“Didysis atsistatydinimas” ir kodėl paliekamos sėkmingos įmonės
Didžiąją darbo rinkos dalį šiuo metu sudaro Y karta arba tūkstantmečio vaikai (angl. millennials), kurių dominavimas paryškina esančią problemą. Gallup tyrimo duomenimis, net 60 proc. Y kartos specialistų yra atviri naujiems darbo pasiūlymams ir pasiruošę pakeisti darbovietę bet kuriuo metu.
Šiuos duomenis patvirtina ir Jungtinėse Amerikos Valstijose šiuo metu fiksuojamas “Didžiuoju atsistatydinimu” (angl. The Great Resignation) vadinamas masinis darboviečių palikimas dėl pandemijos metu išryškėjusių problemų darbo rinkoje. Pagrindinės nurodomos priežastys – darbdavių lankstumo trūkumas, nuotolinio darbo vietų susiformavimas, sumažėjusios darbo keitimo išlaidos ir t.t.
Panašias tendencijas išskiria ir „Nord Security“ personalo atrankų skyriaus vadovė Lauryna Girėnienė: „Jei palygintume paskutinio 10-mečio statistiką darbo rinkoje, tikrai pastebėtume nemažą pokytį darboviečių kaitos atžvilgiu. Tai vyksta visur, visame pasaulyje, ne tik mūsų organizacijoje: žmonės (dažniausiai iki 30 metų) yra linkę vis dažniau keisti savo darbovietes. Todėl šiuo metu kompanijose darbuotojai vidutiniškai pradirba tik apie 2 metus, kai prieš penkerius metus šis skaičius siekė 3 metus, o prieš dešimtmetį – net 4-5 metus.“
Dažniausiai įvardijami faktoriai, dėl kurių darbuotojas nusprendžia palikti darbovietę, yra lankstumo, tobulėjimo galimybių trūkumas, abejingumas darbuotojų psichinei ir fizinei sveikatai, nesuformuota įmonės kultūra, vadybos spragos ir grįžtamojo ryšio stoka.
Kaip pakeisti sprendimą palikti įmonę
„Ar įmanoma sulaikyti tvirtai apsisprendusį darbuotoją? Tikrai taip, jeigu žinote priežastis, paskatinusias palikti įmonę, bei turite sąlygas sukurti pokyčius darbuotojo labui“, – sako L. Girėnienė.
Įmonės stengiasi maksimaliai palaikyti darbuotojų motyvaciją įvairiomis skatinamosiomis priemonėmis – tam yra sudarytas naudų (angl. benefits) paketas.
„Mano manymu, vienas iš svarbiausių kriterijų yra rūpestis žmogumi, dėmesys jo sveikatai, emocinei būsenai, savirealizacijos poreikiui. Darbuotojai tikrai labai gerai ir greitai pajaučia tokio rūpesčio stoką. Tai dažnai ir lemia jų motyvacijos svyravimus. Mūsų komanda maksimaliai investuoja į svarbiausius darbuotojų poreikius turėdami visą paketą priemonių: nuo konsultacijų, kineziterapeutų, psichologo paslaugų, išplėstinių sveikatos draudimo paketų iki lankstaus požiūrio į darbą bei profesinio augimo galimybių. Šiuolaikinėms įmonėms, kurios nori išlaikyti savo darbuotojus, tokie dalykai tampa tiesiog higiena“, – kalba L. Girėnienė.
Vis dėlto, kalbant apie pačius efektyviausius darbuotojus, svarbu atkreipti dėmesį į jų gebėjimų stimuliavimą bei motyvacijos kėlimą. Šiam faktoriui yra reikalingi iššūkiai ir tobulėjimo galimybės.
„Kitas svarbus aspektas yra kokybiškų darbuotojų pritraukimas – mūsų komanda ieško netradicinių būdų, kaip atrinkti tinkamus kandidatus, kurie puikiai jaustųsi mūsų įmonėje. Vienas iš naujausių mūsų pavyzdžių – tai šiuo metu vykdoma galimybė vidutinio ir aukštesnio lygio vadybininkams registruotis į neformalius interviu be jokio CV.
Tokių pokalbių metu stengiamės padėti žmonės suprasti, ar bendrovė yra tinkama vieta jų tobulėjimui ir karjeros ambicijoms. Taip pat skatiname žmones atsižvelgti ir į tai, ar mes jiems esame tinkami kaip darbdavys – čia nėra tylių, ramių periodų, gyvename greitu tempu nuolat progresuodami, todėl kai kuriems žmonėms tokia aplinka gali kelti daugiau įtampos ar neigiamų emocijų. Kuo geresnis darbuotojų atitikimas įmonės vertybėms, tuo daugiau galimybių, kad turėsite daugiau motyvuotų darbuotojų ir daug mažesnę darbuotojų kaitą“, – pabrėžia L. Girėnienė.