Pasaulyje dirbtinis intelektas aktyviai diegiamas ir naudojamas daugelyje skirtingų pramonės sričių, pradedant savarankiškai važiuojančiais automobiliais, virtualiais asistentais, vaizdo ir kalbos atpažinimu, robotika, transporto spūsčių kontrole ir finansinių machinacijų aptikimu.

Taivane technologijų plėtra dar spartesnė – dėl aktyvių vyriausybės ir verslo veiksmų, ši šalis laikoma dirbtinio intelekto lydere. Todėl tokios kompanijos, kaip „MediaTek“, „Quanta Computer Inc.“ ir „TSMC“ pirmauja kuriant pažangias puslaidininkių technologijas, o kitos, pavyzdžiui, „Taiwan AI Labs“, kuria išmaniuosius sprendimus miesto infrastruktūrai, sveikatos priežiūrai ir menui.

„Esu tikras, kad netrukus dirbtinis intelektas taps galinga pasauline jėga. Gebėjimas nuskaityti 45 trilijonus skirtingų dokumentų vienu metu, kaip dabar tai daro „Chat GPT“ algoritmai, yra tik pradžia. Dirbtinis intelektas reaguos ir priims sprendimus taip pat, kaip žmogus“, – pastebi Ethanas Tu.

Išmaniosios palatos ir sveikata pigiau

Taivano sveikatos priežiūros sistema turi labai ilgą istoriją su plačiai išvystytais duomenų centrais, o pati sistema šalyje laikoma prioritetine sritimi. Ja siekiama sukurti tvaresnę, įtraukesnę ir teisingesnę ateitį, kurioje technologijos ir mokslo pažanga būtų naudojamos žmonių gyvenimo kokybės gerinimui ir sveikesnei visuomenei.

Šalies gydymo įstaigos, bendradarbiaudamos su asmens sveikatos draudimo bendrovėmis, apima 99,7 proc. šalies gyventojų sveikatos priežiūros įrašų. Kadangi vienas iš dirbtinio intelekto privalumų yra galimybė peržvelgti ir analizuoti didžiulius duomenų kiekius, tai, pasak Ethano Tu, padeda atlikti itin tikslius tyrimus ir kurti pažangius gydymo metodus.

Pastaraisiais metais Taivanas dar daugiau investavo į dirbtinį intelektą medicinos srityje ir šiandien pirmauja kurdamas juo pagrįstas medicinos technologijas: intelektualias vaizdo gavimo sistemas, išmaniąsias chirurgines sistemas ir pažangias diagnostikos priemones.

„Tai tiesiogiai susiję su šalyje stipriai propaguojamu medicinos įvaizdžiu (angl. medical image), kuris apima sveikatos priežiūros kokybę, medicinos technologijų prieinamumą, sveikatos priežiūros specialistų kompetencijos ir mokymo lygį bei bendrą medicinos įstaigų ir paslaugų standartą tiek vietiniu, tiek tarptautiniu mastu“, – apie tikslą dirbtiniu intelektu pagrįstą mediciną padaryti prieinamesnę visame pasaulyje pasakoja Ethan Tu.

Kaip Taivanas tapo dirbtinio intelekto lyderiu

Kuo mažesnė šalis, tuo geresnes galimybes ji turi technologijų pažangai, įsitikinęs „Taiwan AI Labs“ įkūrėjas. Taivane, sako jis, didžiausia vertybe laikomas skaidrumas ir atvirojo kodo (angl. open source) kultūra – tai yra vienas ryškiausių skirtumų nuo didžiausių pasaulio šalių.

„Tokios didelės šalys kaip JAV, turi „Google“ ir „Microsoft“. Jose įkurti didžiuliai duomenų centrai, tačiau galimybės vystyti dirbtinio intelekto pramonę priklauso nuo daugiau veiksnių. Tam reikalingi ne tik ekonominiai ištekliai, bet ir gerai išvystyta infrastruktūra, talentai bei, kone svarbiausia, lankstus vyriausybės požiūris. Ir čia mažesnės šalys turi tam tikrų pranašumų, jos gali investuoti tikslingiau“, – sako Ethanas Tu.

Tvirta Taivano technologinė bazė, vyriausybės parama, klestinti startuolių sistema ir talentai leido šaliai tapti pirmaujančiu dirbtinio intelekto pramonės žaidėju. Taivano vyriausybė aktyviai skatina dirbtinio intelekto pramonės augimą, plečia infrastruktūrą, tvirtina tikslinius veiksmų planus ir steigia tyrimų centrus. Pastarieji, pasak Ethano Tu, itin didina akademinės bendruomenės ir verslo bendradarbiavimą.

Taivane, pažymi jis, labai svarbus į žmogų orientuoto dirbtinio intelekto (angl. human centered artificial intelligence) terminas. Tai reiškia, kad vystant ir diegiant technologijas, didžiausias dėmesys pirmiausia kreipiamas į žmogaus vertybes, etiką ir gerovę.

„Mūsų tikslas – plėtoti dirbtinį intelektą, kuris būtų saugus, skaidrus ir turėtų teigiamą poveikį žmonėms ir visai visuomenei. Kurdami dirbtinio intelekto algoritmus, mes akcentuojame žmogaus teisę į privatumą. Siekiame, kad įstaigoms nereikėtų rinkti žmonių duomenų iš visų įrenginių, o kiekviena turėtų po atskirą duomenų bazę“, – pasakoja Ethanas Tu.

Žmogaus teisė būti pamirštam ir likti nežinomam

Europos Sąjungos (ES) dirbtinio intelekto reguliavimo ir etikos politika plačiai vertinama kaip ribojanti jo vystymąsi. ES Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR) ir Dirbtinio intelekto įstatymas nustato griežtas duomenų rinkimo, saugojimo ir naudojimo gaires, kurių laikytis įmonėms gali būti sudėtinga.

Kita vertus, Taivano požiūriu, ES teisės aktai yra gana perspektyvūs. Jie, pasak Ethano Tu, gerai apibrėžia žmonių teisę būti pamirštam ir teisę būti nežinomam. Tokia pagarbi aplinka yra ypač naudinga mažesnėms šalims, tokioms kaip ES narės ir Taivanas.

„Taivane propaguojame ne didelio duomenų centro, o duomenų susiejimo metodą. Būtent dėl BDAR šalyje yra įkurtas Federacinis mokymosi aljansas „Taiwan AI Federated Learning Alliance“. Tai leidžia duomenis rinkti iš įrenginio į įrenginį, iš įstaigos į įstaigą, niekam neliečiant asmeninės ir jautrios žmogaus informacijos“, – sako Ethanas Tu.

Technologijos stiprina ir pačią valstybę

Technologijos, pasak „Taiwan AI Labs“ įkūrėjo, padeda stiprinti ir pačią valstybę. Jos pirmiausia sumažina darbo sąnaudas sveikatos priežiūros sistemoje. Tai padeda slaugytojams ir gydytojams labai tiksliai diagnozuoti ligas mažiausiomis laiko ir pinigų sąnaudomis. Dirbdama išvien su ligoninėmis ir sveikatos draudimo bendrovėmis, remdamasi jų pateiktais duomenimis, vyriausybė gali apskaičiuoti, kaip pagerinti žmonių gyvenimo kokybę investuojant į tai mažiau.

Dirbtinis intelektas pravertė ir COVID-19 pandemijos metu. Atsižvelgiant į tai, kad Taivanas geografiškai yra arti žemyninės Kinijos, iš kur koronavirusas ir kilo, Taivane susirgimų skaičius visos pandemijos metu išliko itin žemas. Ir, nepaisant to, kad šalis nepriklauso Pasaulio sveikatos organizacijai (PSO), Taivanas pasauliui tapo sektinu pandemijos prevencijos pavyzdžiu efektyviai taikant šiuolaikines technologijas.

„Esame įdiegę automatinį pažangų naujienų tikrinimo metodą, kuris pašalina daug klaidingos informacijos dar iki tol, kol ji pasklinda visoje šalyje. Tai buvo itin naudinga pandemijos metu, be to, puikiai pasitarnauja ir geopolitinėje situacijoje. Taivanas, kaip ir Lietuva ar Ukraina, taip pat yra informacinio karo lauke. Todėl žmonės turi būti mokomi atpažinti klaidinančią ar melagingą informaciją“, – pastebi Ethanas Tu.

Ar dirbtinio intelekto reikia bijoti?

Daliai žmonių susirūpinimą kelia galimas neigiamas dirbtinio intelekto poveikis. Pirmiausia, atsiranda galimybė piktnaudžiauti technologijomis – viešąją erdvę pasiekia vis daugiau melagingos ir klaidinančios informacijos, sukurtos būtent algoritmų pagalba. Todėl žmonės, pasak „Taiwan AI Labs“ įkūrėjo, turi išlikti sąmoningi ir visą informaciją vertinti kritiškai. Svarbiausia, sako jis, yra patikrinti informacijos šaltinį.

„Jeigu jums skambina vadovas ir sako, kad turite nedelsiant pervesti pinigų ar imtis bet kokių kitų skubotų veiksmų, sustokite, atsitraukite nuo to, ką dabar veikiate ir nepulkite aklai vykdyti nurodymų, nes už vadovą gali kalbėti tik gudriai sukonstruotas įrašas. Pirmiausia perskambinkite savo vadovui ir įsitikinkite, kad tai tikrai buvo jis“, – perspėja Ethanas Tu.

Baiminamasi ir to, kad robotai išstums rankų darbą, o algoritmai taip ištobulės, kad darbų vietų neteks ir tie, kurie duonai uždirba iš kūrybos – dirbtinis intelektas jau dabar kuria filmų scenarijus („Sunspring“, „Zone Out“), geba rašyti dainų tekstus, groti smuiku ir pianinu.

Į šią baimę „Taiwan AI Labs“ įkūrėjas taip pat turi atsakymą. Nors dirbtinio intelekto algoritmai iš tiesų jau dabar gali kurti turinį, pasak Ethano Tu, jiems vis tiek reikalingas žmogaus indėlis ir priežiūra. Pirmiausia tam, kad būtų užtikrintas atsakingas ir etiškas elgesys – tiek žmogaus, tiek mašinos.