Šeštus metus rengiamo „Užsikrauk karjerai!“ renginio organizatoriai suskaičiavo, kad šiemet renginį internetu gyvai stebėjo daugiau kaip 4 tūkst. jaunų žmonių Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje. „Coca-Cola HBC“ vadovė Lenkijoje ir Baltijos šalyse Ruža Tomič Fontana tarptautinėje renginio transliacijos dalyje pastebėjo: „#YouthEmpowered“ yra pagrindinė mūsų socialinė programa, kurią nuolat vykdome nuo 2017 m. Vien Lenkijoje ir Baltijos šalyse jos priemonėmis jau pasinaudojo daugiau kaip 200 000 žmonių. Siekiame užtikrinti, kad temos, kurias nagrinėjame pagal šią programą, iš tikrųjų atitiktų darbo rinkos tendencijas ir jaunų žmonių poreikius, todėl kasmet jiems siūlome ką nors naujo".

Coca-Cola HBC“ generalinė direktorė Lenkijoje ir Baltijos šalyse Ruža Tomic Fontana

Prieš pat renginį, rugsėjo mėn. 18-26 dienomis, atliktas ir Lietuvos gyventojų tyrimas dėl jaunų žmonių bendrųjų įgūdžių ugdymo, kuriame apklausti šalies gyventojai nuo 18 iki 75 metų amžiaus, atskleidė, kad (14-19 metų) žmonėms artimiausiu metu labiausiai vertėtų tobulinti finansinį ir ekonominį raštingumą. Šią poziciją išreiškė 3 iš 5 apklaustųjų. Šiek tiek mažiau balsų sulaukė savęs suvokimas ir savarankiškumas, o trečia tobulintina kompetencija pagal svarbą įvardinta motyvacija ir atkaklumas.

Tyrime dalyvavę apklaustieji nurodė, kad praktika, šeimos narių, giminaičių patarimai bei mokytojai ir mokykla, susitikimai su įvairių profesijų atstovais ir mentorystės programos yra penki pagrindiniai veiksniai, labiausiai padedantys jauniems žmonėms įgyti bendrųjų įgūdžių, reikalingų pasirengimui darbo rinkai.

Renginio vedėja „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė

Garsus muzikantas papasakojo apie reikšmingą lūžį

Kad jaunimui būtina tobulinti kūrybiškumą per apklausą nurodė 30 proc. respondentų. Į šią grupę tikrai patektų ir „Užsikrauk karjerai!“ renginio pranešėjas Linas Adomaitis – atlikėjas, kuris žiūrovams papasakojo trumpą, bet reikšmingą epizodą iš savo gyvenimo, iliustruojantį, kad į kiekvieną veiklą galima pažvelgti kūrybiškai. „Pats sau įrodžiau, kad iš paprasto smuikelio gali išaugti didelis, plačiašakis muzikinių veiklų medis. Nuo populiariausios popmuzikos grupės iki garso režisūros, prodiusavimo, koncertinės veiklos. Kiekviena sritis iš pradžių gali atrodyti labai nišinė ir siaura, bet žvelgiant kūrybiškai viena po kitos atsiveria vis nauja galimybė kurti, daryti kitaip, naujai, pritaikyti kitur išmoktas pamokas ir patirtis“, – kalbėjo L. Adomaitis.

Linas Adomaitis

Jis patikino, kad viskas priklauso nuo požiūrio. „Jeigu galvosi, kad tavo darbas ar užsiėmimas yra sunki ir alinanti veikla, taip ir bus. Lūžis mano muzikinėje veikloje įvyko tada, kai Stanislovas Čepinskis mane įtikino, kad smuikas yra lengviausiai valdomas bei patogiausias styginis instrumentas. Iki tol aš galvojau, kad smuiku groti yra sunkiausia iš visų styginių“, – pasakojo L. Adomaitis.

„Jei būtų mano valia, aš padaryčiau „gap year“ privalomu

Renginyje savo pranešimu su moksleiviais dalijosi Gintarė Joteikaitė, Jaunimo reikalų agentūros projektų vadovė, karjeros konsultantė. Ji atskleidė pagrindines iliuzijas, su kuriomis susiduria moksleiviai, žengdami pirmuosius žingsnius savo karjeroje. Kaip vieną iš tokių Gintarė paminėjo savo krypties ir pašaukimo atradimo procesas yra vienkartinis ir turintis konkretų rezultatą visam gyvenimui. Anot jos, taip tikrai nėra, žmonės gali keisti savo profesiją tikrai ne vienąkart gyvenime.

Gintarė Joteikaitė

Kalbėdama apie mokymosi pertraukos turėjimą (angl. gap year), pranešėja teigė, kad tai visai nereiškia, jog moksleivis praranda laiką ir jis nueina veltui. „Jei būtų mano valia, aš padaryčiau „gap year“ privalomu“, - sakė Gintarė, pabrėždama, kad jaunimui tikrai reikia pailsėti nuo mokslų, o visoje Europoje pilna galimybių savanorystei, tarptautiniams jaunimo mokymams, profesijų „pasimatavimui“ ir pan. Pranešėja kvietė moksleivius nebijoti tuos metus skirti tiesiog savęs ieškojimui, tyrinėjimui, žmonių pažinimui, tada ateina aiškesnis suvokimas, su kokia profesija jaunas žmogus nori save sieti.


Svarbios patirtys, kurios suteikia tavo kelyje pažinčių ir žmonių

Klaudijus Melys, Vilniaus privačios gimnazijos virtualios mokyklos vadovas, savo pranešime nagrinėjo temą: „Ar yra vienas tiesus karjeros kelias?“. Pasak, Klaudijaus, moksleivių pasirinkimą lemia labai daug dalykų, tačiau sprendimą, ką studijuoti jie priima sulaukę egzaminų rezultatų. Pranešėjas klausė, ar tikrai verta pasikliauti egzaminų rezultatais, sprendžiant, koks bus jauno žmogaus karjeros kelias ir leisti, kad kiti žmonės, jų vertinimas, būtų lemiamas elementas priimant sprendimą. „Man atrodo, kad svarbios patirtys, kurios suteikia tavo kelyje pažinčių, žmonių, kurie tave motyvuoja ir tu padedi motyvuoti juos“, - pranešimo metu moksleiviams kalbėjo Klaudijus.

Klaudijus Melys

Dirbtinis intelektas nesutrukdys kritiškai mąstyti, jis leis atsirasti naujoms profesijoms

Antanas Bernatonis, Dirbtinio intelekto treneris, Why AI įkūrėjas, pirmasis „Human IPO“ Baltijos šalyse, labai dinamiškai pradėjo savo pranešimą pasakodamas apie įvairias inovatyvias technologijas, kurių žmonės bijojo, bet kurios neatpažįstamai pakeitė mūsų pasaulį. „Atsirado garo mašinos – atsirado ir vairuotojai, prasidėjo pramonės revoliucija – vėl gimė naujos profesijos, interneto bijojome – atsirado SEO specialistai, tekstų rašytojai (angl. copywriters), grafikos dizaineriai ir panašiai. Kiekvieną kartą kai keisdavosi technologinis etapas – atsirasdavo naujų profesijų“, - kalbėjo Antanas.

Antanas Bernatonis

Pasak jo, prasidėjus dirbtinio intelekto erai nebus taip, kad moksleiviai negebės kritiškai mąstyti, praras kompetencijas ir jiems nereikėtų naudotis „ChatGPT“. „Reikia naudotis „ChatGPT“, nes tai yra visiškas gėris, esmė – naudotis teisingai“, - teigė Antanas, čia pat pateikdamas pavyzdžių, kaip dirbtinis intelektas didins visuomenės kokybės standartą, padės atnešti naujų sprendimo būdų problemoms spręsti ir pan. Moksleiviai itin atidžiai klausėsi, kai lektorius pasakojo apie įvairias dirbtinio intelekto programėles, kurios gali padėti mokytis ir lavinti kūrybiškumą.

4K koncepcija – labai svarbi, bet menkai žinoma

Renginio diskusijos metu buvo pabrėžtas bendrųjų kompetencijų ugdymas pagal 4K koncepciją: kritinio mąstymo, bendradarbiavimo, komunikacijos ir kūrybiškumo. Rugsėjį atlikto tyrimo duomenimis, vos 1 iš 12 žmonių (arba 8 proc.) žino apie 4K ugdymo koncepciją.

Monika Laukaitė

Tad nenuostabu, kad kalbant apie karjerą ir pasirinkimus, šie įgūdžiai tarsi lieka paraštėse. Nors į diskusiją įsitraukusi įmonės „Wix“ vadovė Monika Laukaitė tikino, kad būtent šie gebėjimai dažnai atlieka lemiamą vaidmenį. „Kai aplinka yra labai dinamiška ir kintanti, viskas, ko reikia, tai – „You need to act fast“, – apibendrino M. Laukaitė. Pasak jos, žmonės ir verslas turi sugebėti greitai prisitaikyti prie naujų sąlygų ir tinkamai reaguoti, pavyzdžiui, į konkurentų sprendimus, naujus produktus, vartotojų įpročius, rinkos pokyčius ir t. t.

„Užsikrauk karjerai!“ dalyviai, kurie renginyje dalyvavo gyvai, galėjo dar valandą tobulinti įvairias savo kompetencijas net penkiose skirtingose dirbtuvėse. Jie galėjo rinktis dalyvauti asmens prekinio ženklo įgūdžių tobulinimo užsiėmime, taip pat išbandyti „LEGO“ techniką savo potencialui atrasti, daugiau sužinoti apie laiko planavimą ir pasikonsultuoti su karjeros konsultantais bandant labiau pažinti save.


Renginį stebėjo 4000 jaunuolių

„YouthEmpowered“ yra viena iš pagrindinių socialinių programų, kurias kompanija „Coca-Cola HBC“ įgyvendina vykdydama savo tvarumo misiją. Didelė tarptautinė organizacija yra sukaupusi daug patirties ir kompetencijų, kuriomis noriai dalijasi su jaunais žmonėmis, padėdama jiems ir joms atrasti savo stipriąsias puses bei kuo geriau išnaudoti potencialą.

Kompanija „Coca-Cola HBC“, palaikydama „#YouthEmpowered“ programą, siekia iki 2025 m. paremti milijoną karjerą pradedančių jaunų žmonių. Šiais metais programa Lietuvoje įgyvendinama bendradarbiaujant su organizacija „Lietuvos Junior Achievement“.

Praleidus renginį, jo įrašą galima pažiūrėti čia.

*Šalies gyventojų tyrimas apie jaunų žmonių bendrųjų įgūdžių ugdymą. Užsakytas „Coca-Cola HBC Lietuva“ ir įvykdytas „Sprinter reseach“. 1013 respondentų.