3 dienų kiaušialąstė sutapatinama su sąmoningumo žmogaus teisėmis, sveikata ir gyvybe

„Rytoj turėtume balsuoti už Pagalbinio apvaisinimo įstatymą. Tačiau įstatymas neturi savo humaniškos esmės, jis pažeidžia žmogaus teises, nes tik sutuoktiniai ar gyvenantys partnerystėje gali susilaukti vaikų, o vieniša moteris negali kreiptis pagalbos, taip pat nenumatyta svetima donorystė, valstybė nekompensuos visų procedūrų. Dėl D. Mikutienės pasiūlytos pataisos daugiavaisio nėštumo atveju uždrausti embriono ir vaisiaus pašalinimą norima uždrausti moters gyvybei gresia pavojus.

Šis įstatymas mūsų šalyje sukėlė isteriją, lytinė ląstelė sutapatinama su žmogumi. Visiškai pamirštami nevaisingi žmonės, kurie nori susilaukti vaikų, ant vienos svarstyklių lėkštės padedama ląstelė, ant kitos – poros, norinčios susilaukti vaikų. Katalikų bažnyčios vadovybė užtvindė Seimo narių elektroninius paštus laiškais, kuriuose lytinė ląstelė sulyginama su sąmoningu žmogumi. Jei toks įstatymas bus priimtas, jis paverstų nevaisingus žmones įstatymo vergais“, - teigė viena iš DELFI viešnių, Seimo narė Aušrinė Marija Pavilionienė.

Taigi, anot jos, antradienį bus svarstoma pati žiauriausia nuostata Seime, teigianti, kad mūsų valstybėje moters gyvybė nieko nereiškia, nes 3 dienų apsivaisinusi kiaušialąstė yra svarbiau. 2004 m. konservatyviosios Italijos Konstitucinis teismas konstatavo, kad moters sveikata yra labiau saugotina nei 3 dienų apvaisintos kiaušialąstės, dėl to ši nuostata buvo paskelbta antikonstitucine. Nuo tol Italijoje yra taikomas apvaisintų kiaušialąsčių šalinimas.

Pasak Vaisingumo asociacijos valdybos pirmininkės Rūtos Vyšniauskaitės, šiuo metu Lietuvoje yra apie 55 tūkst. porų, kurios negali turėti vaikų. Kasmet šis skaičius padidėja 2 tūkst. Daugelis porų medicininė pagalbos ieško užsienyje – Latvijoje, Baltarusijoje, Izraelyje. Pavyzdžiui, pernai Latvijoje iš visų pagalbinio apvaisinimo procedūros pacientų 30 proc. sudarė lietuviai.
Rūta Vyšniauskaitė

Dalis moterų gali pastoti tik šaldytų embrionų pagalba, kadangi procedūrą atliekant su „šviežiais“ embrionais prasideda hiperstimuliacija. Jei Seimas pritars nuostatai, kad embrionų šaldyti Lietuvoje negalima, savo šalyje tokios moterys negali tikėtis jokios pagalbos.

A. M. Pavilionienė įsitikinusi, kad Lietuva seniai užaugo ir pribrendo liberaliam įstatymui, kuris sėkmingai gyvuoja 104-osio pasaulio valstybėse, tačiau po įstojimo į ES mes pradėjome žengti atgal.

„Bažnyčia Lietuvoje pradėjo riboti mokslo pažangą, bažnyčia net bando kištis į medicinos studentų ruošimo programas, siūlydama išimti iš programų dirbtinio apvaisinimo ir abortų mokymo procedūras. Taigi bažnyčia žmogaus sveikatos problemas padarė etinėmis ir moralinėmis problemomis. Per visą Lietuvos nepriklausomybės laikotarpį nebuvo tokio neišprususio Seimo, kuris imasi spręsti problemas, kurių neišmano, taip pat Seimas pradėjo manipuliuoti asmeniniu žmogaus gyvenimu“, - įsitikinusi parlamentarė.

Ar valstybė turi spręsti, kas taps tėvais, o kas – tik įtėviais?

DELFI konferencijoje dalyvaujančios šeimos, vaiko susilaukusios dirbtinio apvaisinimo būdu, nesutrikdė klausimas, ar nereikėtų skatinti žmones imti vaikus iš globos namų, užuot švaisčius pinigus dirbtiniam apvaisinimui.

Marius Leonas ir Rita Leonienė
Ar nors vienas iš oponentų, kuris siūlo įsivaikinti, yra įsivaikinęs? Mūsų žiniomis, įvaikinamų vaikų šiandien yra apie 400, o globojamų vaikų yra daugiau, tačiau tų vaikų tėvams tėvystės teisės nėra atimtos. Be to, kodėl mes turime imti kitus vaikus, jei visos šeimos turi teisę turėti savo vaikus? Ir valstybė turėtų jiems padėti. O dabar valstybė tarsi nusprendžia, kas turi būti tėvais, o kas tik įtėviais“, - teigė Rita ir Marius Leonai.

Dirbtinio apvaisinimo procedūra šiuo metu kainuoja 10-15 tūkst. Valstybė kompensuoja tik diagnostiką – orą tyrimų, kurie kainuoja apie 400 litų. Tuo tarpu šiemet bendrovės „Baltijos tyrimai“ atlikta visuomenės nuomonės apklausa parodė, kad 64 proc. Lietuvos gyventojų pritaria, kad pagalbinio apvaisinimo procedūros Lietuvos šeimoms būtų apmokėtos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų. Dauguma Europos šalių vienokį ar kitokį finansavimą šiai procedūrai skiria.

„Kodėl narkomanai, alkoholikai yra gydomi iš valstybės biudžeto lėšų ir visi sutinka, jog tai liga? O tokios ligos susilaukia tik pasmerkimo? baisiausia, kad visi smerkiantieji dirbtinį apvaisinimą dedasi dideliais katalikais ir mėto akmenis į kitus žmones? Ar moters gyvybė ir sveikata nieko verta šioje šalyje? Ar dar kalbame, jog gyvename 21-ame amžiuje. Lietuvoje tikrai niekas nuo Žemaitės laikų nepasikeitė, kai kalbama apie moters teises, taip pat jos teisę į sveikatą“, - daugumos nuomonei pritarė vienas iš skaitytojų.

Paklausta, kodėl įstatymų leidėjai paiso bažnyčios nuomonės, kodėl visi verčiami būti priklausomi nuo Bažnyčios verdikto, nors Lietuvoje gyvena ir moka mokesčius labai daug piliečių, kurie nepasitiki Bažnyčia ir kurių nedomina jos nuomonė, A. M. Pavilionienė, teigė, kad mūsų visuomenė yra gana abejinga netobulų įstatymų priėmimui.

„Kaip sakė prezidentė, šis Seimas dažnai kuria „kvailus įstatymus“, kuriuos reikia atmesti arba taisyti. Lietuvoje politika laikoma nešvariu užsiėmimu, todėl nesubrendę politinei veiklai Seimo nariai yra įtakojami Katalikų bažnyčios hierachų, kurie siekia Lietuvoje išlaikyti savo valdžią. Siūlyčiau nevaisingoms šeimoms nebijoti išeiti į viešumą, nekentėti vienumoje, daugiau parodyti politikams, visada ją kelti rinkimų metu, kad būsimieji politikai įsipareigotų“, - teigė parlamentarė.

Anot R. Vyšniauskaitės, tokio konservatyvaus, žalojančio moters sveikatą, keliantį riziką ir vaisiaus, ir moters gyvybei, kaip dabar siūloma, įstatymo priimti negalima. Tuomet jau geriau palikti dabar galiojantį Sveikatos apsaugos ministro įsakymą, kuris yra gana liberalus.

„Kol kas nuo nevaisingumo gydytis gali tik tie žmonės, kurie turi pajamų, nes gydymas yra brangus. Jeigu bus priimtas netobulas Pagalbinio apvaisinimo įstatymas, socialinė atskirtis dar labiau pagilės, neturtingų nevaisingų žmonių teisės bus pažeistos, Lietuvoje jie negalės susilaukti savų palikuonių“, - įsitikinusi pašnekovė.

„Manau, kad visas šis priešiškumas nevaisingoms šeimoms kyla iš tamsumo, baimės ir pavydo. Mes susilaukėme nuostabaus sūnelio pagalbinio apvaisinimo būdu. Niekada nevartojau kontraceptinių tablečių, niekada neturėjau nei abortų, nei palaido gyvenimo, kaip daugelis „pripaišo“ tokioms šeimoms. Su tokiu požiūriu kurį deklaruoja bažnyčia, neturėtume kištis į jokias ligas. Žmogus serga? Atsisėskime ir pasimelskime – gal pasveiks, o jei ne, tokia ta jau Dievo valia. Mat jie – dvasininkai – geriau žino, kam Dievas pritaria ir kam ne“, - antrino dirbtinio apvaisinimu būdu sėkmingai sūnaus susilaukusi moteris.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)