Pirmadienį Susisiekimo ministerijoje Europos geležinkelių muziejų ir turistinių geležinkelių federacijos "Fedecrail" prezidentas Davidas T.Morganas (Deividas Morganas) ir vienas Geležinkelių paveldo asociacijos vadovas Peteris Ovenstone'as (Pyteris Ovenstounas) susitiko su susisiekimo viceministrais Valerijumi Ponomariovu ir Aurimu Mačiuliu, Anykščių meru Aurimu Gudeliu, Panevėžio apskrities viršininko administracijos vadovybe.

D.Morganas susitikime teigė į Lietuvą atvykęs pasidalinti patirtimi, kurią jis įgijo atgaivindamas siauruosius geležinkelis Rytų Vokietijoje, Šiaurės Prancūzijoje ir Šiaurės Anglijoje.

Pasak jo, Didžiojoje Britanijoje yra apie 100 siaurųjų geležinkelių, kuriais kasmet pervežama 9 milijonai keleivių. Visoje Europoje federacija vienija 356 geležinkelius, kuriais pervežama 50 milijonų keleivių. D.Morgano teigimu, siaurasis geležinkelis gali daryti teigiamą įtaką regiono ekonominei plėtrai.

Kitų metų gegužį Rygoje vyks kasmetinė federacijos konferencija. D.Morganas teigė atvešiąs 100 delegatų, kad, pasak federacijos prezidento, "jie įvertintų, kas yra padaryta, kad Lietuvoje būtų išsaugotas siaurasis geležinkelis".

Tokios gausios delegacijos atvykimą Anykščių meras Darius Gudelis įvertino kaip spaudimą valdininkams, nes iki šiol, mero teigimu, daugiau kalbama apie "siauruko" unikalumą, nei imamasi konkrečių veiksmų.

Mero teigimu, Anykščių savivaldybė nutarė prisijungti prie viešosios įstaigos "Lietuvos siaurasis geležinkelis" steigėjų. Siekdami išsaugoti unikalų technikos paminklą, šių metų gegužės mėnesį ją įsteigė Kultūros ir Susisiekimo ministerijos, Utenos ir Panevėžio apskritys.

Pasak. D.Gudelio, nei dabar, nei geresniais ekonominiais laikais Anykščių savivaldybė neturės galimybių išlaikyti "siauruko", nepaisant to, kad turistiniu požiūriu gražiausia jo atkarpa driekiasi per Anykščių rajoną.

"Jis turėtų būti ne transporto priemonė, o turizmo objektas. Kaip transporto priemonė jis tuoj pat bus nuostolingas, nes žmonės rinksis greitesnes transporto priemones", - BNS sakė D.Gudelis.

Federacijos pastangomis artimiausiu metu į Lietuvą turėtų atvykti BBC televizijos žurnalistai, kurie darytų reportažą apie "siauruką".

Viešosios įstaigos "Lietuvos siaurasis geležinkelis" tikslas yra rūpintis siaurojo geležinkelio restruktūrizacija ir eksploatacija. Tokiu būdu siekiama atrasti galimybių atnaujinti traukinių eismą Panevėžio-Anykščių-Rubikių ruože.

V.Ponomariovas BNS sakė, kad šiuo metu ministerija ieško teisinių galimybių, kuriomis valstybinė bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" galėtų perduoti vieną milijoną litų viešajai įstaigai "Lietuvos siaurasis geležinkelis". "Lietuvos geležinkelių" direktoriaus įsakymu eismas paskutiniu siaurojo geležinkelio ruožu Panevėžys - Rubikiai buvo nutrauktas kovo pabaigoje.

Pastaruoju metu buvo naudojamas tik siaurojo geležinkelio ruožas Panevėžys - Anykščiai, o atkarpoje Anykščiai - Rubikiai eismas buvo apribotas dėl nepatenkinamos pabėgių būklės. "Lietuvos geležinkeliai" dėl šio ruožo eksploatavimo ir neveikiančių ruožų priežiūros 2000 metais patyrė 1,7 mln. litų nuostolį.

Balandžio pradžioje Seimo ekonomikos komitetas rekomendavo Vyriausybei paskelbti siaurojo geležinkelio kompleksą kultūros paminklu ir numatyti lėšas "siauruko" Panevėžio-Rubikių ruožo priežiūrai 2001-2002 metais.

Kultūros vertybių apsaugos specialistai pripažįsta siaurojo geležinkelio kompleksą kaip "vienintelį bei reikšmingą Lietuvos istorijai išlikusį transporto technikos ir technologijos pavyzdį, liudijantį XIX ir XX amžių sandūros technikos progresą".

"Siaurukas" 1996 buvo įrašytas į nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą kaip istorinę, techninę, technologinę, architektūrinę, kraštovaizdinę reikšmę turintis statinių kompleksas.

Kompleksas susideda iš 56 dalių: trijų siaurojo geležinkelio ruožų: Panevėžys - Biržai, Joniškėlis - Linkuva, Panevėžys - Rubikiai, stočių su pagalbiniais pastatais, tiltų, viadukų bei inžinerinės paskirties statinių. Visas komplekso ilgis - 179 kilometrai, pirmais jo ruožas buvo atidarytas dar 1895 metais.

Tai ilgiausiais Europoje išlikęs siaurasis geležinkelis, kurio ilgis yra apie 179 kilometrai. "Siaurukas" pastatytas prieš 100 metų pervežti krovinius. Atstumas tarp "siauruko" bėgių yra 75 centimetrai.

Šaltinis
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją