aA
Kiekviename sporte rasite aiškias taisykles, kuriose numatyta, kaip reikia elgtis varžybose, ką reiškia tam tikri signalai ar kaip sprendžiami ginčytini atvejai. Lenktynės – nėra išimtis. Kiekviena lenktynių šaka turi reglamentus, apimančius techniką, komandą, varžybų taisykles ir dar daugiau. Tad norintieji sudalyvauti, pavyzdžiui, Dakaro ralyje, pirmiausiai turės perskaityti... 163 puslapius taisyklių, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Pradėkime nuo to, jog norėdami dalyvauti Dakaro ralyje privalote sulaukti 18 metų amžiaus ir turėti tarptautinę lenktynininko licenciją. Ji įrodo jūsų kompetencijas ir pažymi, jog žinote, kaip elgtis lenktynių trasoje, užtikrinate savo ir kitų dalyvių saugumą bei varžybose elgiatės adekvačiai.

Dakaro ralyje yra kelios klasės: motociklų, keturračių, lengvųjų automobilių, bagių ir sunkvežimių. Tad dalyvauti galite su viena iš pasirinkto tipo sportine technika. Apskritai, lengvieji automobiliai skirstomi į keturias grupes: T1 (prototipai arba perdaryti sportiniai automobiliai), T2 (šiek tiek modifikuoti gamykliniai automobiliai), T3 (lengvieji bagiai) ir T4 (sunkvežimiai).

Teisingos ir neteisingos taisyklės

Pagrindinį Dakaro ralio taisyklių dokumentą sudaro 163 puslapiai, tad pakilus starto vėliavai neužtenka vien spausti akceleratorių ir važiuoti, kur kreipia šturmanas. Kiekvienas lenktynininkas ir (ypač!) šturmanas šias taisykles turi mokėti kaip „Tėve mūsų“.

Dakaro taisyklės parašytos trimis kalbomis: prancūzų, anglų ir ispanų. Taigi galite rinktis tą, kurią suprantate geriausiai. Tačiau yra vienas keblumas – jeigu pasirinksite ne prancūziškąjį variantą, jūsų turimos taisyklės bus antros pagal teisingumą.

Ką tai reiškia? Dakaro organizatoriai – prancūzai, tad ir pagrindinės taisyklės yra parašytos prancūzų kalba. Jeigu nutiktų taip, jog anglų ar ispanų vertime pasitaikytų dviprasmybių ar klaidų – viršenybę ima prancūziškai parašytos taisyklės.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.
Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Vien Dakaro taisyklių negana

Sportininkų patogumui Dakaro taisyklėse įterptas ir skyrius „Terminologija“. Čia randama beveik 50 terminų ir jų paaiškinimų. Pavyzdžiui, kas yra bivakas, dalyvis ar kelio knyga. Tačiau ir tai nėra viskas, ką privalo žinoti Dakaro ralyje dalyvauti norintis sportininkas.

Kiekvienos oficialios automobilių sporto varžybos, visų pirma, privalo atitikti oficialius FIA (Tarptautinės automobilių sporto federacijos) reglamentus. Tai reiškia, jog reikia išmanyti ne tik Dakaro taisykles, bet ir FIA nuostatas, į kurias neretai nukreipiama ir iš Dakaro taisyklių. O tai reiškia dar papildomus tūkstančius puslapių skaitinių.

Naivu tikėtis, kad visi lenktynininkai mokėtų absoliučiai visas taisykles. Todėl kai kurios komandos samdo komandos vadovą. Šis žmogus būna ne tik atsakingas už komandos vadovavimą, bet ir puikiai supranta lenktynių taisykles.

Tačiau bene pati įdomiausia Dakaro ralio taisyklė, kuri yra net paryškinta, skelbia: „Viskas, kas nėra leidžiama, suprantama kaip draudžiama“. Tad jeigu kyla abejonių dėl vienokio ar kitokio manevro, o jūsų šturmanas, komandos vadovas ar jūs pats nerandate jokios informacijos apie tai – geriau pamirškite šią idėją.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.
Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Lipdukas už 3000 eurų

Kaip ir visose lenktynėse, bolidai turi starto numerius. Kartais įvyksta taip, jog sportininkai juos pameta. Tad jeigu jūs pamestumėte vieną starto numerį, organizatoriams tektų pakloti 10 proc. starto mokesčio dydžio baudą, o tai yra maždaug 2,8 tūkst. eurų už vieną lipduką. Praradote du startinius numerius? Bauda dvigubėja ir jūs mokate virš 5 tūkst. eurų baudą. Tiesa, baudos taikomos ir pametus lipduką, ant kurio nurodyti piloto ir šturmano vardai bei valstybės, kuriai atstovauja, vėliavos. Toks pamestas lipdukas jūsų kišenę paploninti gali net 3 tūkst. eurų.

Žinoma, didžiausia bauda – diskvalifikavimas. To sulaukti galite jeigu pasikeis ekipažo sudėtis, pavyzdžiui, nutarsite naudotis kito šturmano pagalba. Taip pat nerekomenduojama keisti bolido dalių, kurios yra plombuojamos. Į plombuojamų dalių sąrašą patenka automobilio kėbulas, variklio blokas, oro ribotuvas, draudžiama keisti ratų eigą bei kai kuriuos kitus techninius elementus, kurių koregavimas ar keitimas gali padidinti pranašumą prieš varžovus.

Draudžiami net laikrodžiai

Dakaro ralyje šturmanas vadovaujasi organizatorių duota kelio knyga. Naudotis kitomis priemonėmis, padedančiomis orientuotis vietovėje, griežtai draudžiama. Į šį sąrašą patenka žemėlapiai (bet kokia forma) bei laikrodžiai, turintys GPS funkciją.

Tiesa, mobilųjį telefoną turėti galima, tik ne bolido kabinoje. Benediktas Vanagas, „General Financing team Pitlane“ komandos lyderis, pasakoja, jog „Toyota Gazoo Racing Hilux“ turi specialią (legalią!) vietą šiam įrenginiui. Tačiau saugumo sumetimais privaloma turėti GSM (palydovinį) telefoną, bet juo naudotis galima tik išlipus iš automobilio.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.
Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Kokio greičio viršyti negalima?

Dakaro maratonas – ypač pavojingos lenktynės, kurių metu net žūva žmonės. Siekiant užtikrinti kiek įmanoma didesnį saugumą, viena iš taisyklių nurodo sustoti padėti kitiems dalyviams, jeigu jų sveikatai ar gyvybei gresia pavojus. Ir šios taisyklės laikytis privaloma.

Kita saugumo taisyklė – greičio „gesinimo“ zonos. Dakare kartais tenka važiuoti per gyvenvietes, saugomas teritorijas ar ūkius. Tokiose vietovėse privaloma neviršyti kelio knygoje nurodyto greičio, kuris gali siekti nuo 90 iki 30 km/val.

Kalbant apie greitį – saugumo sumetimais kai kurioms Dakare dalyvaujančioms technikos kategorijoms greitis yra limituotas, atvirkščiai nei, pavyzdžiui, lengvųjų automobilių klasėje. Taigi yra dvi klasės – sunkvežimių ir lengvųjų bagių – kuriose negalima viršyti nustatyto greičio. Anksčiau šia technika važiuojantiems sportininkams greičio limitų nebūdavo, tačiau jeigu dabar norėtumėte dalyvauti Dakare su sunkvežimiu, negalėtumėte viršyti 140 km/val. greičio, o lengvuoju bagiu – 130 km/val.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Geriausių Dakaro ralio nuotraukų galerija – fotografas atrinko 44 iš 28 tūkstančių

Dakaro ralio dalyvių automobiliai, sunkvežimiai ir kita technika po mėnesio kelionės keltu per...

Benediktas Vanagas atskleidė visas paslaptis, kuo ypatingas jo Dakaro ralio bolidas (7)

Jūs atsisėdate į savo automobilį. Priešais matote pažįstamą vaizdą, kuris kardinaliai...

Iš „Dakaro“ grįžusi „iGo2Dakar“ komanda: visur turėjome būti pirmi

Šių metų dešimties dienų „Dakaro“ iššūkį įveikė ne tik penki lietuvių ekipažai,...

Bardauskui motociklą teks pamiršti mažiausiai dvejiems metams (37)

Antradienio naktį į Lietuvą grįžo paskutinis Dakaro ralio dalyvis Balys Bardauskas . Visą...

Apie naują automobilį Dakarui svajojantis Žala: su „Kamane“ pasiekėm galimybių ribą (25)

Dakaro ralis Vaidotui Žalai ir Sauliui Jurgelėnui, „ Agrorodeo “ ekipažui, pasibaigė...

Top naujienos

Skandalingame teismo nuosprendyje – skaudi kritika policijai: negalima skatinti daryti nusikaltimų (1)

Policijos reputacijai – skaudus smūgis: teisėjai konstatavo, kad Vilniaus policijos pareigūnas...

Lietuvį papiktino apmokestinta taupymo sistema: tai atrodo veidmainiškai (96)

„Rašau jums norėdamas papasakoti, o gal ir atkreipti dėmesį, į vieną nelabai logišką...

Ukrainoje situacija dėl tymų kritinė, miršta žmonės: baiminamasi, kad tas pats ištiks ir Lietuvą

Ukrainoje šiuo metu – tarsi karo zonoje. Tačiau ne dėl karinio konflikto, o dėl tymų...

Ekspertai: tokių rezultatų Ukrainoje nėra buvę, tai prilygsta rinkiminiam Maidanui (3)

Radikalių pokyčių poreikis ir didžiulis nusivylimas dabartiniu Ukrainos lyderiu iškėlė...

Neuromokslininkė Urtė Neniškytė: kuo daugiau naudojame savo smegenis, tuo labiau jas apsaugome (11)

„Informacijos srautai šiais laikai yra labai labai dideli ir, manau, kad su visais telefonais ir...

Tėvą nustebino mokyklos klausimynas vaikui: renka statistiką apie pinigus, darbus ir namuose esančius daiktus (639)

„Ar Tavo namuose yra indaplovė?“ – tai tik vienas iš klausimų, į kuriuos turi atsakyti...

Kolombe driokstelėjo dar vienas sprogimas papildyta 14.51 (23)

Šri Lankos sostinėje Kolombe pirmadienį driokstelėjo dar vienas sprogimas netoli Šv. Antano...

Gydytoja įspėja: šio maistinio elemento perdozavimas dar pavojingesnis už trūkumą (20)

Nepakankamas jodo kiekis organizme sukelia daugybę sutrikimų – tai kretinizmas, pažeistos...

47-erių muilo operų žvaigždė Thalia nustebino gerbėjus pasirodžiusi be makiažo (10)

Gerbėjai įpratę 47-erių metų serialų divą bei dainininkę Thalią matyti nuolat pasitempusią...