Modestas Pitrėnas yra vienas profesionaliausių, perspektyviausių ir labiausiai vertinamų jaunųjų Lietuvos dirigentų. Pasibaigus jubiliejiniam 50-ajam Nacionalinio simfoninio orkestro sezonui ilgametis jo vadovas maestro Juozas Domarkas savo pareigas perleis kaip tik jam.
Modestas Pitrėnas
© DELFI (A.Didžgalvio nuotr.)

„Norėčiau, kad orkestras ateityje labiau pažintų ir mokėtų atlikti įvairių muzikos epochų ir stilių subtilybes“, - sako būsimas orkestro vadovas. Modestas Pitrėnas – apie naujas pareigas, veiklą užsienyje ir muziką namuose – išsamiame DELFI interviu.

– Vadovausite Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui. Ką šis karjeros šuolis reiškia jums asmeniškai ir kaip profesionalui?

– Šiuo atveju, asmeninis ir profesinis požiūriai yra arti kits kito. Atėjimas į šį postą – tai atsakomybė ir įsipareigojimas, galiausiai – tai muzikų ir institucijos pasitikėjimo išraiška, kurią vertinu ir kuria džiaugiuosi. Nacionalinis simfoninis orkestras – tai reprezentacinis profesionalų kolektyvas, todėl būti kartu su jais – faktas, kurio svarbą pervertinti būtų sunku.

– Šioje pozicijoje pakeisite ilgametį orkestro vadovą maestro Juozą Domarką, kuris Lietuvoje išugdė aukštos klasės simfoninį orkestrą. Perimti vadeles iš jo – didelė atsakomybė?

– Maestro kolektyvui vadovavo pusę amžiaus (tai 50-asis, jubiliejinis, sezonas). Ir šis kolektyvas toks, kokį jį matome šiandien – neabejotinas J.Domarko nuopelnas. Ko gero, neverta priminti tai, kad orkestras kūrėsi ir kilo sunkiais pokario, „chruščiovinio atšilimo“, „Brežnevo brandaus socializmo“ laikotarpiais. Muzikų, instrumentų stoka, socialiniai nepritekliai, cenzūra ir masė kitų mums nežinomų dalykų – viskas „kabėjo“ ant tuomečio vadovo kaklo. Laikai, žinoma, pasikeitė, bet žmogaus vidus keičiasi lėčiau. Daug asmeniškumų, nuoskaudų ir inercijos tenka nugalėti kiekvienam, kuriam is tiesų rūpi žmogus ir idėja. Maestro J. Domarkui rūpėjo. Rūpi ir man. Todėl nebaisi ir atsakomybė.

– Ar konkurencija buvo didelė? Beje buvote išrinktas ar tiesiog J. Domarkui išėjus, jūs jį pakeisite?

– Filharmonijoje dirbu daugiau nei dešimt metų, tad orkestras mane pažino dar visai „žalią“ studentą. Augti tokioje aplinkoje, kai esi labai nepatyręs ir kartu stebimas – nelengvas kelias į tobulėjimą. Suprantama, studijos (prof. J. Domarko dirigavimo klasėje ir Zalcburgo „Mozarteume“) bei didelė patirtis dirbant su jaunimo ir profesionaliais užsienio kolektyvais brandino, bet lemiamą postumį man pačiam davė vadovavimas Kauno simfoniniam orkestrui ir Latvijos nacionalinei operai. Tada supratau galįs priimti ir „namų iššūkį“. Labai vertinu šį pasiūlymą, nes jis priimtas trišaliu susitarimu: mano, direkcijos ir, kas itin svarbu, orkestro meno tarybos. Būtent šis dėmuo yra lemiamas, renkantis dirigentus visame Vakarų pasaulyje.

– Kokių inovacijų galima tikėtis jums pradėjus dirbti?

– „Inovacijos“ skamba kiek techniškai. Orkestras stovi ant tvirtų pamatų ir jam reikalingas kryptingas ir nerutiniškas tęstinumas. Revoliucijos ir valymai – ne mano kelias. Greičiau kūryba ir dialogas. Norėčiau, kad orkestras ateityje labiau pažintų ir mokėtų atlikti įvairių muzikos epochų ir stilių subtilybes. Kiekviena stilistinė kryptis reikalauja iš orkestro muziko kiek kitokio prisilietimo, raiškos, ekspresijos, kvėpavimo. Bandysime mokytis juos ryškiau atpažinti ir išreikšti.

– Kaip į šią naujieną reagavo artimieji, žmona?

– Visų pirma, šeima ir darbas mano gyvenime – ne vieno medžio vaisiai. Nors darbas ir atima mane iš šeimos netrumpomis gastrolėmis, o mano žmona – taipogi muzikantė, nereiškia, kad mes namuose kalbame tik apie muziką. Greičiau atvirkščiai, bandome nuo jos ilsėtis. Todėl ir savo profesinių pasiekimų nesureikšminame. Tarsi leidžiame jiems ateiti į mūsų gyvenimą, ir jie ateina, alkūnėmis neužsimojus. Tai jokiu būdu nereiškia, kad dirbame drungnai. Esame maksimalistai ir reiklūs aplinkai, o pirmiausia sau. Gal todėl subtiliai pritariantis žmonos žvilgsnis po koncerto yra svarbesnis uz gėles ir ditirambus.

– Daug keliaujate, nuo 2009 metų ėjote Latvijos nacionalinės operos meno vadovo ir vyriausiojo dirigento pareigas – kaip visa tai derinsite su naujomis pareigomis?

– Iš tiesų ir toliau turėsiu darbų svetur: Suomijos nacionalinėje operoje, Šveicarijoje, Vokietijoje, Rusijos Federacijoje, bet jau dabar žinau, – Vilniaus filharmonijoje būsiu daug dažniau, nei sutartyje numatytas minimalus koncertų limitas.

Modestas Pitrenas
Modestas Pitrenas
© Organizatorių nuotr.

– Kiek laiko teks praleisti dirbant Lietuvoje ir kiek vystant savo veiklą užsienyje?

– Užsienio kontraktai ir išvykos yra labai neperiodiškos. Jei vyksta operos pastatymas, reikia būti beveik pilnas 6 savaites pastatymo vietoje. Laimei, tokie pastatymai mano tvarkaraščiuose vyrauja vasarą, kai Nacionalinis orkestras atostogauja. Filharmonijoje Vilniuje diriguosiu daugmaž kartą per mėnesį. Kartkartėmis esu kviečiamas ir į Kauną, Klaipėdą, kur noriai grįžtu muzikiniams pasimatymams su vietos kolektyvais. Džiaugiuosi galimybe diriguoti operos ir baleto teatro spektakliuose.

– „Menininkai į pasaulį atkeliauja tarsi pažymėti – be įgimtų dalykų kažin, ar jie bus pastebėti, klausomi, skaitomi“ – sutinkate su šia J. Domarko išsakyta fraze? Ar pats jaučiatės „pažymėtas“?

– Nesimaivysiu, taip, esu. Kažkuria prasme, visi esam vienaip ar kitaip paženklinti. Tik tėvai, mokytojai ar patys dažnai neatpažįsta ar net paslepia vienokias ar kitokias privilegijas.

Žodyje „pažymėtas“, matyt, slypi daug daugiau, nei būti puikiu profesionalu. Tai savybių ir aplinkybių sutapimas, priemonė pažinti ir sugebėjimas jas be įvaržos veide paversti sau palankiomis. Pavyksta ne visada, bet verta bandyti. Išsilavinimas, bendravimo įgūdžiai, charizma, temperamentas, skonis – tai tik maža dalis sudedamųjų kokteilyje „neblogas dirigentas“. Deja, visų jų neišmoksi.

– Kaip galvojate, su kokiais sunkumais susidursite naujose pareigose?

– Ateinu darbuotis į puikių profesionalų, kolegų, asmenybių kolektyvą, todėl apie sunkumus negalvoju. Privilegija dirbti šiame orkestre kol kas pavyksta paversti malonumu, derančiu su profesiniais ir žmogiškais iššūkiais. Vistik, kasdienė rutina labiau panaši į gyvenimo prozą, kurioje reikia surasti ir prasmes, ir gylį, nei į tobulai darnią poeziją. Todėl stengsiuosi klausytis ir tikiuosi būti išgirstas.

Primename, kad pagal „Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro ir Lietuvos kamerinio orkestro vidaus darbo taisykles“, šių kolektyvų meno vadovai skiriami Filharmonijos generalinio direktoriaus sprendimu, jei jo meninė kvalifikacija atitinka keliamus reikalavimus ir tam neprieštarauja orkestro taryba. Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro meno vadovo pareigas užimantis asmuo visada buvo ir bus aukščiausios meninės kvalifikacijos profesionalas, kurio kandidatūrai pritars kolektyvo taryba, o kūrybinį potencialą palankiai vertins Lietuvos koncertų salių publika.

Daugiau naujienų – „Facebooke“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

N. Kazlaus laidoje – čekų kino grandas, „Oskaro“ laureatas Jiřís Menzelis

Šį sekmadienį LRT laidoje „Skambantys pasauliai su Nomeda Kazlaus ” – pokalbis su...

Paaiškėjo pirmosios M. Drobiazko ir P. Vanago ledo šou žvaigždės

Paskelbtos pirmosios Margaritos Drobiazko ir Povilo Vanago naujausio ledo šou „Roko simfonija ant...

Operai paveikslą sukūręs A. Zakarauskas: negaliu netapyti. Taip aš bendrauju su pasauliu

Naujausia, gruodžio 6-10 d. Vilnius City Operos premjera – C. Saint-Saënso „Samsonas ir...

2017-ųjų Kafkos premiją pelnė Kanados rašytoja M. Atwood

Kanadiečių poetė, kritikė ir romanistė Margaret Atwood antradienį per ceremoniją Prahoje buvo...

Kauno arkikatedroje skambės Kauno choro atliekamas W. A. Mozarto „Requiem“

Spalio 31 d. 19 val. Kauno Šv. apaštalų Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje įvyks Kauno...

Top naujienos

Išardoma Ignalinos AE: pamatykite, kaip ji atrodo dabar (16)

2009 metais sustabdžius antrojo bloko eksploataciją, prasidėjo Ignalinos atominės elektrinės...

Žada prestižinę specialybę ir gerai apmokamą darbą, bet apsigauti neverta (7)

Darbo birža , kurios pagrindinė paskirtis – padėti nesėkmės ištiktiems žmonėms vėl...

Orai: jau sulauksime žiemiškų užuominų (12)

Margaspalviai lapai nuo medžių sparčiai krinta, o auksinis ruduo jau į pabaigą. Šiomis dienomis...

Šokiruojantys viduramžių gydymo metodai (63)

Viduramžių gydytojus Vakarų Europoje galima skirti į dvi labai aiškias kategorijas: kaimo...

Beprotiškai augančio Vilniaus rajono gyventojai šiurpsta nuo blogėjančio gyvenimo (424)

Vieno iš tankiausiai užstatytų Vilniaus miesto kvartalų – Perkūnkiemio – gyventojai mėgina...

Vargo Lietuva: vis labiau griūvantis Vaiko raidos centro stogas apnuogina sistemines bėdas (159)

Vis labiau griūvantis Vaiko raidos centro stogas apnuogina sistemines požiūrio į vaikų psichikos...

Baltų pažadintas Milano „AX Armani“ dramatiškai nusileido Eurolygos čempionams „Real“ palaužė CSKA ekipą  (6)

Eurolygos antrame ture Milano „AX Armani“ (0/2) namuose po dramatiškos kovos ir pratęsimo 86:92...

51-erių J. Jackson sugrįžo į sceną: pokyčiai gerbėjus paliko be žado (1)

Dainininkė Janet Jackson sugrįžo į sceną! Ketvirtadienį 51 metų popdainininkė atnaujino savo...

VRK neskirs dotacijos Liberalų sąjūdžiui (66)

Partijai padarius šiurkštų finansavimo įstatymo pažeidimą, dotacija neskiriama, sako...

Savo šansus išnaudojęs L. Lekavičius svariai prisidėjo prie „Panathinaikos“ pergalės Ambicinga „Maccabi“ ekipa palaužė svečius iš Vitorijos (7)

Eurolygos antrame ture pirmą pergalę iškovojo Graikijos čempionė Atėnų „Panathinaikos“...