Socialiniam verslui – reikalingas proveržis

Socialinės ekonomikos šaka yra atsakinga už 8 proc. Europos Sąjungos BVP bei 13,6 milijonų įdarbintų žmonių. Be akivaizdžios naudos ekonomikai socialiniai verslai taip pat prisideda prie svarbių socialinių, ekonominių ir aplinkosauginių visuomenės problemų sprendimo. Būtent socialiniai verslai geba pasiūlyti inovatyvias ir greitas išeitis uždaviniams, kuriuos sprendžiant valstybiniu lygiu procesas dažnai būna ilgas ir brangus.

Statistika rodo, kad Europos Sąjungos šalyse įdarbintųjų socialinėje ekonomikoje procentas nuo visų dirbančiųjų siekia 6,3. Tuo metu Lietuvoje šis rodiklis tesiekia 0,6 proc. Lietuvos rezultatas ne tik yra paskutinis tarp Europos Sąjungos šalių, bet ir esame smarkiai lenkiami kaimynų: Latvijos rodiklis – 2,2 proc., Estijos – 6,2 proc., Lenkijos – 2,3 proc.

Nors Lietuvoje netrūksta stiprių ir ne vienerius metus veikiančių socialinių verslų, visgi bendrai sektoriui gyvybiškai svarbu rasti išeičių, kaip stiprėti. Viena jų galėtų būti 2021 metų rudenį Europos Komisijos priimtas veiksmų planas socialinei ekonomikai stiprinti. Iš šio plano socialinio verslo atstovai tikisi daugiau galimybių Lietuvoje kurtis verslams, užtikrinti tinkamas sąlygas sėkmingai veikti bei prisidėti prie tinkamo socialinio verslo pripažinimo visuomenėje.

Socialinis verslas gali tapti sėkmingu karjeros pasirinkimu

Viena ryškiausių iniciatyvų, skatinančių visuomenę daugiau sužinoti apie socialinį verslą, yra ISM universiteto studentų atstovybės organizuojamas konkursas ir konferencija „Creative Shock". Į projektą susiburia studentų komandos iš viso pasaulio. Pasitelkdami verslumo, rinkodaros bei vadybos įgūdžius, studentai padeda socialiniams verslams narplioti įvairius kylančius klausimus. Pavyzdžiui, šiuo metu vykstančio „Creative Shock" konkurso metu dalyviai ieškojo sprendimų socialinei iniciatyvai „Mano guru" – kūrė rinkodaros kampaniją maisto vagonėliui. Pernai konkurso finalininkai dirbo su kavinės „Eskedar Coffee" įkūrėja Eskedar Tilahun, siekdami sukurti plėtros strategiją jos socialiniam verslui. Prie „Creative Shock" jungiasi ir tokie gerai žinomi Lietuvos socialiniai verslai kaip „Pirmas blynas", „Socialinis taksi" ar „Miesto laboratorija".

„Pagrindinis mūsų tikslas yra ne tik prisidėti prie sėkmingos socialinių verslų veiklos Lietuvoje ir pasaulyje, bet ir keisti jaunų žmonių, kurie yra ateities darbo rinka, požiūrį bei naikinti stigmą apie socialinį verslą", – teigia ISM studentė, projekto vadovė Ugnė Rudenko.

Kad socialinis verslas gali tapti prasmingu karjeros pasirikimu neabejoja ir nevyriausybinės organizacijos „Geri norai" įkūrėja Jurgita Ribinskaitė-Glatzer. Anot jos, daug žmonių šiuo metu ieško darbo, kuriame galėtų suderinti savo socialinius poreikius bei atrastų prasmę.

„Būtent socialinis verslas gali tai pasiūlyti žmonėms, kurie yra verslūs ir nori įdarbinti savo kompetencijas, siekdami teigiamo pokyčio", – tiki J. Ribinskaitė-Glatzer.

Visuomenę suvienijantis įvykis

Kol daugybė studentų šiuo metu vykstančiame „Creative Shock" konkurse ieško atsakymų į klausimus, rūpimus socialiniams verslams, projekto organizatoriai intensyviai ruošiasi kasmetinei konferencijai, kuriai šiemet pasirinktas šūkis – „Elevate the Future" (liet. „Tobulinti ateitį"). Konferencija suvienija konkurso dalyvius, socialinio verslo atstovus ir visus, besidominčius socialiniu verslu. Įprasta, kad renginyje apsilanko pranešėjų iš viso pasaulio. Jau žinoma, kad šiemet į Vilnių iš JAV skaityti pranešimo atvyks startuolių kūrėja Sophia Sunwoo, kurią „Forbes" nominavo socialine verslininke „30 under 30" kategorijoje.

„Vienos iš nevyriausybinių organizacijų, prie kurios atsiradimo prisidėjo Sophia, tikslas – prižiūrėti ir taisyti sugedusias vandens sistemas Kamerūne ir Indijoje, kurti tose šalyse bendruomenės vandens priežiūros ekosistemas. Tai įspūdingas projektas, sulaukęs didelio tarptautinio susidomėjimo. Tačiau tai tik maža dalis S. Sunwoo patirties socialinio verslo pasaulyje. Apie viską konferencijos klausytojams ji papasakos daugiau", – atskleidžia U. Rudenko.

„Creative Shock" projektą apibendrinanti konferencija tampa vienu ryškiausių metų pabaigos įvykiu socialinio verslo pasaulyje. Renginyje aptariamos svarbiausios verslų tendencijos, pasakojamos įkvepiančių verslininkų istorijos, užmezgami nauji kontaktai ir draugystės.

Konferencija „Elevate the Future" įvyks lapkričio 26 dieną ISM universitete. Dalyvauti gali visi susidomėję. Registracija į konferenciją startuoja lapkričio 3 d. ČIA.