aA
Po septynerių metų pertraukos Kanuose įvyko Larso von Triero filmo „Namas, kurį pastatė Džekas“ (angl. „The House That Jack Built“) premjera.
Matt Dillon ir Lars Von Trier
© AFP / Scanpix

„Na gerai, esu nacis“, – tokiais žodžiais, ištartais spaudos konferencijos metu po filmo „Melancholija“ premjeros, Larsas von Trieras uždarė priešais save Kanų kino festivalio duris. Praėjo 7 metai ir štai – pasiutėlis grįžo. Tiesa, šįkart ne į konkursą: negalima, kartą ištremtam, tiesiog imti ir žengti atgal į rojų. Bet Larsas tai supranta ir pats. Neatsitiktinai jo naujausias filmas „Namas, kurį pastatė Džekas“ tiesiogine prasme kviečia žiūrovus pasivaikščioti po pragarą.

Susidedantis iš penkių dalių („nutikimų“) ir epilogo, jis vaizduoja Džeko – psichopato, mizantropo ir šaltakraujiško serijinio žudiko – prisiminimus apie savo gyvenimo darbą: nuo pirmos, beveik atsitiktinės, bet nuo to ne mažiau jaudinančios žmogžudystės iki šiurpą keliančių vėlyvųjų brandaus mirties architekto projektų. Ši metafora nėra atsitiktinė. Džekas – inžinierius ir iš tiesų turi žemės plotą, kuriame mėgina pasistatyti namą. Įpusėja, lieka nepatenkintas, ir vis pradeda iš naujo, keisdamas medžiagas ir brėžinius. Kol nesuvokia, kad statinys, kurį jam lemtą palikti po savęs – tai ne medienos arba betono konstrukcija, o sustingusių kūnų kolonos ir arkos.

Filmo „Namas, kurį pastatė Džekas“ anonsas:

Džeko istorinis prototipas, be jokių abejonių, yra legendomis ir sąmokslo teorijomis apipintas Džekas-skerdikas, Viktorijos laikų Londone žvėriškai nužudęs penkias prostitutes. Iš čia – filmo struktūra ir jo pagrindinio veikėjo dažniausiai pasirenkama aukų lytis. Bet vien tik istorinė paralelė šiuo atveju būtų nepakankama. Tikrasis von Triero inspiracijos šaltinis – ne istoriniai 19-ojo amžiaus Londono įvykiai, bet jų aprašymas Alano Moore‘o grafinėje novelėje „Iš pragaro“ (net filmo pavadinimas – tiesioginė citata iš knygos). Būtent joje Džekas-skerdikas pristatomas kaip puikų išsilavinimą turintis gydytojas-masonas, savo žmogžudystes (vykdomas pagal užsakymą) siejantis su svarbiausias Londono bažnyčias sukūrusio architekto darbais, beigi interpretuojantis jas amžinosios vyriškojo ir moteriškojo, dangiškojo ir chtoniškojo prado kovos, jei norite – krikščioniškosios ir pagoniškosios paradigmų priešpriešos prizmę. Žudymas jo akyse – kūrybos aktas, be kita ko susijęs su mistinio žinojimo įgijimu ir transcenduojantis kasdienybę.

Šiedu – pragaro ir kūrybos – leitmotyvai von Triero filme natūraliai pritraukia ir dar vieną aliuziją: Dantės Aligierio „Dieviškąja komediją“. Džeko pasakojimas apie smaugiamus, pjaustomus ir kitaip žalojamus kūnus yra skirtas ne šiaip kam nors, o jį ilgą laiką stebėjusiam ir galiausiai palydėti iki anapusybėje paruoštos nuolatinės gyvenamosios vietos pasisiūliusiam Vergilijui, kadaise vedusiam ekskursiją po Pragarą Dantei. Laikai pasikeitė: Pragarą su Skaistykla ir Rojumi kadaise jungęs tiltelis sugriuvo, Beatričė nepasirodys, taigi ir Džekas neturi jokios galimybės ištrūkti iš amžinosios kančios vietos (nors, aišku, niekas nedraudžia pamėginti).

Gali pasirodyti, kad „Namas, kurį pastatė Džekas“ – kone žiauriausias ir tamsiausias danų provokatoriaus filmas. Ir jei kreipti dėmesį tik į jame vaizduojamą smurtą, tam yra galybė patvirtinimų. Neatsitiktinai jau kitą rytą po filmo premjeros Kanuose pradėjo sklisti žinia apie šimtus iš seanso išėjusių žmonių: „žiauru“, „manipuliatyvu“, „neskoninga“, „liguista“. Tačiau intonacijos ir beviltiškumo požiūriu „Džekui“ toli iki tokių daug mažesnio pasipiktinimo sulaukusių režisieriaus filmų kaip, pavyzdžiui „Šokėja tamsoje“ arba „Dogvilis“. Nepaisant kraujo ir sadizmo, „Namas, kurį pastatė Džekas“ nuolat sugeba prajuokinti (čia verta dar kartą prisiminti Dantės Aligjierio kūrinio pavadinimą). O dėl lavonų nieko nepadarysi: turinys pats diktuoja formą.

Stilistiškai „Džekas“ – tiesioginis „Nimfomanės“ palikuonis. Abiejų filmų naratyvus į priekį stumia užkadrinis dialogas, abiejuose pagrindinis pasakojimas yra nuolat pertraukiamas trumpesnių ir ilgesnių digresijų, pateikiančių protagonistų išgyvenimų ir veiksmų interpretacijas. Pasižadėjęs daugiau niekada nedalyvauti spaudos konferencijose, von Trieras naujausiuose savo filmuose bendrauja su žiūrovais ir kritikais tiesiogiai, netarpininkaujant žurnalistams. Ir, reikia pridurti – iš galios pozicijos, mat čia jam neįmanoma užduoti patikslinančių klausimų arba paprieštarauti. Matyt, būtent tai jam leidžia pagaliau prabilti apie giliai asmeniškus dalykus: „Nimfomanėje“ jis atliko savo moteriškosios pusės analizę, su visomis jai būdingomis neurozėmis ir misterijomis; „Džeke“ – tiesiogine prasme skrodžia savo vyriškąjį pradą, kurį tapatina su apoloniškąja kūrybine jėga.

Neatsitiktinai „Namas, kurį pastatė Džekas“, kiek menu, pirmas filmas, kuriame režisierius prabyla apie savo paties kūrybinį palikimą ir darbo principus. Vienoje svarbiausių filmo digresijų jis atvirai deklaruoja esantis kūno dailininkas. Rojus niekada neegzistuoja atskirai nuo Pragaro, sako jis Džeko lūpomis, ir jei pirmasis atstovauja grynosios dvasios plotmei, pastarasis apima visa tai, kas gali kentėti, kraujuoti, nykti; viską, kas pavojinga ir transgresyvu. Menas, anot režisieriaus, gimsta iš kančios, mat bet koks kūrybos aktas turi savyje žiaurumo elementą: jis deformuoja tikrovę, iškerpa iš jos dalį, įrėminą ją, sustingdo ir jau paskui rituališkai džiaugiasi šios grožiu.

Žinoma, galima paprieštarauti, jog nuskinti gėlytę ir pasmaugti žmogų – šiek tiek skirtingi dalykai, net jei suvokiami metaforiškai. Tačiau von Trieras niekada nebuvo linkęs į bereikalingą gražbylystę. Jo pagrindinis priešas – sentimentalumas. Ir jei bet kokio humanizmo pagrindas yra empatija, kiekvienas jo filmas – tai kryžiaus žygis prieš humanizmą, kuris, anot Larso, susideda pusiau iš pragmatiškos veidmainystės, pusiau – iš savanoriškos saviapgaulės.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Naujame filme - buvusiam savo vyrui Johnny Deppui striptizą šokanti Amber Heard

Garsioji aktorių šeima Amber Heard ir Johnny Deppas išsiskyrė dar 2016 metų gegužę, po 18...

Kitas „bondiados“ filmas turės naują režsierių

JAV kino kūrėjas Cary Joji Fukunaga tapo naujo filmo apie slaptąjį agentą Džeimsą Bondą...

Jennifer Garner slapta nuvyko į savo filmo „Teisingumo angelas: Pipirmėtė“ premjerą: klausėsi, ką apie ją kalba žūrovai vaizdo įrašas (1)

Trileryje „Teisingumo Angelas: Pipirmėtė“, kurio premjera mūsų šalies kino teatruose numatoma...

Pasirodė filmo „Kapitonė Marvel“ anonsas, leidžiantis pajusti Brie Larson superherojės jėgą (1)

Kino studija „Marvel“ pagaliau pristatė pirmąjį mokslinės fantastikos veiksmo filmo...

Andrius Žiurauskas apie profesines laimes: viena jų - stiklo šuke pjauti vyrišką pasididžiavimą vienam lietuvių aktoriui

Visuose režisieriaus Emilio Vėlyvio filmuose vaidinęs aktorius Andrius Žiurauskas interviu su...

Top naujienos

Išaušo istorinio vizito diena: kuo Pranciškus skiriasi nuo pirmtakų (52)

Nusistovėję stereotipai esą popiežius, jų aplinką supa didžiulė prabanga.

Po kelionės keltu – lietuvės perspėjimas: nepasitikrinę prarasite nemažai pinigų (96)

Naują būdą keliauti atradusi vilnietė Justina pasijautė išleidusi daugiau nei turėjo. Pasak...

Naujausi reitingai: dviejų partijų varžybose – pasikeitimai (93)

Partijų reitinge valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga ( LVŽS ) po ilgo laiko...

Vilniaus centre „pabiro plytos“: neklusnius vairuotojus tramdė net policijos švyturėliais (72)

Artėjant šeštadieniniam popiežiaus Pranciškaus vizitui Vilniuje, pagrindinėse sostinės...

Apie paskutines Steve'o Irwino gyvenimo akimirkas ir ištartus žodžius po 12 metų prakalbo tragediją matęs operatorius (22)

2006 m. rugsėjį Steve‘as Irwinas mirė nuo dygliauodegės rajos dūrio. Prieš 12 metų visus...

Orai: temperatūra per parą kris 10 laipsnių kiekvieną dieną šals vis labiau (29)

Labai šiltas dienas keis lietingos ir vėsios. Rugsėjo 22 dieną termometrai rodys 10 laipsnių...

Jauna šeima: kaip pasiruošti susitikimui su popiežiumi (312)

Į susitikimus su rugsėjo 22–23 dienomis Lietuvoje viešėsiančiu popiežiumi Pranciškumi...

Pasipiktino prabangiais modeliais su „vardiniais“ elektromobilių numeriais, bet „Regitra“ atrado kitą bėdą (183)

Prabangūs BMW, „ Audi “, „Porsche“ su elektromobiliams skirtais valstybinio numerio...

Moterų siaubas Klaipėdoje: mieste siautėja ginkluotas užpuolikas (120)

Po moters, šeštadienį vežimėlyje stūmusios vaiką, kraupios akistatos su užpuoliku Klaipėdos...

Nuslėptas dokumentas parodė tikrąjį rusų sukčiavimo mastą: JAV trūko kantrybė (230)

Jungtinių Tautų ekspertų grupės parengtoje ataskaitoje konstatuojama, kad Šiaurės Korėja...