aA
Dakaras nuo įprastų ilgo nuotolio lenktynių be kita ko skiriasi tuo, kad čia karo lauko sąlygomis kasdien privalu imtis techninio aptarnavimo darbų, kurie net profesionaliai įrengtose dirbtuvėse priskiriami „sudėtingų“ kategorijai. Kaip greitai ir efektyviai tokie iššūkiai įveikiami priklauso nuo daugybės dalykų, pradedant sukaupta patirtimi ir baigiant turimais įrankiais. Tačiau yra dar šitas tas, iš pirmo žvilgsnio galintis atrodyti smulkmena: remonto metu naudojama chemija, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Kokios chemijos reikia ištvermės lenktynėse: kam reikalingas vario tepalas ar iki -50 šalčio šaldantis aerozolis
© iGo2Dakar nuotr.

Jei savo garaže turite tik visiems gyvenimo atvejams – nuo girgždančių durų iki aprūdijusių sodo žirklių gelbėjimo – naudojamą „WD-40“, greičiausiai būsite nustebinti, kiek įvairiausių techninių aerozolių yra sukurta pastaraisiais metais. Technikos chirurgams ir terapeutams sudėtingas operacijas po automobilio variklio kapotu palengvinti siūloma daugybe specifinių preparatų, pradedant keramikos tepalu, purškiamu variu ir baigiant šaldančiais varžtų atlaisvintojais ar specialiomis priemonėmis trapeciniams diržams. Vienos šios rinkos lyderių, Nyderlandų kompanijos „Motip Dupli Group“ purškiamų aerozolių sąraše apie 50 skirtingos paskirties produktų. Analogiškus preparatus gamina ir CRC, ir „Motul“, ir „Carplan“, ir daugybė kitų kompanijų.

Kuo jie skiriasi nuo universalių, buitinių purškiklių, skirtų retsykiais meistraujantiems namuose? Visų pirma tuo, kad nebando vienu metu spręsti skirtingų problemų: ir tirpinti rūdžių, ir plauti, ir nuriebalinti, ir sutepti paviršius. Lietuviškų Dakaro komandų mechanikai, komentuodami šiuos dalykus „iGo2Dakar“ reporteriams akcentavo, kad profesionalams skirta chemija niekada nebūna panaši į universalias padangas, kurias teoriškai galima naudoti visus metus, tačiau jos nėra geriausias pasirinkimas nei žiemą, nei vasarą.

Automobilių sporte tai ypač svaru, todėl šios produktų linijos netgi fasuojamos į kitokius flakonus, palaikančius didesnį slėgį, turinčius specialius 360 laipsnių vožtuvus, leidžiančius „dirbti“ aukštyn kojom ir taip pasiekti sunkiausiai prieinamas vietas. Be to, jų veikliųjų medžiagų koncentracija visada būna žymiai didesnė ir poveikis ilgesnis nei universalių buitiniams purškiklių, jie pasižymi mažesniu garavimu, taupesniu naudojimu, efektyvesniu veikimu.

Agrorodeo“ komandos strategas ir šturmanas Saulius Jurgelėnas pasakoja, kad kol maratonas vyko Pietų Amerikoje, jie su Vaidotu visada vežiodavosi ir kasdien naudodavo vadinamąjį „anti-fog’ą“ – stiklų rasojimą mažinančią priemonę.

„Buvo ten ir brastų, lietaus ir purvo balų. Tarkim dabartinio „Mini“ kabina labai gerai izoliuota, o buvusi technika nebuvo tokia sandari, todėl langai užsitraukdavo iš vidaus. Šiaip „Mini“ atsarginių dalių, įrankių ir medžiagų komplektacijoje lyg ir nėra aerozolių remontui greičio ruože. Mechanikai bivake naudoja savo asortimentą“, – prisimena Saulius.

Benediktas Vanagas savo ruožtu akcentuoja prevencijos svarbą: laiku, tinkamomis medžiagomis apdorojus didžiausias fizines bei temperatūrines apkrovas gaunančias detales, jos nestringa ir neprikepa.

„Bivake mechanikai visada turi specializuotos techninės chemijos, nes ją privalu naudoti atliekant konkrečias operacijas. Nenumatytiems atvejams į greičio ruožus mes paprastai imam dvikomponenčius klijus, o maratono dieną – stiklų valymo putas“, – pasakoja B. Vanagas.

„Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics“ komandos mechanikų vadovas Artūras Šerkšnas savo ruožtu tikino, kad kažkokių išskirtinių preparatų mobiliose dirbtuvėse ištvermės lenktynių metu nenaudoja.

„Daugiausiai dirba valymo chemija, purškiami klijai ir „brake cleaner‘iai“. Iš egzotiškesnių – purškiamą varį ir šaldymo aerozolį, su kuriuo apdorojam guolius bei kai kurias kitas detales. Prie vieno gamintojo nesam prisirišę, tačiau dažniausiai renkamės „Berner“ ar „Wurth“, – dėsto A. Šerkšnas.

Specializuotų automobilių sporto dirbtuvių EAMW inžinieriai Vladas Ciunelis ir Edvardas Lucevičius patvirtino, kad nors daugeliu atvejų techniniai aerozoliai yra skirti labai aiškiai apibrėžtiems tikslams, kartais meistrai leidžiasi į eksperimentus. Tarkim, tam tikrų visureigio transmisijos detalių apdorojimas motociklų grandinių tepalu, neleidžiančiu prilipti smėliui.

„Bet tvarkant variklį – nuriebalintojai, hermetikai ir specialūs surinkimo tepalai yra šventas dalykas“, – tikina V. Ciunelis.

Beje, Dakare transmisijos alyvą komandų mechanikai stengiasi keisti kasdien, o variklio – du kartus per visą maratoną.

Amerikiečių kompanijos „Valvoline“ atstovybės Lietuvoje, bendrovės „Stokker“ produkto specialistas Mantas Stakus savo ruožtu atkreipė dėmesį, kad techninių aerozolių rinkoje nėra atskiros automobilių sportui dedikuotos gaminių linijos.

„Mes tikrai nemažai bendraujam su komandų vadovais ir pačiais lenktynininkais, todėl kai jie užsuka papildyti savo arsenalo, net neklausę, ko reikės galim žygiuot į sandėlį ir nešti pakuotes su stiklų valikliu (aktyvios putos, itin efektyviai valo visus langų paviršius nuo purvo, vabzdžių liekanų ar paukščių ekskrementų bei apsaugo nuo langų „užtraukimo“) bei nuriebalintoju / valikliu stabdžiams (su juo galima pašalinti dulkes, alyvą, purvą ar bet kokius kitus nešvarumus realiai nuo visų paviršių: tereikia užpurkšti ir nusausinti švariu skudurėliu). Greitai iki -50 šaldantis purškalas mažiau žinomas, tačiau tikrai ne mažiau vertinamas profesionalų nes remontuojant guolius, cilindrus, velenus, įvores etc., dėl staigaus temperatūros pokyčio leidžia lengviau išmontuoti ar sumontuoti detales“, – vardija M. Staškus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

Dakare debiutavęs Lietuvos ekipažas pripažino: prieš ralį nepakeitė vienos detalės – ji ir sugedo

Šiandien „Toyota“ atstovybėje „Mototoja“ buvo surengtas „Heston Airlines“ ekipos,...

Rokas Baciuška paaiškino, kokios taktikos ėmėsi dėl pergalės Dakare: padėjo ir kitas lietuvių ekipažas

Rokas Baciuška – 22-ejų tauragiškis, parodęs, ką gali ambicijos, užsispyrimas ir ryžtas...

Žala dėlioja planą kitų metų Dakarui: naują automobilį nori nuomotis, tačiau iš ko – dar klausimas (6)

Vaidotas Žala šių metų Dakaro ralyje pakartojo geriausią Baltijos šalių pasiekimą –...

Pirmą „beduiną“ į Lietuvą iš Dakaro parvežęs Baciuška: to per dešimtmetį padaryti nepavyko nė vienam (22)

Pirmasis Lietuvai parvežtas beduinas – štai toks Roko Baciuškos, vos 22-ejų sulaukusio...

Antrą trofėjų iš Dakaro parsivežęs Gelažninkas nesako, ar į varžybas sugrįš: dabar nesinori nieko

Sekmadienį iš Dakaro ralio sugrįžo ne vienas ekipažas, sunkiausiose pasaulio varžybose...

Top naujienos

D+Mindaugas Milinis

Karo apžvalgininkas tikina, kad Rusija pralaimėjo karą dar jo nepradėjusi: vardija argumentus ir sveikina Putiną – šis pateko į pragarą (2)

Tvyrant įtampai Europoje dėl nenuspėjamų Rusijos veiksmų netoli sienos su Ukraina sutelkus kelių...

Razmuvienė: reikia dar poros savaičių, kad mes pasiektume tą piką (42)

Apie pandemijos valdymo priemonių griežtinimą kalba tik atskiros savivaldybės. Nors daugiausia...

D+Eugenija Grižibauskienė

Druskininkietis juvelyras ir verslininkas Cikanavičius – apie pigieną ir už auksą brangesnį gintarą

Kai pašnekovas pradėjo atidarinėti stalčiukus ir iš jų traukti briliantus, sidabrinius ir...

Sniego gniūžtės efektas: pas Skvernelį perbėga ir Alytaus, Varėnos bei Druskininkų politikai (129)

Buvusio premjero Sauliaus Skvernelio sekėjų gausėjimas primena sniego gniūžtės efektą. Į...

Keičiasi oficiali Rusijos pozicija? Separatistai kreipėsi į Maskvą su prašymu (202)

Ukrainos separatistų lyderis ketvirtadienį paragino Rusiją atsiųsti modernių ginklų jų...

D+Agnė Keizikienė

Veido procedūros, kurios žada stebuklus: kosmetologė išvardijo efektyviausias ir pasakė, kiek už jas teks pakloti

Technologijos grožio industrijoje sparčiai žengia į priekį, todėl šiandien nebūtina gultis ant...

D+Modesta Meškė

Stilistė įvardijo, ką šie metai žada mums naujo ir kas jau tikrai bus nebemadinga

Ką šie metai žada mums naujo ir netikėto garderobe? O gal jau pagalvojote, su kokiais rūbais...

Kasčiūnas: Putinui visi kariniai indikatoriai yra užsidegę (84)

Ketvirtadienį Lietuvos parlamentarai iš Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Užsienio reikalų...

Pamatykite, kaip atrodo pavojingiausias pasaulyje turgus ant traukinio bėgių

Bankoko centras tikrai vertas dėmesio, bet aš labai rekomenduoju nuvykti ir į šio be galo didelio...

Paryžiuje – tragiškai Alpėse žuvusio aktoriaus Gaspardo Ullielio laidotuvės: atvyko ir garsenybės (2)

Sausio 19-ąją mirė žinomas prancūzų aktorius, vos 37-erių metų sulaukęs Gaspard'as Ullielis....