijungia tik su paskutiniaisiais teptuko potėpiais, kai ji lieja foną. „Nekantraudama laukiu tos akimirkos, - sako tapytoja. – Nes niekada iš anksto nežinau, kaip atrodys mano paveikslas“.

Iš vieno Dovilės paveikslo ištraukta frazė „Išmušta perspektyva“ ne šiaip gražiai skamba. Iš tiesų Dovilė tarsi „išmuša“ įprastą menininko gyvenimo ir kūrybos perspektyvą. Menininkės namuose žaidžia dukros, skamba telefonas, zuja šuniukas, vyksta tai, kas paprastai vyksta vaikus auginančios moters namuose. Ir tuo pačiu – kitaip, nes menininkė kuria ne studijoje, o čia pat, namuose. Įkvėpimo ji ieško kasdienybėje, tarsi jaukinasi rutiną ir butį.

„Nejaučiu poreikio pabėgti, atsiriboti nuo namų ir įprastos aplinkos“, - sako Dovilė. Prie molberto savo namų svetainėje ji stoja tada, kai vos aštuonių mėnesių sulaukusi dukrelė miega. Motinystė nenutolino jos nuo tapybos. Gydytojų patarimo paklausiusi, tik padėjo į šalį terpentiną, o dažus ėmė skiesti sėmenų aliejumi. „Per aštuonis mėnesius, kai auginu mažąją, nutapiau septynis paveikslus, nors, atrodo, dukra miega taip trumpai...“ – ji pasakoja itin laukianti valandų, kai galės tapyti.
Ne visuose savo paveiksluose menininkė veikia kaip tyli stebėtoja.

Kartais, vaizduodama iki skausmo pažįstamą motyvą, tarkime, Vilniaus arkikatedrą, ji nepastebimai pakeičia vieną kitą realaus vaizdinio elementą ir paverčia jį mistiniu regėjimu. Taip priešais Vilniaus šventovę, sprogdindami šaligatvio grindinį, stiebiasi tamsūs medžių siluetai. Už jos miestas, o gal net ir visas pasaulis staiga baigiasi – mirga tik švelnūs, šviesūs potėpiai, plyti bekraštis dangus, tarsi kažko pabaiga arba pradžia... Aštrios, metalinės banalaus aukštos įtampos elektros stulpo konstrukcijos, kurias ji tapo, žvelgdama iš apačios, vaizduotėje išnyra daugiaprasmiu simboliu - aliuzija į Paryžiaus Eifelį ir lapkričio 13-osios tragediją.

„Šaligatvio plytas pralaužusius medžius pamačiau naujame Vilniaus mikrorajone. Pagalvojau, kad norėčiau juos perkelti į kitą vietą. Po kurio laiko, stumdama vežimą Katedros aikštėje, supratau, kad tie medžiai mano paveiksle turi augti čia“, - paveikslo atsiradimo istoriją pasakoja menininkė.
Jos paveiksluose varnos siluetas boluoja tarsi keistas inkliuzas mėlynoje stoglangio properšoje. O apatiniame pasaulio lygmenyje – ant grindų arba kažkur pažemiui - nuolat vyksta trivialūs ir kartu simbolinių prasmių įgyjantys įvykiai: vėžliukas keliauja tiesiai į viliojančius pelėkautus, išskalbtas žaislinis meškiukas ant skalbinių džiovyklės kabo tarsi egzistencinėse būties sūpuoklėse, nesvarumo būsenoje, tarp ten ir čia.

Tapytojos žvilgsnis – švelnus, jautrus ir kupinas pozityvumo. Jos kuriamos metamorfozės nebaugina, greičiau sukelia nusistebėjimą ar šypsnį. „Net ir ranka, mosuojanti plaktuku tituliniame parodos paveiksle, kalba ne apie agresiją. Tai ne „firminis“ Pink Floyd plaktukas, kviečiantis griauti sienas ir maištauti. Greičiau – hipnotizuojanti, žvilgsnį prikaustanti švytuoklė, o gal įrankis, siūlantis suplėšyti regimojo pasaulio šydą“, - įsitikinusi menotyrininkė K.Stančienė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

E. Sašenko: visų dainininkų svajonė vaikystėje buvo tapti didele žvaigžde (5)

Elegancija spinduliuojanti dainininkė Evelina Sašenko rugsėjo 27 d. „Vaidilos“ teatre žada...

S. Žutautas: teiginiai apie mano neva egzistuojančius bičiulius ministerijoje neatitinka tikrovės (2)

Pastaruoju metu Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komiteto narys prof. Vytautas Juozapaitis ne...

Pristatyti Misionierių vienuolyno ansamblio projektiniai pasiūlymai

Vilniaus arkivyskupija ėmėsi gaivinti Misionierių vienuolyno ansamblį. Įvykus projektinių...

Lietuvoje koncertuos legendinis violončelininkas A. Kniazevas

Violončelininkas Aleksandras Kniazevas atvyksta į Lietuvą ir pasirodys spalio 23 d. – koncerte...

Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro 29-asis sezonas: kūrybingumas, kokybė ir nauji horizontai

Rugsėjo 22 d. Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras pradeda jau 29-ąjį savo koncertų...

Top naujienos

Pavyko apžiūrėti iš arti: būstas Vilniuje, kuris tekainuoja 42 eurus per mėnesį (20)

Socialiniai būstai ir jame gyvenantys asmenys – daug diskusijų ir dažnai neigiamų atsiliepimų...

Nepagydoma liga: kreivų žvilgsnių atsikratė išvykęs į Daniją (1)

Nors žvynelinė laikoma nepagydoma liga, sergantys žmonės gali išvengti daugelio jos keliamų...

Pigių oro linijų spąstai: teko sumokėti dvigubai (51)

Už populiarią paslaugą didžiulę kainą sumokėjusi keleivė jaučiasi apgauta, dėl to nori...

Ant paminklo AK-47 kūrėjo M. Kalašnikovo garbei rado anksčiau sukurto vokiečių automato atvaizdą (79)

Ant Maskvoje pastatyto paminklo Mikhailo Kalašniovo garbei akylūs praeiviai pastebėjo vokiško...

Lietuvą merkia gausus lietus: skelbia ekstremalią situaciją (166)

Lietuvai, ypač šiauriniam ir šiaurės rytų regionui, kenčiant nuo stiprių liūčių, jau kelios...

Kareivių - Kalvarijų gatvių sankryžoje susidūrė du automobiliai, dvi merginos išvežtos į ligoninę formuojasi spūstys (30)

Penktadienio vakarą Vilniuje susidūrė „Audi“ ir „Škoda“ automobiliai. Įvykio metu buvo...

Gudrios gydymosi atostogos: sumoki dešimtis eurų – paslaugų gauni už tūkstančius (237)

Už keliasdešimt eurų – paslaugų už tūkstančius. Gudrūs emigrantai surado landą Lietuvos...

NASA asteroidus tiriantis erdvėlaivis skrieja pro Žemę pakeliui į asteroidą

NASA asteroidus tiriantis erdvėlaivis, pakeliui į asteroidą, skrieja pro Žemę.

Iš atostogų grįžę lietuviai negali atsigauti: dėl gąsdinančių sekso pasiūlymų vengėme atokių vietų (16)

Kelionė į Taitį, be jokios abejonės, paryškintomis raidėmis įsirašys į egzotiškiausių...

JAV: Pchenjano vandenilinės bombos bandymas Ramiajame vandenyne pakeistų viską (86)

Jungtinės Valstijos , vyriausybės šaltinių duomenimis, rimtai vertina Šiaurės Korėjos...