aA
Vienas iš įdomesnių rudens pradžios projektų − Klaipėdos fotografijos galerijoje atidaryta Romano Pyatkovkos, ukrainiečių konceptualiosios fotografijos vieno iš grandų, paroda, kuruojama Dariaus Vaičekausko. (1) Beje, Vito Luckaus fotografijos muziejus žada į Šiaulius atvežti Boriso Michailovo, kuris yra Pyatkovkos vyresnysis kolega, kūrybos retrospektyvą.
Iš ciklo "Schemos"
© Romano Pyatkovkos fotografija

Sovietmečiu Ukrainoje, Kijeve, Donecke, būrėsi menininkų grupės, virė vienoks ar kitoks neformalus meninis gyvenimas, tačiau tik Charkove „užrūgo“ tokia terpė, kurią vėliau pradėta vadinti konceptualiosios fotografijos mokykla.

Iš ciklo "Sluoksniuota atmintis"
Iš ciklo "Sluoksniuota atmintis"
© Romano Pyatkovkos fotografija

Maždaug 7-ojo dešimtmečio pabaiga ir 8-asis dešimtmetis Sovietų Sąjungoje laikomas lūžiniu, nes įvyko vizualiojo meno „konceptualus posūkis“. Labai svarbiu pogrindinio konceptualizmo elementu tapo fotografija, daugeliui prieinama, palyginti pigi priemonė dokumentuoti tam tikrus, dažniausiai vienkartinius įvykius, susibūrimus, akcijas… Taigi, tas posūkis buvo ne tik „konceptualus“, bet ir performatyvus.

Sovietmečiu Ukrainoje, Kijeve, Donecke, būrėsi menininkų grupės, virė vienoks ar kitoks neformalus meninis gyvenimas, tačiau tik Charkove „užrūgo“ tokia terpė, kurią vėliau pradėta vadinti konceptualiosios fotografijos mokykla.

Sovietmečio avangardistai fotografiją pasitelkė ir kaip alternatyvą oficiozinei, propagandinei fotožurnalistikai, ir ieškodami išeičių iš aklavietės, kurioje atsidūrė sovietinė oficialioji dailė.
XX a. 8-uoju ir 9-uoju dešimtmečiais Charkovas buvo vienas iš svarbesnių avangardinio meno arba „konceptualaus posūkio“ židinių.

Romanas Pyatkovka
Romanas Pyatkovka
© E.Tamošiūno nuotr.

Susibūrė fotografų grupė „Laikas“, kuriai priklausė Borisas Michailovas, Olegas Maliovannas, Jurijus Rupinas (nuo 10-ojo dešimtmečio pradžios gyvenęs Lietuvoje, prie Vilniaus), Jevgenijus Pavlovas, Aleksandras Suprunas, Aleksandras Sitničenko, Genadijus Tubolvevas, vėliau – Anatolijus Makienko ir kiti.

Iš ciklo "Libido žaidimai"
Iš ciklo "Libido žaidimai"
© Romano Pyatkovkos fotografija

Šios grupės nariai nekūrė kolektyvinių kūrinių ar akcijų, kaip tą darė Maskvos „romantinio konceptualizmo“ atstovai, tačiau estetinės jų pažiūros buvo panašios. „Vizitine kortele“ tapo nuogas kūnas – moterų ir vyrų aktai sovietinio realizmo ir propagandos fone pateikiami tiesiog „nepriimtinai“. Kūnas traktuojamas ne kaip propagandinė klišė ar poetinis simbolis, o kaip „natūra“ specifinės sovietmečio tikrovės fone. Esminiai bruožai – tariamai buitinė, „prastos kokybės“, kičinė fotografija, retušavimas, reprodukcijų naudojimas, ypač dažnai du kadrai užklojami vienas ant kito („sumuštinio“ principas), suardant tradicinę vaizdinės reprezentacijos schemą.

„Vizitine kortele“ tapo nuogas kūnas – moterų ir vyrų aktai sovietinio realizmo ir propagandos fone pateikiami tiesiog „nepriimtinai“.

Romano Pyatkovkos kūrybai irgi būdingas retušavimas, dviguba ar keliaguba ekspozicija, postprodukcija, nuotraukų spalvinimas, kartais scenografija su „anarchistiniais“ elementais.
Nuogumą fotografijoje Pyatkovka pasitelkė, mesdamas iššūkį oficiozinei sovietinei kultūrai, kuri nuogo kūno, ypač traktuojamo „nereprezentatyviai“, tiesiog nepripažino. Tiesa, oficialiai turėjo teisę egzistuoti švelni, poetizuota, abstrahuota, o kartu banaloka, pavadinkime... dichavičiška erotika. Charkovo mokyklos atstovai nuogą (dažniausiai moters) kūną rodė nepagražintoje, nepoetizuotoje (nors ir kiek izoliuotoje, stilizuotoje) buitinėje aplinkoje.

Nuogumą fotografijoje Pyatkovka pasitelkė, mesdamas iššūkį oficiozinei sovietinei kultūrai, kuri nuogo kūno, ypač traktuojamo „nereprezentatyviai“, tiesiog nepripažino. Tiesa, oficialiai turėjo teisę egzistuoti švelni, poetizuota, abstrahuota, o kartu banaloka, pavadinkime... dichavičiška erotika.

Pyatkovka, klausiamas, kodėl fotografavo moteris taip „nepagarbiai“, atsako, kad tai tikrovės atspindys be propagandos šydo. Sutikdavusios pozuoti moterys (pažįstamos, kaimynės, žmonos, meilužės) dirbdavo sunkius darbus, stovėdavo kilometrinėse eilėse. Prislėgtos nykios buities, jos neturėdavo nei laiko, nei lėšų rūpintis „tobula išvaizda“. Tad iš jų daryti holivudines gražuoles būtų pernelyg ciniška. Pasak konceptualiosios fotografijos atstovų, nors maištinguoju jų kūrybos periodu dominavo nuogas (moters) kūnas, jie niekada nekūrė seksistinės „erotinės fotografijos“. (2)

Iš ciklo "Schemos"
Iš ciklo "Schemos"
© Romano Pyatkovkos fotografija

Pyatkovkos aktuose nėra tyčinio sudvasinimo ar nudailinimo, bet lazda neperlenkiama ir į kitą pusę – nesistengiama visko pavaizduoti kuo bjauriau. Ciklas, skirtas Charkovo pankams, savo dvasia, sakyčiau, primena Wolfgango Tillmanso fotografijas, kuriose 10-ojo dešimtmečio jaunimo subkultūra atskleidžiama iš vidaus, užuot tyrinėjus ją atsiribojusio stebėtojo žvilgsniu.

Pyatkovka lygiai taip pat „nepagarbiai“ elgiasi ir su vyro nuogu kūnu. Cikle „Charkovo pankai“ groteskiškai sutirštinama „studentiškų barakų“, ankštų palėpių, prirūkytų virtuvių antiestetika, kurios dalimi tampa (ne)nuogi vyrų ir moterų kūnai. Ant nuotraukų cituojami 9-ojo dešimtmečio ukrainiečių, rusų maištingų roko, pankų grupių tekstai.

Cikle „Charkovo pankai“ groteskiškai sutirštinama „studentiškų barakų“, ankštų palėpių, prirūkytų virtuvių antiestetika, kurios dalimi tampa (ne)nuogi vyrų ir moterų kūnai. Ant nuotraukų cituojami 9-ojo dešimtmečio ukrainiečių, rusų maištingų roko, pankų grupių tekstai.

Galėtume palyginti: Jevgenijus Pavlovas yra sukūręs vyrų aktų gamtoje seriją, griaunančią „erotikos“ tabu sovietmečiu. Bet jis į nuogus kūnus žvelgė per kiek romantizuotą hipių kultūrą, o Pyatkovka nedviprasmiškai apeliuoja į vėlesnę ir kur kas radikalesnę, labiau proletarinę jaunimo subkultūros tradiciją – pankus.

Klaipėdoje pristatyti trys jo ciklai – „Atminties sumuštiniai“, „Schemos“ ir „Libido žaidimai“, kuriuose dominuoja tiek nuogas kūnas, tiek maksimaliai radikalizuota „buitinės fotografijos“, „prastos kokybės“ estetika.

Iš ciklo "Sluoksniuota atmintis"
Iš ciklo "Sluoksniuota atmintis"
© Romano Pyatkovkos fotografija

„Atminties sumuštinių“ cikle vaizdai, užkloti vienas ant kito, kuria ambivalentišką naratyvą. Cikle „Schemos“ ne tik ypač „nepagarbiai“ pavaizduotos moterys, bet ir ant jų kūnų (t. y. fotografijų) nupieštos, užrašytos įvairiausios mokslinės schemos, balansuojant ties cinizmo riba.

Vis dėlto Pyatkovka neatsiriboja nuo savo modelių, pasitelkdamas melagingą „grožio dėl grožio“, „žiedų tarp žiedų“ filtrą, o išryškina natūralią, ne itin patrauklią aplinką, į kurią pats yra įaugęs, todėl (nuogos) moterys čia ne tiek pozuoja, kiek yra veikėjos kaip ir pats fotografas.

„Libido žaidimuose“ dominuoja pankiška „pasidaryk pats“ estetika − fotografiją papildo grafika, paviršiniai užpaišymai, mechaniniai pažeidimai, rūgšties, chemikalų, klijų daroma žala (negatyvai palaipsniui nyksta tiesiogine šio žodžio prasme), todėl atspaudai dažnai yra vienetiniai (netiražuojami) ir primena autorines (fotografines) monotipijas.

"Ukraina. Kospirologija"
"Ukraina. Kospirologija"
© Romano Pyatkovkos fotografija

Esama sąsajų ir su Sankt-Peterburgo „Nekrorealistų“ estetika. Tai ypač jaučiama Pyatkovkos cikle „Holodomoras“ (Klaipėdoje jis nerodomas). Vis dėlto, nepaisant formalių sąsajų, akivaizdu, kad prasmės, slypinčios šiame Pyatkovkos cikle, gana tolimos nekrorealistų (post)sovietinės estetikos pastišui ir cinizmui apskritai.

Sovietmečiu Charkovo fotografai dažnai lankydavosi Lietuvoje, dalyvaudavo įvairiuose fotokonkursuose. Ir, anot jų pačių, labai gerbė mūsų fotografijos tradiciją, netgi „mokėsi“ iš mūsiškių... Lietuviai savo ruožtu Charkovo fotografijos mokyklą laikė ypač įdomia, net progresyvesne, radikalesne (tai savaime aišku).

Tačiau kalbama, ko gero, apie pagarbą „klasikinei konjunktūrinei“, t. y. sutkiškai, lietuvių fotografijos sovietmečiu „tradicijai“, o ji, drįsčiau teigti, visiškai svetima Charkovo konceptualizmui.

Tačiau kalbama, ko gero, apie pagarbą „klasikinei konjunktūrinei“, t. y. sutkiškai, lietuvių fotografijos sovietmečiu „tradicijai“, o ji, drįsčiau teigti, visiškai svetima Charkovo konceptualizmui. Apie Lietuvos fotografijos konceptualų posūkį, kuris įvyko XX a. 9-ajame dešimtmetyje ir iš tikrųjų yra artimas ukrainiečių avangardo dvasiai, Charkovo fotografai, ko gero, nežino beveik nieko... Jiems mūsų avangardas baigiasi maždaug ties Luckumi. Nekeista, juk mums konceptuali jų fotografija apsiriboja vien Borisu Michailovu… Tiesa, dabar žinosime ir Romaną Pyatkovką. Ką gi, yra erdvės tolesniam bendradarbiavimui, bendriems projektams ir artimesnei pažinčiai.

"Sovietinė fotografija"
"Sovietinė fotografija"
© Romano Pyatkovkos fotografija

1 Parodos organizatorius − Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius. Parodą iš dalies rėmė Klaipėdos miesto savivaldybė.
2 Роман Пятковка: «Я не беру коммерческих заказов, чтобы меня не побили» https://birdinflight.com/ru/vdohnovenie/opyt/roman-pyatkovka-ya-ne-beru-kommercheskih-zakazov-chtoby-menya-ne-pobili.html

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Stephenui Kingui pavyko išgelbėti knygų apžvalgos skiltį laikraštyje (1)

Kai finansinius sunkumus išgyvenantis rašytojo Stepheno Kingo pamėgtas vietos laikraštis...

Maestro Rinkevičius: be kultūrinio atgimimo nebus sėkmingos ekonomikos ir sąžiningos politikos (3)

Prabėgo lygiai trys dešimtmečiai nuo to laiko, kai 1989 m. sausio 30 d. Lietuvos nacionaliniame...

Nacionalinėje dailės galerijoje – paskutinė galimybė aplankyti Antano Sutkaus parodą

Sausio 18–20 d. Nacionalinėje dailės galerijoje ( Konstitucijos pr. 22, Vilnius) vyks svetingas...

Dviguba sėkmė lietuviškame TV seriale: garsi pravardė ir už milijonus parduotas paveikslas (5)

Neseniai duris atvėrusioje sostinės galerijoje GODÒ veikia tapytojo, scenografo, originalių...

70-metį švenčiantis Vladas Bagdonas: esu priklausomas nuo moterų ir juodojo šokolado (18)

„Po penkiasdešimties savo gimtadienių nesureikšminu”, - sako aktorius, Nacionalinės kultūros...

Top naujienos

Karbauskis dėl prezidento rinkimų turi ir abejonių: jei taip, tai turėsime problemą (468)

„Kandidatas, kurį mes patvirtinsime savo suvažiavime, taps Lietuvos Respublikos prezidentu“, -...

Linkevičius apie krizę Britanijoje: vyksta iškilmingas viešas šalies niokojimas (111)

„Kad ir kaip baigtųsi Brexitas , Europa jau bus kitokia – ji sukrėsta“, – taip dabartinės...

Theresa May atlaikė nepasitikėjimo balsavimą, tačiau parlamentas toliau aklavietėje atnaujinta 21.18 (101)

Didžiosios Britanijos parlamentas trečiadienio vakarą po ilgų debatų balsavo dėl pasitikėjimo...

Nuo tuberkuliozės niekas neapsaugotas: lėtai progresuojančia ir labai pavojinga liga galima užsikrėsti bet kur simptomai (21)

„Niekas nepasaugotas nuo tuberkuliozės. Kiekvienas kvėpuojantis gali ja užsikrėsti, – sako...

Devintą dieną Dakare finišą pasiekė visi lietuviai: vieni skrido, kiti – klimpo ir gedo atnaujinta 20.41 val. (405)

Dakaro ralyje – 9-oji diena ir finišas, rodos, ranka pasiekiamas. Tačiau lenktynių organizatoriai...

Per pratęsimą palūžęs „Rytas“ nusileido ALBA komandai su puikiu Giedraičiu (151)

Vilniaus „Ryto“ (1/2) komanda Europos taurės „Top-16“ etape patyrė antrąjį pralaimėjimą...

Adomaitis ruošiasi skųstis dėl lipduko, ant kurio paslydo D.J. Seeley (21)

Vilniaus „Rytas“ – įspaustas į kampą. Visų pergalių namuose susirinkti Lietuvos...

Vilniuje programuotojams dirbti padeda šunys: kartu jiems sekasi geriau (6)

JAV programavimo paslaugų įmonės „ Devbridge Group ” kolektyvą Lietuvoje sudaro ne tik...

Atostogauti ketinę lietuviai niršta: kelionių organizatoriai be perspėjimo atšaukė keliones (52)

Poilsines keliones į Tenerifę Ispanijoje nusipirkę lietuviai pasipiktino, kai gavo laiškus iš...

Atostogos lietuvių pamėgtoje saloje: maistas už centus ir pikantiški pasiūlymai gatvėje (72)

Balis – unikali Indonezijai priklausanti sala, kurią dabar renkasi kone visi, galintys keliauti...