„Labai džiaugiamės žinia, kad „Ondine“ leidyklos katalogas praturtėjo dar vienu muzikinės lituanistikos šedevru – Eduardo Balsio kūrinių kompaktine plokštele, įrašyta lietuvių muzikantų bei šaunios Skaitmeninės koncertų salės garso įrašų komandos“, – pranešime žiniasklaidai cituojama Nacionalinės filharmonijos generalinė direktorė Rūta Prusevičienė.

Eduardo Balsio muzikai skirtą plokštelę 2020 m. rudenį Filharmonijoje įrašė Modesto Pitrėno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir solistai – kompozitoriaus anūkė, pianistė Indrė Baikštytė, smuikininkas Džeraldas Bidva. Plokštelei pasirinkti Eduardo Balsio 100-mečio jubiliejinį sezoną Filharmonijoje skambėję kūriniai: „Dramatinės freskos“ smuikui, fortepijonui ir simfoniniam orkestrui, Koncertas smuikui ir orkestrui Nr. 1 a-moll, poema styginių orkestrui „Jūros atspindžiai“.

Pasak „Ondine“ leidyklos, naujas albumas tarptautinę auditoriją supažindins su vienu pagrindinių Lietuvos muzikos kūrėjų – Eduardu Balsiu (1919–1984). Jo ankstyvasis kūrinys – Smuiko koncertas Nr. 1 – ir du vėlesni orkestro muzikos opusai atskleidžia Balsį esant turtingų, spalvingų orkestro partitūrų meistru.

E. Balsio kūryba patyrė nemažą evoliuciją nuo ankstyvųjų klasikine forma parašytų kompozicijų iki vėlyvųjų ekspresionistinių ir dodekafonine technika grįstų kūrinių. Jo kūryba atspindi lietuvių muzikos raidos posūkius ir vingius nuo ideologiškai motyvuoto „folklorinio“ romantizmo (iki 1958 m.) link naujų stilistinių krypčių ir kompozicijos technikos.

E. Balsio CD viršelis

Pirmas smuiko koncertas, parašytas (1954) baigus aspirantūros studijas tuometinėje Leningrado (dabar Peterburgo) konservatorijoje, tapo E. Balsio pirmojo kūrybos laikotarpio viršūne. Čia kompozitorius tarytum žengė žingsnį naujos stilistikos link. Kita vertus, tai vis dar yra tradicinis kūrinys, kuriame galime įžvelgti Piotro Čaikovskio ar Aramo Chačaturiano smuiko koncertų įtaką.

„Draminės freskos“ smuikui, fortepijonui ir simfoniniam orkestrui (1965) žymi vėlyvojo kompozitoriaus kūrybos laikotarpio pradžią. Vienos dalies simfoniniame kūrinyje susilieja kelių žanrų bruožai: instrumentinio koncerto, poemos ir simfonijos. Soliniai instrumentai čia traktuojami kaip pagrindiniai orkestro elementai.Kūrinyje kompozitorius apibendrintai išreiškia dramatinius mūsų epochos konfliktus, karo grėsmę.

„Jūros atspindžiai“ (1981), poema styginių orkestrui, yra vienas iš paskutinių kompozitoriaus orkestrinių kūrinių. Muzika prisodrinta ekspresyvių nuotaikų, ryškių kontrastų. Kompozitorius skaido styginių partijas ir taip disponuoja balsų gausa.

Naujoji kompaktinė plokštelė tarptautinei publikai pristato ir vienus ryškiausių Lietuvos simfoninės muzikos kultūros puoselėtojų – Lietuvos nacionalinį simfoninį orkestrą ir jo meno vadovą bei vyr. dirigentą maestro Modestą Pitrėną.

Primename, kad „Ondine“ savo CD sklaidą užtikrina per kompanijos savininkės, bene didžiausios klasikinės muzikos įrašų leidyklos „Naxos“ tinklą

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)