Kas antras elektromobilis keliuose – su parama

Vidutinį darbo užmokestį gaunančio ir kitų finansinių įsipareigojimų neturinčio Lietuvos gyventojo lizingu įperkamo automobilio vertė per metus padidėjo 1 700 eurų ir pasiekė 16,2 tūkst. eurų (mėnesio lizingo įmoka – 264 eurai). Dviejų asmenų šeima šiemet lizingu galėtų įsigyti 32 tūkst. eurų vertės automobilį (mėnesio lizingo įmoka – 520 eurų). Tai 3 000 eurų daugiau negu prieš metus.

„Augant įperkamų elektromobilių vertei ir jų pasiūlai, Lietuvos gyventojai vis dažniau svarsto galimybę įsigyti elektra varomą automobilį. Tai patvirtina ir SEB banko statistika: lizingu įsigyjamų elektromobilių skaičius per pastaruosius metus padidėjo pustrečio karto, panašiu tempu auga ir Lietuvos elektromobilių rinka“, – komentuoja SEB banko Baltijos šalių lizingo vadovas Saulius Mickus.

Teigiamiems pokyčiams įtakos turi kompensacinės išmokos sunaikinus taršų automobilį ir parama elektromobilių pirkėjams. SEB analitikų duomenimis, kas antras Lietuvoje registruotas elektromobilis buvo įsigytas pasinaudojant parama.

„Vis dėlto automobilių kainos Lietuvoje per metus padidėjo sparčiau negu gyventojų galimybės juos įsigyti. Kartu su kylančia infliacija, brangstančiais energetiniais ištekliai ir laukiančia recesija minėtas veiksnys artimiausiais metais gali pristabdyti elektromobilių ir apskritai automobilių pardavimą“, – teigia SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.

Pasak jo, palyginti su praėjusiais metais, vidutinė svertinė perkamo naujo automobilio kaina padidėjo beveik trečdaliu, o įperkamo dviejų asmenų namų ūkio automobilio kaina didėjo apie 12 procentų.

SEB banko atliktos apklausos duomenimis, svarbiausias veiksnys, renkantis automobilį, gyventojams yra jo kaina, o mažas eksploatacijos sąnaudas gyventojai įvardija kaip antrą svarbiausią ypatumą. Tačiau tik kas ketvirtas (24 proc.) automobilį pirkti planuojantis gyventojas prioritetą teiktų elektromobiliui.

Elektromobiliu su elektra iš saulės važinėti pigiausia

SEB banko ekspertų atlikta analizė rodo, kad elektromobilis šiuo metu yra ir gerokai ekonomiškesnė alternatyva už benzininį automobilį.

„Atlikome analizę ir palyginome visas tokio paties modelio automobilio elektrinės ir benzininės versijos eksploatacijos sąnaudas per penkerius metus nuvažiavus 100 tūkst. kilometrų. Paaiškėjo, kad pigiausiai kainuotų važinėti elektromobiliu turint saulės elektrinę, šiek tiek brangiau – kraunant jį iš tinklo ar viešose stotelėse, o brangiausiai riedėtų benzininė versija.

Skirtumas tarp pigiausio ir brangiausio varianto eksploatacijos per penkerius metus – net 12 centų už vieną nuvažiuotą kilometrą, o mėnesio išlaidos vien tik kurui skiriasi daugiau negu tris su puse karto. Pavyzdžiui, iš saulės kraunamo elektromobilio kuro kaina mėnesiui yra 58 eurai, o važinėjant analogišku benzininiu modeliu kurui teks pakloti 211 eurų per mėnesį“, – skaičiuoja S. Mickus.

Šiandien elektromobiliai sudaro apie 0,4 proc. Lietuvos transporto parko, tačiau jų paklausa auga itin sparčiai. „Regitros“ duomenimis, vien pirmą šių metų pusmetį buvo užregistruoti 586 nauji elektromobiliai – beveik tris kartus daugiau negu tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, kai užregistruota 210 tokių transporto priemonių.

Tai rodo, kad pokyčiai jau prasidėjo. Visgi jiems įsibėgėti gali prireikti dar kelerių metų, kol Vakarų Europoje susiformuos antrinė elektromobilių rinka.

Atsirado, iš ko rinktis

SEB banko ekspertų duomenimis, tiek Vilniuje, tiek visoje Lietuvoje gyvenantis vienas asmuo vidutiniškai turėtų pasirinkimą iš kelių naujų arba bent keliolikos vienųpenkerių metų senumo EV modelių. Vidutines pajamas gaunanti šeima Lietuvoje gali įpirkti prabangesnius ir talpesnius elektromobilius, įskaitant elektrinius miesto visureigius. Jų pasirinkimas apima dešimtis naujų ir naudotų EV modelių.

Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas apskaičiuotas atsižvelgus į geriausiai Lietuvoje parduodamų naujų ir naudotų automobilių duomenis bei sumą, už kurią lizingu gyventojai galėtų įsigyti automobilį. Į indeksą taip pat įskaičiuotos valstybės taikomos subsidijos (5 000 eurų perkant naują elektromobilį, 2 500 eurų – naudotą, papildoma 1 000 eurų išmoka už sunaikintą seną automobilį, kai įsigyjama mažiau tarši transporto priemonė) elektromobiliams įsigyti.

Vieno asmens galimų įsigyti elektromobilių penketukas:


1. „Dacia Spring“ (naujas)
2. „VW Up!” (naujas)
3. „Fiat 500“ (2022 m. ir senesnis)
4. „Škoda Citigo“ (2021 m. ar senesnis)
5. „Renault Zoe“ (2020 m. ar senesnis)


Dviejų asmenų šeimos galimų įsigyti elektromobilių penketukas:


1. „BMW i3“ (naujas)
2. „Nissan Leaf“ (naujas)
3. „Cupra Born“ (naujas)
4. „Dacia Spring“ (naujas)
5. „Hyundai Kona“ (naujas)


Apie automobilių įperkamumo indeksą

SEB banko analitikų apskaičiuotas automobilių įperkamumo indeksas rodo, kokios vertės automobilį galėtų įsigyti vidutinį darbo užmokestį gaunantis vienas asmuo arba šeima, jei ne mažiau kaip 15 proc. perkamo automobilio kainos yra padengiama turimomis lėšomis, o lizingo sutartis yra sudaroma penkeriems metams ir lizingo įmokų bei pajamų santykis neviršija 25 procentų. Atliekant skaičiavimus, taikyta 5 proc. palūkanų norma.