Kalbant apie pasiūlą, „Covid-19“ pandemijos sukeltos kliūtys verčia įmones investuoti į naują gamybos infrastruktūrą. Raginimai kurti švaresnę aplinką skatina išlaidas elektromobiliams, baterijoms ir alternatyviai energijai, o sunki puslaidininkių krizė davė pradžią investicijų bangai.

Kalbant apie paklausą, susikaupusios vartotojų išlaidos vadovus įtikina, kad ir jiems verta išlaidauti – tai ženklas, kad verslas tiki pasaulio ekonomikos atsigavimo perspektyvomis, net jei Delta atmaina ir meta savo šešėlį. Visa tai dar labiau paskatina žemos palūkanos ir spekuliacijos, kad tokios jos ir liks.

Remiantis „S&P Global Ratings“ duomenimis, visame pasaulyje įmonių kapitalo išlaidos (angl. corporate capital expenditure, „capex“) šiemet šoktelės 13 proc., o augimas bus stebimas visuose regionuose ir platesniuose sektoriuose – ypač puslaidininkių, mažmeninės prekybos, programinės įrangos ir transporto. „Morgan Stanley“ ekonomistai prognozuoja, kad pasaulinės investicijos iki 2021 ir 2022 m. pabaigos sieks atitinkamai 115 ir 121 proc. prerecesinio lygio – vadinasi, atsigaus kur kas greičiau nei po ankstesnių nuosmukių.

„Verslo investicijų atsigavimas yra labai svarbus ilgalaikiam augimui, nes kapitalo kaupimas yra raktas į didesnį produktyvumą, – teigia Robas Subbaramanas, „Nomura Holdings Inc.“ pasaulinių rinkų tyrimų vadovas. – Išblėsus precedento neturinčiai pasaulinei paskatų politikai, pasauliui reikės verslo investicijų ir struktūrinių reformų, kad būtų išlaikytas augimas.“

„Tuose sektoriuose, kuriems buvo naudingas uždarymas ir nuotolinis darbas, per pandemiją „capex“ smarkiai išaugo, pranokdamas prieškovidines tendencijas.“ – sako Anna Wong, vyriausioji JAV ekonomistė.

Didėjant nerimui dėl infliacijos, artėjant centrinio banko paskatų nutraukimo terminui ir tęsiantis chaosui tiekimo grandinėje, „capex“ augimas suteikia retą viltį pasaulinei ekonomikai 2022 m. ir vėlesniais metais. Šį kartą dinamika smarkiai skiriasi nuo paskutinės pasaulinės krizės 2008 m., kai taupymas ir silpnos investicijos ilgus metus trukdė atsigauti užimtumui ir atlyginimams.

„JPMorgan Chase“ ekonomistų sudarytas pasaulinis „capex“ rodiklis rodo, kad investicijos į įrangą vėsta, tačiau šį ketvirtį vis dar plečiasi 6,6 proc. „Tai, kad įmonės ir toliau investuoja, paremia nuomonę, jog artimiausio laikotarpio nesklandumai turėtų pasibaigti“, – pranešime rašė ekonomistai.

Naujų išlaidų pavyzdžiai akivaizdūs visur – nuo besivystančių rinkų iki didžiausių pasaulio kompanijų.

Nepale įsikūręs konglomeratas „Chaudhary Group“, – kurio produktai apima makaronus, užkandžius ir gėrimus, ir kuris juos tiekia daugiau nei 35 šalims, – plečiasi į Egiptą, ketindamas gaminti makaronus Afrikos rinkai. Naujoji gamykla pagamins milijoną pakelių makaronų per dieną, įdarbins 500 darbuotojų, o jos įrengimas kainuos apie 10 milijonų dolerių, interviu sakė GP Sah, plataus vartojimo prekių skyriaus verslo vadovas. Bendrovė taip pat ieško galimybių įsitvirtinti Lotynų Amerikoje. „Mes norime būti pasauline makaronų kompanija“, – sakė jis.

Walmart Inc.“ vasarį pranešė, kad šiais metais investuos apie 14 milijardų dolerių į tiekimo grandinę, automatizavimą ir technologijas, palyginus su 10,3 milijardo pernai. „Dabar, kai investuojame, tai atrodo labai agresyvus žingsnis, – kalbėjo finansų direktorius Brettas Biggsas rugpjūčio 17 d. konferenciniame pokalbyje su analitikais. – Toks jausmas, kad geriname savo konkurencinę padėtį. Ji bus išties plataus masto.“

JAV įmonių išlaidos įrangai, konstrukcijoms ir programinei įrangai per antrąjį ketvirtį vidutiniškai siekė 13,4 proc. – tai didžiausias tempas nuo 1984 m. Vien tik išlaidos įrangai vidutiniškai per pastaruosius metus sudarė 14,4 proc., arba dvigubai daugiau už 2009–2019 m. plėtros vidurkį.

„Pramonės rinkos, mano manymu, šiuo metu yra ankstyvoje atsigavimo stadijoje, – rugpjūčio 3 d. uždarbio ataskaitoje teigė „Eaton Corp.“, gaminančios sankabas ir stabdžius, generalinis direktorius Craigas Arnoldas. – Pastaraisiais metais į gamybą buvo investuojama nepakankamai. Todėl manome, kad rinkai turėtų gerai sektis 2022 m., bet neabejotinai ir vėliau.“

Europoje taip pat prognozuojamas išlaidų augimas: „S&P Global Ratings“ numato 16,6 proc. padidėjimą 2021 m. – geriausiais metais nuo 2006 m. Verslo investicijos JK, kurias varžė šalies išstojimas iš Europos Sąjungos, taip pat pradėjo atsigauti, tačiau antrojo ketvirčio pabaigoje vis dar buvo daugiau nei 15 proc. žemesnės nei iki pandemijos.

Darbas iš namų ir dėl to suklestėjusi skaitmeninė ekonomika paskatino puslaidininkių paklausą, o jų stygius pakurstė investicijas į šį sektorių. Pietų Korėja planuoja išleisti maždaug 450 milijardų dolerių, o išlaidoms vadovaus „Samsung Electronics Co.“ ir „SK Hynix Inc.“ – per ateinantį dešimtmetį šalyje ketinama sukurti didžiausią pasaulyje lustų gamybos bazę.

Japonijoje su mikroschemų trūkumu susiduriantys gamintojai taip pat skatina kapitalo investicijų atsigavimą. „Rohm Co“, mikroschemų gamintojas, tarp kurio klientų yra „Toyota Motor Corp.“, „Ford Motor Co.“ ir „Honda Motor Co.“, kitiems finansiniams metams planuoja „dideles investicijas“, neskaitant 70 milijardų jenų (637 mln. dolerių), jau atidėtų einamiesiems metams, kurie baigsis 2022 m. kovo mėnesį.

„Mes pavėluosime, nebent imsimės proaktyvių žingsnių“, – rugpjūčio 25 d. interviu sakė generalinis direktorius Isao Matsumoto. Kiote įsikūręs mikroschemų gamintojas turi gamyklų ne tik Japonijoje, bet ir Kinijoje, Malaizijoje, Pietų Korėjoje, Tailande ir Filipinuose. „Pandemija mums atnešė įvairių rizikų, – sakė I. Matsumoto. – Ketiname plačiau išsklaidyti savo gamybos bazes.“

Dar vienas veiksnys yra klimato kaita, verčianti kompanijas pertvarkyti savo veiklą, vyriausybėms skatinant švarios energijos politiką. Remiantis „BloombergNEF“ surinktais duomenimis, pirmąjį šių metų pusmetį į saulės, jūros vėjo ir kitas ekologiškas technologijas bei kompanijas buvo investuota rekordinė 174 milijardų dolerių suma. Vis dėlto norint sumažinti anglies dvideginio emisijas, reikės nuveikti kur kas daugiau.

Apetitą švaresniems automobiliams galima pastebėti Kinijoje, kur per praėjusį ketvirtį akivaizdžiai pakilo kelių elektromobilių gamintojų išlaidos rinkodarai ir tyrimams bei plėtrai. „Xpeng Inc.“ pranešė apie didesnius nei apskaičiuota nuostolius – iš dalies dėl to, kad birželio 30 d. įvertinimu tyrimų ir plėtros padaliniuose dirbančių žmonių skaičius išaugo iki daugiau nei 3000 darbuotojų, o tai beveik 50 proc. daugiau nei metų pradžioje.

Žinoma, augimo dividendai priklausys nuo to, kaip bus įgyvendinamos žadėtosios išlaidos.

Nerimaujama, kad vėstant vartotojų paklausai, „capex“ neteks pagreičio, arba kad pasibaigus ūmiai pandemijos fazei prekių stygius pavirs pertekliumi. Ekonomistai taip pat teigia, kad kai kurios investicijos gali būti ne tokios produktyvios, kaip dabar atrodo, todėl daug žadantys darbai ir gamyklos galiausiai atrodys kaip burbulas.

Visgi kol kas kompanijos tiki, kad daugiau prarastų neatsinaujindamos.

Pasak Karen Harris, Niujorko konsultacinės įmonės „Bain’s Macro Trends Group“ generalinės direktorės, ilgalaikes investicijas toliau skatins tokios tendencijos kaip tiekimo grandinių diversifikacija ar spartesnis automatizavimas paslaugų sektoriuje, kadangi darbo jėga sensta. „Šiuo metu daugelis į paslaugas orientuotų įmonių turi puikią galimybę investuoti į didesnį darbuotojų produktyvumą“, – pažymėjo ji.