Vienai tokių, pasaulinei teisinių paslaugų bendrovei, sutiko talkinti IT įmonės „Devbridge“ inžinierių komanda, kuriai buvo patikėta užduotis sukurti tokį įrankį, kuris padėtų supaprastinti rutininio ir administracinio darbo procesus bei leistų įgyvendinti technologinę verslo pažangą.

Apie iššūkius kuriant inovatyvius sprendimus, skirtus teisininkams bei išpildytą technologinę viziją dalijosi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ programavimo departamento vadovas Aleksandras Jonkus bei projekto vadovas, programuotojas Tadas Vaitkevičius.

Padeda išvengti monotonijos

Anot programavimo departamento vadovo, IT produktas prie kurio komanda darbavosi daugiau nei pusantrų metų, tai sistema, kuri palengvina teisininkų darbą, vykdant kasdienines ir monotoniškas dokumentų peržiūros užduotis.

„Tai nėra viešajam ar masiniam naudojimui skirtas IT produktas, tačiau jame yra apjungiami vidiniai teisininkų kontoros procesai bei pažangios technologijos, kurios prisideda prie kliento vykdomos skaitmeninės transformacijos. Projektas prasidėjo nuo kliento lūkesčio sukurti platformą, skirtą kliento vidinių sistemų ir trečiųjų šalių įrankių integracijoms unifikuoti. Pradžioje dar nebuvo iki galo aišku, kokią išliekamąją vertę mūsų kliento verslui šis kuriamas sprendimas sukurs. Tačiau viskas stojo į savo vietas, kai komanda, pasinaudodama dar kuriama integracine platforma, pradėjo kurti įrankį, skirtą automatizuoti rutininius teisinių dokumentų peržiūros procesus. Įrankį kasdien naudoja teisininkai, kuriems yra reikalinga pagal nustatytas taisykles, parametrus bei dirbtinio intelekto principus atlikti reikšminių žodžių, frazių, pastraipų paiešką ir žymėjimą“, – akcentuoja A. Jonkus.

Vizija išsivystė palaipsniui

Departamento vadovas pabrėžia, kad pagrindinis iššūkis komandai buvo tai, kad nuolat trūko ilgalaikės produkto vizijos – tiek kliento pusėje, tiek ir inžinierių komandoje, kadangi dažnai jie susikurdavo vos kelių savaičių darbų planą.

„Išlaikyti nuoseklią ir tvarią techninę architektūrą buvo gana sudėtinga. Čia labiausiai pagelbėjo sveikas požiūris į techninio sprendimo pertvarkymą (angl. refactoring), kuris leisdavo vėliau nei norėtųsi, bet vis tik sugrąžinti projektą į technologiškai brandžią ir vientisą būseną. Įdomiausia buvo prisidėti prie produkto kūrimo nuo pat pradžių ir dalyvauti įvairaus lygio sprendimų priėmime – tiek parenkant įrankius, technologijas, architektūrą sprendimui, tiek konsultuojant ir diskutuojant su klientu dėl būsimo funkcionalumo ir vartotojo patirties (angl. user experience). Klientui tai buvo irgi sąlyginai nauja IT produkto kūrimo sritis, bet jame ryškėjanti nauda vartotojams labai greitai įprasmino mūsų įdėtas pastangas“, – dalijosi A. Jonkus.

Apsaugo nuo žmogiškų klaidų
Programuotojo Tado Vaitkevičiaus teigimu, prie šio projekto teko dirbti ne taip, kaip komanda buvo įpratusi iki tol. Inžinieriams teko improvizuoti, kadangi viskas prasidėjo nuo labai neapibrėžtos idėjos, o kokio funkcionalumo reikės sistemai, aiškintis tik proceso eigoje.

„Kai pradėjome darbus, teko dorotis su neapibrėžtumo iššūkiu, kol išsigryninome aiškesnę projekto viziją ir sukūrėme sistemą, tinkamą patogiai naudoti galutiniams vartotojams. Mūsų kurta sistema ir toliau tobulinama, o šiuo metu ją naudoja firmos teisininkai, kurių viena iš kasdienių užduočių yra dokumentų peržiūra ir įvertinimas pagal iš anksto nustatytas taisykles.
Mūsų kuriama sistema suteikia galimybę lanksčiai kurti šias dokumentų įvertinimo taisykles ir jų rinkinius bei automatiškai jas įvykdyti. Pavyzdžiui, reikia nustatyti, ar peržiūrimos sutarties galiojimo terminas neviršija 6 mėnesių. Teisininkas peržiūrėdamas sutartį turėtų dokumente surasti skyrių, kuriame minimas sutarties terminas, tame skyriuje surasti patį terminą ir įvertinti, ar jis neviršija 6 mėnesių.

Naudodamasis sistema teisininkas visus šiuos veiksmus gali aprašyti kaip taisykles ir pateikti jas įvykdyti sistemai. Pačiam teisininkui belieka tik peržiūrėti gautą atsakymą ir suformuoti dokumento peržiūros rezultatų ataskaitą, kurią taip pat gali sugeneruoti sistema. Atsižvelgiant į tai, kad vertinant dokumentą reikia patikrinti ne vieną, bet keletą, galbūt netgi dešimtis, kriterijų, toks darbo automatizavimas leidžia sutaupyti nemažą dalį teisininko darbo laiko. Tai tampa dar aktualiau, kai reikalinga įvertinti ne keletą, o šimtus ar tūkstančius dokumentų. Sprendimas skirtas vidiniams kliento naudotojams, tad plačiajai publikai nematomas. Tačiau jis įgalina greitesnį ir minimizuojantį žmogiškąsias klaidas teisinių paslaugų teikimą“, – pabrėžia projekto vadovas.

Padidino teisininkų darbo efektyvumą

Pasak T. Vaitkevičiaus, kuriama sistema turėtų padidinti teisininkų darbo efektyvumą, o tai savo ruožtu, turėtų didinti visos įmonės konkurencingumą. Tačiau projekto privalumu komanda laiko sukurtą nuoširdų ryšį su klientu ir įgyvendinamus nenuobodžius technologinius sprendimus.

„Projektas yra įvairus ir iš technologinės pusės. Turime ir vartotojo grafinę sąsają, turime ir komponentus, įgyvendinančius tam tikrus procesus, turime ir įdomių užduočių, verčiančių palaužyti galvą, o ne tik „kepti“ nuobodžias, pasikartojančias duomenų įvedimo ir peržiūros formas. Projekto įgyvendinimui buvo pasitelkiamos ir Machine Learning sistemos, kurios geba dokumentuose atskirti tam tikrus dokumentų skyrius (pavyzdžiui, skyrius, kuriame yra minimas sutarties galiojimo terminas), lanksčiai aprašomos konkretesnės informacijos paieškos (pavyzdžiui, sutarties galiojimo termino reikšmė) bei lanksčiai aprašomos taisyklės, kurios interpretuoja tų paieškų rezultatus (pavyzdžiui, ar sutarties galiojimo termino reikšmė ne didesnė nei 6 mėn.). Tačiau mūsų komandą viso projekto metu žavėjo ne tik technologinė projekto įvairovė, o taip pat ir darbas su klientu. Klientas viso darbo drauge metu labai vertino ir gerbė kiekvieno komandos nario nuomonę, taip sukurdamas labai sveiką darbinę atmosferą“, – dalijosi programuotojas.