Smulkių verslų stiprinimo programoje „Kiekvienas gali“ A. Paukštys buvo pakviestas pristatyti temą, kaip tapti lyderiu savo segmente, rinkoje.

„Reikia tikėti tuo, ką darai, kad suklydęs pakilsi, – turi eiti iki galo ir nueisi. Augimas nėra paprastas, yra pakilimų, nukritimų, nelengva greit augti“, – atvirauja A. Paukštys.

Per 23-ejus metus „Teltonika“ pagamino bei prie interneto prijungė apie 16 milijonų aukštųjų technologijų prietaisų. Augimas, anot „Teltonikos“ įkūrėjo, priklauso, visų pirma, nuo suburto kolektyvo, bendro tikslo ir kuo skirtingesnės komandos bendravimo kultūros. Dar vienas svarbus bruožas – atkaklumas ir užsispyrimas.

„Mano istorija bus iš patirties. Tikriausiai ne vienam iš Jūsų teko bent keletas panašių išbandymų, galėjusių nulemti Jūsų verslo likimą. Geriau jau blogas sprendimas negu jokio. Jei suklydote, visada turite laiko priimti kitą sprendimą. Dažnai sakau savo vadovams, kad jei priėjote sankryžą ir nežinote, kur pasukti, tai koks skirtumas, kur eiti? Eikite bet kur, nes jei stovėsite vietoje, kada nors Jus pervažiuos sunkvežimis. Taigi „Teltonikoje“ nėra žodžio „laukti“. „Teltonikoje“ jau 20 metų gyvuoja šūkis „Nieko nėra pastoviau nei pokyčiai“. Žmonėms įprasta tausoti energiją, gauti maksimalų rezultatą su minimaliomis pastangomis, todėl ir siekiama stabilumo, ramybės aplinkoje. O nuolatiniai pokyčiai mums sukelia stresą, nerimą, išstumia mus iš komforto zonos. Kaip reaguoti į pokyčius? Ar turime keistis įvykus pokyčiams? Visą laiką yra du sprendimai – reaguoti arba ne. Mes negalime pakeisti kitų žmonių prieš jų valią, bet visada galime pasikeisti patys, tik tam reikia motyvacijos. Kad ir kokį sprendimą priimtume, nuolatiniai pokyčiai bus naujas problemų šaltinis, ir jas mes turėsime spręsti. Darykite sprendimus ne iš baimės, o iš meilės – taip išlaisvinsite savo kūrybinį talentą“, – sako A. Paukštys ir priduria, kad verslas sekasi drąsiems žmonėms.

Vienas pirmųjų žingsnių versle, anot „Teltonikos“ vadovo, – atsakyti sau į kelis klausimus.

„Pradėdami verslą atsakykite sau į klausimą, kokia Jūsų verslo prasmė. Dėl ko norite jį kurti? Tik dėl pinigų? Dauguma verslininkų nori tapti didžiausiais, geriausiais, turtingiausiais, nugalėti konkurentus, turėti nuosavą lėktuvą ar jachtą. Mes su savo komanda, numatydami „Teltonikos“ viziją, irgi įsirašėme, kad siekiame būti daiktų internetui lyderiais. Tik aš uždaviau klausimą: kas pasikeis nuo to, jei tapsime? Kam mūsų reikia?“ – dalijasi vyras.

IT verslo pasaulyje ne vienoje šalyje gerai žinomas įmonės vardas užaugo iš idėjos ir didelio atkaklumo.

„Prieš 20 metų aš buvau dar socialiai remtinas žmogus, juo galėjau ir likti, kaip dauguma, kaltinčiau vadovus ar valdžią, kad blogai gyvenam, per mažai uždirbam, per mažas socialines garantijas turim, per didelės kainos visur, – atvirauja A. Paukštys. – Mes su žmona dviese litavome, kol radome tiek klientų, kad galėtume priimti darbuotojų. Jei pirma priimsite darbuotojus, iš ko mokėsite darbuotojams? Atlyginimus reikia mokėti laiku.“

Augant veiklai, anot A. Paukščio, teko ne kartą kristi. Pelnas, kuris dabar skaičiuojamas milijonais, yra ilgo ir kantraus darbo vaisius.

„Mane supančių žmonių dėka daugybę kartų prisikėlėme tarsi iš pelenų. Todėl pati didžiausia vertybė ir mūsų misija – padėti žmonėms: savo artimui, bendradarbiams, darbuotojams, savo klientams, savo bendruomenei. Daugeliui pasirodys, kokia primityvi ta mūsų misija – padėti žmonėms. Ir, aišku, ateis duoklės. Kaip pasakytų filmo herojus, duokite pinigų ir nemokykite, kaip gyventi. Tik reikia nepamiršti: padėti ir duoti nėra tas pats. Padėti galima tik tiems, kurie nori, kad mes jiems padėtume, o mes matome, kad tai galime“, – apie įmonės kelią ir vertybes pasakoja A. Paukštys.

Geriausią komandą, anot įmonės įkūrėjo, sudaro skirtingų požiūrių žmonės, kuriuos jungia bendravimo kultūra.

„Aš netikiu vienu lyderiu, kuris gali viską, – tokie neegzistuoja, todėl laikausi principo komplektuoti komandą iš skirtingų žmonių, kurie būtų gabesni už mane, ir suteikiu įgaliojimus veikti. Būdami arčiau kiekvienos situacijos, problemos, gali greičiau priimti sprendimą. Prieš penkerius metus padariau eksperimentą – surinkau geriausius vadybininkus ir pasakiau: Jūs dirbsite be vadovo, patys nuspręsite, su kokiu klientu dirbti, patys nuspręsite, kokią kainą jam skirti, patys priimsite sprendimą, nes tik Jūs patys žinote, ko nori klientas, mat esate arčiausiai, ir tai galite padaryti per 5 minutes. Pasakiau: nebijokite klysti, nes tai nėra nusižengimas. Klaida – kai nežinai kaip, bet darai, nusižengimas – kai žinai, kad negerai, ir vis tiek darai. Didelė laimė, kad šioje žemėje visi esame skirtingi ir visi reikalingi“, – savo drąsų sprendimą ir požiūrį atskleidžia pašnekovas.

Tiesa, aklai sekti juo projekto „Kiekvienas gali“ dalyviams vyras nepataria. Anot jo, kiekvienas vadovas turi atrasti savo kelią į sėkmę, negalime nukopijuoti kito žmogaus sėkmės.

„Pavyzdžiui, verslo pradžioje lyderiais tampa idėjų kupini vadovai, kurie siekia rezultato čia ir dabar. Vėliau išaugusiam verslui suvaldyti reikalingi pagalbininkai administratoriai, kad būtų galima išmokti laikytis taisyklių ir procedūrų. Na, o klestinčiam verslui bus reikalingi tie, kurie suburs kolektyvą ir puoselės kultūrą, kad kiekvienas skirtingas vadovas pritaptų prie komandos. Ar yra vadovų, neturinčių nė vieno šito bruožo? Taip, yra. Tokį vadovą galima vadinti kelmu – jis nei pats auga, nei kitiems leidžia“, – įžvalgomis dalijasi verslininkas.

„Teltonikos“ vadovas sako, kad reikalingi žmonės atrenkami ne tik dėl žinių, – būtina jausti žmones, kad vyktų bendradarbiavimas, o talentus reikia auginti. Anot A. Paukščio, geriausi rezultatai yra tų darbuotojų, kurie auga įmonėje. Kitoje bendrovėje talentas nebūtinai pritaps prie komandos, nes bus skirtinga aplinka. A. Paukštys sako, kad nėra vieno recepto, kaip atrinkti žmones, tačiau iš patirties mato, jog geriausi vadovai išauga pačioje įmonėje.

„Jei kompanijoje vienas nespėjo pagalvoti, kitas jau žino. Antras toks pats jau nereikalingas. Komandoje tūri būti tam tikri vaidmenys – taip vieni kitus žmonės papildo. Vieni darbuotojai orientuoti į rezultatą, kiti atsakingi už tikslumą, treti – už idėją, ketvirti integruoja sprendimą. Ši sistema nėra nauja. Turi surasti tai, ko tu neturi. Tavo užduotis – surasti žmonių, su kuriais dirbsi, kurie gali patarti“, – sako A. Paukštys.

Kaip išlaikyti įmonės kultūrą? „Teltonikos“ įkūrėjas teigia, kad už tai atsakingi visi, – neįmanoma „nuleisti iš viršaus“. Vertę organizacijoje kuria visi, tad mokymai, anot A. Paukščio, labai svarbu. Milijoninius pelnus generuojančios kompanijos vadovas sako, kad reikia priimti įmonės vadovų nuomonę, stebėti rezultatus. Daugiausia apie problemą ir jos sprendimą žino toks darbuotojas, kuris yra arčiausiai jos, tad įsiklausyti į siūlymus būtina. Be to, pasak A. Paukščio, įmonė skatina drąsiai daryti sprendimus, nebijoti suklysti, o kaip spręsti problemą, mokėsi visa komanda. „Teltonikos“ įkūrėjo nuomone, kad kompanija keistųsi, visų pirma turi keistis pats vadovas.

„Mes įgalinome darbuotojus spręsti problemas. Ateina su problema, sako: „Štai, neveikia, ką daryti?“ Tu – vadovas, tu ir galvok. Ne. Tu – pavaldinys, ateik pas mane, pasakyk, kaip matai tas problemas, kokie trys būdai jas išspręsti ir kuris sprendimas geriausias. Tai paskatinimas žmogui „įjungti smegenis“ ir atsisakyti to „išjungtų“ smegenų gyvenimo. Labai patogu, kai nereikia nieko galvoti, kai vadovas turi už jį viską padaryti. Čia ir yra iniciatyvos auginimas: iš pradžių – galvoje, o paskui – daryti. Kuo aukštesnis vadovo lygis, tuo aukštesnis ir atsakomybės lygis – jis gali ne tik sprendimus siūlyti, gali pats ir projektus sugalvoti, kurti struktūras, pats jas įgyvendinti ir pats už jas atsakyti“, – A. Paukštys pasakoja, kur veda drąsa ieškoti sprendimų.

Kompanija esamus ir būsimus darbuotojus augina nuo pirmų žingsnių ir turi nemažai ambicijų.

„Mūsų žodžiai nesiskiria nuo darbų – mes ne tik mokame didžiausius atlyginimus
Lietuvoje, bet ir padedame savo bendruomenei, auginame savo talentus, daug investuojame į švietimą, įkūrėme šešias „Teltonikos“ akademijas, skyrėme 1,5 milijono eurų pirmakursių stipendijoms, dirbame su moksleiviais, tikimės, gal ateityje pavys įkurti inžinerinę mokyklą ar darželį, kad kuo daugiau jaunimo domėtųsi tiksliaisiais mokslais. Aišku, nepamirštame ir bendruomenės, padedame tiems, kam reikia. Paramai ir labdarai išleidžiame virš milijono eurų. Mūsų produktai ir sprendimai mažina aplinkos taršą, prisideda prie tvarumo kūrimo. O kad galėtume padėti kitiems, pirmiausia turime sukurti sėkmingą verslą, gebėti parduoti savo produktus“, – apie darbuotojų ir jų kultūros auginimą pasakoja pašnekovas.

Tarptautinėje rinkoje puikiai žinoma įmonė „Teltonika“ per metus padvigubino pardavimus ir viršijo 200 milijonų eurų. Uždirbami pinigai skiriami ne tik jau esamiems projektams įgyvendinti – visame pasaulyje įkuria vis dargiau biurų, kad pardavėjai būtų kuo arčiau klientų. Anot verslininko, viena sėkmės paslapčių – būti kuo arčiau klientų: taip ne tik mažinamos sąnaudos tarpininkams, bet ir kuriamas ryšys. Įmonėje šiuo metu dirba apie 500 vadybininkų. A. Paukštys skatina užsibrėžti drąsius tikslus ir jų atkakliai siekti.

„Turime virš 20 savo biurų skirtingose šalyse, ateityje turėsime daugiau nei 100, nes tokia mūsų misija – padėti savo klientams. Ir Jums patarimas – neieškokite Lietuvos gaublio, imkite pasaulio gaublį ir ten suraskite savo klientus. Mąstykite ir veikite globaliai, – sako A. Paukštys. – Per 20 metų sukūrėme virš 100 skirtingų gaminių ir patys juos parduodame pasitelkę aktyvų pardavimą – tam turime daugiau nei 500 vadybininkų. Kodėl? Nes tiesioginis pardavimas sukuria didesnę vertę, nei tai darytume per tarpininkus, o iš tikrųjų mes kuriame savo prekių ženklą. „Teltoniką“ jau žino visas IT daiktų interneto pasaulis, nes GPS telematikos sprendimai dabar pirmauja pasaulyje, maršrutizatoriai šiemet irgi tapo lyderiais pasaulyje, iš 8 milijonų parduotų maršrutizatorių mes turbūt pardavėme vieną milijoną. Tikrai esame žinomi, per šiuos metus pardavėme 5 milijonus gaminių.“

Verslininkas įvardija ir kitą svarbią strategijos dalį, tai – verslo nišų kūrimas.

„Pernai mes padalijome „Taltoniką“ į penkias skirtingas verslo nišas ir įgalinome vadovus veikti savarankiškai. Mano vadybininkų eksperimentas tęsiasi. Sukurtos naujos įmonės „Telematics“, „Networks“, „Mobility“, „Telemedic“ ir EMS. Lygiagrečiai kuriame naujas verslo nišas, jos pradės augti dar sparčiau. Palyginimui: auginame ne vieną didelį medį, o visą mišką.
Įmonės tvarumas yra ne apyvarta, o pelnas. Uždirbti pinigai – tolesnio augimo pagrindas“, – patirtimi ir įžvalgomis dalijasi A. Paukštys.

Įmonės augimas ir tvarumo sprendimai neatsiejami ir nuo technologinių naujovių, tad „Teltonikos“ „darbuotojais“ tapo robotai, jie dirbs ir statomose gamyklose Molėtuose, Vilniuje bei Kaune.

„Griauname nuostatas, kad jei bus robotų, tai nereiks darbuotojų, – šiais metais įdarbinome 800 naujų darbuotojų. Mūsų komandoje šiandien yra apie 2 tūkstančiai darbuotojų, mes matome, kaip galime sukurti didesnę pridėtinę vertę Lietuvoje ir padėti didesniam ratui žmonių, todėl kiekvienas vadovas planuoja savo žingsnius į ateitį pats ir tai daro bent dešimčiai metų į priekį. Kai sudedame tuos planus, gauname visos grupės planą. Tam, kad tai įvyktų, reikalingi resursai. Kalbu ne tik apie darbuotojus, bet ir investicijas. Šiuo metu pradėti pirmi keturi projektai, jie sudaro tik 400 milijonų eurų biudžetą, iki 2031 metų suplanuota plėtra iki 33 tūkstančių darbuotojų“, – ambicingais planais dalijasi tarptautinę rinką užkariavusios įmonės įkūrėjas ir vadovas bei priduria, kad visa plėtra numatoma savomis lėšomis.

Įmonės „Teltonika“ įkūrėjas sako subūręs komandą, tad dabar jam pakanka skirti vos keturias valandas per dieną. Aštuoniolikos vadovų komanda, anot A. Paukščio, taip pat turi asmeninius gyvenimus, tad jis nepritaria darbui neribojant valandų ar nepaisant žmonių poilsio laiko.

„Jei dirbi su meile, tada viskas ir pavyksta“, – sako A. Paukštys.

Swedbank“ smulkių verslų stiprinimo programoje „Kiekvienas gali“ kviestinius lektorius stebėkite tiesiogiai per Delfi.tv. Kitą transliaciją žiūrėkite lapkričio 9 dieną.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (91)