„Ryanair“ reisas FR4978 iš Atėnų į Vilnių gegužės 23 d. buvo priverstinai palydėtas naikintuvo ir nutūpė Minske, kur buvo suimtas opozicijos žurnalistas R. Pratasevičius ir jo draugė Sofija Sapega.

Kalbėdamas Jungtinės Karalystės parlamento Transporto komitete, M. O‘Leary teigė, kad Minsko oro uosto dispečeriai „Ryanair“ pilotams pareiškė gavę „pranešimą apie grėsmę, kad lėktuvui įskridus į Lietuvos oro erdvę ar bandant leistis Vilniuje, bus detonuota lėktuve esanti bomba“.

Pasak „Ryanair“ vadovo, lėktuvo kapitonas „daug kartų“ prašė Minsko dispečerių sujungti jį su „Ryanair“ kontrolės centru Varšuvoje, tačiau jam esą buvo pasakyta, kad „Ryanair“ neatsako į skambučius“. Vis dėlto, pabrėžė M. O‘Leary, tai yra „visiška netiesa“.

M. O‘Leary teigimu, įvykio vietoje esantys „Ryanair“ lėktuvai įprastai leistųsi Lenkijoje ar Baltijos šalyse, tačiau kapitonas buvo „smarkiai spaudžiamas“ leistis Minske.

„Jam nebuvo nurodyta taip elgtis, tačiau nebuvo palikta jokių alternatyvų“, – komitete sakė M. O‘Leary.

Lėktuvui nusileidus Minske, „į orlaivį įlipo keletas nenustatytų asmenų su vaizdo kameromis“, teigė „Ryanair“ vadovas.

„Jie daug kartų spaudė lėktuvo įgulą vaizdo įrašu patvirtinti, kad lėktuvas į Minską nukreiptas savanoriškai, tačiau įgula atsisakė tai patvirtinti“, – tvirtino M. O‘Leary.

Jis pridūrė, kad keleiviai ir įgulos nariai buvo nuvesti į oro uosto terminalą, o kapitonas liko lėktuve, tačiau kaskart jam išėjus iš pilotų kabinos, jį lydėjo ginkluotas sargybinis.

„Tai buvo labai grėsminga ir priešiška aplinka. Mums galiausiai pavyko sugrąžinti orlaivį iš Minsko po maždaug aštuonių valandų“, – teigė M. O‘Leary.

Lėktuvui pakilus, pasak „Ryanair“ vadovo, trūko penkių keleivių – R. Pratasevičiaus, S. Sapegos ir trijų „nenustatytų asmenų“.

„Iš saugumo agentūrų suprantame, kad tai greičiausiai yra KGB agentai. Ar tai buvo Rusijos KGB, ar Baltarusijos KGB, mes nežinome, tačiau neaišku, ar tarp jų yra koks nors skirtumas“, – sakė M. O‘Leary.

„Tai aiškiai buvo iš anksto suplanuotas visų tarptautinės aviacijos taisyklių ir reglamentų bei saugumo pažeidimas. Orlaivis buvo nutupdytas dėl melagingų priežasčių, naudojantis Minsko oro uosto dispečeriais ir atrodo akivaizdu, kad du keleiviai buvo paimti prieš jų valią ir sulaikyti“, – pareiškė „Ryanair“ vadovas.

Dublinas gegužės 24 d. „valstybės remiamu“ „aviacijos piratavimo“ aktu pavadino incidentą, kai iš Atėnų į Vilnių skridęs airių oro bendrovės „Ryanair“ keleivinis lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas Minske ir buvo sulaikytas jame buvęs ieškomas baltarusių opozicijos aktyvistas.

„Tai iš tikrųjų buvo valstybės remiamas aviacijos piratavimas“, – valstybiniam transliuotojui RTE sakė Airijos užsienio reikalų ministras Simonas Coveney, pridūręs, kad Baltarusijos valdžia neturi demokratinio legitimumo.

„Negalime leisti, kad šis incidentas praeitų su įspėjimais ar griežtais pranešimais spaudai. Manau, kad čia turi būti pritaikytos realios sankcijos“, – sakė jis.

„Jei šiuo atveju ES pademonstruos neryžtingumą arba silpnumą, tai sustiprins Baltarusijos sprendimų priėmėjų mintį, kad jie viską padarė gerai“, – kalbėjo airių diplomatijos vadovas. „Taigi, manau, kad atsakas turi būti aiškus, tvirtas, ir jis turi įvykti greitai“, – pridūrė jis.

„Ryanair“ lėktuvu skridęs Baltarusijos opozicijos aktyvistas ir blogeris, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėjas Ramanas Pratasevičius lėktuvui nusileidus Minske buvo sulaikytas. Be to, buvo sulaikyta jo draugė Sofija Sapega.

Kanalai „Nexta“ ir „Nexta Live“ yra svarbūs Baltarusijos opozicijos balsai ir padėjo mobilizuoti protestuotojus per beprecedentes demonstracijas, krėtusias šalį po pernai rugpjūtį įvykusių ginčijamų prezidento rinkimų. Juose nuo 1994 metų Baltarusijai vadovaujantis A. Lukašenka užsitikrino šeštą kadenciją. Opozicija ir Vakarų demokratijos rinkimus laiko suklastotais.

Leidinys „The Wall Street Journal“ gegužės pabaigoje pranešė, kad „Ryanair Holdings PLC“ atmetė Baltarusijos teiginius dėl vieno iš kompanijos lėktuvų nukreipimo ir piktai pasmerkė priverstinį nutupdymą privačiu laišku bei paragino vadovybę nustatyti trijų keleivių tapatybę, kurie, kaip kompanija įtaria, yra saugumo tarnybų agentai.

Laišką „Ryanair“ vadovas M. O’Leary išsiuntė Baltarusijos aviacijos direktoriui. Laiške, kurį peržiūrėjo „The Wall Street Journal“, M. O’Leary incidentą apibūdino kaip „tyčinį ir neteisėtą“ užgrobimą ir „draudžiamą ir smerktiną veiksmą“.

M. O’Leary savo laiške tvirtino, kad Baltarusijos valdžia pateikė melagingus ir netikslius pareiškimus apie tai, kas įvyko, o Minsko oro uosto darbuotojus apibūdino kaip „obstrukcionistus“.

Jis paragino Baltarusijos valdžią paleisti suimtą buvusį vyriausiąjį „Nexta“ redaktorių R. Pratasevičių ir jo bendražygę bei nustatyti kitų trijų keleivių, Minske išlipusių iš lėktuvo, skridusio iš Atėnų į Vilnių, tapatybę.

Generalinis oro linijų direktorius rašė, kad „Ryanair“ juos laiko valstybės saugumo tarnybų pareigūnais, kurie „veikė vadovaudamiesi jūsų vyriausybės nurodymais organizuojant neteisėtą mūsų lėktuvo užgrobimą“.

Savo laiške M. O’Leary pažymėjo, kad pilotui neliko kito pasirinkimo ir jis turėjo nukrypti nuo skrydžio maršruto bei nusileisti Minske remdamasis informacija, kurią pateikė vietinis skrydžių vadovas, palaikęs ryšį su lėktuvu, kai šis skrido Baltarusijos oro erdve.

Laiške teigiama, kad skrydžių vadovai atsisakė orlaivio vado prašymu susisiekti su „Ryanair“ po to, kai jis buvo įspėtas apie sprogimo grėsmę. Baltarusijos valdžia tvirtino esą šalies aviacijos pareigūnai bandė susisiekti su oro bendrovės centrine valdymo tarnyba.

Kaip rašo forbes.ru, generalinis „Ryanair“ direktorius laiške skundėsi dėl to, kaip Minske buvo elgiamasi su keleiviais ir įgula, bei pažymėjo, kad antžeminio aptarnavimo tarnybų darbuotojai trukdė lėktuvui kuo greičiau tęsti skrydį.

Nusileidus įgulą ir keleivius lydėjo ginkluoti sargybiniai, o po to jie buvo sulaikyti „daugiau nei šešias valandas be jokio paaiškinimo“.

Oro uostas negalėjo suteikti vertėjo į anglų kalbą paslaugų, todėl įgula negalėjo bendrauti su oro uosto darbuotojais, kol galiausiai „Ryanair“ telefonu suteikė vertėjo į rusų kalbą paslaugas.

Keleivių bagažas buvo tikrinamas pasitelkiant tarnybinius šunis, tačiau prieš sugrąžinant bagažą į lėktuvą jam nebuvo taikomos įprastinės patikrinimo rentgeno spindulių įrenginiu procedūros, laiške pažymi M. O’Leary.

„Ryanair“ vadovo teigimu, oro uosto darbuotojai atsisakė pripilti į lėktuvą degalų, o paskui atsisakė priimti mokėjimą už degalus kreditine kortele. Vėliau darbuotojai nesutiko leisti keleiviams lipti į pakilti pasirengusį lėktuvą.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (294)