aA
Inžinerija ir mokykla – šie du žodžiai vis dar prasilenkia vienas su kitu. Pirmiausia kyla klausimai: ar to reikia? Kam to reikia? Nors iš tiesų turėtume diskutuoti, ar tai turi būti atskira pamoka, o gal ją galime integruoti į kitas? Būdų yra įvairių, svarbu, kad tai patiktų ir vaikams, ir mokytojams.
Vaikas konstruoja
© Shutterstock

Lietuvoje jau buvo diskusijų, kad galbūt reiktų iš esmės keisti darbų pamokas mokykloje, vaikų neskirstyti į maisto ruošos darbus ir darbą su mediena. Nors vaikai ir skatinami išmokti sukalti inkilą ar saugiai apdrožti medį, turime nepamiršti, jog gyvename XXI amžiuje. Turėtumėme daugiau koncentruotis į šiam pasauliui būdingas veiklas, ruošti vaikus gyvenimui. Kaip pradėti ir kodėl to reikia? Patirtimi ir patarimais apie inžinerijos svarbą mokykloje dalinasi Karalienės Mortos mokyklos pradinių klasių mokytojas, tarptautinio projekto „CREATEskills social learning for STEM in Primary Education“ ekspertas Donatas Kubilius.

Pedagogas Donatas Kubilius/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.
Pedagogas Donatas Kubilius/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.

Būsite pasiruošę bet kokiai problemai

Mūsų mokykloje inžinerija nėra naujas dalykas: kai pradėjome integruoti LEGO robotiką į dailės, menų pamokas, vaikai labai susidomėjo. Jiems labiausiai patiko tai, kad sprendžiame realias pasaulio problemas. Pavyzdžiui, aiškinamės, kaip sukurti automobilį, kuris išvengtų avarijų ir gaminame tokį naudodami linijų jutiklius. Vaikams ši veikla ne tik įdomi, tačiau ir suteikia puikių emocijų. Dirbant patiriama nesėkmė nenumalšina noro toliau bandyti, nes vaikas puikiai supranta, kad inžinerijoje vieno sprendimo nėra, galima rasti daug išeičių. Mokytojui nesudėtinga prisiderinti, nes yra šimtai sukurtų projektų, kurie smulkiai aprašyti ir juos nesunku pritaikyti konkrečiai temai.

Mokslininkai sutartinai tvirtina, kad besimokant inžinerijos jaunesnėse klasėse keičiasi mąstymo procesas. Kitaip sakant, vaikas išmoksta galvoti kaip inžinierius

Jau žinoma, kad JAV mokiniai, lankę papildomus inžinerijos užsiėmimus, mąsto kitaip ir randa kelis sprendimo variantus daugelyje situacijų. Mokslininkai sutartinai tvirtina, kad besimokant inžinerijos jaunesnėse klasėse keičiasi mąstymo procesas. Kitaip sakant, vaikas išmoksta galvoti kaip inžinierius: įgyja loginį mąstymą ir kritinius analizės įgūdžius, tobulina savo sprendimų priėmimo įgūdžius, lengviau sprendžia dviprasmiškas problemas, kuriose nėra vienintelio sprendimo. Visi šie įgūdžiai yra labai reikalingi profesiniame pasaulyje bet kurioje srityje. Šie įrodymai tikrai turėtų paskatinti Lietuvos mokyklas atsisukti į inžineriją ir įtraukti ją į ilgalaikius savo planus.

Vaikai klasėje/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.
Vaikai klasėje/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.

Praėjusiais mokslo metais su vaikais dirbome ties projektu, kaip išsaugoti keliuose žūstančius gyvūnus. Suprasdami, kad migracija yra svarbi ir aptverti kelius ne visada geriausia išeitis, nusprendėme paieškoti būdų, kaip šią problemą sumažinti. Penkios inžinierių grupės / komandos, spręsdamos tą pačią problemą, pateikė visiškai skirtingus sprendimus ir visus juos įgyvendino: vieni kūrė tiltą, kiti požeminę perėją, treti pasitelkė jutiklinius šviesoforus. Todėl labai svarbu, kad mes akcentuotume inžinerinių problemų dviprasmiškumą ir kad sprendimai reikalauja kūrybiškumo.

Tačiau negalima teigti, kad jeigu mokysitės inžinerijos – problemų ir sunkumų gyvenime neturėsite. Taip tikrai nebus. Mokslininkai pastebėjo vieną svarbiausių skirtumų tarp vaikų, kurie mokėsi inžinerijos mokykloje ir kurie ne. Besimokantys susidūrę su iššūkių reikalaujančia užduotimi nepasimeta ir ima veikti, nemeta pradėto darbo. Įgytas pasitikėjimas ir įgūdžiai leidžia tokiose situacijose pasitikėti savimi ir per daug nestresuoti. Būtent šiuos dalykus pastebėjau praėjusiais metais, kai mokiau vaikus, neprisilietusius prie šio mokslo. Mokslo metų pabaigoje jie ne tik labiau atsipalaidavo, bet ir sugalvodavo vis įdomesnių pasiūlymų problemoms spręsti.

Dauguma švietimo ekspertų grupių, tinklaraščių ir naujienų portalų jau dabar įvardina inžineriją kaip vieną svarbiausių sričių, kuri užtikrina gebėjimus, kurių reikės ateityje

Suteikia džiaugsmo

Dauguma švietimo ekspertų grupių, tinklaraščių ir naujienų portalų jau dabar įvardina inžineriją kaip vieną svarbiausių sričių, kuri užtikrina gebėjimus, kurių reikės ateityje. Be viso to inžinerija, kaip sritis, yra motyvuojanti. Kodėl? Pastebėkite, kaip vaikui įdomu turėti galimybę pagerinti pasaulį, spręsti problemas. Vaikai nuo mažens džiaugiasi galėdami padėti kitiems ir jų darbas yra vertinamas bei naudingas. Jeigu vaikas iš medžių šakų ir pagalių sukonstruos tiltelį, kuriuo pereis upelį – jis didžiuosis. Tada norės padaryti tvirtesnį, kad juo galėtų pereiti ir tėtis ar mama. Jei kada nors gausite galimybę paprašyti inžinieriaus papasakoti apie savo darbą, pastebėsite, kaip jie linkę didžiuotis statiniais, kuriais naudojasi daugybė žmonių. Taip pat ir mokykloje – vaikas iš lego kaladėlių sudėjęs tiltą ar sukonstravęs robotą, kuris jaučia kliūtis, savimi didžiuojasi ir džiaugiasi lygiai taip pat, kaip ir suaugęs žmogus.

Su kokiomis problemomis susiduriama?

Šiandien mokslas vis dar susiduria su stereotipais, kuriuos būtina paneigti. Tiek berniukai, tiek mergaitės gali būti lygiai tokie pat geri konstruotojai, problemų sprendėjai ar vadovai. Mokykloje, kuomet paskelbėme, kad po pamokų vaikai nemokamai gales ateiti konstruoti ir taip laiką leisti popamokinėje veikloje – į šį kvietimą atsiliepė 80 procentų berniukų. Iš tiesų, yra pastebėta – jei inžinerijos mokslas yra pasirenkamas, į jį savo noru ateina tik iki 20 procentų mergaičių. Tačiau jei inžinerija integruojama į kitas veiklas ar pamokas ir veikla išbandoma, vėliau ją renkasi iki 45 procentų mergaičių.

Vaikai klasėje/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.
Vaikai klasėje/Karalienės Mortos mokyklos nuotr.

Tai kur problema? Problema ta, kad neleidžiame išbandyti visiems. Turime pasiekti vaikų ausis, kad įrodytume, kokia naudinga inžinerija yra kasdieniame gyvenime. Turime parodyti jiems, kaip lengva ir įdomu rašyti kompiuterio kodą ir kurti programas, padėti naudotis technologijas, kad pamokų metu būtų kuriami daiktai ir sprendžiamos / aptariamos šiandieninio pasaulio problemos.To nemoko jokios pratybos, nes pasaulis keičiasi kasdien. Jei inžinerija bus integruota į pasaulio pažinimo, matematikos ar dailės pamokas, kai visi mokiniai išbandys konstravimo džiaugsmus, ar per matematiką skaičiuos, kokį didžiausią svorį sukonstruotas tiltas gali atlaikyti, tuomet visi vaikais įgis gebėjimus, kuriuos gali pasiūlyti inžinerijos mokslas.

Šiais mokslo metais inžineriją mūsų mokykloje integruojame į pamokas. Susidomėjimas išaugo taip, kad popamokinėje veikloje turime grupes, kuriose tiek mergaičių, tiek berniukų skaičius apylygis.

Pabaigai

Pradėti apie tai kalbėti šiandien yra svarbu. Ankstyvas inžinerijos integravimas mokykloje gali paskatinti daugybę mokinių (nesvarbu kokios lyties) šiame moksle atrasti kitas mokslo sritis, tokias reikalingas šiandieniniame pasaulyje. Galiausiai pradėsime mąstyti apie aktualiausias mūsų šalies problemas: energetiką, sveikatos apsaugą, aplinką ir kt. Inžinerinis ir technologinis raštingumas bus ypač svarbus visiems mūsų piliečiams priimant atsakingus ir pagrįstus sprendimus XXI amžiuje.

Ugdymas

Išsamius ir profesionalius specialistų atsakymus į daugelį jūsų klausimų kiekvieną savaitę rasite rubrikoje Ugdymas.

Jei turite klausimų apie vaikų auklėjimą ir ugdymą, jei susiduriate su problemomis ugdymo įstaigoje ir nerandate atsakymo, galite užduoti klausimus vaikų ugdymo specialistams.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Bausmės ir smurtas nepadės: 4 sprendimo būdai, kai vaiko elgesys tampa nevaldomas (78)

Daugeliui tėvų yra pažįstama situacija, kai vaikas, norėdamas saldumyno ar žaislo, pradeda...

Kaip išmokyti vaiką mylėti knygas: praktiški patarimai padės kitaip pažvelgti į skaitymą (13)

Labai dažnai girdime apie nenuginčyjamą skaitymo svarbą. Ir tai yra visiška tiesa! – teigia...

Jei anksčiau vaikai nenorėdavo išeiti iš lauko, šiandien nenori į lauką: idėjos, ką veikti kieme (14)

Šiuolaikiniai vaikai yra pripratę daug laiko praleisti žaisdami kompiuteriu ar telefonu,...

Namų darbai: kada jie padaro daugiau žalos nei naudos? (21)

Namų darbai – tai du žodžiai, kuriuos išgirdus sunerimsta tiek mokiniai, tiek tėvai, tiek...

Visa diena mokykloje: nauda vaikams ar tik sprendimas užimtiems tėvams? (2)

Renkant mokyklą savo priešmokyklinukui ar pradinukui, tėvai gali atrasti daug įvairių modelių:...

Top naujienos

Orai: gausesnis sniegas – tik trumpam (12)

Atkeliavusi sniego zona pirmadienio dieną iš Lietuvos po truputį trauksis. Keliai kai kur vis dar...

Itin nuožmus diktatorius savo aukų ramybėje nepaliko net po kankinančios mirties (107)

Idi Aminas ne be pagrindo įtraukiamas į nuožmiausių pasaulio diktatorių sąrašą. Tai...

Kraupus 14-metės iš Lietuvos nužudymas apauga vis naujomis detalėmis: tarnyboms buvo žinomas ir žudikas, ir jo auka (114)

16-metis, kaltinamas išžaginęs 14 m. Viktoriją, o paskui mirtinai uždaužęs ją į plaktuką...

Per Kalėdas parduotuvės nedirbs: paskelbė visų prekybos centrų darbo laiką (361)

Šiemet nė vienas prekybos centras Lietuvoje nedirbs pirmąją Kalėdų dieną, gruodžio 25-ąją,...

Gudaitis po rungtynių susimušė su varžovu (29)

Artūras Gudaitis sekmadienį Italijos krepšinio čempionate surengė sėkmingą pasirodymą, tačiau...

Kaip meluoja filmų kūrėjai: kas iš tiesų nutinka, kai į automobilį pataiko kulka (28)

Automobiliai yra dažnas veiksmo filmų motyvas. Suderinkite automobilių gaudynes su susišaudymu...

Kaip pasirinkti – kaupti II ar III pakopos pensijų fonduose? (114)

Lietuvoje egzistuoja trys pensijų pakopos ir kiekviena iš jų suteikia skirtingas kaupimo galimybes....

Rimvydas Valatka. Septyni kiaulių ūkio principai (690)

Eina į pabaigą trečiasis Džiaugsmo sekmadienis su valstiečiais ant altoriaus. Plėsdami vidinę...

Universiteto profesorė pasisiūlė pavaduoti streikuojančius mokytojus – reakcija nustebino (669)

Prasidėjus ketvirtajai pedagogų streiko savaitei tėvai ėmė širsti ne tik ant šalies valdžios,...