Iki šiol gauti medicininės vairuotojo patikros pažymą buvo privalu norint įgyti teisę vairuoti. Vėliau lengvųjų automobilių bei motociklų vairuotojai sveikatą tikrintis turi kas dešimt metų, autobusų ir vilkikų – kas penkerius metus. Su amžiumi vizitai pas gydytoją turėtų dažnėti: vairuotojams nuo 56 iki 69 metų – kartą per 5 metus, nuo 70 iki 79 metų – kartą per 2 metus, o sulaukusiesiems 80-ies – kasmet. Tik dažnas vairuotojas į tokius reikalavimus numodavo ranka.

Nuo 2024-ųjų pradžios „Regitra“ galės matyti, ar tokia sveikatos pažyma galioja. Jei jos nebus, automatiškai nebegalios ir vairuotojo pažymėjimas – automobilį teks statyti į garažą.

Važinėja pas biteles

Pavardės nenorėjęs viešinti 91-erių panevėžietis, buvęs inžinierius Romualdas automobilį vairuoja daugiau kaip šešis dešimtmečius ir tvirtina rimtų avarijų neturėjęs. Nors jau sulaukęs garbingo amžiaus, automobilio pastatyti į garažą Romualdas dar nenusiteikęs.

„Man jau 91-eri, bet dar noriu vairuoti. Mašina man labai reikalinga. Esu bitininkas, reikia kasdien ar bent kas antrą dieną važiuoti pas biteles, tad be mašinos – kaip be rankų“, – aiškino panevėžietis.

Jis netgi svajoja apie naujesnį automobilį, bet baiminasi, kad juo pasidžiaugti ilgai nebeteks. Ilgaamžis labiausiai nerimauja, ar medikai jam toliau leis sėstis prie vairo.

„Mano sveikata gera, gal kiek klausa ir rega šlubuoja, bet daugiau niekuo nesiskundžiu. Žiemą, kai keliai prasti, niekur toli nevažinėju, bet vasarą bent kartą nuvykstu į pajūrį ar Vilnių. Nuo Panevėžio iki Klaipėdos nuvažiuoju be sustojimo“, – giriasi Romualdas.

Paklaustas, ar taip pat gerai jo sveikatą vertina ir gydytojai, senjoras prisipažįsta, kad sveikatą tikrinosi labai seniai, bene prieš šešetą ar dar daugiau metų.

Nors per tą laiką ne kartą buvo sustabdę policijos pareigūnai, pasak Romualdo, jie nė puse žodžio neužsiminė, kad būtina pasitikrinti sveikatą.

„Bijau, kad gydytojai nustatys, jog nebegaliu sėstis prie vairo. Bus blogai, jei nepasitikrinus sveikatos atims vairuotojo pažymėjimą“, – baiminasi pensininkas.

Jaučiasi diskriminuojamas

Prievole senjorams kas dvejus metus tikrintis sveikatą 76-erių panevėžietis Alfredas vadina dar vienu būdu valstybei pasipelnyti. Anot jo, sveikatos pažyma vairuotojo pažymėjimui gauti dar prieš penketą metų kainavo dvi dešimtis eurų, dabar pabrango, priklausomai nuo gydymo įstaigų taikomų įkainių.

„Pas gydytoją ir taip sunku patekti – eilės keli mėnesiai į priekį. Pensininkai ir taip nuskurdę, iš tos varganos pensijos dar reikės mokėti už kažkokį popieriuką, kuris neparodo tikrosios sveikatos. Tas reikalavimas vyresniame amžiuje taip dažnai tikrintis sveikatą yra tikrų tikriausia diskriminacija, juk visi senstame nevienodai“, – naująja tvarka piktinosi Alfredas.

Pasak jo, nors statistikos neturintis, tačiau ir be jos įsitikinęs, kad skaudžių avarijų kaltininkai dažniausiai ne senjorai, o jaunimas, mėgstantis paspausti greičio pedalą.

„Neatsitiktinai jauniems, dar patirties neturintiems vairuotojams draudimas kainuoja brangiausiai, o tokie seniai kaip aš vairuoja saugiai, neviršydami leistino greičio“, – tikino Alfredas.

Daugiau kaip penkis dešimtmečius vairuojančio senjoro automobilis žiemą dažniausiai stovi garaže, bet sušilus orams Alfredas važiuoja į sodą, į žvejybą, su žmona keliauja po Lietuvą. Senjoras įsitikinęs: atsisakyti tokių galimybių vien tik dėl amžiaus būtų nelogiška.

„Visą gyvenimą dirbau, išėjus į pensiją norisi atsigriebti. Į užsienį su mašina nebedrįsčiau važiuoti, bet po Lietuvą keliauti be galo smagu. Viešasis transportas pas mus dar nėra tiek išvystytas. Vairuoti mašiną man malonumas, kodėl vien dėl amžiaus turėčiau jo atsisakyti?“ – stebisi aštuntą dešimtį įpusėjęs Alfredas.

Su amžiumi auga rizika Panevėžio poliklinikos Šeimos gydytojų skyriaus vedėjos Nijolės Marčiulionienės teigimu, kuo vyresnis amžius, tuo daugiau rizikos prie vairo.

„Su amžiumi atsiranda vis daugiau ligų, negalavimų, o vairuojant yra tam tikri apribojimai. Žmonės prasčiau girdi, blogiau mato, vyresniame amžiuje gerokai daugiau įvairių širdies ir kraujagyslių ligų patologijų, psichologinių problemų“, – galimas rizikas vardijo N. Marčiulionienė.

Pasak medikės, kam per aštuoniasdešimt metų, sveikatą tikrintis privalu kasmet. Tokiame amžiuje gana dažnai pasitaiko atvejų, kai dėl įvairių sveikatos problemų jau nebeišduodamas pažymėjimas, leidžiantis sėstis prie vairo.

Kelionės

„Būna, kad net ir panaikiname dar galiojančią pažymą, ypač jeigu sveikata sušlubuoja ir ją greitai atkurti sunkiai įmanoma. Pavyzdžiui, jeigu pasireiškia epilepsijos priepuoliai. Sveikatos patikros pažymėjimas gali būti išduodamas tik tada, kai priepuolių nebėra mažiausiai penkerius metus“, – sakė šeimos gydytoja.

Anot N. Marčiulionienės, daugelis tokiu atveju supranta, kad atėjo amžius, kai saugiau rinktis kitas transporto priemones.

„Žinoma, yra tokių, kurie rizikuoja. Bet jeigu žmogus nebus pasitikrinęs sveikatos ir sustabdys policijos pareigūnai, jis gali netekti vairuotojo pažymėjimo ir dar gaus baudą. Tai jau paties vairuotojo sąmoningumo klausimas“, – teigė N. Marčiulionienė.