Kai kalbame apie klimato kaitą, pramonės tarša įvardijama kaip vienas iš daugiausiai žalos klimatui darančių veiksnių. Tačiau augantis susirūpinimas klimato kaita ir tvarumu kompanijose kelia ambicingus tikslus – vis dažniau išgirstame apie siekį tapti CO2 atžvilgiu neutraliomis įmonėmis, vienkartinių žaliavų atsisakymą, atsinaujinančios energijos įgalinimą. Pernai pačioje pasaulio tvariausių įmonių reitingo viršūnėje atsidūrusi „Schneider Electric“ jau šiandien įgyvendina pokyčius, kuriais kitos įmonės galės pasigirti tik po dešimtmečio. Tad kokius kriterijus šiandien turi atitikti įmonė, norinti pretenduoti į tvariausios įmonės vardą?

Tapo tvarios įmonės pavyzdžiu visam pasauliui

Tvariausių pasaulio kompanijų reitinge „Corporate Knights’2021“ buvo vertinama daugiau nei 8 tūkst. įmonių, kurių pajamos viršija 1 mlrd. USD. Reitingas buvo sudaromas vertinant tai, kiek įmonės sukuria atsinaujinančios energijos ir atliekų. Pastarajame reitinge atsidūrė ir nauji vertinimo kriterijai, apimantys nedarbingumo atostogas, rasinę įvairovę ir švarias investicijas.

Atsižvelgiant į visus kriterijus, „Schneider Electric“ užėmė pirmąją vietą, tapdama tvarios įmonės pavyzdžiu visam pasauliui. „Delfi“ kalbintas „Schneider Electric“ Baltijos šalių generalinis direktorius Denis Gacicha pažymi, kad apie tvarumą įmonė pradėjo kalbėti anksti, kai daugeliui tai buvo tik mistinis rytojus – 2006 metais.

„Kasmet keliame vis didesnius tvarumo reikalavimus ne tik visoms savo gamybos įmonėms ir atstovybėms 100 pasaulio šalių, bet ir partneriams. Todėl tvarumas yra susijęs su visais aspektais, kas mes esame, ką darome ir kaip elgiamės. Tai verčia mus daryti pokyčius ne tik savo veikloje, bet ir mūsų siūlomuose produktuose“, – teigia „Schneider Electric“ Baltijos šalių generalinis direktorius.

Denis Gacicha
Denis Gacicha
© DELFI / Josvydas Elinskas


Anot jo, kompanijos strategijos esmė – kurti tvarų verslą ir įmonę. D. Gacicha pastebi, kad klientai, darbuotojai, partneriai ir investuotojai niekada nebuvo taip susikoncentravę į tvarumą, kaip dabar.

„Schneider Electric“ jau seniai sprendžia šias problemas, ir mes nuolat keliame kartelę sau, savo klientams ir partneriams. Pirmąjį tvarumo barometrą pradėjome naudoti jau 2005. Tačiau tvarumo įsipareigojimai negali būti vienkartiniai, todėl kas trejus metus stipriname savo įsipareigojimus“, – teigia D. Gacicha.

Užsimojo tapti CO2 neutralia kompanija iki 2025 metų

Paklaustas, kokius „Schneider Electric“ pastarųjų metų sprendimus galima vadinti didžiausiomis įmonės tvarumo pergalėmis, vienu iš svarbiausių D. Gacicha įvardija ambicingesnių tikslų išsikėlimą.

„2021 metais buvome išrinkti tvariausia įmone pasaulyje ir tai paskatino prisiimanti dvigubai didesnius tvarumo įsipareigojimus. Pavyzdžiui, tapti neutralia CO2 požiūriu ne 2030-aisiais, o iki 2025 metų, ir padėti kitoms įmonėms 800 milijonų tonų sumažinti CO2 emisijas“, – teigia D. Gacicha.

Žalioji energija
Žalioji energija
© Shutterstock


Jo teigimu, kitas labai svarbus sprendimas – kurti kuo daugiau technologijų, kurios padeda klientams mažinti įtaką gamtai.

„Taip atsirado tokie sprendimai, kaip skirstymo įranga be SF6 dujų. Kodėl tai svarbu? SF6 dujos yra SF6 yra šiltnamio efektą sukeliančios dujos, 23 500 kartų stipresnės nei CO2, todėl jų atsisakymas turi didelę įtaką pramonės ateičiai“, – pabrėžia D. Gacicha.

Pakuotėse neliks perdirbamo plastiko, didins žaliųjų medžiagų naudojimą

Tuo tvarūs pokyčiai kompanijoje neapsiriboja – iki 2025 metų „Schneider Electric“ yra užsibrėžusi 6 kompleksinius tikslus, kuriais bus siekiama teigiamų poveikio klimatui pokyčių.

„Mūsų 6 ilgalaikiai įsipareigojimai tvarumui, pradedant nuo veiksmų klimato srityje iki efektyvaus išteklių naudojimo, atsakingo elgesio ir lygesnio, įvairesnio pasaulio kūrimo. Juos papildys 3 vietiniai įsipareigojimai. Svarbiausia buvo užsibrėžti konkrečius ir pamatuojamus tikslus, tuomet galima sekti progresą ir imtis papildomų veiksmų, jei jie nejuda pakankamai greitai“, – teigia jis.

Pokyčiai, kuriuos kompanija užsibrėžė pasiekti iki 2025 metų, išties ambicingi – pavyzdžiui, 1000 svarbiausių tiekėjų operacijų CO2 išmetimą sumažinti 50 proc., užtikrinti, jog 100 proc. kompanijos pirminių ir antrinių pakuočių būtų be vienkartinio plastiko, o pakuotėms būtų naudojamas tik perdirbtas kartonas. Be to, kompanija žada apmokyti 1 milijoną nepasiturinčių žmonių dirbti energijos valdymo srityje. Ir tai – tik keletas pavyzdžių.

Kartonas
Kartonas
© Shutterstock


„Pavyzdžiui, planuojame 80 proc. pajamų gauti būtent iš žaliųjų sprendimų. Taip pat planuojame 50 proc. padidinti žaliųjų medžiagų naudojimą produktų gamybai. Visus šiuos tikslus sekame ne patys, o išorinės agentūros, kad užtikrintume objektyvumą“, – sako D. Gacicha.

Tvarumas lemia ne tik didesnį produktyvumą, bet ir pelningumą

„Schneider Electric“ Baltijos šalių generalinis direktorius pastebi, jog įmonių susidomėjimas efektyvumu ir tvarumu – vis didesnis, tad vis daugiau įmonių planuoja pasiekti nulinį teršalų išmetimo į aplinką lygį, pasitelkdami skaitmenizaciją.

„Žinant, kad 80 proc. anglies dioksido kiekio į aplinką patenka dėl energijos vartojimo, o 60 proc. jos naudojimo būdų yra neveiksmingi, reikia pakeisti būdus, kuriais energiją gauname, valdome ir naudojame. Taip galime ne tik sumažinti taršą, bet ir pagerinti įmonės veiklą“, – pabrėžia jis.

Pasak D. Gacicha, daugelis įmonių, kuriose skaitmeninė transformacija iki tol buvo užstrigusi, pastebėjo, kad per kelis mėnesius sugebėjo pasiekti užsibrėžtus tikslus, kuriems kitu atveju gal būtų reikėję dar penkerių metų.

Darbas
Darbas
© Shutterstock


„Pradžioje atrodė, kad tai tik priemonės, padedančios dirbti nuotoliniu būdu. Dabar tie, kurie siekia išgyventi ir toliau dirbti, didina investicijas į skaitmenizavimo priemones, laikydami jas esmine verslo optimizavimo plano dalimi.

Pagrindinis iššūkis nėra technologijos. Problema yra įtikinti žmones jomis naudotis. Mes linkę daryti dalykus taip, kaip esame įpratę daryti. Esmė ta, kad neturėtume laukti kitų naujų technologijų arba inovacijų, nes viskas, ko mums reikia, jau egzistuoja: daiktų internetas, dideli duomenys, dirbtinis intelektas. Tereikia pradėti jas naudoti, ir, žinoma, pakeisti žmonių mentalitetą“, – teigia D. Gacicha.

„Schneider Electric“ Baltijos šalių generalinis direktorius įsitikinęs, kad šiais laikais produktyvumo nebegalime atskirti nuo energijos efektyvumo ir tvarumo, o įmonių požiūris į klimato kaitą šiandien kaip niekad susijęs ir su investicijų pritraukimu.

„Norėdamos pritraukti investicijas, talentus bei klientus, įmonės turi įsipareigoti kovoti su klimato kaita, bet nepamiršti ir pelningumo. Kitaip verslui bus sunku išlikti konkurencingam. Galiausiai, tvarumo ir energijos efektyvumo didinimas lemia didesnį produktyvumą bei pelningumą. Todėl nuolat keliame kartelę sau, savo klientams ir partneriams“, – teigia D. Gacicha.

www.DELFI.lt