„Sodros“ duomenimis, rugpjūtį Lietuvoje buvo 74,4 tūkst. vilkikų vairuotojų. Antra skaitlingiausia profesija buvo parduotuvių pardavėjai su 58,4 tūkst. atstovų, trečia – įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovai (45,9 tūkst.).

Kaip žinia, planuojama, kad nuo 2021 metų sausio 1 dienos minimalios mėnesinės algos (MMA) dydis bus 642 eurai (dabar yra 607 eurai), o minimalusis valandinis atlygis (MVA) – 3,93 euro (dabar – 3,72 euro).

Jei naujoji Vyriausybė to nepakeis, tuomet keistųsi komandiruotės į užsienį atveju pajamų mokesčiu neapmokestinamos sumos.

Kaip „Delfi“ sakė Valstybinės mokesčių inspekcijos teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė, gyventojų pajamų mokesčio išvengti galima dviem atvejais.

„Pirma, jeigu darbuotojo darbo užmokestis lygus arba didesnis už 1059,30 euro (iki pakeitimo – 1001,55 euro). Apskaičiuojama: MMA (642 eurai) x iš koeficiento 1,65.

Antra, jeigu darbuotojui taikomas valandinis tarifinis atlygis lygus arba didesnis už 6,485 euro (iki pakeitimo – 6,138 euro). Apskaičiuojama: MVA (3,93 euro) x iš koeficiento 1,65“, – dėstė ji.

Rasa Virvilienė

R. Virvilienė nurodė, kad tuo atveju, kai darbuotojui nustatytas darbo užmokestis arba valandinis tarifinis atlygis yra mažesni už prieš tai nurodytus dydžius, pajamų mokesčiu neapmokestinami komandiruočių į užsienį dienpinigiai, kurių bendra suma per mėnesį yra lygi arba mažesnė nei 50 proc. darbuotojui nustatyto darbo užmokesčio (arba darbo užmokesčio apskaičiuoto taikant valandinį tarifinį atlygį).

„Dienpinigių suma, kuri viršys 50 proc. darbo užmokesčio – apmokestinama kaip su darbo santykiais susijusios pajamos“, – sakė VMI atstovė.

R. Virvilienė pabrėžė, kad tokios naujovės bus taikomas, jei išliks nepakeistos MMA ir neapmokestinamąjį pajamų dydį nustatančios teisės aktų nuostatos.

Teks kelti algas

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos generalinis sekretorius Zenonas Buivydas „Delfi“ sakė, kad darbdaviams, kurių darbuotojai didelę darbo laiko dalį praleidžia užsienyje, net neapsimoka darbo užmokesčių nustatyti žemesniame lygyje nei neapmokestinamasis dienpinigių dydis.

Jis 1059,30 euro dydį 2021 metais apibūdino kaip savotišką minimalią algą tolimųjų reisų vairuotojams.

„Mes privalėsime mokėti 1059,30 euro, kai visiems kitiems MMA bus 642 eurai“, – sakė jis.

Zenonas Buivydas

Suprasti, kodėl taip yra galima per pavyzdį. Tarkim, vairuotojo Vytauto darbo užmokestis „popieriuje“ šiemet yra 1001,55 euro (lygus neapmokestinamam dienpinigių dydžiui).

Jo atlyginimas „į rankas“ siekia 671 eurą. Tačiau kadangi vilkiką vairuoja Vokietijoje, Vytautas per mėnesį gauna apie 1,2 tūkst. eurų dienpinigių, kurie nėra apmokestinami. Bendrai per mėnesį jo pajamos siekia 1871 eurą (žinoma, reikia įvertinti ir aukštesnes pragyvenimo išlaidas Vakarų Europoje).

Jei Vytauto darbdavys jo darbo užmokesčio „popieriuje“ 2021 metais nepakeltų iki 1059,30 euro, tuomet mokesčių nemokėti galėtų tik nuo 501 euro dienpinigių (50 proc. darbo užmokesčio).

Vytauto mėnesinės pajamos dėl to sumažėtų iki 1572 eurų (beveik 300 eurų). Tačiau darbdavio išlaidos šokteltų iki 2931 euro (712 eurų daugiau). Viską per mokesčius susirinktų valstybė.

Jei Vytauto darbo užmokestis „popieriuje“ 2021 metais būtų padidintas iki neapmokestinamojo dienpinigių dydžio (1059,30 euro), tuomet ir toliau visa 1,2 tūkst. eurų dienpinigių suma būtų neapmokestinama.

Tokiu atveju Vytautas per mėnesį gautų 1906 eurus pajamų (35 eurais daugiau), jo darbdavio išlaidos padidėtų 59 eurais, iki 2278 eurų per mėnesį, o valstybės biudžetai pasipildytų 24 eurais.

Daugiau detalių apie „vairuotojo Vytauto“ pavyzdį – lentelėje (įvertinti ir 2021 metais įsigaliosiantys neapmokestinamojo pajamų dydžio apskaičiavimo pokyčiai, daroma prielaida, kad pensijai nekaupiama).

Lentelėje Vytauto pajamos, tai – darbo užmokestis „į rankas“ ir dienpinigių suma. Svarbu pabrėžti, kad 50 proc. darbo užmokesčio viršijanti dienpinigių suma pridedama prie viso darbo užmokesčio ir tada jau bendrai sumai taikoma NPD formulė, GPM, „Sodros“ ir kiti tarifai.

Darbdavio išlaidoms priskiriama visos darbo vietos kaina ir dienpinigiai.

Z. Buivydas dar pridūrė, kad dėl tokios mokesčių sistemos Lietuvos vežėjai tampa nekonkurencingi.

„Mes esame nebekonkurencingi nei su Lenkija, nei su Latvija, nei su bet kuo“, – sakė jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (142)