Tačiau sumanymo – internetinės parduotuvės, tiesiogiai vartotojams siūlančios vokiškas „Bratwurst“, Frankfurto dešreles ir dešrainius, – vis dar gali nepakakti norint visiškai išgelbėti metinius įmonės pardavimus. Nors balandžio mėnesio pardavimai beveik siekė praėjusių metų lygį, maisto į namus pristatymai vargu ar pakeis prarastą tokių renginių kaip britiški „Oktoberfest“ festivaliai ir kalėdinės mugės paklausą, sumažėjus mėsos vartojimui Europoje.

„Mes buvome nustebinti sėkmės, – sakė Jorgas Braesė, Anglijoje įsikūrusios įmonės „Kent“ pardavimų direktorius. Bet, „žinoma, šie metai tikrai nebus tokie, kokie buvo anksčiau“.

Jeigu Jungtinėse Valstijose, dėl viruso užsidarius skerdykloms, mėsos trūko, Europoje fiksuojamas jos perteklius, nes čia paklausai jau atsiliepė išaugęs visuomenės susirūpinimas dėl sveikatos ir aplinkosaugos. Dabar uždaryti restoranai, atšaukti festivaliai ir tušti futbolo stadionai išdildė įpročius valgyti ne namie, mažiau išleidžiama mėsos gaminiams, nuo mėsainių iki sultingų filė. Paniškas maisto pirkimas taip pat nuslūgo.

Mėsos pramonei socialiniai susibūrimai prie stalo yra ypač svarbūs; vien britų „Oktoberfest“ šventėms ir kalėdinėms mugėms tenka pusė iš 7 mln. dešrelių, kurias kasmet parduoda „The Sausage Man“.

Europos Sąjungos (ES) kiaulienos paklausa 2020 metais nukris 0,6 proc. iki septynerių metų minimumo, 20,3 mln. tonų, jautienos bei vištienos vartojimas sumažės iki žemiausio lygio per kelerius metus, rodo JAV žemės ūkio departamento (U.S. Department of Agriculture, USDA) duomenys.

„Dedame daug vilčių ir labai laukiame, kada Europa atsivers tiek, kad žmonės vėl galės išeiti iš namų ir pietauti ar vakarieniauti mieste, – sakė Jais Valeur, Danijos „Crown Group“, garsios mėsos perdirbėjos Europoje, generalinis direktorius. – Mes vis dar parduodame daugiau mažmeniniame sektoriuje. Bet tai nepadengia nuostolių, patirtų maitinimo paslaugų sektoriuje.“

Nors maltos mėsos, skirtos maisto gaminimui namuose, paklausa tebėra gera, aukštos klasės mėsos pjausnių pardavimai yra vangūs. Ypač menkai parduodama jautiena, dėl to aukštesnės kokybės mėsos atsargos kaupiasi šaldikliuose ar atidėliojami skerdimai, o visa tai reiškia, kad net pasibaigus karantinams ir toliau bus jaučiama perteklinė pasiūla.

„Tokia tendencija greitai neišnyks, – teigė J. Valeur. – Matome ženklų, kad bendras mėsos vartojimas smuko.“

COVID-19 krizė kirto skaudų smūgį mėsos sektoriui tuo metu, kai dalis vartotojų jau dabar valgo mažiau mėsos, augant susirūpinimui dėl CO2 emisijų ir miškų naikinimo, o veganiško maisto populiarumas auga, Pavyzdžiui, šnicelius dievinanti Vokietija tapo vegetarų prieglobsčiu, 63 proc. gyventojų planuoja sumažinti mėsos vartojimą, rodo USDA duomenys. Europos Sąjunga taip pat ketina propaguoti vabzdžius ir dumblius kaip baltymų pakaitalus.

Nors viruso protrūkis jau atsiliepė kai kurioms Europos mėsos operacijoms, padariniai nėra tokie ryškūs kaip Jungtinėse Valstijose, kur dėl užsidariusių gamyklų ištuštėjo parduotuvių lentynos, o dalis greitojo maisto restoranų pritrūko mėsainių. Tai paskatino daugiau amerikiečių domėtis dirbtinės mėsos gaminiais.

Pagrindinė jautienos eksportuotoja Argentina sumažino aukščiausios kokybės pjausnių eksportą į Europą, nes restoranai, kaip pagrindinis paklausos šaltinis, užsidarė.

„Pardavimai Europai faktiškai sustojo, eksportuojama vos viena kita mėsos partija“, – sakė Miguelis Schiaritis, Argentinos jautienos pramonės ir prekybos grupės „Ciccra“ prezidentas.

Europos kiaulienos kainos, kurias iki šiol palaikė augantis eksportas į Kiniją, dabar traukiasi, kiaulių skerdenų kainos Prancūzijoje ir Vokietijoje jau yra mažiausios per metus. Situacija taip pablogėjo, jog ES, norėdama pagelbėti rinkai, pasiūlė padėti finansuoti tokių produktų kaip jautiena ir aviena sandėliavimą.

Nyderlanduose pieninių veislių veršelių, paprastai parduodamų veršienos pramonei, paklausa smuko, sakė Fransas van Dongenas, olandų mėsos grupės COV tarptautinių reikalų direktorius. Mėsa dažnai keliauja į elitinius restoranus Italijoje ar kebabų krautuves Vokietijoje, visos jos smarkiai nukentėjo dėl verslų uždarymo.

FICT, Prancūzijos federacijos, atstovaujančios mėsininkams, pakavimo įmonėms ir viešojo maitinimo įstaigoms, vertinimu, jos narių pajamos nuo pandemijos pradžios vidutiniškai sumažėjo 30 procentų. Dėl sumažėjusių turistų srautų prancūziškų mėsos gaminių pardavimai gali būti vangūs ir sušvelnėjus karantinams, o ekonominis nuosmukis gali apriboti vartotojų išlaidas.

„Mums prireiks daug laiko, kol grįšime į ikikrizinį lygį“, – sakė FICT prezidentas Bernardas Vallat‘as.

Bet yra ir optimistinių ženklų,. Jungtinės Karalystės pramonė propaguoja „#MakeItSteak nights“ kampaniją, ir galvijų kainos pradeda atsigauti. Anot Škotijos mėsos didmenininkų asociacijos, šalies mėsos pardavimai, palyginti su praėjusias metais, sumažėjo 10 proc., – kiek mažesnis nuosmukis nei pandemijos pradžioje; tuo tarpu fasuotos mėsos gaminiai Prancūzijoje yra gana populiarūs maisto parduotuvėse.

„The Sausage Man“ turėtų guosti atsinaujinantys restoranų bei viešbučių pardavimai, tačiau bendrovė planuoja galiausiai pardavinėti produktus mažmeniniame parduotuvių tinkle, nes pandemijos pakurstytos verslo permainos vis dar jaučiamos.

„Atsižvelgus į situaciją dėl viruso, krizė vėl gali pasikartoti, – sakė J Braese. – Mes išmokome sunkią pamoką: dalyvauti tik viename rinkos segmente yra pavojinga.“