Keliones parduoda, bet pinigų negrąžina

Skaitytojas Arūnas (asmuo red. žinomas – „Delfi“), pasakojo dar sausio pabaigoje iš kelionių agentūros „Kelionių ekspresas“ (organizatorius – „Tez tour“- red.) įsigijęs tris kelialapius į Egiptą.

Kaip teigė, iš pradžių šeima sumokėjo 10 proc. avansą, o kovo pradžioje – ir likusią sumą. Kelionė buvo numatyta kovo mėnesio pabaigoje ir iš viso trims asmenims atsiėjo 1,7 tūkst. Eur.

Prieš pervesdamas likusius pinigus, Arūnas teigė domėjęsis, ar išvyka tikrai nebus atšaukta, tačiau iš agentūros sulaukęs patikinimo, kad viskas tvarkoje.

Delfi trumpai
1. Skaitytojai sako nebesuprantantys, nuo kada tiksliai turėtų būti skaičiuojamas 90 dienų pinigų grąžinimo terminas už dėl pandemijos neįvykusias keliones.
2. „Tez tour“ teigia, kad pinigai bus pradėti grąžinti pasibaigus ne tik karantinui, tačiau ir ekstremaliajai situacijai, kaip ir numato įstatymas.
3. VVTAT teigimu, kiekvienas atvejis dėl pinigų grąžinimo bus sprendžiamas atskirai.
4. Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Turizmo politikos skyriaus vedėja Lidija Bajarūnienė sako, kad 90 dienų turėtų būti skaičiuojamos nuo tos dienos, kuomet bus galima atnaujinti keliones į pasirinktą šalį.

Visgi kovo 13 dieną, kaip atsiminė, situacija pasikeitė iš esmės. Tądien skrydžiai į Egiptą buvo atšaukti, o kelionės sutartis, paties Arūno iniciatyva, nutraukta.

„Po 14 dienų parašiau skundą Valstybinėms Vartotojų teisėms, kad įmonė man negrąžina už kelionę sumokėtų pinigų.

Jie teigė, kad per 2 mėn. išnagrinės skundą, o vėliau gavau atsakymą su siūlymu eiti į kompromisą, nes jau buvo pakeistas Turizmo įstatymo straipsnis, kur kelionių organizatoriai gali klientams siūlyti kelionių kuponus. Mes šio varianto atsisakėme ir siekėme, kad būtų grąžinti visi pinigai.

Rašiau raštus į „Tez Tour“ klientų aptarnavimo skyrių, su jais bendravome, vėliau Seimas keletą kartų sprendė dėl neįvykusių kelionių pinigų grąžinimo terminų. Kai buvo priimtas 90 dienų terminas, gavau atsakymą iš „Tez Tour“, kad pinigai bus grąžinti, kai bus pasibaigusi ekstremali situacija, karantinas ir viskas, kas buvo išvardinta Civiliniame kodekse ir Turizmo įstatyme“, – pasakojo jis.

Kuomet šalyje buvo paskelbta karantino pabaiga, vyras teigė vėl kreipęsis į bendrovę pasitikslinti ar teisingai suprantantis, kad pinigus nuo karantino nutraukimo atgaus per 90 dienų, tačiau čia teigė sulaukęs staigmenos.

„Gavau atsakymą, kad pinigų grąžinimas per 90 dienų bus atliktas ne vėliau, kaip nuo dienos, kai nebeliks karo, nepaprastosios padėties, mobilizacijos, karantino, ekstremaliosios situacijos ar ekstremaliojo įvykio.

Kitaip tariant, buvo teigiama, kad vertinant sistemiškai ekstremalioji situacija šalyje nėra panaikinta, todėl pinigų grąžinimas bus atliktas per 90 dienų nuo jos pabaigos“, – sakė jis ir pridūrė, kad kada tiksliai ji bus panaikinta – neaišku, nes tai gali nutikti tiek šiais, tiek kitais metais.

Jis teigė nesuprantantis, kaip klientams gali būti negrąžinami pinigai turint omenyje, kad kelionių organizatorius jau vykdo veiklą ir klientus skraidina į kitas šalis, taip pat rugpjūčio mėnesiui siūlo bilietus ta pačia kryptimi, kur šeima ir turėjo lankytis.

„Tuo labiau, kad jau kovo 13 dieną aš padaviau prašymą grąžinti pinigus, o tuo metu nebuvo nei civilinio kodekso pakeitimų, nei Turizmo įstatymo pakeitimo. Tai reiškia, kad jie man jau tada nusižengė pinigų negrąžindami per 14 dienų“, – aiškino jis.

„Dabar vasaros atostogos, tuos pinigus aš išleisčiau Lietuvoje ar Baltijos šalyse. Aš neturiu banke maišo pinigų, kad galėčiau juos taip atiduoti, kad galbūt man kažkada grąžins. Tai yra mūsų šeimos pinigai“, – kalbėjo Arūnas.

Terminą skaičiuos, kai baigsis ekstremali situacija

Redakcija komentaro kreipėsi į „Tez tour“ viešųjų ryšių ir rinkodaros skyriaus vadovę Ingą Aukštuolytę.

Ji, paklausta, nuo kada įmonėje tiksliai bus skaičiuojamas 90 dienų terminas klientams grąžinti pinigus teigė, kad tai bus diena, kada nebebus visų įstatymuose numatytų apribojimų ir pacitavo įstatymą.

„Jeigu turistas ir kelionių organizatorius nesusitaria dėl sumokėtų pinigų už neįvykusią organizuotą turistinę kelionę kompensavimo, kelionių organizatorius ne vėliau kaip per 90 dienų nuo dienos, kai nelieka Turizmo įstatyme nurodytų apribojimų, t. y. pasibaigus karo, nepaprastosios padėties, mobilizacijos, karantino, ekstremaliosios situacijos ar ekstremaliojo įvykio atvejams arba pasibaigus draudimui Lietuvos Respublikos piliečiams išvykti iš Lietuvos Respublikos arba pasibaigus draudimui kitų valstybių piliečiams atvykti į Lietuvos Respubliką, grąžina visus turisto arba jo vardu sumokėtus pinigus už organizuotą turistinę kelionę“, – teigė ji bei pridūrė, kad šiam momentui nė vienam „Tez tour“ keliautojui įmonė dar nėra grąžinusi pinigų dėl COVID-19 atšauktų kelionių.

„Kadangi keliautojų ir jų teisių apsauga mūsų įmonei yra prioritetinė, siekdami kuo greičiau keliautojams grąžinti sumokėtas įmokas, planuojame teikti paraišką bei pasinaudoti „Paskolos turizmo paslaugų teikėjams“ priemone.

Gavę finansavimą pradėsime atsiskaitymą su keliautojais pagal sudarytą mokėjimų grafiką“, – sakė I. Aukštuolytė.

„Delfi“ pasidomėjo ir kokią pinigų grąžinimo politika vadovaujasi kitas kelionių organizatorius – „Novaturas“.

„Teisiškai kelionių organizatoriai turi galimybę grąžinti keliautojams sumokėtus pinigus per 3 mėnesius nuo tada, kai yra atšaukiamas karantinas ar ekstremali situacija ir (ar) kelionių organizatoriaus veikla gali būti atnaujinama.

Daugelis mūsų keliautojų savo kelionių planus pasikeitė ir nukėlė vėlesniam laikui arba pasirinko kelionių kuponą kaip alternatyvą. Tačiau suprantame, kad per karantiną kai kuriems žmonėms galėjo kilti ekonominių sunkumų ir pinigų grąžinimas klausimas yra itin aktualus. Todėl vos gavę valstybės pagalbą ir lengvatinę paskolą, siekiame su žmonėmis atsiskaityti kuo greičiau ir grąžinimus jau pradedame šį mėnesį“, – sakė komunikacijos projektų vadovė Dovilė Zapkutė.

Kiekvieną atvejį vertins atskirai

Redakcija susisiekė su Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Jos tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė „Delfi“ teigė, kad kol kas bendrą pinigų grąžinimo tvarką dar gaubia daug klausimų, tačiau patarė, kad pirmiausia gyventojams dėl pinigų grąžinimo reikėtų kreiptis į kelionės organizatorių, o išlaukus 90 dienų po karantino ir jų neatgavus, tik tada kreiptis į VVTAT.

Jos teigimu, VVTAT kiekvieną konkretų atvejį nagrinėtų atskirai, pavyzdžiui, kaip patikino, vertintų, ar Lietuvos piliečiams leidžiama išvykti iš šalies bei vykti į konkrečią šalį, būtų tikrinama Lietuvos Respublikos Užsienio reikalų ministerijos skelbiamos rekomendacijos dėl vykimo į užsienio šalis, skrydžių ir keltų atvykimo į Lietuvą iš paveiktų šalių ribojimas ir pan.

„Šiuo atveju, 90 dienų grąžinimo terminas būtų skaičiuojamas nuo to momento, kai nebelieka jokių apribojimų kelionių organizatoriui įvykdyti su vartotoju sudarytą sutartį“, – sakė D. Malinauskienė.

Bendrai, kaip informavo, dėl „Tez tour“ organizuotų kelionių, kurios buvo atšauktos dėl karantino apribojimų, VVTAT yra gavusi apie 50 vartotojų skundų.

Ministerija: priklausys, ar vykdomi skrydžiai

Kaip suprasti ir nuo kada tiksliai turėtų būti skaičiuojamos minėtos 90 dienų pinigų grąžinimui, redakcija teiravosi ir Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovų. Turizmo politikos skyriaus vedėja Lidija Bajarūnienė teigė, kad šiuo konkrečiu atveju tai yra data, nuo kada bus atnaujintos kelionės į Egiptą.

„Gegužės mėnesį priimtais Civilinio kodekso ir Turizmo įstatymo pakeitimais laikotarpis, per kurį keliautojai turi teisę susigrąžinti už kelionės paslaugų paketą sumokėtas sumas, buvo prailgintas nuo 14 iki 90 dienų. Civilinio kodekso 6.751 straipsnis buvo papildytas 5 dalimi, kurioje numatoma, kad jeigu turistas ir kelionių organizatorius nesusitaria dėl sumokėtų pinigų už neįvykusią organizuotą turistinę kelionę kompensavimo, kelionių organizatorius turi grąžinti visus sumokėtus pinigus už kelionę ne vėliau kaip per 90 dienų nuo dienos, kai nelieka Turizmo įstatyme nurodytų apribojimų, kurių pagrindu kelionių organizatoriaus įsipareigojimų pagal organizuotos turistinės kelionės sutartį vykdymas tapo neįmanomas.

Turizmo įstatymo 17.1 straipsnyje numatyta, kad kelionių organizatoriaus įsipareigojimų pagal organizuotos turistinės kelionės sutartį vykdymas tampa neįmanomas karo, nepaprastosios padėties, mobilizacijos, karantino, ekstremaliosios situacijos ar ekstremaliojo įvykio atveju arba kai Lietuvos piliečiams uždraudžiama išvykti iš Lietuvos Respublikos arba kitų valstybių piliečiams atvykti į Lietuvos Respubliką.

Iki šiol turistinės kelionės į Egiptą nėra atnaujintos, nes Egipte yra nepalanki koronaviruso infekcijos epidemioloiginė situacija ir užsieniečiams galima atvykti tik išimties tvarka, visiems atvykusiems rekomenduojama 14 dienų saviizoliacija. Tai reiškia, kad kol kas organizuotos turistinės kelionės sutarties vykdymas yra neįmanomas ir 90 dienų laikotarpis turėtų būti pradėtas skaičiuoti nuo tos dienos, kuomet bus galima atnaujinti keliones į Egiptą“, – aiškino L. Bajarūnienė.

Patraukė ir Briuselio dėmesį

Redakcija primena, kad Europos Komisija (EK) pradėjo pažeidimo procedūrą prieš Lietuvą, nes ši per pandemiją prailgino pinigų grąžinimo turistams terminą nuo 14-os dienų iki 90-ies.

Kaip teigė portalas vz.lt, reaguodama į surauktus Briuselio antakius, ministerija žada skubiai taisyti Civilinį kodeksą ir sugrąžinti 14-os dienų atsiskaitymo su keliautojais terminą. Lietuvos turizmo verslas sako, jog grįžimas prie 14-os dienų būtų katastrofa sektoriui – juolab turizmui žadėta parama iki šiol nestartavo.

Buvo teigiama, EK liepos 2 d. nusprendė pradėti pažeidimo nagrinėjimo procedūrą prieš Lietuvą ir dar devynias ES valstybes, nes jos pažeidžia kai kurias Direktyvos dėl kelionės paslaugų paketų nuostatas.

Komisijos teigimu, dėl koronaviruso pandemijos teko atšaukti daug kelionių, tačiau ir dabartinėmis ypatingomis aplinkybėmis vartotojų teisės tebegalioja ir nacionalinės paramos priemonės jų niekaip neturi sumenkinti.

Taip pat „Delfi“ primena, kad 2020 m. gegužės 30 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos civilinio kodekso pataisos, kuriomis ekstremalios situacijos atveju atšaukus kelionę, kelionių organizatoriams įteisintas ilgesnis pinigų grąžinimo terminas – pinigai už neįvykusias keliones turistams turi būti grąžinti ne vėliau kaip per 90 dienų nuo Turizmo įstatyme nurodytų apribojimų pabaigos, jeigu turistas ir kelionių organizatorius nesusitaria dėl kitokių kompensavimo galimybių.

Pažymėtina, kad vadovaujantis Turizmo įstatymo 171 straipsnio 1 dalimi, į apribojimus, kurių pagrindu kelionių organizatoriaus įsipareigojimų pagal organizuotos turistinės kelionės sutartį vykdymas tampa neįmanomas, patenka karo, nepaprastosios padėties, mobilizacijos, karantino, ekstremaliosios situacijos ar ekstremaliojo įvykio atvejai arba kai Lietuvos Respublikos piliečiams uždraudžiama išvykti iš Lietuvos Respublikos arba kitų valstybių piliečiams atvykti į Lietuvos Respubliką ir dėl to kelionių organizatoriaus įsipareigojimų pagal organizuotos turistinės kelionės sutartį vykdymas tampa neįmanomas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (138)