aA
Sukūręs vieną įsimintiniausių per dvidešimt metų mistinių trilerių „Šeštasis pojūtis“ bei kelis dėmesio vertus trilerius „Nepalaužiamasis“, „Ženklai“ ir „Kaimas“, režisierius M. Nightas Shyamalanas nuo 2004 iki 2015 metų patyrė vieną po kitos kūrybinę nesėkmę su tokiais prastais ir finansiškai nepelningais filmais kaip „Mergina vandeny“, „Įvykis“, „Paskutinis oro valdovas: Ango legenda“ ir „Žemė: Nauja pradžia“. Po tokio fiasko jo karjera pakibo ant plauko.
Filmo "Stiklas" kadras
© Organizatoriai

Tačiau 2015 metais netikėtai atėjo nušvitimas ir jis nustebino ne tik visą kino industriją, bet ir žiūrovus su mažo biudžeto siaubo trileriu „Viešnagė“, kuris atpirko savo biudžetą daugiau nei 20 karų. To pasėkoje 2017 metais išvydome ir puikų psichologinį trilerį „Skilimas“, tapusį oficialiu 2000 metų juostos „Nepalaužiamasis“ tęsiniu.

Ir dabar, po ganėtinai sėkmingų paskutinių dviejų filmų, sugrįžęs į Holivudo A klasės režisierius, M. Nightas Shyamalanas nusprendė užbaigti ką pradėjo prieš devyniolika metų – savo asmeninę superherojų trilogiją, kurios finaliniu akordu tampa pasakojimas apie pagrindinį blogietį, pravarde „ponas Stiklas“.

Filmo "Stiklas" kadrai
Filmo "Stiklas" kadrai
© Organizatoriai

Apie ką mes čia…

Praleidęs ilgus metus psichiatrinėje ligoninėje, Elijas „ponas Stiklas“ Praisas suranda būdą kaip iš jos pabėgti. Tam jis panaudoja naują pacientą – su 24 asmenybėm gyvenantį Keviną, kuris akimirksniu gali pavirsti į nesustabdomą ir kraujo ištroškusį žvėrį. Vienintelis, kuris gali sustabdyti šiuos maniakus, yra senstelėjęs Deividas „Nepalaužiamasis“ Danas. Tik nežinia, ar jam pavyks pasipriešinti šiems fiziškai ir intelektualiai pranašesniems oponentams, nusprendusiems parodyti visam pasauliui, jog herojai ir antiherojai gyvena tarp mūsų.

Kūrinio turinys

Kai 2000 metais M. Nightas Shyamalanas pradėjo savo superherojų temos trilogiją su filmu „Nepalaužiamasis“, niekas net negalėjo pagalvoti, jog tiesioginio šios istorijos tęsinio reikės laukti beveik du dešimtmečius. O viskas dėl studijos „Walt Disney“, kuri tada kuravo pirmąją juostą. Skyrusi 75 milijonus dolerių produkcijai ir 40 milijonų marketingui, studija tikėjosi žymiai geresnio uždarbio nei 248 milijonai, todėl toks rezultatas ją nuvylė ir kitas projektas buvo užšaldytas.

Gerai tai ar blogai, mes niekada nesužinosime, nes per tą laiko tarpą režisierius perrašė pirminio scenarijaus idėją daugiau nei dešimt kartų. Pirmasis filmas buvo skirtas suvokti superherojų ir jų priešų prigimtį bei suprasti, dėl ko komiksai irgi turi būti laikomi kaip tam tikra ir ne ką prastesnė už literatūrinius kūrinius meno rūšis. Klasikinė gėrio ir blogio kova ten buvo esminiu akcentu, kuris ir vežė beveik dvi rodymo valandas.

Antroji dalis pavadinimu „Skilimas“ buvo visai kitokia. Iki pat finalo buvo sunku net ir suprasti, jog tai yra „Nepalaužiamojo“ tęsinys, kol pabaigoje neišvydome Deivido Dano ir neišgirdome to, ką jis pasakė. Filmas gavosi dinamiškas, baugus ir neįtikėtinai įtraukiantis. Jis tapo ne tik vienu geriausių režisieriaus darbų per penkiolika metų, bet ir buvo vienu iš ryškiausių 2017 metų kino projektų, kurio sėkmė nulėmė „Stiklo“ pasirodymą.

Prieš pradedant trumpą šio naujojo M. Nighto Shyamalano filmo apžvalgą, norėčiau pasakyti, jog einant žiūrėti šio filmo būtinai turite pasižiūrėti 2000 metų filmą, nes be jo bus labai sunku įsivažiuoti į rodomą istoriją. Juosta nėra autonominė, o priklausoma nuo pirmtako, kuriame buvo daug kas išaiškinta, o čia užsimina tik prabėgom. Todėl norėdami gauti maksimalų poveikį iš peržiūros, pasinaudokite mano patarimu. Ir Jums, ir filmui nuo to bus tik geriau.

Taigi, filmas „Stiklas“. Filmas „Stiklas“ yra tiesioginiu juostos „Skilimas“ tęsiniu, kuriame ir toliau yra vystoma Deivido Vendelio Krambo piktadarysčių tema bei vėl yra pristatomas šio unikalaus žmogaus 24 skirtingų asmenybių paradas. Jeigu prieš tai buvusioje juostoje mes išvydome vos kelis jo alter ego, tai čia režisierius pasistengė atskleisti mažų mažiausiai dešimt naujų Deivido veidų. Tačiau šiuo atveju mes nematome nieko novatoriško, tik pakartojimą to, kas vežė praėjusiame filme. Nesakau, kad tai yra kažkas blogo, tik kad netikėtumo efektas yra išsisklaidęs.

Kita vertus, ne Kevinas šiame filme buvo esminiu istorijos akcentu. Pagaliau, po 19 metų laukimo, mums buvo duota galimybė ir vėl ekrane išvysti Eliją, kuris visus šiuos metus tupėjo psichiatrinėje ligoninėje. Aišku, per daug informacijos apie jo ilgą viešnagę tarp keturių minkštų sienų mums čia niekas nesuteikia, tačiau to ir nereikėjo. Režisieriaus tikslu buvo atskleisti šio personažo protines galimybes, ir jam tai pavyko geriau nei buvo galima tikėtis.

Filmo "Stiklas" kadrai
Filmo "Stiklas" kadrai
© Organizatoriai

Taip pat dėmesio gauna ir Deividas Danas, kurio gyvenimas per beveik du dešimtmečius nuo Elijaus uždarymo buvo ryškesnis ir labiau atskleistas nei jo intelektu pasižyminčio oponento. Šis fiziškai stiprus herojus išgyveno daug nutikimų, apie kuriuos yra užsimenama filme. Bet nežinant jo originalios istorijos, šiuo atveju bus labai sunku įsigilinti į tai, ką mums norėjo pasakyti režisierius.
Kiti keturi herojai filme irgi buvo svarbūs. Elijaus mama kaip ir anksčiau palaikė savo vienintelį vaiką, Deivido sūnus Džosepas toliau žavisi savo nesunaikinamu tėčiu, Keisė prijaučia Kevinui ir jo asmenybėms, o daktarė Elė, kurios debiutu tapo ši juosta, suteikia tam tikro peno apmąstymui. Tik pačioje filmo pabaigoje šis naujas personažas sukelia keistą jausmą. Jos atveju gavosi panašus vaizdas į persaldintą cukrų. Tiesiog mano nuomone režisierius pernelyg daug norėjo įkišti į siužetą, jog tam tikrais momentais pradėjo byrėti. Ir viskas dėl tokių manevrų kaip buvo su daktare Ele.
Kodėl pradėjau nuo personažų? Nes ant jų ir laikosi visas šis dviejų valandų trukmės pasakojimas. Pats siužetas pirmoje filmo pusėje yra pakankamai sausas, nors tiesą sakant, šiek tiek intrigos jame tikrai galima rasti. Tačiau likus maždaug 40 minučių iki finalo, situacija kardinaliai pasikeičia. Atsiranda labai daug gero veiksmo, įtampa išauga iki tokio lygio, jog galima pamiršti tą nuobodžią pirmą valandą, o šokiruojantis finalas priverčia netgi išpūsti akis iš nuostabos. Gaila, kad negaliu atskleisti daugiau detalių, nes tada peržiūra praras visą intrigą. Bet patikėkite, būsite apšalę po tokio finalo.

Visas „Stiklo“ pasakojimo branduolys – komiksai ir teorijos, susijusios su superherojais ir antiherojais. Šiuo atveju režisieriui pavyko sukurti itin tikslią ir klasikinių komiksų kanonais paremtą visumą, kurią jis pradėjo vystyti dar 2000-aisiais. Mano nuomone M. Nightas Shyamalanas čia šiek tiek užsižaidė, bet iš kitos pusės, jo labai vaizdingai pateiktas požiūris į šią meno rūšį gali būti naudingas tiems, kurie niekada rankoje nelaikė jokios komiksų knygutės ir tiems, kurie galvoja, jog istorijos apie superherojus su triko yra skirtos vaikams. Kodėl naudingas? Nes bent jau tokiems skeptiškai nusiteikusiems žmonėms bus duotas puikus paaiškinimas, dėl ko milijonai „geekų“ visame pasaulyje mėgsta juos skaityti.

Tiesa, nors „Stiklas“ ir yra „Skilimo“ pratęsimu, jame buvo atsisakyta siaubo elementų, dėl ko nukentėjo pati atmosfera. Tai žymiai lengvesnis ir jokios psichologinės įtampos neturintis projektas, kuriame įtampa atsiskleidžia iš šiek tiek kitokios perspektyvos. Todėl jeigu tikitės baugių ir pakankamai kraupiai atrodančių elementų, galite nusivilti, nes jie yra tik per pirmas penkias filmo minutes.

Apibendrinant – tai visgi pati silpniausia trilogijos dalis, bet tuo pačiu įtraukiantis ir malonus akims kino projektas, kuriame netrūksta įdomių momentų, gero veiksmo ir užsuktos bei nuo ankstesnių dalių labai priklausomos siužetinės linijos. Tik ar tokio finalo mes norėjome? Manau į šį klausimą turi atsakyti kiekvienas pats sau.

Filmo "Stiklas" kadrai
Filmo "Stiklas" kadrai
© Organizatoriai

Techninė juostos pusė

Didžiausią įspūdį čia man paliko filmo operatoriaus darbas. Itin kietai atrodė susidūrimai tarp Deivido ir Kevino bei Elijaus pasivažinėjimas po psichiatrinės ligoninės koridorius, užnugaryje turint „Žvėrį“. Taip pat daug dėmesio buvo skirta ir mažoms detalėms, kurios laikui bėgant turėjo reikšmės vystant siužetą.

Muzika epiška, kaip ir priklauso filmams apie superherojus. Kelios muzikinės kompozicijos filme priminė tiek „Skilimą“, tiek ir „Nepalaužiamąjį“, nes jame buvo galima išgirsti šių mano paminėtų juostų teminę muziką.

Grimas, dekoracijos, kostiumai ir aplinka, kurioje vyksta veiksmas – puikūs. Taip pat gerai atrodė ir specialieji efektai, ir garso montažas, kuris buvo sustiprintas tam tikrose vietose. Dėl vaizdo montažo gal ir turėčiau priekaištų, nes keli momentai sukėlė chaosą sklandžiai vykstančiame pasakojime, bet visumoje, tai ne taip ir trikdė peržiūros metu.

Aktorių kolektyvinis darbas

Kalbant apie aktorius, tai su pagrindine trijule mes jau buvome susipažinę. Bruce‘as Willisas, kuris po kelerių metų pasirodymų pigiuose trileriuose pagaliau gavo progą suvaidinti A klasės filme, nenuvylė. Charizmatiškas ir labai kietas Deivido personažas buvo toks pats kaip ir prieš 19 metų.

Įkūnijęs Keviną ir dar dvi dešimtis personažų, Jamesas McAvoy‘us dar sykį įrodė, koks jis yra universalus ir genialus aktorius. Tai buvo jo vaidybinis šou, kuris privertė stebėtis ir džiūgauti nuo pamatyto vaizdo.

Taip pat dideli komplimentai atitenka Samueliui L. Jacksonui, suvaidinusiam „poną Stiklą“. Jis turėjo mažiausiai ekraninio laiko šiame filme, bet jis jį išnaudojo pakankamai gerai.

Antraplanėse rolėse buvo galima pamatyti „Nepalaužiamajame“ Deivido sūnų vaidinusį Spencerį Treatą Clarką, Keisę suvaidinusią Anya Taylor-Joy, Elijaus mamos vaidmenį atlikusią Charlayne Woodard bei Sarah Paulson, kuri šiame filme atrodė kaip viena iš jos „Amerikietiškos siaubo istorijos“ personažų. Niekas iš jų netrikdė, visi buvo savo vietose.

Verdiktas

„Stiklas“ – finalinis beveik du dešimtmečius brandintos trilogijos akordas, kuris logiškai užbaigia 2000-aisiais pradėtą istoriją apie labai tikroviškus superherojus.

Filmas žavi savo lengvumu, intriga, nuostabiais aktoriais ir pakankamai dinamišku veiksmu finale, bet sugeba nuvilti ties tam tikrais siužetinės linijos niuansais, pirmoje juostos pusėje užtęstu pasakojimu bei prarasta baugia atmosfera, kuri buvo itin svarbiu varikliu ankstesniame filme.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Filmo „Afera" recenzija: lėkštas ir visiškai nereikalingas žinomo filmo perdirbinys

Debiutuojantis pilno metro režisūroje komedinių serialų „Naujakuriai" ir „Viceprezidentė"...

Ką pasauliui sumelavo Lietuvoje filmuoto serialo „Černobylis“ kūrėjai? (206)

Penkių serijų HBO televizijos serialas „ Černobylis “ žaibiškai sudrebino pasaulį ir, vos...

Operos nemėgstantis režisierius sukūrė domumentinį filmą apie Pavarotti (1)

Luciano Pavarotti gyvenimas nuo vaikystės Italijoje karo metais iki pasaulinės šlovės...

Mirė Italijos režisierius Franco Zeffirelli (1)

Garsus Italijos kino ir teatro režisierius Franco Zeffirelli šeštadienį mirė savo namuose...

Top naujienos

Istorinis proveržis: baisiausia Vilniaus ligoninė netrukus bus iškelta iš prestižinio rajono (24)

Apie šią Vilniaus ligoninę sklisdavo dvi legendos – viena – apie profesionalius medikus, kita...

Didžiūnaitytės byloje – netikėtas posūkis: nužudymo versija atmesta, Milteniui pateikti įtarimai išžaginimu aukos artimieji prokuroro sprendimą skųs (150)

Lietuvą sukrėtusi modelio Dovilės Didžiūnaitytės mirtis iki šiol kelia daug klausimų. Nėra...

Nesutapimai Adomėno šeimos deklaracijose: kažkur pradingo solidi paskola (40)

Pildydamas interesų deklaraciją Seimo narys Mantas Adomėnas, regis, deklaravo ne viską, kas buvo...

Karbauskis „tvarkiečiams“ ruošia gelbėjimo ratą: prakalbo apie galimybę „paskolinti“ Seimo narį (54)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis neneigia oponentų...

Kęstutis Girnius. Ar Nausėda bus drąsesnis už Grybauskaitę? (83)

Dalia Grybauskaitė palieka Daukanto aikštę, į ją atkeliauja Gitanas Nausėda . Skubama...

Mia ryžosi itin skaudžiam pokalbiui: niekaip negaliu išsiskirti, nors patyriau smurtą, buvau apvogta ir sėdėjau invalido vežimėlyje (2)

35-erių dainininkė Viliją Pilibaitytė-Mia sutiko atskleisti visą tiesą apie žlugusią santuoką...

Lietus negelbsti: meteorologai skelbia stichinę sausrą (20)

Elektrėnų ir Varėnos rajono savivaldybių teritorijose užsitęsęs sausringas laikotarpis...

Vyresniajai kartai tapo nebeaišku, kaip auklėjami šiuolaikiniai vaikai: mamos įrašas internete sudėliojo visus taškus (42)

Kiek kartų girdėjote, kad šiandieniai vaikai yra kitokie? Kad jiems viskas galima, kad jiems nėra...

Londonas pagaliau ėmėsi spręsti girtavimo problemą

Daugumai prekiautojų akcijomis, bankininkų, teisininkų bei finansininkų, dirbančių Londono...

Persijos įlankoje situacija kaista: britai dislokuos jūrų pėstininkus, Pompeo neatmeta Iranui atsakyti jėga (61)

JK Karališkasis karinis jūrų laivynas planuoja dislokuoti 100 jūrų pėstininkų dalinių britų...