aA
Jau kone pusmetį netylančios kalbos apie sunkiausio pasaulyje maratono migraciją pradeda priminti tiesą. Daugiau kaip dešimtmetį Pietų Amerikoje vykęs Dakaro ralis galimai privalės ieškotis naujos vietos ir šis klausimas atrodo gana paprastas – grįžti į Afriką. Juk ten yra dykumos, ten Dakaras ir prasidėjo, tačiau toks įsivaizdavimas yra gana naivus. Dakarui neužtenka smėlio kopų ir klaidžių keliukų – Dakarui reikia pinigų, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Dakaras 2019
Dakaras 2019
© Scanpix

Šiemet savo išlaidų kraitį atskleidęs „General Financing team Pitlane“ pilotas ir komandos vadovas Benediktas Vanagas leido suprasti viena – lenktynes organizuojanti A.S.O. susimokėti paprašo už viską ir bet ką. Jeigu nemažą dalį lėšų galime suvokti, tokius dalykus kaip logistikos kaštus, komandos narių maitinimą ir saugumą, pačio maratono paruošimo išlaidas, tai žiniasklaidos atstovų mokesčiai galimai suglumino ne vieną. Galimybė fiksuoti maratoną ir tą medžiagą naudoti savo istorijai papasakoti atrodo neadekvačiai brangi, tačiau ne tokia brangi, kaip šansas savo šalyje surengti pasaulinio lygio sporto renginį.

Praktika, kai šalys perka galimybę organizuoti didelius sporto renginius, nėra naujiena. Nors mes neretai matome įvairius burtus, kurie sprendžia, kur vyks olimpinės žaidynės ar panašaus kalibro renginiai, norint patekti į burtus, reikia atitikti tam tikrus kriterijus ir vienas iš jų visada bus pinigai. Gerų pavyzdžių ieškoti nereikia toli.

Rygoje vykstantis pasaulio ralio kroso čempionato etapas čia atsirado ne tik dėl investicijos į trasą, kurios leistų varžybas pravesti tinkamai, bet ir dėl Rygos savivaldybės sprendimo skirti beveik pusę milijono eurų šioms varžyboms prisivilioti. Panaši situacija ir su „Rally Estonia“ – dar vienu milžinišku renginiu Baltijos šalyse, kuris jau matuojasi pasaulio ralio čempionato kepurę. Dideli sporto renginiai yra didelis verslas, kuriame savo interesus suranda tiek privatūs organizatoriai, tiek miestai ar valstybės. Viskas vyksta taip pat ir su Dakaro ralio maratonu, tik skalė šiuo atveju gali lygintis su Formule-1.

Kuris žemynas?

Spekuliacijų apie galimą maršruto pokytį yra nemažai. Pokalbiai apie grįžimą į Afriką gali būti labai rimti, tačiau gali būti tik priemonė spausti Peru bei kitas regiono valstybes išlaikyti maratoną savo žemyne. Ar tikrai verta?

Žvelgiant paprastai, didesnė dalis Lietuvos gyventojų jau keletą metų stebi šio regiono gamtą, girdi išsamias istorijas apie žmones, apgyvendinimo sąlygas ir visą kitą informaciją, kuri gali būti aktuali besirenkant atostogų kryptį. Lietuvoje netgi pradėtos organizuoti ekskursijos, sekančios patį Dakaro ralį, taigi vienaip ar kitaip – organizatorių reklama regionui tikrai juntama.

Paklaustas savo nuomonės apie maratono planus, Benediktas Vanagas linko prie ekonomiškai stipresnių šalių, tokių, kaip Kataras, Jungtiniai Arabų Emiratai bei Dubajaus versijos – jo manymu A.S.O. keliaus ten, kur juos gali įpirkti, o oficialūs motyvai tam bus sugalvoti.

Neoficialiais duomenimis kalbama, jog be visų papildomų reikalavimų, kaip kariuomenės pagalba, organizatoriai tikisi trejeto milijonų grynosios pagalbos, kas, valstybės biudžeto atveju, nėra nesuvokiama suma, tačiau susumavus visas išlaidas, šis skaičius gali ir patrigubėti. Tai vienareikšmiškai yra investicija: viešbučiai, maitinimo įstaigos bei kiti paslaugų sferos centrai būna užtvindyti iš viso pasaulio suplaukusių komandų valiuta, tačiau tokia investicija yra aktuali šalims, kurios neturi kritinių problemų, o visa Pietų Amerika tikrai negali girtis, jog problemų nėra.

B. Vanago manymu, A.S.O. imsis visų reikiamų priemonių savo tikslui pasiekti – tai organizacija, kuri jau beveik keturis dešimtmečius derasi su trijų žemynų lyderiais, tad jų kompetencija abejoti neverta. Paklaustas kuri kryptis pilotui būtų patogiausia, Benediktas neišskyrė favorito ir lenktyniaus visur, kur tik vyks šios varžybos. Tiesa, abejonių kelia toks trumpas laikotarpis likęs iki 2020 metų Dakaro: norint sėkmingai išžvalgyti bet kokį naują regioną, norint sėkmingai iš Pietų Amerikos patraukti šimtus organizatorių technikos vienetų ir paruošti kokybišką maratoną kitame žemyne – metai laiko yra labai nedaug.

Afrikoje viskas pigiau?

Per gruodžio mėnesį vykusį Valdo Valiukevičiaus knygos „Dakaro kariai“ pristatymą, ten susirinkę praeityje maratoną įveikę dalyviai išgirdę dabartinius maratono kaštus gūžčiojo pečiais – lenktynės yra stipriai išbrangusios ir jeigu seniau galėdavai imtis šio reikalo kaip nuotykio besiversdamas su lietuviško ralio biudžetu, tai dabar finansinė kartelė atmuša daugelį.

Taip atsitiko ir savo sugrįžimą į Dakaro ralį planavusiam Aurelijui Petraičiui: nemenką patirties bagažą turintis sportininkas ryžosi startuoti sunkvežimiu, tačiau jo kelionę nutraukė biudžeto skylės. Maratonui grįžus į Afriką, gerokai supaprastėtų logistiniai klausimai – juk seniau maratonas prasidėdavo Europoje ir tik paskui persikeldavo per Gibraltaro sąsiaurį.

Paklaustas apie galimai atpigsiantį maratoną, „General Financing team Pitlane“ pilotas B. Vanagas buvo skeptiškas: „Aš labai abejoju, kad startiniai mokesčiai sumažės dėl pasikeitusio žemyno – greičiau išlaidų skirtumą organizatoriai pasiliks sau. Tai kažkiek sumažintų komandų asmeninių kelionių kaštus, bet jie tikrai nesudaro didžiausios biudžeto dalies visame projekte“.

Šiemet B. Vanagas viešai skaičiavo, kokios yra oficialios maratono išlaidos – sumos, sumokamos organizatoriams. Bendra suma nesunkiai perkopė šimtą tūkstančių eurų, neįskaičiuojant komandos kelionės kaštų, automobilio paruošimo bei aptarnavimo sąnaudų, komandos narių algų ir t. t.

Palyginimui 2000 m. Dakaro ralio maratone startavusiems Romualdui Beresnevičiui ir Artūrui Lekavičiui prireikė apie 120 tūkstančių litų, neskaičiuojant automobilio kainos. Tiesa, automobilių kainos pakito ne tiek grubiai: aukščiausios klasifikacijos bolidas pastaruoju metu kainuoja kiek daugiau nei pusę milijono eurų arba beveik du milijonus litų. 2000–aisiais aukščiausios klasės bolido kaina nesunkiai perkopdavo milijoną litų ir daugiau, tad įvertinus infliaciją, išlaidų pokytis nėra toks žymus.

Pasibaigus Dakaro raliui, diskusijas apie galimus scenarijus komandos atideda į šalį ir matyt dauguma trauks ten, kur vyks šis maratonas. Tai nėra vienintelės tokio tipo lenktynės pasaulyje, tad galima spręsti, jog žiniasklaidos dėmesį ir stipriausių pasaulio sportininkų pasirinkimą lemia gerai išvystytas produktas, o ne žemyno ar konkrečių šalių pasirinkimas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Juknevičius papasakojo apie nematomą Dakaro pusę: už ką ekipažams skiriamos tūkstantinės baudos (4)

Dakaro ralis – neabejotinai didžiausias ir daugiausia pasaulinio dėmesio sulaukiantis...

Po Dakaro ralio į Vanago bazę grįžo vienu automobiliu mažiau

Praėjus šiek tiek daugiau nei dviem savaitėms po Dakaro ralio finišo, komandos išvydo savo...

Edvinas Juškauskas prisipažįsta Dakaro metu tikrinęs Vanago ribas (2)

„Kauniečiai“ – tokią pravardę Dakare galėjote girdėti greta „ Heston Airlines team...

Kokios chemijos reikia ištvermės lenktynėse: kam reikalingas vario tepalas ar iki -50 šalčio šaldantis aerozolis (1)

Dakaras nuo įprastų ilgo nuotolio lenktynių be kita ko skiriasi tuo, kad čia karo lauko...

Benedikto Vanago šturmanas įvertino: jam praėjęs Dakaras – pats geriausias (1)

Dar lapkričio mėnesį Dakaro ralio organizatoriai įspėjo, jog 2021-ųjų varžybose didžiausias...

Top naujienos

Dėlioja galimą Rusijos įsiveržimo scenarijų: įžengti būtų lengva, ištrūkti – ne (529)

Nepaisant daugiau nei 100 tūkst. Rusijos karių, šių metų balandžio mėn. atsiųstų prie...

Medienos kainų šuolis vos neuždarė 30 metų veikusios įmonės: šie metai mums smogė į paširdžius (88)

UAB „Tyla“ , taip vadinasi Biržų rajone įsikūrusi medienos gamybos įmonė. Jos direktorius...

Nė nežinodamos kartojate intymios higienos klaidas – taip atsiranda grybelis (18)

Makšties grybelis – itin dažna moterų liga, kuri linkusi kartotis. Mokslų daktarė,...

Aštuonerius metus Valkininkų bažnyčiai skyręs vargonininkas Evaldas: nori nenori, Dzūkijoje yra mano širdis (7)

Mažas miestelis, tamsus vakaras ir didingai skambantys tuščios bažnyčios vargonai . Ir tai –...

Vaidas Mikaitis | D+

Rasistiniais išpuoliais garsėjančioje šalyje lietuviams prireikė apsaugos: čia pirma gausi peilį į šoną ir tik tada bus aiškinamasi, ką turi (3)

Rašau, būdavo tekstus apie keliones kaimyninėse šalyse, džiaugiuosi, kad žmonės skaito ir iš...

Keturvietės vyrai pyksta, kad talžomi iš visų pusių, dvivietės merginos džiaugiasi tvirtais yriais į finalą specialiai Delfi iš Tokijo (20)

Dar viena galimybe prasibrauti į A finalą Lietuvos vyrų porinės keturvietės įgula – Dominykas...

Jogintė Užusienytė | D+

Šešiasdešimtmetę apstulbino per pirmąjį pasimatymą nuskambėjęs pasiūlymas: ar aš senamadiška? (1)

Pirmasis pasimatymas iš dalies gali priminti pokalbį dėl darbo. Jis yra neatsiejama besimezgančių...

Po ilgos kovos klientė pasiekė, kad optika grąžintų pinigus už netinkamus akinius

Po ilgos kovos vienai panevėžietei pavyko pasiekti, kad optikos salonas jai sugrąžintų pinigus...

Akylesni pastebėjo keistą detalę, sutrikdžiusią princo Williamo gerbėjus: sudvejojo jo ir Kate santuokos stiprumu (6)

Britų žiniasklaida kasdien narplioja itin skirtingus brolių Williamo ir Harry gyvenimus....

Olimpinis vyrų krepšinio turnyras prasidėjo naujokų pergale (9)

Pirmą kartą olimpinėse žaidynėse dalyvaujantys Čekijos krepšininkai pergalingai debiutavo...