Šios savaitės pabaigoje Kaune buvo pristatyta menininko Evaldo Janso paroda „PARAopera“. Pastaruoju metu šis menininkas stebino savo kūryba „MIND THE OBJECT 2“ parodoje, kurioje buvo pristatomas jo kūrinys „Dievas nudrebė žmogų iš molio. Žmogus sukūrė puikybę“. Autorius dvi paras valgė tik molį, kol organizmas jį pašalino išmatų pavidalu, vėliau E. Jansas išdegė savo išmatas ir padengė jas glazūra.
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

Šį kartą žiūrovai buvo kviečiami prisijungti prie dar vienos naujos menininko idėjos. Ją sudarė dviejų dalių performansas ir „Jansas TV“ video transliacijos. Pirmoji šio keisto iššūkio dalis prasidėjo ketvirtadienį, kita buvo pratęsta šeštadienio vakarą. Panašios struktūros idėja Kaune dar nevystyta.

Pirmą kartą žiūrovai tapo pačios ekspozicijos kūrėjais ir „POST“ galerijos erdvėse galėjo išdarinėti tai, ką tik panorėję. Šiuolaikinio meno provokacija žiūrovams pateikė visiškai tuščias galerijos erdves, o pats menininkas ragino visus apžiūrėti visas „nematomas“, užkulisines erdves ir iš jų atsinešti norimus daiktus, kuriuos visi galės panaudoti kurdami šią psichodelinę operą. Prasidėjus tokiam chaosui E. Jansas vos spėjo fiksuoti įvykius savo filmavimo įranga. Juk visa ši pirmos dalies performanso medžiaga tapo archyvine medžiaga, kuri vos už kelių dienų buvo rodoma jau antroje ekspozicijos dalyje.

Būgnai, grąžtai, stiklo šukės ir policija

Ketvirtadienio vakaras Kauno „POST“ galerijoje tapo neramus. Žiūrovų gręžiamos sienos, grojimas būgnais, vietoje gimstantys grafiti paveikslai ir įvairiausių daiktų kompozicijos kūrė didžiulį chaosą. Pats Evaldas Jansas deklaravo savo mintis, jog visos parodos galerijose žmogui tiesiog pateikiamos ant lėkštutės, o šį kartą pats žiūrovas kuria tai, ką įsivaizduoja. Taip viena po kitos gimė nė viena įdomi instaliacija.

Įprasta tradicija, jog parodų atidarymuose žiūrovai vaišinami įvairiausiais gėrimais – E. Janso psichodelinės operos pristatymas nebuvo išimtis, tačiau pasibaigus visiems gėrimams visos galerijos taurės ir kita stiklinė tara atsimušė nuo sienų šukėmis ir tapo ekspozicijos dalimi. Parodos atidaryme apsilankę policijos pareigūnai buvo draugiški ir paprašė visų dalyvių „nuleisti garą“, nes „POST“ galerijos kaimynai ne visada supranta meną. Iššūkių pilną vakarą, kurio trukmė buvo daugiau nei 4 valandos kūrė kiekvienas apsilankęs žiūrovas, o galerijos vadovas visiškai neliūdėjo dėl to, jog jo galerijos sienose viena po kitos atsiranda skylės, dėmės ir įvairiausios meninės instaliacijos.

„Šiuolaikinei meno galerijai sienos rūpi tiek, kiek tarp jų gali įtalpinti meną. Pačios sienos savaime nėra vertybė, todėl jos tarnauja kūriniams, o ne priešingai. Gerai kai menininkai nesivaržo ir yra nevaržomi. Evaldo Janso paroda kaip tik ir buvo tokia. Žiūrovai galėjo gręžioti galerijos sienas kiek panorėję, taip pat paišyti, purkšti, kalti, klijuoti ir montuoti tai, ką randa galerijos užkulisiuose. Buvo įdomu stebėti žiūrovų veidus, kurie iš nuostabos buvo abstulbę ir laimingi. Taip pat norėčiau padėkoti E. Jansui už nuostabų širdelių troškinį“,- pasakojo galerijos „POST“ vadovas Andrius Pukis.

Janso plovas

Antroje performanso dalyje, vykusioje šeštadienio vakarą, visi susirinkusieji buvo nustebę. Didžiojoje galerijos salėje menininkas įkūrė virtuvę ir sau ramiai gamino troškinį iš salierų šaknų ir stiebų, morkų, svogūnų, imbiero, aitrosios paprikos, kmynų, kario, broilerių širdelių ir ryžių.

Susirinkusi publika gardų troškinį praminė Janso plovu. Kaip ir ketvirtadienį žiūrovai tęsė savo improvizacijas ir papildė ekspoziciją. Mažojoje galerijos salėje veikė „Jansas TV“ transliacija, kurioje buvo rodomi sumontuoti vaizdiniai iš pirmos performanso dalies. Menotyrą studijuojanti ketvirtakursė Greta Andriuškevičiūtė džiaugėsi dėl galerijos komandos iniciatyvos praturtinti Kauno kultūrinį gyvenimą tokiu išskirtiniu bei aukšto meninio lygio projektu.

Galerija POST
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

„Net neabejoju, kad sprendimas pasikviesti vieną talentingiausių ir įdomiausių šiuolaikinių menininkų ir leisti jam kūrybiškai bei laisvai reikštis galerijos erdvėse pasiteisino su kaupu. Daugybė žmonių ne tik praplėtė savo meno sampratą, bet ir išvydo itin konceptualų, interaktyvų ir performatyvų menininko sukurtą reginį. Kūrybinio polėkio ir inovatyvių idėjų nestokojančio E. Janso pasirodymas Kaune užkėlė itin aukštą kartelę būsimiems renginiams ir atskleidė neišsenkančias meno suvokimo galimybes“,- savo įspūdžiais dalinosi studentė.

E. Janso parodoje apsilankiusi menininkė Eglė Rakauskaitė įvardino šį projektą kaip sveikintiną savo drąsa, leidžiančia žiūrovui realizuoti susikaupusią „aš irgi taip galiu“ frustraciją. „Garsinę būseną moduliuojantis perforacinio grąžto, radiolos šnypštimas ir prievartaujami mušamieji suprogramavo destruktyvią kakofoninę vizualiką, provokuojančią kitą „vandalizmo“ aktą – uždažyti galerijos sienas baltai“,- sakė E. Rakauskaitė

Evaldo Janso „PARAopera“ galerijoje „POST“ bus eksponuojama iki šių metų sausio 28d.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dexteris Fletcheris režisuos filmą apie britų popžvaigždę Eltoną Johną (3)

Amerikiečių kino kompanija „Paramount“ kino juostoje įamžins Eltono Johno gyvenimą....

Mirė poetas Mykolas Karčiauskas (8)

Lietuvos rašytojų sąjunga su giliu liūdesiu praneša, kad š. m. balandžio 20 d. mirė Lietuvos...

Prancūzijoje skrydžiui ruošiasi gigantiškas mechaninis garnys

Iš pirmo žvilgsnio šis sutvėrimas primena atgijusią mokslinės fantastikos autoriaus fantaziją,...

Kas galėjo nutikti, jei Pablo Picasso būtų gyvenęs šių dienų Lietuvoje (13)

Apie genijumi vadinamą ispanų dailininką Pablo Picasso (1881–1973) mitus kūrė ne tik jis...

Paskelbė MO muziejaus atidarymo datą

Po pusmečio, spalio 18 dieną, duris atvers MO muziejus , kuris pagal garsiojo architekto Danielio...

Top naujienos

Teisėjavimu nusivylęs Jasikevičius: turime išmokti kentėti – kito kelio nėra specialiai Krepšinis.lt iš Pirėjo (65)

Kauno „Žalgirio“ vyriausiasis treneris Šarūnas Jasikevičius pasibaigus antroms Eurolygos...

„Atėjo Mindaugas“. Gydytojas išklojo darbo užkulisius: apie nepatogias situacijas ir kaip afrodiziakai veikiantį baltą chalatą (10)

Galiu persižegnoti – nesu girdėjęs, kad kažkas iš kolegų netinkamai atliko darbą, nes negavo...

Graikų trenerio atkirtis Šarui: „Žalgiris“ žaidė taip, kad turėjome mesti 45, o ne 24 baudas „Žalgiriui“ – PAO savininko palaikymas (1)

Į Kauno „Žalgirio“ trenerio Šarūno Jasikevičiaus išsakytą nuomonę dėl šališko...

Atvėrė vartus į „ateities kalėjimą“: „Agurkinių“ lyderiui – išskirtinės gyvenimo sąlygos (249)

Kameroje, kuri labiau primena dviejų ar trijų žvaiždučių viešbučio kambarį, pastatyti...

Darbas „Amazon“ sandėlyje prilygsta vergovei: darbuotojai priversti šlapintis į butelius (56)

„ Amazon “ sandėlio darbuotojai priversti šlapintis į butelius arba tiesiog atsisakyti...

Bręstanti sensacija: Sabonis ir „Pacers“ antrą kartą įveikė „Cavaliers“ (3)

Išankstines prognozes viso sezono metu paneiginėję Indianos „Pacers“ tęsia savo neįtikėtiną...

Jankūnas kreipėsi į „Žalgirio“ sirgalius: graikus turi pasitikti sausakimša arena specialiai Krepšinis.lt iš Pirėjo (64)

Eurolygos antrajame ketvirtfinalio mače Pirėjuje Kauno „Žalgiris“ antroje mačo pusėje...

Orai: per anksti šiluma apsidžiaugę turės nusivilti (4)

Savaitgalį šalyje pamažu vyks permainos: šiluma atslūgs, protarpiais palis. Dar didesni pokyčiai...

Charakterį rodęs „Žalgiris“ atsitiesė, tačiau to nepakako antrai pergalei Pirėjuje (646)

Penktadienį vakare Pirėjo „Taikos ir Draugystės“ arenoje Eurolygos ketvirtfinalio antrame mače...

Matijošaitis: skausmas dėl žmonos netekties dar tikrai nepraėjo (61)

Net ir pradėjus naują gyvenimo etapą su drauge Loreta, sunku užmiršti ypatingą ryšį, siejusį...