Saugaus eismo ekspertai akcentuoja, kad dalyvaujant eisme itin svarbu prisiminti ne tik savo teises, bet ir pareigas, o ypač – laikytis tarpusavio pagarbos ir atsargumo. Šios taisyklės svarbą pabrėžė ir Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Strateginių sprendimų paramos ir programų valdymo klausimais Vidmantas Pumputis. Specialistas aiškino, kad siekdami užtikrinti savo atžalų saugumą eisme, tėvai dar prieš rugsėjį turėtų daugiau dėmesio skirti jų įpročių formavimui.

Ne tik paaiškinkite, bet ir parodykite

V. Pumputis pasidalino užsienio šalių praktika ir aiškino, kad ypač Skandinavijos šalyse, dar prieš mokslo metus tėvai su vaikais kelis kartus kartu keliauja reikiamu maršrutu. Taip siekiama ne tik išugdyti tinkamus vaiko keliavimo įpročius, tačiau ir patikrinama, ar vaikui nekyla neaiškumų.

„Tai yra sektina praktika, kurią turėtų taikyti kiekvienas tėvas, kurio vaikas į mokyklą keliauja savarankiškai. Kelis kartus dar rugpjūtį su vaiku eikite, jei reikia, važiuokite viešuoju transportu, iki mokyklos ir atgal. Pirmiausia, tai, kaip reikia keliauti į ugdymo įstaigą, aiškinkite jūs, o vėliau paprašykite, kad tai padarytų pats vaikas. Aiškindamas, kada ir ką jis nori daryti, sužinosite, kur jam vis dar kyla neaiškumų, o susipažinęs su maršrutu vaikas bus saugesnis“, – aiškino V. Pumputis.

Svarbios taisyklės

Saugaus eismo ekspertas pabrėžė, kad pagrindinė taisyklė, kurią tėvai turėtų priminti savo atžaloms, – skubėti nevalia. Specialistas aiškino, kad šios taisyklės turėtų laikytis ir automobilių vairuotojai, mat išsiblaškę vaikai artėjančio automobilio taip pat gali nepastebėti, tačiau tik neskubėdami, tiek vieni, tiek kiti eismo dalyviai galės būti saugesni.

Vaikai eisme

„Svarbiausia, kad vaikas neskubėtų, per perėją nebėgtų ir į ją neįžengtų neapsidairęs ir neįsitikinęs, kad saugu. Kelių eismo juostų viena kryptimi kelyje vaikas turėtų neprarasti budrumo ir neskubėti įžengti į kitą eismo juostą neįsitikinęs, kad ir joje važiuojantis automobilio vairuotojas jį mato bei praleidžia. Būtent tokiuose keliuose dažnai įvyksta eismo nelaimės todėl ir vairuotojai, matydami, kad pirmoje eismo juostoje esantis automobilis mažina greitį, esantys kitose eismo juostose privalo pasekti pirmojo pavyzdžiu“, – svarbią taisyklę įvardijo specialistas.

Tik ten, kur numatyta

V. Pumputis tėvams taip pat patarė, vaikams priminti, kad kelią galima kirsti tik ten, kur yra pėsčiųjų perėja, nesvarbu, ar ji reguliuojama šviesoforu ar ne. Anot specialisto, tokiose vietose vairuotojai gali tikėtis į gatvę išeinančio vaiko, ko retas tikėsis vietoje, kur perėjos nėra.

Jei perėja reguliuojama šviesoforu, vaikai neturėtų bėgti per kelią, jei vieno ciklo metu jos įveikti nepavyko. Reikėtų paaiškinti, kad tokiais atvejais reikia sustoti saugumo salelėse toliau nuo važiuojamosios dalies krašto ir palaukti kada vėl užsidegs žalia šviesa.

Ne ką mažiau svarbu, kad vaikai ne tik įsitikintų, ar vairuotojai juos mato, tačiau ir patys sudarytų sąlygas vairuotojams juos pastebėti. Saugaus eismo ekspertas teigė, kad rūpindamiesi vaikų saugumu kelyje, tėvai turėtų pasirūpinti ir ryškesniais vaiko drabužiais arba jį aprengti ryškiaspalve liemene su šviesą atspindinčiais elementais.

Dėmesys keliaujantiems autobusu

Specialistas akcentavo, kad nereikėtų pamiršti ir užmiestyje gyvenančių vaikų, kurie į ugdymo įstaigas keliauja autobusu. Šių mokinių tėvai ypač didelį dėmesį turėtų skirti pamokoms, kaip saugiai kirsti kelią, išlipti ir įlipti į mokyklinį autobusą. Itin svarbu paaiškinti, kad eidami iki vietos, kur sustoja vaikus vežantis autobusas, mokiniai turėtų būti itin dėmesingi, eiti šaligatviu, o kur jo nėra – kelkraščiu kuo arčiau kelio krašto, o autobuso laukti saugioje vietoje. Šiam atvykus, vaikai neturėtų skubėti įlipti ar išlipti ir tai turėtų daryti tik autobusui visiškai sustojus bei visiškai atsidarius jo durims. Vos įlipę į autobusą vaikai turėtų kuo greičiau surasti laisvą vietą ir atsisėsti.

Iš autobuso išlipę vaikai turėtų neskubėti pereiti gatvę, o palaukti, kol autobusas nuvažiuos ir jie tinkamai galės apžvelgti kelią bei įsitikinti, kad eiti saugu. Tiesa, net ir įsitikinę, kad įžengti į važiuojamąją dalį yra saugu, vaikai turėtų nuolat dairytis.

Vaikai eisme

V. Pumputis teigė, kad vaikų saugumu turėtų rūpintis ir sėdintys automobiliuose, kurie pastebėję sustojusį autobusą su įjungta šviesos signalizacija, pranešančia apie vaikų įlaipinimą ar išlaipinimą, turėtų sumažinti važiavimo greitį iki tokio, kad prireikus, automobilį galėtų sustabdyti laiku.

Saugaus eismo ekspertas pabrėžė, kad itin svarbu, jog vaikų saugumu keliuose tiek tėvai, tiek kiti vairuotojai rūpintųsi ištisus metus, o ne tik rugsėjį, kai tam būna skiriamas didesnis policijos pareigūnų dėmesys. Specialistas akcentavo, kad tik besirūpindami vieni kitais ir patys eisme galėsime jaustis saugiau.

Dažniau būna išsiblaškę

V. Pumpučiui pritarė ir Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkė Laura Salokaitė, kuri tvirtino, kad po vasaros tiek vairuotojai, tiek pėstieji būna labiau išsiblaškę, todėl dalyvaujant eisme reikėtų labiau susikaupti. Vis tik vaikams į mokyklą pasiruošti padedantys tėvai, anot policijos atstovės, turėtų skirti laiko ir supažindinti atžalas su kelio ženklais ir jų reikšmėmis. Ne ką mažiau svarbu, kad tėvai patys parodytų tinkamą pavyzdį, kaip vaikas turėtų kirsti važiuojamąją dalį ir eiti per pėsčiųjų perėją.

„Priartėjęs prie pėsčiųjų perėjos vaikas turėtų sustoti, apsidairyti į kairę, į dešinę ir vėl į kairę bei įsiklausyti ar neatvažiuoja automobiliai. Vaikas įžengti į pėsčiųjų perėją turėtų tik įsitikinęs, kad eiti saugu. Tėvai vaikus turėtų supažindinti ir su šviesoforų spalvų reikšmėmis, kad vaikai, pamatę pėsčiųjų perėją, nepultų į gatvę, nors jiems dega raudona šviesa. Reikėtų paaiškinti, kad užsidegus geltonam signalui į perėją įžengti taip pat nebegalima“, – aiškino L. Salokaitė.

Pareigūnė atkreipė dėmesį, kad prasidėjus naujiems mokslo metams vairuotojai taip pat turėtų didesnį dėmesį skirti vaikų saugumui ir šalia mokyklų sumažinti važiavimo greitį bei būti dėmesingesni manevruodami ar atlikdami posūkius, mat būtent dėl neatidumo įvyksta įvykiai, kurių metų nukenčia mažiausi ir pažeidžiamiausi eismo dalyviai.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (10)