Kaip gimė idėja?

LTG grupės Technologijų vadovas Vytautas Bitinas pastebi, kad „LTG Infra“ jau ne viename geležinkelio ruože yra įrengusi triukšmą slopinančias sieneles, saugančias gyventojus nuo traukinių eismo keliamo triukšmo. Tačiau triukšmą slopinanti sienelė, kuri kuria pridėtinę vertę ir gamina elektrą, yra unikalus projektas. Jam pasiteisinus, tokios saulės elektrinės galėtų būti montuojamos daugelyje garsą slopinančių sienelių visoje šalyje.

Vytautas Bitinas

„Triukšmo sienelės paprastai reikalauja nuolatinės priežiūros, tačiau jos nesukuria jokios ekonominės naudos. Siekdamas optimaliai išnaudoti turimus infrastruktūros objektus, mūsų Technologijų departamentas inicijavo pilotinį saulės elektrinės projektą, kurio tikslas – įvertinti vertikaliai sumontuotų dvipusių saulės modulių efektyvumą realiomis sąlygomis bei ištirti, kaip modulių montavimas veikia sienelės triukšmo slopinimo funkciją“, – sako LTG grupės atstovas.

Anot jo, toks sprendimas ne tik turėtų padėti optimizuoti triukšmo sienelių eksploatacijos išlaidas, bet ir mažinti perkamos elektros kiekį.

„Šis projektas įgyvendinamas siekiant LTG grupės strategijoje iškeltų energijos efektyvumo didinimo tikslų, t. y. mažinti iš tiekėjų perkamos elektros energijos kiekį, didinti iš atsinaujinančių šaltinių gaminamos elektros kiekį bei mažinti pastovias garsą slopinančių sienelių eksploatacijos sąnaudas, tokiu būdu kuriant „LTG Infra“ pridėtinę vertę“, – aiškina V. Bitinas.

Triukšmo slopinimo sienelė su saulės elektrine

Projekto įgyvendinimas ir dabartinė stadija

LTG grupės Techninės plėtros vadovas Giedrius Grabauskas pasakoja, kad siekiant įvertinti technologijos pritaikymo galimybes, prieš pradedant įgyvendinti projektą pirmiausia buvo atlikta rinkos analizė. Po viešojo pirkimo procedūrų buvo pasirašyta sutartis su UAB „StalCorp“ (subrangovas – UAB „Solitekas“), kuri ėmėsi projekto įgyvendinimo. Ruošiantis saulės modelių įrengimui, buvo atliktas ir kontrolinis triukšmo matavimas.

„Norėjome užtikrinti, kad modulių įrengimas neigiamai nepaveiks sienelės pagrindinės funkcijos – triukšmo mažinimo. Iki šiol atlikti bandymai rodo, kad jokių neigiamų pokyčių nenustatyta, o sienelė veikia taip pat efektyviai, kaip ir anksčiau“, – teigia G. Grabauskas.

Visai neseniai, vasario pabaigoje buvo atliktas jau 3-iasis triukšmo matavimo bandymas. Jo rezultatai, kaip teigia pašnekovas, tenkina sutarties sąlygas ir neviršija kontrolinio matavimo parametrų.

Triukšmo slopinimo sienelė su saulės elektrine

„Projektas yra pilotinis, tad pats savaime tampa rizikingu, o tikimybė, kad vykdymo eigoje pasitaikys iššūkių – nemaža. Visgi, tinkamai suformuota darbo grupė leido išvengti didesnių iššūkių ar projekto eigos trikdžių. Šiuo metu vyksta elektros generacijos stebėjimas ir tolimesni triukšmo matavimai. Naujausi duomenys patvirtina, kad projektas atitinka iškeltus tikslus“, – džiaugiasi Techninės plėtros vadovas.

Sėkmingo projekto dedamosios

75 metrų ilgio Kyviškės–Vaičiūnai geležinkelio ruožo triukšmo slopinimo sienelė, kaip pasakoja „LTG Infra“ projektų vadovas Mantas Butvidas, pilotiniam projektui buvo pasirinkta neatsitiktinai.

„Turime labai aiškią viziją – infrastruktūrą paversti ne tik funkcionalia, bet ir ekonomiškai naudingesne. Pasitelkę dvipusius saulės modulius, siekiame maksimaliai išnaudoti saulės šviesą tiek ryte, tiek vakare. Moduliai įrengti tik sienelės viršuje, todėl jų neužstoja medžiai ar pastatai, o kartu sumažinama vandalizmo ir netyčinio mechaninio poveikio rizika. Be to, šalia yra įmonei priklausanti elektros transformatorinė, todėl visa pagaminta elektros energija iškart panaudojama vietoje“, – sako M. Butvidas.

Triukšmo slopinimo sienelė su saulės elektrine

Bendra šioje sienelėje sumontuotos saulės elektrinės, kurios moduliai turėtų veikti bent jau 30 metų, galia – 22 kW. Tikimasi, kad per pirmuosius metus ji pagamins apie 13 MWh, o per visą gyvavimo laikotarpį sugeneruos maždaug 372 MWh elektros energijos. Tiek energijos pakaktų 300 vidutinio dydžio butų arba 75 dideliems individualiems namams per metus.

„Sugeneruota energija bus tiekiama į „LTG Infra“ transformatorinę ir naudojama bendrovės veikloms. Vis dėlto, svarbu nepamiršti ir kito naudą kuriančio dėmens – triukšmo mažinimo, todėl šiuo projektu tikimės pasiekti ir geresnius triukšmo malšinimo parametrus“, – teigia M. Butvidas.

Unikalumas pasauliniu mastu ir kas laukia ateityje

Nors pasaulyje saulės elektrinės dažnai integruojamos į infrastruktūros objektus, šis projektas yra unikalus – niekur kitur geležinkelių triukšmo slopinimo sienelės dar nebuvo panaudotos kaip elektros gamybos platforma. Toks inovatyvus sprendimas, kaip teigia M. Butvidas, gali tapti pavyzdžiu kitoms šalims.

Triukšmo slopinimo sienelė su saulės elektrine

„Matome didžiulį potencialą šiai technologijai. Jei projektas pasiteisins, sieksime jį išplėsti tiek esamose, tiek naujai statomose triukšmo slopinimo sienelėse. Vienas iš galimų pritaikymo pavyzdžių – „Rail Baltica“ ruožas, kuriame tokių sprendimų taikymas būtų itin prasmingas“, – svarsto pašnekovas.

Paskutiniai bandymai baigsis šių metų birželį, o tuomet bus vertinama tolimesnė projekto eiga.

„Po paskutinių bandymų įvertinus tinkamai surinktus duomenis, elektros generacija šioje vietoje vyks toliau. Nuo rezultatų priklausys ir tai, ar sprendinys bus plėtojamas toliau. Tikime, kad šis sprendimas gali tapti svarbia Lietuvos geležinkelių infrastruktūros dalimi ir prisidėti prie šalies energetinės nepriklausomybės“, – sako M. Butvidas.