„Staiga nutinka taip: „Aš nežinau, ar norėčiau, kad kažkas liestų mano maistą, – sako Bobas Guldinas, konsultacinė įmonės „Pentallect Inc.“ partneris, pridurdamas: – Man rodos, mums visiems ima aiškėti, kad galime gyventi be restoranų.“

Auga susirūpinimas, kad restoranai staiga prarado savo patrauklumą daug labiau, nei tikėtasi, ir kad tai atsispindės ir išnykus „Covid-19“. Vartotojai, daugelis kurių gaminasi valgį namie ir nerimauja dėl niūresnių ekonominių perspektyvų, greičiausiai neskubės vėl plūsti į barus ir restoranus.

Restoranai yra vieni iš labiausiai nukentėjusių per pandemiją ir priklauso toms pramonėms, kurioms bus labai nelengva susigrąžinti klientus. Mažmenininkai, sporto lygos ir koncertų platformos taip pat svarsto tolesnius žingsnius.

Jų visų laukia rimti iššūkiai. Demokratų kandidatas į JAV prezidentus J. Bidenas neseniai „The New York Times“ publikuotoje apžvalgoje teigė, kad „restoranams gali prireikti naujo modelio, pagal kurį lankytojai pietautų per atstumą vieni nuo kitų.“ Prezidentas Donaldas Trumpas trečiadienį įtraukė pramonės lyderius į diskusiją telefonu apie tai, kaip atgaivinti ekonomiką. Po koronaviruso krizės valstijos turės gerai apmąstyti restoranų ekonominę svarbą ir tą faktą, jog jau nebebus taip kaip visada, ir atrasti tinkamą viduriuką.

Kad išgyventų, verslovės turės pasistengti, kad klientai jaustųsi saugūs, atskirdami juos vienus nuo kitų per atstumą – kaip tą daro „Starbucks Corp.“ Kinijoje ir rasti būdų iki minimumo sumažinti žmonių kontaktus, pavyzdžiui, siūlydami užsakymus bei apmokėjimus skaitmeniniu būdu. Operatoriai dairysis patarimų ir į Kiniją, kuri turi ilgesnę koronaviruso pažabojimo istoriją nei Jungtinės Valstijos. Ten restoranai plečia pristatymų rinką ir net siūlosi pristatyti klientams maisto produktus, nes valgymas namuose vis dar dominuoja.

„Aš manyčiau, kad dar kurį laiką girdėsime rekomendacijas išlaikyti socialinį atstumą, - sakė Dr. Erin DiCapiro, Kalifornijos universiteto maisto saugos ekspertė (Deivisas). – Mano nuomone, vartotojai labai bijos grįžti į aplinką, kurioje būriuojasi daug žmonių.“

Nors viruso tyrimai dar nebaigti, akivaizdu, kad socialinis atstumas yra labai svarbus ribojant viruso plitimą, sakė ji.

Pasak Jacko Li, pramonės tyrimų įmonės „Datassential“ vadovo, restoranams teks sudaryti tokias sąlygas, kad tarp stalelių būtų didesnis atstumas. Jiems taip pat reikės pritaikyti bekontakčius apmokėjimo būdus, kad būtų galima apsieiti be grynųjų pinigų ar kreditinių kortelių, sakė jis.

Visi aspektai

Reikės peržiūrėti beveik visus restoranų operacijų aspektus. Švediškų stalų, manoma, nebebus. Darbuotojams gali tekti mūvėti pirštines ir kaukes, klientams būtų pateikiamos atskiros įrankių pakuotės. Gali tekti atsisakyti užkandėlių bendrose lėkštėse. Šią savaitę Kalifornijos gubernatorius užsiminė, kad kūno temperatūros tikrinimas prie įėjimo į restoraną gali tapti kasdieniu reiškiniu. Maždaug trečdalis vartotojų vis dar mano, kad eiti valgyti į restoranus nebus saugu dar kokius tris mėnesius, rodo neseniai J. Li iš „Datassential“ atlikta apklausa. Vartotojai nėra pasiruošę „didelėms minioms, kuriose neįmanoma išlaikyti atstumą“, teigiama ataskaitoje.

Siekiant užtikrinti didesnį saugumą, bendrovėms teks siūlyti daugiau gatavų patiekalų išsineštinai bei pristatymo paslaugų. „Pizza Hut“ šiuo metu siūlo bekontaktį maisto išdavimą per langelį. Restoranams gali taip pat tekti išlaikyti prieinamas kainas, masiškai augant nedarbui.

Restoranų bendrovė „Romano’s Macaroni Grill“ šiuo metu didžiausią dėmesį skiria karantino sąlygomis gyvenančioms šeimoms, siūlydama akcijas bei nuolaidas, sakė įmonės generalinis direktorius Nishantas Machado‘as. Tokios politikos bus laikomasi ir po karantino, sakė jis pažymėdamas, kad „ pasitraukus iš krizės, mūsų laukia recesija.“ Pavyzdžiui, šiuo metu bendrovė reklamuoja patiekalą su pasta, salotomis ir duona, numatytą penkiems asmenims, už 25 JAV dolerius.

„Nemanau, kad greitai sugrįšime į įprastas vėžes, - sakė jis. – Klientai dar ilgą laiką baiminsis lankytis restoranuose. Toji baimė neišnyks per naktį.“

Sudėtingas planavimas

Nors restoranai bando kurti pokrizinius planus, neįtikėtina kintamųjų įvairovė apsunkina tokį siekį. Yra daug neatsakytų klausimų, tokie kaip: Ar izoliavimo priemonės bus įvestos per nauja, jeigu virusas grįš? Koks bus nedarbo mastas? Kokia vyriausybės parama bus prieinama? Kokios bus vartotojų nuotaikos, kiek jie bus linkę palikti namus?

„Gilinantis į krizę ir atliekant vartotojų apklausas, sunku prognozuoti, kada sugrįšime į įprastą gyvenimo režimą, - sako „Taco Bell“ vadovas Mike‘as Gramsas.

Pasak M. Gramso, tinklas, priklausantis „Yum! Brands Inc.“, turi grupę, kuri darbuojasi prie „pasitraukimo iš krizės vizijos, tad, kad ir kokia būtų to pasitraukimo data, mes turime būti pasiruošę.“ Kol kas jis nenorėjo detalizuoti, kokia galėtų būti toji vizija, tik pažymėjo, kad „Taco Bell“; yra „dinamiška“ ir „pakankamai lanksti“, kad sugebėtų greitai reaguoti po sveikatos krizės.

Kinijos patirtis

Bendrovės įdėmiai stebės Kiniją, mėgindamos suprasti, kas veikia, o kas – ne. Pavyzdžiui, „Yum China Holdings Inc.“ mėgina tiekti ir pristatyti maisto žaliavas, nes Azijos šalių gyventojai kol kas neskuba eiti į restoranus.

„Pizza Hut“ ir KFC savininkė Kinijoje įmonėms-klientams siūlo meniu pagal užsakymus, darbuotojai gali užsisakyti maisto per mobiliąsias KFC programėles, pritaikytas pagal jų biudžetą. Šiuo metu „Pizza Hut“ pristato žalius pjausnius – kartu su detaliomis paruošimo instrukcijomis. Pristatymas – „bekontaktis“: išvežiotojai palieka maistą ir išlaikydami dviejų metrų atstumą stebi, kaip klientai pasiima savo užsakytas prekes.

Uhane, centrinės Kinijos mieste, kur ir prasidėjo viruso protrūkis, restoranai griebiasi vadinamųjų „tiesioginės transliacijos“ priemonių – pasamdydami modelius, kurie valgo jų įstaigose, jie stengiasi įtikinti klientus, kad pas juos vėl saugu užsukti.

Apie 60 proc. restoranų operatorių Kinijoje per šešis mėnesius gali pritrūkti pinigų, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys ir bendrovių ataskaitos. Daugelis vidutinio dydžio ir smulkių operatorių jau užsidarė. Maisto pristatymo sektorius klesti.

Didelė skola

Tai reiškia, kad didesnės įmonės, su didesniais pinigų srautais, turi didesnes tikimybes išlikti. Jungtinėse Valstijose Michaelas Halenas, „Bloomberg Intelligence“ restoranų analitikas, perspėja, kad daugelio restoranų didelės skolos daro juos ypač pažeidžiamus.

„Pamatysime, kaip Jungtinėse Valstijose dėl savo skolinių įsipareigojimų žlunga ištisiniai tinklai, nemaža dalis jų bankrutuos, užsidarys restoranai“, - sakė jis.

Ir dar: vartotojai gali įprasti gaminti maistą namuose.

„Žmonės reguliariai eina į prekybos centrus, jie reguliariai pripildo produktais savo šaldiklius, - sakė maisto gamintojos „Saffron Road“ generalinis direktorius Adnanas Durranis. – Žmonės iš tiesų labai greitai keičia savo įpročius ir gyvenimo būdą. Man atrodo, kad tokie elgsenos pokyčiai čia išliks.“

Kol kas bendrovės nutaiso drąsuolio veidą ir prognozuoja, kad situacija – kada nors – susinormalizuos. Bet tam prireiks nemažai laiko, greičiausiai ne anksčiau kaip 2021 metais, teigia Andy Wiederhornas, „Fat Brands“ vadovas, „Fatburger“ ir „Elevation Burger“ savininkas. „Atsigavimas bus palaipsnis, ne staigus, - sakė jis. – Bendrovės turi tam nusiteikti ir planuoti savo veiksmus turėdami tai galvoje. Vargu, ar jūsų pardavimai, smukę iki 70-80 proc., grįš į 100 proc. lygį.“

Vienas geras dalykas galėtų būti amerikiečių naujai atrastas amerikiečių pomėgis valyti kruopščiai plauti ir valyti daržoves, sako Dr. Ameshas Adalja, infekcinių ligų gydytojas ir vyresnysis mokslinis „Johns Hopkins Center for Health Security“ bendradarbis. „Ironiška, - sakė jis. - bet užsikrėtimų salmonelėmis, E. coli bakterijomis ir listerioze gali sumažėti.“