Beveik visos turizmo sektoriaus įmonės pernai fiksavo gerokai mažesnes apyvartas – dalies jų pajamos smuko net kelis kartus. Registrų centro (RC) analitikų atlikta finansines ataskaitas pateikusių įmonių analizė rodo, kad vienokį ar kitokį pajamų sumažėjimą patyrė net 94 proc. bendrovių. Išrikiavus visas įmones pagal pajamų sumažėjimo dydį, vidurinės įmonės pajamų kritimas siektų 300 tūkst. eurų (mediana).

Rinkos lyderio „Novaturo“ apyvarta pernai buvo 14,78 mln. eurų, tai 85,68 mln. eurų mažiau nei prieš metus. „Tez Tour“ pajamos sumenko 80,64 milijono eurų, ir siekė 14 mln. eurų, rodo Registrų centro parengta turizmo sektoriaus apžvalga.

„Turizmo sektorius buvo vienas iš tų, kurį pandemija palietė tiesiogiai – kelionių ribojimai kuriam laikui buvo sustabdę bet kokį išvykstamojo turizmo verslą, o šalies viduje įvesti karantino ribojimai palietė ir vietinio turizmo sektoriaus atstovus. Mažesnes apyvartas praėjusiais metais, palyginti su 2019 metais, skaičiavo praktiškai visi šio sektoriaus dalyviai, kai kurių iš jų pajamos smuko net keliais kartais. Didesnių ar mažesnių nuostolių patyrė daugiau kaip du trečdaliai sektoriaus įmonių“, – apžvelgia RC duomenų analitikas Paulius Rudzkis.


Nuostolingai 2020 metais dirbo 71 proc. sektoriaus įmonių, o nuostolių mediana siekė 16 tūkst. eurų. O pelno praėjusiais metais pavyko uždirbti 29 proc. įmonių, pelno mediana – 5 tūkst. eurų. Apžvalgoje vertinti 150 įmonių rezultatai.

Pandemija kirto ir darbuotojų skaičiui: „Sodros“ duomenimis bendra sektoriaus įmonių darbuotojų skaičius mažėjo penktadaliu. Darbuotojų neteko maždaug pusė įmonių, keturiose iš dešimties įmonių darbuotojų skaičius liko toks pats, tik kas dešimta įmonė darbuotojų skaičių nežymiai padidino.

„Be jokios abejonės didžiausią pandemijos įtaką pajautė sektoriaus lyderiai – pirmojo dešimtuko įmonių apyvartos per metus susitraukė keliais ar net keliomis dešimtimis milijonų, dauguma jų fiksavo šimtatūkstantinius ar milijoninius nuostolius, o dėl apribotos veiklos vidutinis darbuotojų skaičius didžiausiose sektoriaus įmonėse sumažėjo ketvirtadaliu“, – apžvelgia P. Rudzkis.

Pelną uždirbo, nes dirbo su nuolatiniais klientais

Klaipėdoje veikianti UAB „Gaublija“ pateko tarp TOP 10 didžiausias pajamas pernai gavusių kelionių agentūrų, kurios nepatyrė nuostolių, o priešingai – pernai uždirbo pelno. Įmonės direktorė Diana Žulkuvienė paaiškina, kad nors poilsinių kelionių srautas buvo visiškai sustojęs, tačiau darbai nenutrūko dėl įmonių užsakymų skrydžiams.

„Kadangi mes dirbame su korporatyviniais klientais, tai jų kelionės, darbai nenutrūko – taip ir išsisukome. Tai nuolatiniai klientai, ir, nors keliavimas jų buvo labai sudėtingas, bet jie vis tiek keliavo. Aišku, kad buvo labai labai apsunkintos sąlygos, bet reikėjo vykti į darbus. Mūsų korporatyviniams klientams nepaisant karantino reikėjo skraidyti ir dirbti visoje Europoje“, – sako D. Žulkuvienė.
Turizmo sektorius 2020 metais

Ji patikina, kad agentūra yra nedidelė ir negali lygintis su kitais TOP 10 sąrašo dalyviais, turinčiais dešimtis darbuotojų.

„Mes dirbame Klaipėdoje, čia yra keturi agentai. Mes žmonių per pandemiją neatleidome, išskyrus tuos, kurie patys išėjo. Dabar rinka atsigauna, žmonės nori pradėti po truputėlį keliauti. Tačiau kelionės mūsų apyvartos pagrindo nesudaro, dėl to taip smarkiai ir nekritome. Kiek turėdavome kelionių, viskas buvo kritę iki nulio, bet dabar jau, vėlgi, atsigauna“, – paaiškina įmonės vadovė.

Makalius didelio nuostolio nepatyrė, nes ėmėsi skaudžių sprendimų

Kelionių portalo makalius.lt įkūrėjo Rimvydo Širvinsko vadovaujama kelionių agentūra „Traveldeals LT“ tarp didžiųjų organizatorių pernai patyrė mažiausią nuostolį, sudariusį 16,4 tūkst. eurų. R. Širvinskas patikina, kad pandemijos metu priimti sprendimai buvo skaudūs.

„Visų pirma, tai skaudūs sprendimai – iš pat pradžių imtis veiksmų ir mažinti darbuotojų skaičių, bandant nuspėti ateitį, kad viskas taip greitai nepasibaigs ir poreikio tokiam skaičiui žmonių nebus. Mes susimažinome kolektyvą, dalis patys nusprendė palikti turizmą, taip pat iš karto ėmėme labai taupyti savo išlaidas – pernuomojome savo biurą, kuris mums Vilniuje tikrai kainavo, mes patys iš namų dirbome, persikėlėm į 4 kartus mažesnes patalpas, tas mums padėjo“, – pasakoja R. Širvinskas – Makalius.
Rimvydas Širvinskas-Makalius

Jis įsitikinęs, kad ir pačių keliautojų geranoriškumas smarkiai prisidėjo prie įmonės gelbėjimo.

„Praėjusius metus išgyventi padėjo, mano nuomone, padėjo atviras bendravimas su mūsų keliautojais, kai buvo didelė problema sugrąžinti pinigus. Buvo virtimas, kai reikėjo klientams palaukti, ir patys klientai, kurie suprato situaciją ir sutiko vietoje pinigų grąžinimo pasirinkti dovanų kuponus arba persikelti atostogas į kitus metus, mums nemažai padėjo. Ir jų buvo tikrai labai didelė dalis – tai mums padėjo visų pirma nesugriūti su apyvartinėmis lėšomis“, – dėkojo Makalius.

Jis pastebėjo, kad per pandemiją labai pasiteisino anksčiau pradėtas projektas siūlyti poilsį Lietuvoje.

„Tai mums labai pagelbėjo išsilaikyti praėjusį vasaros sezoną, nes susidomėjimas Lietuva tikriausiai buvo didžiausias per visą mūsų veiklos istoriją. Taip pat pasinaudojome galimybe suplanuoti poilsį medikams, kurie buvo remiami valstybės ir gavo po 200 eurų kuponus“, – verslo sprendimus vardija verslininkas.

Jis patikina, kad šiuo metu rinka jau atsigauna, tačiau apyvartoms dar toli iki lygmens, buvusio prieš pandemiją.

„Nemaža dalis dar yra žmonės, kurie ir šių metų vasaros atostogas planuoja praleisti Lietuvoje, galbūt dėl koronaviruso, galbūt dar negavo vakcinos, ar dėl kažkokių papildomų reikalavimų, galbūt nėra tų krypčių, kur jie nori nukeliauti. Bet kažkaip šie metai, šis vasaros sezonas prasidėjo gerokai optimistiškiau negu praėjęs“, – sako R. Širvinskas – Makalius.

Jis lygina, kad prieš pandemiją įmonėje dirbo beveik 50 darbuotojų, pernai metais šis skaičius susitraukė perpus, iki 24 darbuotojų, o šiuo metu įmonė jau atsistatė iki 36 darbuotojų: „Pusė atsikūrimo kelio jau yra įveikta. Intensyviai ieškome turizmo specialistų, susidomėjimas turizmo rinka buvo šiek tiek nukritęs, tačiau matau, kad tai yra laikinas dalykas ir tikrai rekomenduoju nebijoti įsidarbinti turizme.“
Rimvydas Širvinskas-Makalius

Kaip pandemiją atlaikė turizmo sektoriaus įmonės, anot R. Širvinsko, pasimatys tuomet, kai baigsis Vyriausybės taikomos paramos priemonės – tai numatoma rudenį.

„Pandemijos pradžioje garsiai nuskambėjo „Megaturas“, kuris subyrėjo iš karto. Nors tai ir konkurentai, man nepatinka tokie dalykai, nes tai mažina vartotojų pasitikėjimą pačiu turizmu ir kelionių verslu. Labai tikiuosi, kad visi išsilaikys, manau, reali situacija bus matoma tuomet, kai baigsis valstybės parama, subsidijos už prastovas ir pan. Bent jau šiuo metu valstybė tikrai labai padeda“, – vertina R. Širvinskas.

„Novaturas“ jau ima uždirbti pelną

Didžiausio kelionių organizatoriaus Baltijos šalyse „Novaturas“ pajamos pernai tesudarė septintadalį apyvartos, gautos 2019-aisiais, įmonė patyrė 5,9 mln. Eurų nuostolių, rodo RC pateiktos ataskaitos.

„Novaturo“ įmonių grupės vadovė Audronė Keinytė patikina, kad situacija jau gerėja ir pagal planuojamų skrydžių skaičių artėjama prie 2019-ųjų.

„Esminis pokytis – keliautojai pradėjo planuoti būsimas keliones. Iki šiol vyravusius paskutinės minutės pardavimus keičia išankstiniai pardavimai. Tiesa, jų dar kol kas negalima lyginti su priešpandeminiu laikotarpiu, kai žmonės paprastai kelionės susiplanuodavo prieš pusmetį. Tam įtakos turi laipsniškai švelnėjantys ribojimai bei kasdien augantys vakcinacijos tempai tiek Lietuvoje, tiek ir visoje Europoje“, – patikina A. Keinytė.
Audronė Keinytė

Ji patikina, kad ir „Novaturas“ dėl pandemijos turėjo peržiūrėti organizacinę struktūrą, optimizuotis.

„Tai nebuvo trumpalaikio efekto siekimas ar žiūrėjimas vien tik kaštų eilutės. Vienas didžiausių organizacinės struktūros optimizacijos tikslų – suplokštinti struktūrą, t.y. atsisakyti tarpinių vadovaujančių grandžių ir suteikti daugiau atsakomybių bei įgaliojimų vidurinės grandies vadovams. Šis pokytis atnešė labai teigiamų rezultatų. Nors per pandemiją darbuotojų skaičius įmonių grupėje ir sumažėjo, bet tuo pačiu buvo išgrynintos funkcijos bei pritraukėme aukštos kvalifikacijos specialistų. Ilgamečių ir patyrusių darbuotojų branduolys išliko, jį dar labiau sustiprinome pritrauktomis kompetencijomis“, – apžvelgia A. Keinytė.

„Novaturas“ persitvarko elektroninės komercijos modelį, dėmesį skiria klientų bei kelionių pardavimo agentų aptarnavimo kanalų bei palaikančių programų efektyvinimui, automatizavimui ir inovacijų diegimui.

„Visus praėjusius metus nuosekliai griežtos kaštų kontrolės. Tokios krypties laikėmės ir pirmąjį šių metų ketvirtį – veiklos sąnaudos pasiekė 1,05 mln. eurų ir buvo 63 proc. mažesnės už tą patį 2020 metų laikotarpį. Kaštų kontrolė, nuolatinis ir aktyvus darbas su užsienio partneriais užsitikrinant konkurencingas paslaugų kainas, laiku priimti teisingi sprendimai dėl veiklos atnaujinimo, lyderystė rinkoje pirmiems atidarant saugias atostogų kryptis ir, žinoma, niekur nedingęs žmonių noras keliauti – visų šių veiksnių visuma turėjo teigiamos įtakos pirmojo ketvirčio pelningumo rodikliams“, – apžvelgia vadovė.

Šiais metais per pirmąjį ketvirtį „Novaturas“ jau uždirbo 0,2 mln. eurų grynojo pelno, kai tuo tarpu 2020 ir 2019 metais tuo pačiu laikotarpiu patirtas atitinkamai 0,4 ir 0,1 milijono nuostolis.

„Konkurencija turizmo sektoriuje lyginant su 2019 metais yra sustiprėjusi. Į rinką atėjo naujas tarptautinis žaidėjas „Coral travel Lithuania“ ir prisijungė prie jau rinkoje esančių kitų tarptautinių organizatorių, tokių kaip „ITAKA Lietuva“ ar „TUI Baltics“. Pokyčiai konkurencinėje aplinkoje visais atvejais turi poveikį kelionių pelningumui, o iš to visada laimi keliautojai, kurie turi daugiau galimybių rinktis“, – sako „Novaturo“ vadovė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (17)