Šios savaitės pabaigoje Kaune buvo pristatyta menininko Evaldo Janso paroda „PARAopera“. Pastaruoju metu šis menininkas stebino savo kūryba „MIND THE OBJECT 2“ parodoje, kurioje buvo pristatomas jo kūrinys „Dievas nudrebė žmogų iš molio. Žmogus sukūrė puikybę“. Autorius dvi paras valgė tik molį, kol organizmas jį pašalino išmatų pavidalu, vėliau E. Jansas išdegė savo išmatas ir padengė jas glazūra.
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

Šį kartą žiūrovai buvo kviečiami prisijungti prie dar vienos naujos menininko idėjos. Ją sudarė dviejų dalių performansas ir „Jansas TV“ video transliacijos. Pirmoji šio keisto iššūkio dalis prasidėjo ketvirtadienį, kita buvo pratęsta šeštadienio vakarą. Panašios struktūros idėja Kaune dar nevystyta.

Pirmą kartą žiūrovai tapo pačios ekspozicijos kūrėjais ir „POST“ galerijos erdvėse galėjo išdarinėti tai, ką tik panorėję. Šiuolaikinio meno provokacija žiūrovams pateikė visiškai tuščias galerijos erdves, o pats menininkas ragino visus apžiūrėti visas „nematomas“, užkulisines erdves ir iš jų atsinešti norimus daiktus, kuriuos visi galės panaudoti kurdami šią psichodelinę operą. Prasidėjus tokiam chaosui E. Jansas vos spėjo fiksuoti įvykius savo filmavimo įranga. Juk visa ši pirmos dalies performanso medžiaga tapo archyvine medžiaga, kuri vos už kelių dienų buvo rodoma jau antroje ekspozicijos dalyje.

Būgnai, grąžtai, stiklo šukės ir policija

Ketvirtadienio vakaras Kauno „POST“ galerijoje tapo neramus. Žiūrovų gręžiamos sienos, grojimas būgnais, vietoje gimstantys grafiti paveikslai ir įvairiausių daiktų kompozicijos kūrė didžiulį chaosą. Pats Evaldas Jansas deklaravo savo mintis, jog visos parodos galerijose žmogui tiesiog pateikiamos ant lėkštutės, o šį kartą pats žiūrovas kuria tai, ką įsivaizduoja. Taip viena po kitos gimė nė viena įdomi instaliacija.

Įprasta tradicija, jog parodų atidarymuose žiūrovai vaišinami įvairiausiais gėrimais – E. Janso psichodelinės operos pristatymas nebuvo išimtis, tačiau pasibaigus visiems gėrimams visos galerijos taurės ir kita stiklinė tara atsimušė nuo sienų šukėmis ir tapo ekspozicijos dalimi. Parodos atidaryme apsilankę policijos pareigūnai buvo draugiški ir paprašė visų dalyvių „nuleisti garą“, nes „POST“ galerijos kaimynai ne visada supranta meną. Iššūkių pilną vakarą, kurio trukmė buvo daugiau nei 4 valandos kūrė kiekvienas apsilankęs žiūrovas, o galerijos vadovas visiškai neliūdėjo dėl to, jog jo galerijos sienose viena po kitos atsiranda skylės, dėmės ir įvairiausios meninės instaliacijos.

„Šiuolaikinei meno galerijai sienos rūpi tiek, kiek tarp jų gali įtalpinti meną. Pačios sienos savaime nėra vertybė, todėl jos tarnauja kūriniams, o ne priešingai. Gerai kai menininkai nesivaržo ir yra nevaržomi. Evaldo Janso paroda kaip tik ir buvo tokia. Žiūrovai galėjo gręžioti galerijos sienas kiek panorėję, taip pat paišyti, purkšti, kalti, klijuoti ir montuoti tai, ką randa galerijos užkulisiuose. Buvo įdomu stebėti žiūrovų veidus, kurie iš nuostabos buvo abstulbę ir laimingi. Taip pat norėčiau padėkoti E. Jansui už nuostabų širdelių troškinį“,- pasakojo galerijos „POST“ vadovas Andrius Pukis.

Janso plovas

Antroje performanso dalyje, vykusioje šeštadienio vakarą, visi susirinkusieji buvo nustebę. Didžiojoje galerijos salėje menininkas įkūrė virtuvę ir sau ramiai gamino troškinį iš salierų šaknų ir stiebų, morkų, svogūnų, imbiero, aitrosios paprikos, kmynų, kario, broilerių širdelių ir ryžių.

Susirinkusi publika gardų troškinį praminė Janso plovu. Kaip ir ketvirtadienį žiūrovai tęsė savo improvizacijas ir papildė ekspoziciją. Mažojoje galerijos salėje veikė „Jansas TV“ transliacija, kurioje buvo rodomi sumontuoti vaizdiniai iš pirmos performanso dalies. Menotyrą studijuojanti ketvirtakursė Greta Andriuškevičiūtė džiaugėsi dėl galerijos komandos iniciatyvos praturtinti Kauno kultūrinį gyvenimą tokiu išskirtiniu bei aukšto meninio lygio projektu.

Galerija POST
Galerija POST
© Galerijos "Post" nuotr.

„Net neabejoju, kad sprendimas pasikviesti vieną talentingiausių ir įdomiausių šiuolaikinių menininkų ir leisti jam kūrybiškai bei laisvai reikštis galerijos erdvėse pasiteisino su kaupu. Daugybė žmonių ne tik praplėtė savo meno sampratą, bet ir išvydo itin konceptualų, interaktyvų ir performatyvų menininko sukurtą reginį. Kūrybinio polėkio ir inovatyvių idėjų nestokojančio E. Janso pasirodymas Kaune užkėlė itin aukštą kartelę būsimiems renginiams ir atskleidė neišsenkančias meno suvokimo galimybes“,- savo įspūdžiais dalinosi studentė.

E. Janso parodoje apsilankiusi menininkė Eglė Rakauskaitė įvardino šį projektą kaip sveikintiną savo drąsa, leidžiančia žiūrovui realizuoti susikaupusią „aš irgi taip galiu“ frustraciją. „Garsinę būseną moduliuojantis perforacinio grąžto, radiolos šnypštimas ir prievartaujami mušamieji suprogramavo destruktyvią kakofoninę vizualiką, provokuojančią kitą „vandalizmo“ aktą – uždažyti galerijos sienas baltai“,- sakė E. Rakauskaitė

Evaldo Janso „PARAopera“ galerijoje „POST“ bus eksponuojama iki šių metų sausio 28d.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Į Lietuvą atvyksta įžymus JAV kompozitorius, „Grammy“ ir „Oskaro“ laureatas D. Langas

Rugsėjo 17 dieną įvykusiu choro „Jauna muzika“ koncertu Lietuvoje prasidėjo įžymaus JAV...

Projektas „Dainuojanti Lietuva“ kviečia vienytis ir kartu uždainuoti Vilniaus katedros aikštėje (13)

Rugsėjo 21 d. 19 val. Vilniaus katedros aikštėje vyks naujas socialinis projektas –...

„Sirenos“ kviečia kalbėti(s) ne komentaruose (2)

Šiemet Vilniaus tarptautiniam teatro festivaliui „Sirenos“ , deja, ir vėl tenka susidurti su...

Prancūzų choreografas apie L. Juodkaitę: tai, ką ji daro scenoje yra už fizinio pasirengimo ribų

Tarptautinio šokio festivalio AURA 27 uždarymo vakarą, spalio 8 d., į Kauno Nacionalinio dramos...

Ilgesingos melodijos nukels į senąją Ispaniją

Vilniuje šiuo metu vieši Ispanijos senosios muzikos ansamblis „Accademia del Piacere", kuris...

Top naujienos

Prorusiški separatistai rado naują taikinį: pasakoja kraupią istoriją apie Lietuvos karius (290)

Lietuvių kariai Ukrainoje išprievartavo mažametes mergaites, o vietos pareigūnams atsisakius...

Banko akibrokštas: liepia algą pervesti į jo sąskaitą, kitaip pakels palūkanas (49)

Bankų klientai turėtų labai atidžiai skaityti pasirašomų sutarčių sąlygas ir ne visada...

D. Britanijos privalumas kovojant su IS – griežta ginklų kontrolė šalyje (4)

Praėjusią savaitę Londone surengtas sprogdinimas. Tai dar vienas liudijimas, kad po ilgo...

Orai: pagaliau galėsime mėgautis rudeniu (6)

Antroje savaitės pusėje pamažu įvyks permainos. Ketvirtadienis dar nieko naujo neatneš, o nuo...

Baisi smegenų liga, kurią signalizuoja prastėjanti atmintis patarimai sergantiems ir jų artimiesiems (1)

Alzheimerio liga kasmet kamuoja vis daugiau žmonių, prognozuojama, kad po 30 metų ja sirgs net...

Vilniuje pabiro konteineriai su vištomis dėl įvykio apsunkintas eismas (16)

Vilniuje Geležinio Vilko ir Ukmergės gatvių sankirtoje iš sunkiasvorio automobilio iškrito...

Vokietijos specialistų naudotų automobilių ataskaita: „Ford Mondeo“ po 100 tūkst. kilometrų

DELFI su žurnalu „ Auto Bild Lietuva“ tęsia straipsnių seriją, kuriais kviečia skaitytojus...

Piratai siunčiasi vis daugiau: įvardijo, kas agresyviausi (12)

Visame pasaulyje didėja muzikos piratavimo apimtys: 40 proc. vartotojų siunčiasi nelicencijuotos...

7 netikėtos priežastys, dėl kurių slenka plaukai (1)

Galbūt jums atrodo, kad nuo plaukų slinkimo kenčia tik pagyvenę vyriškiai, tačiau ši problema...

Su realybe susitaikęs Š. Jasikevičius: laukia daug darbo (9)

Kauno „Žalgiris“ naująjį LKL sezoną pradėjo vangoku žaidimu, bet užtikrinta pergale...