aA
Kostiumo dizaineris Mantas Bartkus vienoje iš Šiaulių pėsčiųjų bulvare esančių ištuštėjusių parduotuvių vitrinų įrengė mados instaliaciją „Gaidys“. Ši instaliacija tapo šiuolaikinį meną ir pasaulio aktualijas jungiančio festivalio VIRUS’23 dalimi bei įžanga į pagrindinę Manto Bartkaus ekspoziciją, kurią menininkas jau netrukus pristatys Vilniuje.
Meninė instaliacija "Gaidys" Šiauliuose

„10 metų vizualizavau bei kūriau vitrinas kitiems prekių ženklams. Tad ši instaliacija Aistės Biskytės inicijuotame ištuštėjusių vitrinų projekte VIRUS’23 festivaliui man labai reikšminga“,- pranešime spaudai apie prisijungimą prie projekto pasakoja kūrėjas.

Jis teigia savo instaliacija norėjęs atkreipti dėmesį ne tik į drabužį, kaip mados elementą, tačiau ir į visumą.

„Visuma priverčia mąstyti apie žmonių sąmonės stereotipus, kuriuos mums įdiegė istorija. Ši istorija ir yra užkoduota kiekviename instaliacijos elemente“, - atskleidžia M. Bartkus.

Sovietmečio simbolis kilimas

M. Bartkaus „Gaidys“ - tai simbolių kupinas kūrybinis ciklas kvestionuojantis Lietuvoje vyraujančią vyriškumo sampratą ir stereotipus, kurių dauguma susiformavo sovietmečiu. Šį individualumą, laisvą ir pasaulietišką požiūrį ribojantį laikotarpį cikle atspindi vis pasikartojantis visiems pažįstamas interjero elementas - kilimas. Jis perteikia iki šiol juntamą „tikro vyro“ sampratą, kai vyriškumą apibrėžia jėga, profesija, statusas ir padėtis hierarchijoje.

„Šiandien situacija jau kinta. Didžiuosiuose miestuose požiūris į vyriškumą yra kur kas laisvesnis, tačiau dar tikrai auga ir karta, auklėjama pagal sovietmečiu vyravusį modelį”, - sako kūrėjas.

Dabartinės situacijos atspindys - šiandieninė mada. Sportiniai kostiumai, juostelės, sportinė avalynė, juosmens piniginės - į vienas drabužines šie elementai grįžo jau apsukę laiko ratą, tuo metu iš kitų dar nė nebuvo iškeliavę.

„Išoriškai abiejų drabužinių savininkus galėtume priskirti tai pačiai subkultūrai, tačiau iš tiesų tai - visiškai skirtingi asmenybių tipažai, puoselėjantys skirtingas vertybes“, - atkreipia dėmesį dizaineris.

Tautiškumas

Kūrybinis ciklas „Gaidys“ alsuoja ir tautiškumu. Jau minėtą kilimą dizaineris dekoravo modernizuotais tautiniais lietuvių raštais, kurie mirguliuoja specialiai sukurtame RGB apšvietime. Pasirinkti raštai simbolizuoja skirtingų vyriškumo tipų konkurenciją, karą ir taiką, laisvo identiteto siekį, tautiškumą šiuolaikiniame kontekste. Ši tautinių motyvų ir sovietmečio simbolio sintezė tapo M. Bartkaus utopine laisva erdve, kurioje neegzistuoja socialinė atskirtis, baimės, suvaržymai, lytiškumas ir smerkiantys stereotipai.

„Kai mokiausi mokykloje, tautiškumas nebuvo laikomas „kietu“. Dalyvavimas folklorinėje veikloje buvo veikiau gėda nei pasididžiavimas. Labai tikiuosi, kad šis požiūris keičiasi ir jaučiu pareigą bei vidinį norą šį pokytį skatinti. Puoselėdamas tautinį identitetą ieškau būdų, kaip patraukliai pateikti lietuviškus simbolius šiuolaikinės mados kontekste“, - atskleidžia menininkas.

Išlaisvintas seksualumas

Kita svarbi kolekcijos žinutės ašis - tai išlaisvintas seksualumas, kurį cikle simbolizuoja vis pasirodantis pasaulinės erotinės literatūros autorės Emanuelės Arsan romano pagrindinės herojės Emanuelės portretas.

Šis portretas - tai nežinomo Lietuvių menininko darbas, sukurtas 1992-ųjų metų lietuviškajam knygos vertimui.

„Emanuelė - tai aliuzija į sovietmečio vyro fantaziją. Laisvą, savo seksualumo ieškančią moterį, visiškai kitokią nei to meto etalonas - santūri, kukli namų šeimininkė“, - Emanuelės motyvą cikle aiškina M. Bartkus.

Apie kolekciją

Instaliacijoje eksponuojami drabužių modeliai - tai meninio ciklo „Gaidys“ finalinės drabužių kolekcijos dalis, kurią Mantas Bartkus ruošia kūrybiniam ženklui #F6. Pilna kolekcija vizualizuos skirtingas lietuviško vyriškumo tapatybes, kuriose telpa ne tik giliai įsišakniję sovietmečio propagandos standartai, bet ir naujas, išlaisvėjęs, intelektualus požiūris į vyriškumą.

Kolekcijos ir viso ciklo tikslas praplėsti „tikro vyro’“ sampratą, panaikinti nusistovėjusius stereotipus ir parodyti, kad vyriškumas yra individualus, laisvas ir nepriklauso nuo nusistovėjusių normų atitikimo, profesijos ar socialinio statuso.

„Gaidys - labai lietuviškas, tačiau kontraversiškas pavadinimas, kuriame telpa daugybė reikšmių: pasipūtęs, išsipustęs, peštukas, lyderis, taip pat ir daugybė kitų - tiek teigiamų, tiek neigiamų epitetų. Būtent tokia - daugialypė, verčianti susimąstyti ir tautiškumą eskaluojanti yra ir mano kolekcija. Dėl šios priežasties pasirinktas pavadinimas tiko idealiai“, - atvirai sako menininkas.

Pirmąją meninio ciklo „Gaidys“ dalį - instaliaciją - Šiauliuose galite pamatyti iki sausio 8 d.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Animacijai skirtame vakare - garsiausi šiuolaikiniai kūriniai, debiutai, eksperimentai

Lietuvos kinematografininkų sąjungos Kino klube ketvirtadienį, sausio 24 d., 18. 15 val. įvyks...

Ansamblio „Musica humana“ ištikimybė tradicijoms ir Bachui

Lietuvos nacionalinės filharmonijos 2019-uosius koncertų metus sausį pirmasis pradėjo ansamblis...

Kauno muziejuje - paroda „Su gimtadieniu, Vilniau!“

19-ojo amžiaus pabaigoje įsteigtas, sovietmečiu neveikęs ir prieš keliolika metų Savivaldybės...

Profesoriaus Alvydo Jokubaičio knyga – apie politinį idiotizmą (10)

Alvydas Jokubaitis – filosofas, politikos mokslininkas, vienas ryškiausių politinės minties ir...

Aktorei Rasai Rapalytei – 50 metų: adrenalino semiasi scenoje (1)

Sausio 22 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorė Rasa Rapalytė švenčia gražų jubiliejų....

Top naujienos

Giminaitį laidoję plungiškiai sukrėsti pareigūnų elgesio: vietoje užuojautos sulaukė piniginių baudų (72)

Policijos pareigūnų elgesys mums visiems turėtų būti sektinas pavyzdys. Gaila, bet kartais...

Ekspertai: atėjo palankiausias metas parduoti turtą (70)

Po rekordinių 2018-ųjų, kuomet komercinio nekilnojamojo turto investicinių sandorių apimtys...

Pensijas pristatančios bendrovės vadovas tvirtai žada: iki kada visi pensininkai sulauks savo pinigų (100)

Šiuo metu senatvės pensijas jau gavo daugiau nei 70 proc. žmonių, kurioms jos priklauso, visoje...

Churchillio anūkas: esame visiškai paralyžiuoti (28)

„Brexito“ terminui nesulaikomai artėjant, europiečiai vis labiau nerimauja. Didžiosios...

Nuo gripo neapsaugos nei česnakas, nei vitaminai: specialistai pabrėžia tik kelias priemones, kurios dabar gali išgelbėti (23)

Penkiose Lietuvos – Alytaus, Vilniaus, Panevėžio, Kauno ir Klaipėdos – apskrityse sergamumas...

Švietimo ministras įvardino tiksliai, kokios algos turi būti mokamos mokytojams (49)

Švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius sako, kad mokytojų atlyginimai turi...

„Revolut“ istorijoje įžvelgia grėsmes: keliamas nepasitikėjimas Lietuvos finansine sistema (18)

Žiniasklaidai pranešus, kad Lietuvoje specializuoto banko licenciją gavusio Jungtinės Karalystės...

Siūlo naują prievolę darbdaviams: darbo skelbime turėtų nurodyti algos dydį (103)

Siūloma papildyti Darbo kodeksą nauja nuostata apie privalomą pareigą darbo skelbimuose nurodyti...

Rezga planus, kaip sugriauti ES: šį kartą jie kaip niekad vieningi (224)

Jei tikėtume išskirtinai teorija, artėjantys Europos Parlamento rinkimai turėtų būti patys...

„Žalgiris“ su Jankūnu prisiminė Beardo šou Italijoje: rekordui jau 15 metų (2)

2004-ųjų sausio 22 dieną Eurolygos turnyro metraščiuose, kaip vėliau parodė laikas, ilgam...