Pandemija lėmė pokyčius besirenkant pristatymo būdą Baltijos šalyse – keičiasi ir vartotojų lūkesčiai
Anot T. Brazausko, pardavimų projektų vadovo, paštomatų paslaugos populiarumą Baltijos šalyse išaugino pandemija, kita vertus, klientų, besirenkančių šį pristatymo būdą, skaičius sparčiai auga iki šiol. „Pristatymą paštomatu patogesniu laiko gyvenantys greitu miesto tempu ar vienoje lokacijoje nebūnantys asmenys, todėl iki šiol plečiame paštomatų tinklą siekdami atliepti miestų gyventojų poreikius“, – pasakoja „DPD Fresh“ pardavimų projektų vadovas.
Tiesa, remiantis T. Brazausko įžvalgomis, abu pristatymo būdai, tiek paštomatu, tiek kurjeriu išlieka lygiaverčiai ir svarbūs: vienais atvejais (neskubi siunta, neturėjimas galimybės priimti siuntos ir t. t.) patogiau ir tvariau rinktis paštomatą, tačiau kitais apsieiti be kurjerio pagalbos – neįmanoma. „Kurjerių paslaugos išlieka nepakeičiamos pristatant stambių gabaritų siuntas, pavyzdžiui, buitinę techniką. Taip pat kurjerių vaidmuo svarbus pristatant siuntas darbo metu į biurus arba socialinėms grupėms – vyresnio amžiaus bei su negalia žmonėms. Verta nepamiršti ir apie kurjerių paslaugų svarbą renkantis šviežio maisto pristatymą“, – pasakoja T. Brazauskas.

Taip pat T. Brazauskas pastebi ir besikeičiančius vartotojų įpročius bei augantį reiklumą, pavyzdžiui, besirenkantiems pristatymą kurjeriu, svarbu būti informuotiems apie siuntos pristatymą net valandos tikslumu. „Pirkėjai nori turėti galimybę pasirinkti ne tik konkrečią siuntos pristatymo dieną, bet ir valandą. E. barometro duomenimis, turint galimybę pasirinkti tikslų siuntos pristatymo laiką, 72 proc. žmonių būtų labiau linkę apsipirkti tam tikroje internetinėje parduotuvėje ar programėlėje“, – dalinasi T. Brazauskas.
Kalbant apie e. komercijos prekybininkus, T. Brazauskas, pastebi, kad šiems svarbiausia kokybė, greitis bei galimybė pasiūlyti klientui patogiausią bei aktualiausią pristatymo būdą, nepaisant vyraujančių daugumos pirkėjų pasirinkimų. Todėl abi paslaugos, tiek pristatymas paštomatu, tiek kurjeriu išlieka itin aktualios šiandien.
Ūkiai ir kiti šviežio maisto prekybininkai Lietuvoje jau gali prekiauti nepaisant jų geografinės vietovės
Kitą logistikos sektoriuje vyraujanti tendencija – temperatūrai ir pristatymo laikui jautrių prekių transportavimas. Šviežio maisto pristatymas, kaip ir paštomatų paslaugos, ypač išpopuliarėjo pandemijos laikotarpiu ir aktualumas nuolat auga jai pasibaigus. Toks reiškinys stebimas visoje Europoje – maisto prekybos internetu rinka kasmet sparčiai auga. Vien praėjusiais metais daugiau nei trečdalis pirkimų internetu sudarė maisto produktai.
T. Brazauskas tokios paslaugos aktualumą grindžia tuo, jog įtemptas gyvenimo ritmas skatina vartotojus atsigręžti į sveikatą, kartu ir mitybą. Didėjant sąmoningumui bei siekiui ieškoti tvarių pardavėjų, populiarėja vietos ūkininkų ir gamintojų produkcija, o su ja – poreikis šias prekes gauti nepaisant geografinės vietovės, kartu prisidedant prie vietinio ūkio palaikymo. „Gamintojai ir pardavėjai džiaugiasi, kad pagaliau Lietuvoje atsirado tokio tipo paslauga. Tai įgalina smulkius ir vidutinius verslus pradėti elektroninę prekybą, plėsti klientų ratą bei geografiją, išvengiant prekybos tarpininkų ir logistinių iššūkių, o kartu atsiranda daugiau laiko resursų skirti veiklos modernizavimui ir plėtrai. Tuo tarpu pirkėjai gauna šviežią, kokybišką maistą net iš geografiškai nutolusio vietinio ūkio“, – teigia T. Brazauskas.
Tas pats kurjeris tik su specialia įranga
Pasak T. Brazausko, maisto prekių siuntų pristatymas vyksta panašiai kaip ir pristatant įprastas siuntas: galioja įprasti siuntų surinkimo ir pristatymo terminai – galimas ir pristatymas per 1 darbo dieną.
Siekiant išlaikyti pirminį produktų iš ūkio ar kito gurmaniško maisto prekybininko šviežumą, taikomi griežti temperatūros, galiojimo laiko ir maisto siuntų tipų reikalavimai. „Norint pristatyti tokias prekes, turėjome pasirūpinti specialia įranga transporto priemonėse, kuri turi temperatūrinio režimo palaikymą nuo 0°C iki +4°C. Transporto įrangoje įrengti net davikliai, kurie fiksuoja bei praneša apie bet kokius temperatūros pokyčius“, – dalinasi T. Brazauskas.

Ateities prognozėse – šviežio maisto prekyvietės
Nors „DPD Fresh“ dabar veikia kaip internetinė platforma, T. Brazauskas pasakoja, kad ilgainiui tikimasi, jog šis modelis skatins kurti naujas rinkos galimybes. „Viena iš jų – prekyvietės, kurios jungtų vietinius ūkius ir prekybininkus mažmeninei prekybai. Be to, vystant specializuotus produkcijos sandėliavimo sprendimus, prekybininkai galėtų lengviau sandėliuoti, atrinkti, pakuoti ar konsoliduoti skirtingų prekybininkų parduotas prekes. Siekiame ne tik plėsti prekybos geografiją, bet svarstyti ir įgyvendinti inovacijas, radikaliai keičiančias vartotojų įpročius ir paslaugos kokybę“, – sako T. Brazauskas.
Susitikimai su e. komercijos paslaugų teikėjais vienoje vietoje – „Ecomexpo'23“
Apibendrinant, T. Brazauskas tiki, kad pagrindinės vyraujančios tendencijos Baltijos šalių logistikos sektoriuje – pristatymas paštomatu ir šviežių maisto produktų pristatymas iki durų – turi potencialo išlikti svarbiausiais elementais e. prekybininkų akiratyje ir ateinančiais metais. Šiomis ir kitomis logistikos sektoriaus naujienomis dalinsis tiek „DPD Lietuva“, tiek kitų logistikos sprendimų teikėjai Baltijos šalių e. komercijos konferencijoje ir parodoje „Ecomexpo‘23”: nuo pristatymo galimybių iki siuntų pakuočių pasirinkimo ar sandėliavimo. Konferencijoje laukia 3 teminės salės ir daugiau nei 30 pranešėjų, kurie dalinsis savo realia patirtimi ir įžvalgomis.

Parodos erdvėje įsikurs daugiau nei 50 skirtingų įmonių, tarp kurių tokie logistikos sektoriaus atstovai kaip „DPD Lietuva“, „Omniva“ „Lietuvos paštas“, „Venipak“, „Ittela“, „Packeta“, „NovaPost“ ir kt. Anot renginio organizatorių, paroda – tai vienas iš patraukliausių būdų e. komercijos atstovams planuoti efektyvius susitikimus su potencialiais partneriais, įsivertinti skirtingus paslaugų ar prekių teikėjus bei sužinoti naujausias tendencijas ir naujus sprendimus, sukurtus e. komercijai.
„Ecomexpo‘23” organizatoriai teigia, kad vienuoliktus metus iš eilės organizuojame renginyje šiemet laukia ypatingos naujienos – mokėjimų surinkimo sistemų įmonės „Mangopay“ remiama „Matchmaking sesija“, kurios metu iš anksto užsiregistravę e. prekybininkai per vos 2 val. galės užmegzti kone 20 reikšmingų, naujų kontaktų.
Organizatoriai susidomėjusius ragina paskubėti įsigyti bilietus jau dabar, nes pastarieji nuo spalio 1 d. brangsta. Visa informacija ir bilietai – www.ecomexpo.eu/lt.