Šios savaitės pabaigoje Kaune buvo pristatyta menininko Evaldo Janso paroda „PARAopera“. Pastaruoju metu šis menininkas stebino savo kūryba „MIND THE OBJECT 2“ parodoje, kurioje buvo pristatomas jo kūrinys „Dievas nudrebė žmogų iš molio. Žmogus sukūrė puikybę“. Autorius dvi paras valgė tik molį, kol organizmas jį pašalino išmatų pavidalu, vėliau E. Jansas išdegė savo išmatas ir padengė jas glazūra.
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

Šį kartą žiūrovai buvo kviečiami prisijungti prie dar vienos naujos menininko idėjos. Ją sudarė dviejų dalių performansas ir „Jansas TV“ video transliacijos. Pirmoji šio keisto iššūkio dalis prasidėjo ketvirtadienį, kita buvo pratęsta šeštadienio vakarą. Panašios struktūros idėja Kaune dar nevystyta.

Pirmą kartą žiūrovai tapo pačios ekspozicijos kūrėjais ir „POST“ galerijos erdvėse galėjo išdarinėti tai, ką tik panorėję. Šiuolaikinio meno provokacija žiūrovams pateikė visiškai tuščias galerijos erdves, o pats menininkas ragino visus apžiūrėti visas „nematomas“, užkulisines erdves ir iš jų atsinešti norimus daiktus, kuriuos visi galės panaudoti kurdami šią psichodelinę operą. Prasidėjus tokiam chaosui E. Jansas vos spėjo fiksuoti įvykius savo filmavimo įranga. Juk visa ši pirmos dalies performanso medžiaga tapo archyvine medžiaga, kuri vos už kelių dienų buvo rodoma jau antroje ekspozicijos dalyje.

Būgnai, grąžtai, stiklo šukės ir policija

Ketvirtadienio vakaras Kauno „POST“ galerijoje tapo neramus. Žiūrovų gręžiamos sienos, grojimas būgnais, vietoje gimstantys grafiti paveikslai ir įvairiausių daiktų kompozicijos kūrė didžiulį chaosą. Pats Evaldas Jansas deklaravo savo mintis, jog visos parodos galerijose žmogui tiesiog pateikiamos ant lėkštutės, o šį kartą pats žiūrovas kuria tai, ką įsivaizduoja. Taip viena po kitos gimė nė viena įdomi instaliacija.

Įprasta tradicija, jog parodų atidarymuose žiūrovai vaišinami įvairiausiais gėrimais – E. Janso psichodelinės operos pristatymas nebuvo išimtis, tačiau pasibaigus visiems gėrimams visos galerijos taurės ir kita stiklinė tara atsimušė nuo sienų šukėmis ir tapo ekspozicijos dalimi. Parodos atidaryme apsilankę policijos pareigūnai buvo draugiški ir paprašė visų dalyvių „nuleisti garą“, nes „POST“ galerijos kaimynai ne visada supranta meną. Iššūkių pilną vakarą, kurio trukmė buvo daugiau nei 4 valandos kūrė kiekvienas apsilankęs žiūrovas, o galerijos vadovas visiškai neliūdėjo dėl to, jog jo galerijos sienose viena po kitos atsiranda skylės, dėmės ir įvairiausios meninės instaliacijos.

„Šiuolaikinei meno galerijai sienos rūpi tiek, kiek tarp jų gali įtalpinti meną. Pačios sienos savaime nėra vertybė, todėl jos tarnauja kūriniams, o ne priešingai. Gerai kai menininkai nesivaržo ir yra nevaržomi. Evaldo Janso paroda kaip tik ir buvo tokia. Žiūrovai galėjo gręžioti galerijos sienas kiek panorėję, taip pat paišyti, purkšti, kalti, klijuoti ir montuoti tai, ką randa galerijos užkulisiuose. Buvo įdomu stebėti žiūrovų veidus, kurie iš nuostabos buvo abstulbę ir laimingi. Taip pat norėčiau padėkoti E. Jansui už nuostabų širdelių troškinį“,- pasakojo galerijos „POST“ vadovas Andrius Pukis.

Janso plovas

Antroje performanso dalyje, vykusioje šeštadienio vakarą, visi susirinkusieji buvo nustebę. Didžiojoje galerijos salėje menininkas įkūrė virtuvę ir sau ramiai gamino troškinį iš salierų šaknų ir stiebų, morkų, svogūnų, imbiero, aitrosios paprikos, kmynų, kario, broilerių širdelių ir ryžių.

Susirinkusi publika gardų troškinį praminė Janso plovu. Kaip ir ketvirtadienį žiūrovai tęsė savo improvizacijas ir papildė ekspoziciją. Mažojoje galerijos salėje veikė „Jansas TV“ transliacija, kurioje buvo rodomi sumontuoti vaizdiniai iš pirmos performanso dalies. Menotyrą studijuojanti ketvirtakursė Greta Andriuškevičiūtė džiaugėsi dėl galerijos komandos iniciatyvos praturtinti Kauno kultūrinį gyvenimą tokiu išskirtiniu bei aukšto meninio lygio projektu.

Galerija POST
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

„Net neabejoju, kad sprendimas pasikviesti vieną talentingiausių ir įdomiausių šiuolaikinių menininkų ir leisti jam kūrybiškai bei laisvai reikštis galerijos erdvėse pasiteisino su kaupu. Daugybė žmonių ne tik praplėtė savo meno sampratą, bet ir išvydo itin konceptualų, interaktyvų ir performatyvų menininko sukurtą reginį. Kūrybinio polėkio ir inovatyvių idėjų nestokojančio E. Janso pasirodymas Kaune užkėlė itin aukštą kartelę būsimiems renginiams ir atskleidė neišsenkančias meno suvokimo galimybes“,- savo įspūdžiais dalinosi studentė.

E. Janso parodoje apsilankiusi menininkė Eglė Rakauskaitė įvardino šį projektą kaip sveikintiną savo drąsa, leidžiančia žiūrovui realizuoti susikaupusią „aš irgi taip galiu“ frustraciją. „Garsinę būseną moduliuojantis perforacinio grąžto, radiolos šnypštimas ir prievartaujami mušamieji suprogramavo destruktyvią kakofoninę vizualiką, provokuojančią kitą „vandalizmo“ aktą – uždažyti galerijos sienas baltai“,- sakė E. Rakauskaitė

Evaldo Janso „PARAopera“ galerijoje „POST“ bus eksponuojama iki šių metų sausio 28d.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mirė knygos „Metai Provanse“ autorius Peteris Mayle`as (4)

Sulaukęs 78 metų amžiaus, mirė knyga „Metai Provanse“ (A Year in Provence) išgarsėjęs...

Marijampolė kviečia į kultūros sostinės renginius (9)

Šeštadienį Marijampolė pradės kultūros sostinės metus. Jų programoje „Laikas keičiasi ir...

Saulės trūkumą Londone bandoma kompensuoti šviesų festivaliu (1)

Gūdžios žiemiškos Londono naktys ir vakarai nuo ketvirtadienio trumpam nebebus tokie niūrūs –...

Anomalija sostinėje: šioje vietoje naktis prasideda vidurdienį

Vidurinės kartos (vos neparašiau – vidurdienio) menininkė E. Gineitytė sugrįžta į akademijos...

Suprasti klaidą užtruko 20 metų: vis tikėjome, kad Lietuvoje situacija bus palankesnė

„Jei paimtume pavyzdžiu Niujorką ir visas Lietuvos galerijas sutelktume vienoje gatvėje, greitai...

Top naujienos

Vienos kraupiausių žudynių istorijoje: odekolono vonios – vienintelis būdas atsikratyti kraujo dvoko (190)

„Degtinę, kaip patys suprantate, maukdavo iki sąmonės netekimo. Sakykite, ką norite, bet darbas...

Šalis su 4 500 eurų vidutine alga stebina kainomis (128)

Nors Šveicarijos vidutinis atlyginimas „į rankas“ yra didesnis nei Lietuvoje kone 7 kartus, kai...

Naktinis reidas Vilniuje: girtus vairuotojus gaudė ir policija, ir pareigingi piliečiai (14)

Naktį iš penktadienio į šeštadienį reidą surengę Vilniaus kelių policijos pareigūnai vėl...

Šaltis smogs kaip reikiant: –15 laipsnių bus ne riba (26)

Žiemos gerbėjai gali džiūgauti, nes sniegu ir žiemišku šaltuku dar kurį laiką tikrai...

Baikerio Kilkaus nužudymu įtariamas Baltrūnas griebėsi naujos taktikos (421)

Prieš daugiau kaip tris mėnesius mįslingai dingusio baikerio Aivaro Kilkaus tyčiniu nužudymu...

Tryliktasis Dakaro etapas: puikiai pasirodęs Žala finišą pasiekė 9-oje vietoje, Juknevičius ir Vanagas dvidešimtuke (526)

Priešpaskutinis 2018 metų Dakaro etapas Lietuvos komandoms klojosi lyg iš natų. Geriausiai sekėsi...

Papasakojo, kas Kaune dedasi vakarais: be dujų balionėlio į gatvę nekelia kojos (490)

„Apie 22 val. laukiau autobuso ir telefonu kalbėjau su drauge. Stotelėje sėdėjęs aiškiai...

„AX Armani“ su naudingais lietuviais paskutinę sekundę triumfavo Vitorijoje, CSKA paėmė „Pao“ tvirtovę „Real“ krito Malagoje (10)

Viena autsaiderių Milano „AX Armani“ (6/13) Eurolygoje iškovojo antrąją pergalę iš eilės....

Nesušalkite! 6 pozos, tinkamos seksui po antklode (51)

Neatsisakykite meilės žaidimų vien dėl to, kad kambaryje yra vėsu.

Kaip buvo „taisoma“ nomenklatūrininkų sveikata (172)

Dažnas vyresnio amžiaus skaitytojas atsimena sovietmečiu sklidusius gandus apie tai, kad įtakingus...