Pastaruoju metu vis daugiau verslų bando atliepti besikeičiančias vartojimo tendencijas ir didelį dėmesį skiria tvarumui. Žaibišku greičiu pandemijos metu augęs e. komercijos sektorius – ne išimtis. Kokiais būdais jame veikiančios įmonės stengiasi tapti draugiškesnės aplinkai?

Maždaug 2 iš 3 pasaulio e. parduotuvėse apsiperkančių žmonių, prieš įsigydami prekę, patikrina, ar atitinkamas prekės ženklas yra tvarus, atskleidė „EcoCart“ atliktas tyrimas.

Be to, „parcelLab“ duomenys rodo, jog kiek daugiau nei 1 iš 3 vartotojų mano, kad jų pristatomos prekės yra įpakuojamos naudojant tokių medžiagų kaip popierius perteklių.

Dar 20 proc. pirkėjų po apsipirkimo nori gauti informaciją apie įmonės iniciatyvas perdirbant žaliavas ar kitas tvarumo iniciatyvas, atskleidžia „YouGov“ tyrimas.

Ši statistika rodo, kad viso pasaulio gyventojams vis labiau rūpi, ką e. prekybos verslai daro dėl mūsų planetos išsaugojimo. O šių iniciatyvų spektras – itin platus.

Įspėja apie ateitį

Vienas iš pavyzdžių – vandens filtravimo sprendimus siūlanti įmonė „Brita“, kurios produktai padeda kasmet sutaupyti daugiau kaip 4 mlrd. vandens butelių. Prieš dvejus metus jos vykdyta iniciatyva atkreipė daugybės žmonių dėmesį į problemas, susijusias su plastiko tarša.

Ne paslaptis, kad plastiko buteliais ir kitomis šiukšlėmis nusėtus krantus ir vandenynus jau dabar galima pamatyti daugybėje šalių, o nesiimant tvarių permainų, šios problemos tik gilės.

Kampanijos „#NoFilterNoFuture“ (liet. nėra filtro – nėra ateities) metu įmonė bendradarbiavo su daugybe nuomonės formuotojų, kurie vienu metu į savo „Instagram“ paskyras įkėlė dvi beveik identiškas atostogų nuotraukas.

Pirmoje – įprastas paplūdimyje atostogaujančios įžymybės vaizdas. Antroje – prognozuojamas ateities paveikslas, kaip atrodys mūsų pakrantės, jei ir toliau naudosime milžiniškus kiekius plastiko, jo nerūšiuosime ir neperdirbsime.

Edukuoja ir informuoja pirkėjus

Kai kurie verslai jau dabar atsižvelgia į vartotojų norą žinoti daugiau ir nuolat informuoja pirkėjus apie savo iniciatyvas. Tai daro ir grožio priemonėmis prekiaujanti „Beauty Kitchen“, kiekvienam e. parduotuvės prekes įsigijusiam asmeniui atsiųsdama specialų naujienlaiškį.

Jame klientai ne tik edukuojami apie plastiko situaciją pasaulyje – taip pat pirkėjams pranešama apie verslo žingsnius, padedančius įmonei tapti tvaresnei.

Nuo fakto, kad plaudama ir pernaudodama savo pakuotes bendrovė jau sutaupė bene 4 mln. plastiko butelių, iki informavimo, kad vartotojai yra prašomi nemokamai grąžinti tuščias pakuotes, o už tai gali gauti nuolaidą kitiems apsipirkimams.

Atliepia tvaresnio prekių pristatymo norą

Prekių pristatymas – taip pat neišvengiama e. komercijos dalis, galinti svariai prisidėti prie šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos mažinimo. Dar 2019 m. „DPD group“ vykdytas tyrimas parodė, kad 2 iš 5 jo dalyvių yra pasiryžę mokėti daugiau, jei ne tik prekė, bet ir jos pristatymas mažiau terštų aplinką.

Todėl siuntų pristatymo bendrovė jau dabar imasi tvarių permainų ir investuoja į aplinkai draugiškus sprendimus. Pavyzdžiui, „DPD Lietuva“ dar šį rudenį į gatves išlydėjo 60 elektromobilių – aplinkos išmetamosiomis dujomis neteršiančių transporto priemonių. Vien šis žingsnis įmonei padės per metus sumažinti savo CO2 pėdsaką apie 270 tonų.

Tiesa, bendrovė aplinkai dėmesį rodo ir kitais būdais, ne tik elektrifikuodama savo automobilių parką. Pavyzdžiui, dar 900 tonų CO2 padeda sutaupyti ir „DPD Lietuva“ paštomatų tinklas, kuris iki šių metų pabaigos bus išplėstas iki 300.

Taip pat jau daugiau kaip dvejus su puse metų į Naujamiestyje esantį siuntų rūšiavimo mikro centrą atkeliauja siuntos, kurias Senamiestyje ir centre įmonės kurjeriai pristato pėsčiomis, elektriniais paspirtukais ar triračiais.

Leidžia atsisakyti įpakavimo

Dar vienas būdas, kaip e. komercijos verslai stengiasi sumažinti savo aplinkoje paliekamą pėdsaką – tvarūs sprendimai, susiję su įpakavimu.

Pavyzdžiui, mados industrijoje veikianti prancūziška bendrovė „Sezane“ suteikia savo klientams galimybę pasirinkimą drabužius įsigyti be jokio įpakavimo.

Be to, pakuodama likusias prekes, bendrovė naudoja perdirbtą kartoną, kuris yra draugiškesnis aplinkai nei daugelis kitų sprendimų.

Siūlo įpakavimą grąžinti arba panaudoti namuose

Tiesa, tvarus įpakavimas gali tapti ir puikiu būdu informuoti pirkėjus apie savo žalesnius žingsnius. Pavyzdžiui, organišku maistu prekiaujanti britų bendrovė „Abel & Cole“ tokiu būdu ragina klientus įsitraukti į tvarumo iniciatyvas.

Žinoma, toks sprendimas veikia tik dėl to, kad įmonė jau daugelį metų prekes pristato kartoninėse dėžėse, kurias galima grąžinti. Skaičiuojama, kad tai padėjo išvengti per 65 mln. plastikinių maišelių panaudojimo.

Kitos įmonės, suprasdamos apie vartotojų namuose besikaupiančius maišelių kalnus, siūlo juos panaudoti buityje. Pavyzdžiui, mados prekės ženklas „H&M“ savo prekes pristato specialiuose popieriniuose maišeliuose, ant kurių pavaizduotos instrukcijos, kaip jį paversti į rūbų pakabą.