Kuriant verslą taisyklės yra tiesiog neišvengiamos – valstybė reguliuoja, kiek darbuotojai ilsėsis, kaip turi būti tvarkomi klientų duomenys ir kokį standartą privalo atitikti gamyklos priešgaisrinė sauga. O štai vystant kultūrą, įmonėms lieka daug laisvės ir erdvės ieškoti savo kelio.

Kartais, siekdamos išvengti komplikuotų darbinių santykių, įmonės ryžtasi žengti toli. Internete sklando diskusijos, ar iš tiesų vienas tech gigantų įvedė taisyklę, draudžiančią darbuotojams žiūrėti vienas į kitą ilgiau nei 5 sekundes. Nors jos laikytis atrodo išties nepraktiška, kai kam tokia taisyklė praskaidrino dieną – perskaitę šią naujieną, kolegos žiūrėdavo vienas į kitą, skaičiuodavo iki penkių ir krizendami nusukdavo akis.

Kaip dirbti kartu, kad eitųsi sklandžiai ir susitarimai neverstų šyptelėti? Kokios įmonės taisyklės padeda darbuotojams ir verslui pasakoja rinkodaros platformos „Omnisend“ produkto direktorius Žilvinas Lešinskas.

Mažiau yra daugiau

Nors taisyklės padeda sutrumpinti darbuotojų kelią priimant sprendimus ir sprendžiant problemas, kartais svarbu nepersistengti. Bet kokia tempą lėtinanti taisyklė trukdys įjungti aukščiausias augimo pavaras.

„Daug sprendimų įmonėje paliekame tiesiog vadovams ir jų komandoms. Pavyzdžiui, pandemijos laikotarpiu niekada neturėjome nurodymų, kuriomis dienomis dirbti iš namų, o kuriomis – atvykti į biurą. Dėl to puikiai pavyko susitarti individualiai, taip dirbame ir šiandien. Pati geriausia taisyklė mums – ta, kurios nėra“, – sako Žilvinas Lešinskas.

Esamos taisyklės „Omnisend“ keičiamos tuomet, kai prireikia geriau subalansuoti išsiskiriančius interesus. Įmonėje stengiamasi nuolat pasitikrinti, ar dokumentuose fiksuojami susitarimai vis dar reikalingi ir veikia, todėl jie palengva evoliucionuoja pagal realius darbuotojų poreikius. Žilvinas pasakoja, kad šiais metais atsižvelgiant į juos nuspręsta keisti taisykles, susijusias su mokymams ir tobulėjimui skirtu biudžetu:

„Supratome, kad ne visais atvejais gerai apriboti darbuotojus konkrečia suma, todėl ankstesnio susitarimo atsisakėme ir dabar biudžetas mokymuisi „Omnisend“ neturi užbrėžtų ribų. Vis dėlto, kad išvengtume nesusipratimų ir užtikrintume, jog biudžetas bus naudojamas įmonei naudingam darbuotojo augimui, sutarėme konkrečias sritis, kam jis gali būti panaudotas“, – teigia Žilvinas.

Konkrečias taisykles nugali aiškūs principai

Iškilus neaiškumams, svarbu, kad visi organizacijos darbuotojai „sėdėtų vienoje valtyje“ – turėtų bendrą pamatą susitarimams, gerai žinotų principus, kuriais vadovaujasi įmonė.

„Vystant inovatyvius produktus, kuriant kažką naujo, neapibrėžtos situacijos kyla nuolat, jų išvengti neįmanoma. Prie „Omnisend“ dažniausiai kviečiame prisijungti patyrusius naujus kolegas. Natūralu, kad jie ateina su savitu supratimu – vieniems patinka ilgesnis pasiruošimo etapas, kitiems – mokytis dirbant. Tai suvienodinti padeda mūsų vertybės. Pavyzdžiui, žinodami, kad pagrindinis mūsų prioritetas yra greitis, galime lengviau rasti bendrą sprendimą kasdienėse situacijose“, – pasakoja Žilvinas.

Tokia taktika artima ir tech gigantams. Pavyzdžiui, „Netflix“ įmonės kultūra paremta moto „we act in Netflix best interest“ (liet. veikiame bendrovės naudai). Sėkmingos tarptautinės įmonės tokius fundamentalius veiklos principus jau yra pasitikrinusios ir atsijojusios pačius naudingiausius, todėl iš jų patirties ir klaidų verta mokytis.

Veikiant globalioje rinkoje konkurencinę kovą laimėti padeda tik progresyviausios, veiksmingiausios praktikos. Jas pasitelkiame ne tik vystydami savo produktus, bet ir kurdami įmonės kultūrą – patikrintus principus naudojame kaip filtrą priimdami kasdienius sprendimus, sako Žilvinas.

Tarptautinės įmonės taip pat yra sukaupusios didelę patirtį suvienyti skirtingus žmones dirbti išvien, išvengti nesusipratimų dėl skirtingos kultūros. „Omnisend“ komandą sudaro darbuotojai Vilniuje, Kaune, Jungtinėse Amerikos Valstijose bei kitose šalyse, todėl tokia patirtis įmonei taip pat labai aktuali.

Pasak produkto direktoriaus Žilvino, lietuviai yra gerokai tiesmukiškesni kolegos, nei, pavyzdžiui, amerikiečiai, todėl aiškiai susitarus, kad atviras bendravimas – vienas prioritetų, pavyksta išvengti kultūros padiktuotų nesusipratimų.

Nors tech startuolių rinkoje vyksta nuolatinė idėjų ir praktikų apykaita, jų esmė išlieka ta pati: „Po taisyklių tema slepiasi vienas žodis – pasitikėjimas. Jeigu mes sukuriame aplinką, kurioje galime pasitikėti vienas kitu, tai poreikis taisyklėms priartėja link niekinio“ – teigia Ž. Lešinskas. Jis sako savo darbe patyręs, kad investicija į aplinką, kuri padeda susitarti – pati vertingiausia.