Sunkiai serganti senjorė į „Vakarų ekspreso" redakciją atsiuntė ranka rašytą, graudų laišką. „Sergu vėžiu. Esu jau tris kartus operuota, tačiau šalia smilkinio vėl atsivėrė žaizda ir negyja jau antrus metus. Liga progresuoja, o aš nuo rugsėjo niekaip negaunu talono pas odos ligų gydytoją tolesniam gydymui“, – guodėsi moteris.

Senolė papasakojo, kaip jau pusmetį bando gauti taloną pas specialistą.

Registratūros šturmas

„Gyvenu Žvejybos uosto rajone. Kiekvieno mėnesio 18 arba 19 dienomis, kai dalijami talonai pas gydytojus, keliuosi 4 val. ryto, kad spėčiau į 5.02 val. arba 5.25 val. išvažiuojantį autobusą.

Kai atvažiuoju į ligoninę, jau keletas žmonių laukia registratūroje. Kiti gal mašinoje nakvoja, kad pirmi būtų. 8 val. ryto ateina registratorė ir praneša, kad talonų nėra, neva visi užsakyti internetu.

Tai – netiesa, nes tuo pat metu mano anūkė jau prieš 8 val. sėdasi prie kompiuterio, kad gautų taloną, tačiau ir jai nepavyksta, ir jai kompiuteryje rašo, kad talonų nėra. Įdomu, kad specialistė, pas kurią bandau patekti, dirba, priima ligonius. Kokiu būdu tie laimingieji pas ją patenka?“ – stebėjosi moteris.

Kol moteris bandė patekti pas odos ligų specialistą, pasibaigė siuntimo galiojimas. „Prasidėjus šiems metams vėl ėjau pas šeimos gydytoją, kad gaučiau naują siuntimą. Dabar jau šeimos gydytoja, įvertinusi mano ligą, siunčia ne pas dermatologą, o pas onkochirurgą. Gal pas šį specialistą greičiau pateksiu...“ – vylėsi senolė.

Viskas už pinigus

Klaipėdietės teigimu, grupė nepatenkintų ligonių iš registratūros jau kreipėsi į vyr. gydytoją, prašydami spręsti problemą.

„Jis pasakė esąs nekaltas, kad nėra daugiau gydytojų. O ar mes kalti? Ar neturėtų ligoninės vadovas pasirūpinti, kad atsirastų daugiau specialistų? Suprantama, kad gydytojai dirba privačiai, už pinigus. Tačiau gaudama 263 eurus pensijos turiu už kažką ir gyventi. Visą gyvenimą dirbau ir mokėjau mokesčius, o dabar dar turiu už gydymą mokėti?“ – retoriškai klausė senjorė.

Klaipėdietės nuomone, Lietuva jau susilygino su Afrika. „Reforma po reformos, o naudos jokios. Visus gydytojus iš Lietuvos išvarė ir dirbti nėra kam. Tokios netvarkos niekada anksčiau nebuvo. Rajonuose daugiau ligoniais rūpinasi nei miestuose.

Klaipėdoje be pinigų jau greit nė pas vieną specialistą nepateksi, visur tik už pinigus“, – įsitikinusi klaipėdietė.

Geri ir geresni gydytojai

Respublikinės Klaipėdos ligoninės direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Kundrotas patvirtino, kad iš tiesų pas kai kuriuos medikus susidaro eilės, tačiau pacientai jose paprastai 1-3 savaites, ilgiausiai mėnesį.

„Ilgiausios eilės nusidriekia pas kardiologus, neurologus, tačiau kartais ligoniai laukia eilėje ne todėl, kad nėra gydytojo, – pažymėjo pašnekovas. – Yra tam tikri specialistai, pas kuriuos pagrįstai ar nepagrįstai norinčiųjų patekti yra daugiau nei pas kitus tos pačios srities medikus.

Visi ligoninėje dirbantys gydytojai yra profesionalai, tačiau, kaip ir kitose srityse, egzistuoja žmogiškasis faktorius ar mitas, dėl kurio kai kurie gydytojai yra labiau paklausūs.

Pacientai sutinka geriau laukti ilgiau, kad tik patektų pas pasirinktą gydytoją, užuot apsilankę pas kitą mediką", – aiškino pavaduotojas.

Pas „populiarius“ gydytojus, anot pašnekovo, talonai išduodami tik kartą per mėnesį visam ateinančiam mėnesiui ir išgraibstomi per pusvalandį. „Jeigu išduotume talonų daugiau, tai ligoniams tektų laukti dar ilgiau. Negalime planuoti specialistų darbo 3-4 mėnesius į priekį, nes per tą laiką norintieji patekti pas specialistą gali gauti paslaugą kitoje gydymo įstaigoje. Kai kurie pamiršta atšaukti vizitą – tada susidaro tarpai“, – argumentavo pavaduotojas.

Lygiai 8 val.

„Eilės, kai pacientui reikalinga planinė konsultacija, pas gydytojus specialistus Klaipėdos jūrininkų ligoninės konsultacijų skyriuose siekia nuo 3 iki 30 dienų. Išskyrus pacientus, kuriems reikalinga skubi pagalba. Ji suteikiama neatidėliotinai“, – tikino šios gydymo įstaigos viešųjų ryšių specialistė Jolanta Juškevičienė.

Pašnekovė aiškino, jog talonai nėra išduodami tik vieną dieną per mėnesį, o tam tikrą dieną yra paskelbiama registracijos pradžia kitam mėnesiui.

„Klaipėdos jūrininkų ligoninėje paskutinės mėnesio pilnos savaitės dienomis yra pradedami dalyti kito mėnesio~talonai pas gydytojus specialistus. Pavyzdžiui, paskutinį mėnesio pirmadienį – pas gydytojus reabilitologus, hematologus, pulmonologa, gastroenterologus, terapeutus, antradienį – pas širdies ritmo sutrikimo specialistus, trečiadienį – pas neurologus, ginekologus, urologą, LOR specialista, ketvirtadienį – pas chirurgus, angiochirurgus, reumatologą, endokrinologą, penktadienį – pas gydytojus kardiologus.

Tomis dienomis talonai elektroninės registracijos sistemoje ir skyriaus registratūroje pradedami dalyti 8 val. ryte.

Ne anksčiau, o lygiai 8 val. pradeda veikti registracijos sistema.

Kartais žmonės skundžiasi: „Įsijungiau kompiuterį dar prieš 8 val., o talonų jau nebelikę, tai kur jie dingsta?„. Nauji talonai atsiranda sistemoje lygiai 8 val.„, – pažymėjo J. Juškevičienė.

Šioje gydymo įstaigoje užsiregistruoti galima elektroniniu būdu, „gyvai“ – atėjus į registratūrą – arba telefonu.

Gydytojai labai užimti

„Tikra tiesa, telefonai tomis dienomis kaista, o pas kai kuriuos gydytojus talonų nelieka jau per pusvalandį. Greičiausiai talonai dingsta pas kai kuriuos konkrečius medikus, kurie, dirbdami ligoninėje, vadovaudami skyriams, konsultuoja vos po dvi valandas per savaitę. Pavyzdžiui, ligoninėje konsultuoja 24 kardiologai. Pas kai kuriuos iš jų eilės nebūna ilgesnės nei savaitė ar dvi, o pas kai kuriuos taloną gauti itin sudėtinga.

Tad ilgesnes eiles kartais lemia ne talonų stygius, o gydytojo užimtumas. Kartais, kai gydytojai atostogauja, serga ar išvyksta į kursus, talonų iš viso nebūna.

Hematologai, gydytojai kardiologai (ypač atliekantieji širdies stimuliatorių patikrą) ir neurologai – labiausiai paklausūs specialistai“, – pasakojo viešųjų ryšių specialistė.

Pas specialistą – „pacientui pageidaujant“

„Klaipėdos jūrininkų ligoninė stengiasi nuolatos tobulinti paslaugų kokybę, kad pacientai patirtų kuo mažiau nepatogumų. Priimama vis daugiau konsultuojančių gydytojų, ilginamas konsultacijų laikas. Tačiau, kiek talonų beatsirastų – jų vis negana“, – antrino Klaipėdos jūrininkų ligoninės I ambulatorinių konsultacijų skyriaus vedėja Nijolė Rimdžiuvienė.

Vedėja pastebėjo, kad dažnai žmonės siunčiami konsultuotis be reikalo, ne dėl tos ligos arba ne pas tą specialistą.

„Kartais pacientai spaudžia, netgi terorizuoja, grasindami skundais, žurnalistais, ministerija, reikalauja siuntimo pas specialistą. Neretai siuntime taip ir būna parašyta – „pacientui pageidaujant“, – pasakojo vedėja.

J. Juškevičienė pridūrė, kad nemažai problemų kyla ir dėl to, kad ne visi pacientai moka naudotis elektronine registracijos sistema.

„Nesulaukę registracijos galo ir jos patvirtinimo, įsivaizduoja pas gydytoją prisiregistravę, nors taip nėra. Itin retas pacientas dėl vienokios ar kitokios priežasties nebeatvyksiantis į iš anksto suplanuotą konsultaciją, apie tai praneša gydymo įstaigai. Pasak medikų, maždaug penktadalis iš anksto užsiregistravusių pacientų konsultuotis iš viso neatvyksta“, – pasakojo specialistė.

Laukia naujovės

M. Kundrotas sakė, kad Klaipėdos respublikinėje ligoninėje pacientai registruojami internetu per elektroninę sistemą sergu.lt, telefonu bei „gyvai“ atvykus į ligoninės registratūrą.

„Žinoma, patogiausia registruotis internetu, per elektroninę sistemą sergu.lt. Tiesa, jog vyresnio amžiaus žmonėms, kurie kompiuteriais nesinaudoja, tai padaryti sunkiau, bet jie gali paprašyti vaikų, socialinių darbuotojų pagalbos, pagaliau skambinti telefonu“, – svarstė medikas.

Pašnekovas prasitarė, kad greitu laiku elektroninė registracija pas medikus keisis – ketinama įvesti naują elektroninę sistemą.

„Girdėjome, kad joje bus matomos visos gydymo įstaigos ir jose dirbančių specialistų užimtumas, tačiau tiksliai kol kas nieko nežinome. Dar nematėme nė bandomųjų versijų, nors sistema turėjo būti paleista jau nuo šių metų pradžios“, – šyptelėjo pašnekovas.