Bekontakčiai mobilieji mokėjimai – paslauga, iki šiol sunkiai prigijusi JAV – pradėjo sparčiai populiarėti, nes žmonėms jų telefonai atrodo saugesnis mokėjimo būdas. Jie taip pat noriai naudojasi su mokėjimais susietomis mobiliųjų telefonų programėlėmis, pvz., „Amazon Prime Now“, kad užsisakytų maisto produktų į namus ar atsiėmimui. Iždo departamentas netgi svarsto leisti žmonėms, neturintiems banko sąskaitų, gauti koronaviruso pašalpos čekius naudojantis mobiliųjų mokėjimų paslaugomis, pvz., „Venmo“.

„Apskritai nieko nereikėtų liesti“, – teigia Richardas Crone'as, mobiliųjų mokėjimų tyrimų firmos „Crone Consulting LLC“ generalinis direktorius. Jis prognozuoja, kad dėl pandemijos bekontakčiai mokėjimai sieks papildomus 10–20 proc. parduotuvių ir bankomatų transakcijų. Šiuo metu praverčia ir tokios paslaugos, kaip „PayPal“, „Venmo“ ir „Zelle“, sako R. Crone'as.

Nesunku suprasti, kodėl. Nors mažmeninės prekybos parduotuvės valomos dažniau nei paprastai, – jei jos iš viso veikia, – grynųjų pinigų lietimas ar mokėjimo klaviatūros maigymas tampa pagrindine infekcijos rizika. Bekontakčiai mokėjimai leidžia susieti banko sąskaitą ar kreditinę kortelę su telefonu: užtenka bakstelėti įrenginį, nutaikius jį į bekontaktį skaitytuvą, arba pamosuoti virš jo, kad būtų aktyvuotas mokėjimas.

Remiantis balandį atlikta „Strawhecker Group“ ir Elektroninių operacijų asociacijos 361 bendrovės apklausa, jau dabar 27 proc. JAV smulkiųjų verslų pastebi, kad daugėja klientų, naudojančių tokias paslaugas kaip „Apple Pay“. „Publix Super Markets Inc.“ perėjo prie bekontakčių atsiskaitymų dėl COVID-19, teigia bendrovė. Nuo balandžio pradžios visose „Publix“ parduotuvėse vartotojai galėjo atsiskaityti „Apple Pay“ ir „Google Pay“.

„Žinau, kad daugelis prekybininkų pardavimo vietose iškabina užrašus „Prašome naudotis bekontakčiais metodais“, – sakė Linda Kirkpatrick, „Mastercard“ vadovė, dirbanti su bankais ir kredito unijomis.

„Burger King“ kovo mėnesį išleido reklamą, kurioje ragina klientus naudotis išankstinio užsakymo programėle.

Prieš porą savaičių mažmeninės prekybos milžinas „Walmart Inc.“ patobulino savo savitarnos sistemą, kad ji taptų visiškai bekontakte, kai pirkėjai naudojasi „Walmart Pay“. Anksčiau nuskaitant prekes reikėdavo paliesti mygtuką „Mokėti dabar“. Dabar galima nuskaityti QR kodą telefonu ir susimokėti. Taip pat populiarėja „Walmart“ prekių atsiėmimas ir pristatymas į namus.

„Matome, kad klientai pradeda naudotis paslaugomis, kurios anksčiau jų nedomino“, – sakė „Walmart“ atstovė spaudai Molly Blakeman.

Daugelis pardavėjų ūkininkų turguose nebepriima grynųjų pinigų, o verčiau naudojasi tokiomis programėlėmis kaip „Venmo“, kuri priklauso „PayPal Holdings Inc.“.

Programėlė pradėjo veikti kaip būdas grąžinti draugams skolą už vakarienę ar pervesti kambariokams nuomą.

„PayPal“ teigė, kad jau leidžia žmonėms gauti pašalpos čekius per savo sistemą ir išbando ją su „Venmo“.

„Zelle“ mokėjimų programėlėje, kurią palaiko „Bank of America Corp.“, „JPMorgan Chase & Co.“ ir kiti bankai, vartotojai perveda pinigus savo artimiesiems už vaistus ir maisto produktus, teigia įmonės atstovė Meghan Fintland. Kai kurie perka urmu sau ir kaimynams, o paskui naudoja „Zelle“ mokėjimams susirinkti. Kiti per gimtadienius siunčia pinigines dovanas giminaičiams.

„Žmonės nebenori liesti grynųjų pinigų, ypač šiuo metu, todėl kaip alternatyvą renkasi mobiliuosius mokėjimus“, – sako M. Fintland.

Kita vertus, koronaviruso karantinas pakenkė kai kurioms mobiliųjų mokėjimo paslaugoms, o kitas privertė prisitaikyti.

„Toast Inc.“, kurianti restoranų valdymo sistemas, balandžio mėnesį atleido pusę savo darbuotojų. Anksčiau šią savaitę „Grubhub Inc.“ atšaukė savo 2020 m. prognozes – didžiąja dalimi dėl sunkios situacijos Niujorke, kur užsidarė daugelis restoranų. Kompanijos, aptarnaujančios pavežėjimo bendroves, pvz., „Stripe Inc.“ ir „Adyen NV“, taip pat gali patirti nuostolių dėl sumažėjusio naudojimo.

Didieji pramonės žaidėjai taip pat susiduria su naujais varžovais. Kovo mėnesį nešiojamųjų skaitytuvų kompanija „Square Inc.“ restoranų savininkams pasiūlė būdų, kaip teikti užsakymų atsiėmimo ir pristatymo paslaugas.

„Galybė žmonių persikelia į internetą, kad tik jų verslas nenutrūktų“, – teigia „Square“ atstovė Katie Dally. Nepriklausomi knygynai ir kiti verslai taip pat siūlo atsiėmimo ir pristatymo paslaugas, sako ji.

Ekspertai teigia, kad dabar, kai vis daugiau žmonių naudojasi bekontaktėmis technologijomis ir apsipranta su tokio tipo mokėjimais, vartotojų elgesys pasikeis visiems laikams.

Skubaus pristatymo paslaugą prekybos centrų tinkle „Safeway“ savaitę iki kovo 29 d. išbandė 670 000 aktyvių JAV mobiliųjų įrenginių vartotojų, palyginti su mažiau nei 50 000 pirmąją kovo savaitę, pranešė analitinė platforma „App Annie“. Pasak „App Annie“, „Amazon Prime Now“ aktyvių „Android“ ir „iPhone“ vartotojų bazė išaugo 60 proc.

„Tokia elgsena niekur nedings ir pasibaigus karantinui, – teigia „451 Research“ analitikas Jordanas McKee. – Bekontaktis mokėjimas įaugs žmonėms į kraują.“

Europos Centrinis bankas (ECB) prieš kelias dienas paskelbė, kad nėra didelės rizikos koronavirusu užsikrėsti liečiant euro banknotus. Banko atstovas pateikė laboratorijose atliktų tyrimų rezultatus, kurie parodė, kad ant kitų paviršių koronavirusas išlieka gerokai ilgiau.